Apple patenterar VR-glasögon för Iphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Inga linser? skärmen några millimeter från ögonen? eller ser jag fel? förstod dom inte att det inte funkar?
"Bland finesserna märks möjligheten att använda kameran för att se omgivningen och förvandla upplevelsen till förstärkt verklighet"
Hehe. Förstärkt verklighet genom kameran... jadu... lycka till.

Kikar an lite till så ser man att mobilen går rakt genom näsroten. Kan knappast bli en succé om man är tvungen att låta en plastikkirurg fixa ett stort jack i näsan där telefonen ska ligga. Positiva är att glasögonen som glider ner är ett minne blott

Kan detta vara anledningen till att vi ännu inte sett en stämning mot andra VR-aspiranter? De har skärmen framför ansiktet istället för i ansiktet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

Åhh, kom att tänka på en film jag såg i skolan om just Apple och deras hantering av sopor. Tror det handlade om hur hela byar förstördes nere i Afrika på grund av dessa massiva berg av skräp som kom från just Apple. Rätta mig om jag har fel men rätt säker. Kan även säga att det inte bara är Apple som gör så men inte bättre än andra på något sätt...

Du kanske borde vara säker på din sak istället för att tro? Och hur många år sedan var detta? Inte så att företagen kanske utvecklas och blir bättre med tiden?

Greenpeace håller i alla fall Apple i topp när det gäller att minska miljöpåverkan, och Greenpeace är ganska miljömedvetna skulle jag vilja påstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Alltså Apple är ju ett skämt! De gör allt för att stoppa utvecklingen av tekniken så de kan tjäna varje krona! Folket borde börja visa vilka det är som bestämmer och bojkotta Apple. Hoppas företaget går i back väldigt snart!
Jag vet att de har uppfunnit mycket bra men hade de inte patenterat de skiten också så hade nån annan säkert gjort något bättre

Dom gör ju det på sina egna grejer, enkelt att bara köpa annat i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Alltså Apple är ju ett skämt! De gör allt för att stoppa utvecklingen av tekniken så de kan tjäna varje krona! Folket borde börja visa vilka det är som bestämmer och bojkotta Apple. Hoppas företaget går i back väldigt snart!
Jag vet att de har uppfunnit mycket bra men hade de inte patenterat de skiten också så hade nån annan säkert gjort något bättre

Bra tankevurpa när du säger att Apple gör allt för att stoppa utvecklingen med sina patent. Den som får igenom sitt patent är, just det, den som har drivit utvecklingen!

Skrivet av 007onex:

Ett annat patent Apple har är ju magnetiska laddaren till macbooks, jag tror inte Apple skulle förlora något om andra företag hade liknande lösning, skulle underlätta vardagen mycket mer men synd att Apple är som dem är....
Nu ger de sig på vr..

Du vet att patent och liknande skydd är anledningen till att vårt samhälle utvecklas och drivs framåt? Utan patent och möjlighet till att tjäna pengar på sitt FoU-arbete skulle det minska drastiskt.

Skrivet av ninjamopeden:

Åhh, kom att tänka på en film jag såg i skolan om just Apple och deras hantering av sopor. Tror det handlade om hur hela byar förstördes nere i Afrika på grund av dessa massiva berg av skräp som kom från just Apple. Rätta mig om jag har fel men rätt säker. Kan även säga att det inte bara är Apple som gör så men inte bättre än andra på något sätt...

Det är inte Apple som dumpar sina saker där, de köper en tjänst av andra företag som sköter hanteringen av gammalt skräp. Antagligen precis samma företag som andra stora elektronikföretag använder (som med Foxconn).

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Bra tankevurpa när du säger att Apple gör allt för att stoppa utvecklingen med sina patent. Den som får igenom sitt patent är, just det, den som har drivit utvecklingen!
Du vet att patent och liknande skydd är anledningen till att vårt samhälle utvecklas och drivs framåt? Utan patent och möjlighet till att tjäna pengar på sitt FoU-arbete skulle det minska drastiskt.

