Intel HD 3000 prestanda enligt gamedebate? Gamedebate opålitliga eller jag som är sämst?

Permalänk
Avstängd

Intel HD 3000 prestanda enligt gamedebate? Gamedebate opålitliga eller jag som är sämst?

Hej

Jag och intel har väl aldrig varit bästa vänner och min polare påstod att chipsetdrivers och shit är viktigast och världen osv men köper inte det rakt av då det inte tillhör standardfakta. Hursomhelst så har jag då en hp probook 5330m med 8gb ram och hd3000 intel.

Jag kollade på http://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=581&gid2=11&comp...
Samt http://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=935&gid2=581&com...

Hursomhelst så ser ni ju att 3000 totalrejpar 8500 och ska inte vara jättelångt bakom en gt610.
I praktiken är detta dock totalt felaktigt, för jag antar att dom kört normalsetup på 4gb i sina tester eftersom inget annat anges än att det kan variera.
Jag har kört wow:wod på c2d-eskitmodell 4gb ram 8500gt gammal ide 80gb hårddisk på full hd och medium/low blandat utan problem, helt ok grafik och över 30fps. 30fps är väl inget att skryta med, men det är spelbart minst sagt.
Jag har kört athlon 2 x2 220, 4gb ram, nån sunkdisk och gt610 silent 1gb wow:wod på blandat high och ultra runt 40 fps, inte ens på twins mythic när elden kommer har jag droppat mer än 1-2 fps.

Just nu får jag igång wow på 20 fps typ, men dels ser det förjävligt ut och dels går jag under 15fps så fort jag ska göra något och 15fps är var inputlagget startar och då går det liksom inte spela över huvud taget.
Jag minns att jag körde 5.4 som visserligen var lite lättare, men ToT iaf på nån riktigt jävla sunkdator, kommer inte ihåg mer än 1gb ram och GMA nånting och det är ju verkligen totalsunk. Jag fick sitta ute när det var durumu pga det klarade den inte och den var allmänt skitseg, men den klarade helt klart att raida över 20-25 fps.

Vad har jag missat här? Nåt i bios? Nån driver? Jag har kört in allt nu och det är dessutom det senaste, jag har ställt in api på dx11 då jag förstått att detta är en prestandaökning mot att köra dx9. Allt är på low, lite såna saker som är viktiga i raids är på medium, det ser förjävligt ut och jag har låg framerate.
Hur var när och varför kommer detta sig? Detta är mitt bästa köp genom tiderna, hpn dvs, dels för att den var gratis och laglig vilket inte händer så ofta och dels för att 13.3" alu chassi baklit osv är helt underbart det med. Sen har dom ju failat upplösnignen på skärmen men jag kör ändå 22" skärm när jag spelar.

PloX help me, im nuub. Blev nästan lite sugen på att klocka efter att av slump kommit in på futuremark och sett att dom klockar 5330 modellerna med i3 som faan, är det nåt man vågar ge sig in på med tanke på att datorn är oerhört kall osv? Eller bäst att låta bli?

Hej

Visa signatur

Innehar tsm med Forden #4 högsta klockade GF4K MX i världen på luft. De tre högre var på vatten. Bekräftad oseriösa köpare: Manneh.

Permalänk
Medlem

WoW's grafikmotor är omgjort till senaste expansionen.
Det kräver mycket mer av GPU numera.
Och HD3000 är verkligen inget att hänga i julgranen för spelande
Det har många finesser som vissa benchmarks gillar, men saknar råprestandan som spel vill ha.

Din polare har rätt i att drivrutiner är viktigt.
Intel blir bättre och bättre på just grafikdrivisar och varje generation ökar på prestandan ytterligare.
Så dubbelkolla att du kör senaste.

Permalänk
Medlem

Det är inte direkt gjort för spel även om det går i vissa fall, HD3000/4000 har jag för mig får ut runt 40-50 fps i t.ex skyrim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Det är inte direkt gjort för spel även om det går i vissa fall, HD3000/4000 har jag för mig får ut runt 40-50 fps i t.ex skyrim.

Har en laptop med HD3000, får runt 10-14 FPS på lägsta inställningar i Skyrim. HD3000 är verkligen inte något för gaming

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Det är inte direkt gjort för spel även om det går i vissa fall, HD3000/4000 har jag för mig får ut runt 40-50 fps i t.ex skyrim.

Vad du än har rökt, bjuder du?

HD3000 fixar inte 40-50FPS i Skyrim. Eller något annat spel för den delen heller.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Vad du än har rökt, bjuder du?

HD3000 fixar inte 40-50FPS i Skyrim. Eller något annat spel för den delen heller.

