Permalänk

Bästa programmen för Youtube

Hej! Jag funderar på att börja göra lite LP för skojs skull. Jag har googlat runt lite för att hitta vilka program jag borde använda mig av men ville även höra eran åsikt. Jag vill inte använda några betalprogram till att börja med då jag inte vet om detta är något jag kommer att fortsätta med, jag vill inte heller ha några program med korta gratisperioder då jag kommer att behöva lära mig allt från scratch (enda redigerings erfarenheterna jag har är videos gjorda i paint, ljudinspelaren och Windows Movie Maker ungefär på den tiden XP var nytt, haha). Däremot har jag inga problem att använda mer avancerade program, jag förstår lätt och har tid att lägga ner på att se olika Youtube tutorials m.m.

Det jag har funnit är följande
Videoinspelare: Open Broadcasting Software (OBS)
Ljudinspelare: Audacity
Redigeringsprogram: Lightworks eller VSDC. Vilket föreslår du? Varför?

Är detta bra program? Har du några andra förslag och varför?

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Fraps är simpelt, recordar i 60 fps (eller högre), spelar in ditt ljud från miccen om du nu vill så, även med keybind
Sony Vegas: Riktigt skönt Redigeringsprogram, simpelt att förstå med några få shortcuts som är mycket bra att använda.
Lycka till med dina lets plays

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Dxtory för inspelning. Gratisversionen tillåter en hel del såvitt jag vet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Linuzzy: Men både Fraps och Sony Vegas kostar. Jag hörde även från en annan att det är bra med Audacity så att man spelar in datorns ljud och miccen separat och kan justera ljudnivåerna.

LPG: Är den bättre än OBS? Varför?

Permalänk

Om du har en bra Nvidia GPU: shadowplay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Rekommenderar Dxtory för inspelning. Gratisversionen tillåter en hel del såvitt jag vet.

Bra program, men ska man få någon nytta så är det lagarith lossless codec som gäller och den tar så jävla mycket prestanda att det inte är ett alternativ i dagsläget. Har helt slutat använda det programmet numer, tyvärr.

Skrivet av nyanvändare:

Linuzzy: Men både Fraps och Sony Vegas kostar. Jag hörde även från en annan att det är bra med Audacity så att man spelar in datorns ljud och miccen separat och kan justera ljudnivåerna.

LPG: Är den bättre än OBS? Varför?

FRAPS kostar en spottstyver, ska du spela in så finns det inga gratisalterantiv om du ska ha någon hygglig kvalité så är det betalversion som gäller.

Skrivet av Lju$mörd4r3n:

Om du har en bra Nvidia GPU: shadowplay.

Bra alternativ om du har ett system som inte riktigt orkar med, däremot är det ett ganska stort kvalitétstapp från FRAPS/Dxtory.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyanvändare:

Linuzzy: Men både Fraps och Sony Vegas kostar. Jag hörde även från en annan att det är bra med Audacity så att man spelar in datorns ljud och miccen separat och kan justera ljudnivåerna.

LPG: Är den bättre än OBS? Varför?

Jag gillar de extra funktioner och inställningarna. Lättare på hårdvaran än fraps.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Bra alternativ om du har ett system som inte riktigt orkar med, däremot är det ett ganska stort kvalitétstapp från FRAPS/Dxtory.

Nah, Youtube converts är allt annat än perfekt, så skillnaden blir minimal. Ska du köra 2160P (4K), så yes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lju$mörd4r3n:

Nah, Youtube converts är allt annat än perfekt, så skillnaden blir minimal. Ska du köra 2160P (4K), så yes.

Jag tycker iaf att det är markant skillnad på Shadowplay mot FRAPS, oavsett YT's runkiga re-encoding. OT: någon som vet om det över huvud taget går att få bort den horribla pixeleringen YT skapar?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

De program du har listat fungerar alldeles utmärkt. Audacity är väldigt bra för ljud, och sålänge du inte är youtube-partner så kan du nöja dig med det resultat du kan få ut ifrån OBS. Beroende på inställningar så kan du få kristallklar kvalitét, beroende på hur mycket HDD-utrymme du är villig att offra. Det finns självklart alternativ som använder andra codecs som ger samma kvalitét för mindre utrymme, men som jag sa, till en början duger OBS.

Ett råd är att skaffa en riktigt bra mikrofon dock, headsetmikrofoner duger bra i början (beror självklart på vilket headset som används), men för att minimera störningar och få kristallklart ljud är en kondensatormikrofon med USB-gränssnitt som Audio Technica's AT2020 ett väldigt bra alternativ när du vill göra seriösare inspelningar ljudmässigt.

EDIT: Jag ska dock varna för att en kondensatormikrofon kräver adekvat montering dessutom då de är så känsliga att de plockar upp vibrationer i skrivbordet, golv och väggar alldeles för ofta. Och bara upphängningen samt arm för att ta bort dessa vibrationer går loss på alldeles för mycket pengar för att vara lite metall och gummi.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Och bara upphängningen samt arm för att ta bort dessa vibrationer går loss på alldeles för mycket pengar för att vara lite metall och gummi.


http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60370183/
http://www.sweclockers.com/galleri/12857-eget-mikrofonstativ-...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Hahaha, klockrent IKEA-hack!

Jag använder följande hemma i kontoret:
http://www.thomann.de/se/audio_technica_at2020_usb_2.htm
http://www.thomann.de/se/audio_technica_at8458.htm
http://www.thomann.de/se/millenium_ma2050_tischmikrofonarm.ht...

Mest pga att jag hade momspengar jag behövde göra av med i firman så jag behövde köpa någonting.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.