I dagen snabba samhälle borde patent, särskilt elektronik/mjukvara, max sträcka sig över en femårsperiod. Jag ser det som negativt för utvecklingen om ingen annan kan utveckla någon annans uppfinningar. Det var ju faktiskt Steve Jobs som sa 'Good artists copy; great artists steal'

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Skrivet av 007onex:

Ett annat patent Apple har är ju magnetiska laddaren till macbooks, jag tror inte Apple skulle förlora något om andra företag hade liknande lösning, skulle underlätta vardagen mycket mer men synd att Apple är som dem är....
Nu ger de sig på vr..

En rolig grej attberopå ingenting är att apple inte var först med magnetiska strömkablar. Visst dom var först med att ta patent på det men det har funnits på elektronikprylar mycket tidigare

https://www.youtube.com/watch?v=wFeC25BM9E0 <- Kolla från 4:17 (eller hela videon om du tycker det är intressant)
Hatar inte Apple men tycker det är lite fjantigt att behöva ta patent på minsta lilla grej.. ;/

Ha en god natt allihopa

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Avstängd
Skrivet av propellerhatt:

Hatar inte Apple men tycker det är lite fjantigt att behöva ta patent på minsta lilla grej.. ;/

Nope det är inte fjantigt, för en gång i tiden så hamnade Apple i bråk med Creative Technology och fick betala skadestånd på 100 miljoner $ till Creative Technology.
Det var därför Steve Jobs i presskonferensen 2007 när de presenterade iPhone för första gången sade "and boy have we patented it.", som en liten påminnelse/svar till att de en gång tidigare inte tagit patent, vilket som sagt stod Apple mycket dyrt.
Så därför så tar Apple numera patent på mer eller mindre minsta sak de utvecklar/gör :).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Nope det är inte fjantigt, för en gång i tiden (tror det var slutet av 80 talet, eller någon gång under 90 talet) så missade Apple att ta patent på en (eller ett par) saker, vilket höll på att bli slutet för Apple.
Det var därför Steve Jobs i presskonferensen 2007 när de presenterade iPhone för första gången sade "and boy have we patented it.", som en liten påminnelse/svar till att de en gång tidigare inte tagit patent, vilket som sagt höll på att stå Apple mycket dyrt.
Så därför så tar Apple numera patent på mer eller mindre minsta sak de utvecklar/gör :).

Du har rätt i det du säger så jag får väl omformulera mig Jag tycker det är fjantigt att det ska behöva vara så. Men nu är det så och förstår varför dom tar det beslutet. Har inte koll på incidenten som inträffade på 80-90 talet så det var intressant att höra
Förstår mer och mer varför jag inte är VD på storföretag haha

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Avstängd
Skrivet av propellerhatt:

Du har rätt i det du säger så jag får väl omformulera mig Jag tycker det är fjantigt att det ska behöva vara så. Men nu är det så och förstår varför dom tar det beslutet. Har inte koll på incidenten som inträffade på 80-90 talet så det var intressant att höra
Förstår mer och mer varför jag inte är VD på storföretag haha

Uppdaterade inlägget med lite mer info, och händelsen jag främst tänkte på var kring när iPod lanserades, och det var mot Creative Technology som Apple hamnade i bråk med.
Och det patentbråket vart grunden i att Apple i princip tar patent på "allt" som de utvecklar/skapar, oavsett om det aldrig kommer bli någon färdig produkt eller inte.
Ja, patentreglerna borde göras om från grunden, främst förkortas ner till lagom tid.
Men advokaterna vill väl ha jobb de med

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Uppdaterade inlägget med lite mer info, och händelsen jag främst tänkte på var kring när iPod lanserades, och det var mot Creative Technology som Apple hamnade i bråk med.
Och det patentbråket vart grunden i att Apple i princip tar patent på "allt" som de utvecklar/skapar, oavsett om det aldrig kommer bli någon färdig produkt eller inte.
Ja, patentreglerna borde göras om från grunden, främst förkortas ner till lagom tid.
Men advokaterna vill väl ha jobb de med

Sant så sant, ja det finns mycket i denna värld som skulle behöva förändras

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

"hoppas företaget går i back" läs om läs rätt!
Och ang "företaget som kommer va kvar av alla teknik företag" så tror jag knappast!! Kan ge dig ett väldigt simpelt exempel... Microsoft, att ens jämföra shittple och Microsoft men det är nog så att du förstår!