Testade precis Team Fortress 2 med Intel HD2000. 1440x900 i upplösning och låg/mellan på inställningarna. Sprang på ganska fint kring 40-60 fps. Toms Hardware mätte upp HD3000 till ~40 fps i Skyrim vid 1280x720 och Low. Så jo, visst finns det vissa spel som Intels grafikkort klarar av, även om vi talar om några år gamla spel och med låga inställningar.

Ser vi på nya Iris Pro verkar den klara av Skyrim i 1920x1080/Low i 50 fps.
http://us.hardware.info/reviews/4776/16/intel-iris-pro-5200-g...

Jag tror många är fast i tänket att Intels grafikkort ännu ligger kvar på samma nivå som slutet av nittiotalet med 740-kretsen som i praktiken var för vek för att ens driva normala Windowsmiljön på ett bra sätt. Har även jobbiga minnen av Extreme Graphics 2 och GMA 900. Men det var däromkring, 2005-2006 som de började hyfsa till sig. Först på 2D-sidan och nu även på 3D-sidan.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Viktigt att notera. All HD3000 har inte samma klockfrekvenser. Laptops har generellt sett betydligt lägre frekvenser än desktop-motsvarigheten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Ni alla frångår faktan jag presenterar i första inlägget, jag har länkat att hd3000 mobile spöar 8500 gt som jag spelat med på en betydligt sämre dator och klarat både högre inställningar och haft högre framerates. Även spelat på ett GMA450 eller vad det heter. och ja, allt detta i wod, utom gma450 som var i tot. Skillnaden på mop och wod är inte särskilt stor och jag ve t nog ingen som förlorat mer än max 1-3 fps med wod.

Visa signatur

Innehar tsm med Forden #4 högsta klockade GF4K MX i världen på luft. De tre högre var på vatten. Bekräftad oseriösa köpare: Manneh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniwipe:

Ni alla frångår faktan jag presenterar i första inlägget, jag har länkat att hd3000 mobile spöar 8500 gt som jag spelat med på en betydligt sämre dator och klarat både högre inställningar och haft högre framerates. Även spelat på ett GMA450 eller vad det heter. och ja, allt detta i wod, utom gma450 som var i tot. Skillnaden på mop och wod är inte särskilt stor och jag ve t nog ingen som förlorat mer än max 1-3 fps med wod.

Hur ser du att HD3000 "totalrejpar" 8500GT? (Inte för att såna sajter går att lita på alls)

Att du har spelat WoW med GT610 och en athlon x2 på high/ultra låter dessutom extremt konstigt.

Däremot måste jag säga att WoW alltid har varit ett jättekonstigt spel när det kommer till prestanda, en 5 år gammal dator kan klara sig bättre än en splajsans ny.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Här kan du bättre se vad ett Intel HD Graphics 3000 klarar av:
http://www.notebookcheck.net/Intel-HD-Graphics-3000.37948.0.h...

Precis som de andra säger, så är HD Graphics klockad med CPU:n (350 - 1350 MHz), vilket gör att resultaten är väldigt spridda.

DirectX 11 är en dålig idé, eftersom HD Graphics 3000 har hårdvarustöd för DX10.1. Hade kört DX9 med en så pass gammal krets.

Permalänk
Hjälpsam

Brukar inte Intels drivare låta CPUn göra en del av jobbet?
Det kan vara en orsak att deras inbyggda gpu ibland mäter bättre än den borde.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Här kan du bättre se vad ett Intel HD Graphics 3000 klarar av:
http://www.notebookcheck.net/Intel-HD-Graphics-3000.37948.0.h...

Precis som de andra säger, så är HD Graphics klockad med CPU:n (350 - 1350 MHz), vilket gör att resultaten är väldigt spridda.

DirectX 11 är en dålig idé, eftersom HD Graphics 3000 har hårdvarustöd för DX10.1. Hade kört DX9 med en så pass gammal krets.

DX10/11 kan prestera bättre än DX9 ifall alla andra inställningar är samma. Det skiljer sig från spel till spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

DX10/11 kan prestera bättre än DX9 ifall alla andra inställningar är samma. Det skiljer sig från spel till spel.

Visst är det så, men inbyggda kretsar brukar vara ett undantag här. Speciellt då Intel HD Graphics 3000 inte ens har stöd för DX11.

Blir inte så imponerad av DX10 resultaten här direkt:
http://www.notebookcheck.net/Review-Intel-HD-Graphics-3000-gr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Visst är det så, men inbyggda kretsar brukar vara ett undantag här. Speciellt då Intel HD Graphics 3000 inte ens har stöd för DX11.

DX11 kan ha bakåtkompatibilitet med DX10/10.1-kort via s.k. "feature levels". World of Warcraft i DX11 körs i feature level 10 och 10_1 för DX10-generationen.