Din menings uppbyggnad är helt ologisk. Men i vilket fall så springer ju Apple åttor om Microsofts värde och kvartals rapporter till och med resten av världens kvartals rapporter om du nu missat det. Deras senaste kvartal var det bästa något företag någonsin gjort så att dom skulle gå back jo tack ... Sen att jämföra Apple och Microsoft är väl inte helt korrekt då MS knappt gör några egna prylar bortsett från ommärkta Nokia lurar och halvdana tablets till ocker pris. Windows 10 har ju till och med lånat en massa features från OS X för att bli mer hippt och funktionellt .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Hur kan man ta patent på något som redan finns? Måste inte det man tar patent på vara unikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Ett annat patent Apple har är ju magnetiska laddaren till macbooks, jag tror inte Apple skulle förlora något om andra företag hade liknande lösning, skulle underlätta vardagen mycket mer men synd att Apple är som dem är....
Nu ger de sig på vr..

***bort/moderator*** dom la patent redan 2008. Vilket är långt före många andra aktörer. Magsafe tacka tusan för att man patenterar bra lösningar så att man slipper att företag som Samsung kör rena copy paste utan represalier. Det ligger ganska mycket tid bakom uppfinningar överlag och att då någon bara "lånar" det samtidigt som man själv vill lansera det är ju sällan kul. Men det är nog inget som du behöver oroa dig för .

§1
Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Stämmning på väg...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Hur kan man ta patent på något som redan finns? Måste inte det man tar patent på vara unikt?

Kort och gott nej. Finns en uppsjö klipp på YT om hur hela patentprocessen missbrukas med hjälp av politisk och monetära påtrycksmedel.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

***bort/moderator*** dom la patent redan 2008. Vilket är långt före många andra aktörer. Magsafe tacka tusan för att man patenterar bra lösningar så att man slipper att företag som Samsung kör rena copy paste utan represalier. Det ligger ganska mycket tid bakom uppfinningar överlag och att då någon bara "lånar" det samtidigt som man själv vill lansera det är ju sällan kul. Men det är nog inget som du behöver oroa dig för .

Fast.. Magnetiska kontakter fanns väl före Apple patenterade det? Om jag inte minns fel har det bland annat nämnts tidigare på forumet att det fanns på riskokare sedan länge, då i Asien. Tid och tid bakom uppfinningar.. Jag vet inte direkt vad Apple uppfinner Många har problem just med att de re-hashar saker och sedan tar patent på det. Nu har ju Sony Xperias fina Magsafe-liknande kablar som fungerar fint!

Anledningen dom bytte till Magsafe var väl för att alla hade sönder sina iBook-kablar/DC-jacks, du minns dom där som såg ut som co-ax kablar? Dom hade ju stora problem med det, och speciellt att laga dom. För att citera Wikipedia:

"Due to the design of the early 12 inch G3 iBooks, replacing the damaged "DC-In Board" typically involved a complex, 50-step laptop disassembly process, resulting in an expensive, labor-intensive repair."

Sen hade väl Apple problem med Magsafe's kvalité vid 2008-2009 då dom hade dåliga kablar/det blev överhettning, det var i alla fall vad jag hörde om stämningen mot dom.

Du får en liten video att se på! Gå till 4:20 (#YOLO right? Nej men seriöst) så nämner han Magsafe där

Permalänk
Medlem

Stämning incomming! Oculus Rift, akta er! Apple kommer stämmer er för era egna idéer!

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 007onex:

Alltså Apple är ju ett skämt! De gör allt för att stoppa utvecklingen av tekniken så de kan tjäna varje krona! Folket borde börja visa vilka det är som bestämmer och bojkotta Apple. Hoppas företaget går i back väldigt snart!
Jag vet att de har uppfunnit mycket bra men hade de inte patenterat de skiten också så hade nån annan säkert gjort något bättre

ALLA företag tar patent på sina saker, så hade inte Apple gjort det så hade någon annan gjort det, på vilket sätt hade det varit bättre? Andra för även använda Apple's patent om de betalar licenspengar för det och det hade varit likadant om det var någon annans patent, så denna diskussion börjar bli VÄLDIGT uttjatad av haters som inte har en aning om hur det fungerar.

Skrivet av Wiruz:

Åfase nu har den kommit!! I Glass . Nu väntar jag med spänning på en I Car som bara fungerar med orginaltillbehör

Apple uppges fila på hemlig ”Icar”

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Bra!

Andra företag kan ju fortfarande tillverka VR-prylar utan att bryta mot Apples patent så länge grunkan inte är avsedd att ha på huvudet.

Systemet fungerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AeoNES:

Så varför skriver ni ens en nyhet om det? o_O

För att de nu har beviljats patentet som de lämnade in ansökan om 2008, så det är en nyhet.

Skrivet av ninjamopeden:

Åhh, kom att tänka på en film jag såg i skolan om just Apple och deras hantering av sopor. Tror det handlade om hur hela byar förstördes nere i Afrika på grund av dessa massiva berg av skräp som kom från just Apple. Rätta mig om jag har fel men rätt säker. Kan även säga att det inte bara är Apple som gör så men inte bättre än andra på något sätt...

Hur gammal var den filmen? Det har hänt en hel del med Apple på den fronten de senaste 10 åren

http://macworld.idg.se/2.1038/1.511594/apple-far-berom-i-kina

http://www.99mac.se/artikel/5066-greenpeace-ger-apple-goda-be...

http://www.apple.com/se/environment/

Skrivet av Paronfesken:

I dagen snabba samhälle borde patent, särskilt elektronik/mjukvara, max sträcka sig över en femårsperiod. Jag ser det som negativt för utvecklingen om ingen annan kan utveckla någon annans uppfinningar. Det var ju faktiskt Steve Jobs som sa 'Good artists copy; great artists steal'

För det första så får andra företag använda Apples patent mot en licenskostnad, vill inte de andra som vill använda det betala så är det deras problem, för det andra så var det Picasso som sa "good artists copy great artists steal", Steve Jobs citerade bara vad en gång sa Picasso i en intervju 1994 sen har andra tagit det helt ur sitt sammanhang.

https://www.youtube.com/watch?v=CW0DUg63lqU

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Kikar an lite till så ser man att mobilen går rakt genom näsroten. Kan knappast bli en succé om man är tvungen att låta en plastikkirurg fixa ett stort jack i näsan där telefonen ska ligga. Positiva är att glasögonen som glider ner är ett minne blott

Kan detta vara anledningen till att vi ännu inte sett en stämning mot andra VR-aspiranter? De har skärmen framför ansiktet istället för i ansiktet.

http://www.sweclockers.com/image/red/2015/02/17/Applevr2.jpg?...

Ja hur designern tänkte ? där är ju rätt konfunderande.
Man undrar ju nu om de endast får patent på något som ser ut som enligt ritningen eller om det är patent på något mer allmängiltigt som "hållare för mobiltelefon som sätts framför ansiktet".

Permalänk
Medlem

Ännu nyare
http://www.bbc.com/news/business-30532463

Så bra går det...

EDIT: Dessutom, det som står i denna artikeln du länkade
[url]http://www.99mac.se/artikel/5066-greenpeace-ger-apple-goda-be...[/url

Greenpeace är inte direkt vetenskapliga av sig och rapporten de länkade var inte framtagen på rätt sätt för fem öre - ingen vetenskap där inte.
Hela rapporten bygger på vad företagen säger om sig själva, och vad deras egna mål är. Där säger Apple att de har ett mål att nå 100% förnyelsebar energi, men att de har en lång väg kvar.

Kollar man dessutom i rapporten vilken energi Apples datacentrumen använder så ser man att Apple inte direkt är miljövänliga. Apple har 3 datacenter totalt, alla i USA. (för övrigt är datacentrumen det enda som nämns i rapporten, ingenting om fabrikerna)
Energin till datacentret i Oregon kommer från:
~70% från kolkraft
~15% från naturgas
~15% förnyelsebar

Det i San Jose:
~45% från Naturgas
~10% från kol
resten förnyelsebar

North Carolina:
~55% kärnkraft
~40% kolkraft
~4% naturgas
~1% Förnyelsebart

Miljövänligt?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jarigan:

Ja hur designern tänkte ? där är ju rätt konfunderande.
Man undrar ju nu om de endast får patent på något som ser ut som enligt ritningen eller om det är patent på något mer allmängiltigt som "hållare för mobiltelefon som sätts framför ansiktet".

Det är ingen ritning, det är en skiss och den visar bara tanken med själva tekniken.

Skrivet av Fltoig:

Fast det där faller inte ens under Apple's ansvar då de har försökt gång på gång att se till att arbetarna på Foxconn får en bättre arbetsmiljö, sen att de som styr Foxconn fortfarande är idioter är inte Apple's fel, så den nyheten blir väldigt vinklad bara för att Apple är kund hos dem, de kan lika gärna anklaga Sony, Nokia, Samsung och alla andra av deras kunder för det då de inte gjort ett skit för att försöka förbättra arbetsmiljön där.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är ingen ritning, det är en skiss och den visar bara tanken med själva tekniken.

Fast det där faller inte ens under Apple's ansvar då de har försökt gång på gång att se till att arbetarna på Foxconn får en bättre arbetsmiljö, sen att de som styr Foxconn fortfarande är idioter är inte Apple's fel, så den nyheten blir väldigt vinklad bara för att Apple är kund hos dem, de kan lika gärna anklaga Sony, Nokia, Samsung och alla andra av deras kunder för det då de inte gjort ett skit för att försöka förbättra arbetsmiljön där.

Visserligen, men i de artiklarna som hyllar Apple så är det ju inte heller Apple som gör något. Det är ju fabrikerna som följer vad Apple säger åt dem:
"– De har gått längst av alla när det kommer till att motivera nyckelleverantörer."

Det är ju exakt lika mycket Apples ansvar att underleverantörerna missköter sig, som att de sköter sig.

EDIT:
Om fabrikerna sköter sig, då är det det Apple som hyllas och beröms. Men om fabrikerna missköter sig, då är inte Apple ansvariga?
Antingen får ju Apple står för både de positiva och negativa förhållandena på fabrikerna eller inte ta åt sig äran för när det går bra.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fltoig:

Visserligen, men i de artiklarna som hyllar Apple så är det ju inte heller Apple som gör något. Det är ju fabrikerna som följer vad Apple säger åt dem:
"– De har gått längst av alla när det kommer till att motivera nyckelleverantörer."

Det är ju exakt lika mycket Apples ansvar att underleverantörerna missköter sig, som att de sköter sig.

EDIT:
Om fabrikerna sköter sig, då är det det Apple som hyllas och beröms. Men om fabrikerna missköter sig, då är inte Apple ansvariga?
Antingen får ju Apple står för både de positiva och negativa förhållandena på fabrikerna eller inte ta åt sig äran för när det går bra.

Så de som inte gör något (Dell, HP, Nokia, Sony, Microsoft, Acer, Amazon.com, BlackBerry, Cisco, Google, Motorola, Nintendo, Toshiba, Samsung etc) är helt ansvarsbefriade då menar du eftersom de inte gjort något för att förbättra där?

Detta från 2012 är det ingen som pratar om t.ex och Microsoft har inte gjort ett skit åt det själva.

"Foxconn tillverkar många storsäljande produkter och senast i januari i år vid massproduktionen av Xbox 360 hotade 300 anställda att ta livet av sig genom att hoppa från taket. Detta på grund av de hårda arbetsvillkoren och livet i fabrikerna, där fabriksmiljön mer kan liknas vid byar där de anställda både bor och arbetar till en väldigt låg timpenning."

http://www.99mac.se/artikel/2958-foxconn-forbattrar-arbetsmil...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Kollar man dessutom i rapporten vilken energi Apples datacentrumen använder så ser man att Apple inte direkt är miljövänliga. Apple har 3 datacenter totalt, alla i USA. (för övrigt är datacentrumen det enda som nämns i rapporten, ingenting om fabrikerna)
Energin till datacentret i Oregon kommer från:
~70% från kolkraft
~15% från naturgas
~15% förnyelsebar

Det i San Jose:
~45% från Naturgas
~10% från kol
resten förnyelsebar

North Carolina:
~55% kärnkraft
~40% kolkraft
~4% naturgas
~1% Förnyelsebart

Miljövänligt?

Fast nu väljer du tolka datan lite som fan läser bibeln. Om vi tar dina siffror så ser det ut så här i rapporten:

Oregon
Där står Apple OCH Facebook för följande energianvändning:

~70% från kolkraft
~15% från naturgas
~15% förnyelsebar

San Jose:
Apple, Facebook, Google, HP, Yahoo, Verizon Terremark, IBM, Digital Reality, Equinix och DuPont Fabros står tillsammans för följande:

~45% från Naturgas
~10% från kol
resten förnyelsebar

North Carolina:
Apple, Facebook, Google, IBM och Equinix:

~55% kärnkraft
~40% kolkraft
~4% naturgas
~1% Förnyelsebart

Förövrigt så finns det rapporter (även på Apples egna hemsida) att deras datacentrar numera drivs av 100% förnybar energi. Sen är inte allt perfekt, men som det ser ut just nu så verkar de jobba mot det målet i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Bra tankevurpa när du säger att Apple gör allt för att stoppa utvecklingen med sina patent. Den som får igenom sitt patent är, just det, den som har drivit utvecklingen!

Du vet att patent och liknande skydd är anledningen till att vårt samhälle utvecklas och drivs framåt? Utan patent och möjlighet till att tjäna pengar på sitt FoU-arbete skulle det minska drastiskt.

Det är inte Apple som dumpar sina saker där, de köper en tjänst av andra företag som sköter hanteringen av gammalt skräp. Antagligen precis samma företag som andra stora elektronikföretag använder (som med Foxconn).

Den som har snott mest patent menar du och har sitt företag i usa?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Fast nu väljer du tolka datan lite som fan läser bibeln. Om vi tar dina siffror så ser det ut så här i rapporten:

Oregon
Där står Apple OCH Facebook för följande energianvändning:

~70% från kolkraft
~15% från naturgas
~15% förnyelsebar

San Jose:
Apple, Facebook, Google, HP, Yahoo, Verizon Terremark, IBM, Digital Reality, Equinix och DuPont Fabros står tillsammans för följande:

~45% från Naturgas
~10% från kol
resten förnyelsebar

North Carolina:
Apple, Facebook, Google, IBM och Equinix:

~55% kärnkraft
~40% kolkraft
~4% naturgas
~1% Förnyelsebart

Förövrigt så finns det rapporter (även på Apples egna hemsida) att deras datacentrar numera drivs av 100% förnybar energi. Sen är inte allt perfekt, men som det ser ut just nu så verkar de jobba mot det målet i alla fall.

Jag förstår att jag tolkade datan på ett kanske felaktigt sett. Jag tolkade den enbart utifrån den rapporten greenpeace gjorde, och detta är den datan de presenterar.
Enligt enbart den datan ser apples energianvändning ut så som jag sa. Apples datacenter använder mycket kolkraft, sen kanske de också bygger förnyelsebara energikällor för att väga upp detta, men de använder fortfarande en hel del energi från kolkraftverk. Dessutom framstår det inte att de bygger förnyelsebart (inte med hjälp att faktisk data iaf) i den rapporten. (Rapporten säger bara saker som, "Apple uppger att de driver sina datacenter med 100% förnyelsebart" - inte vetenskapligt för fem öre.)

Men jag tror absolut att Apple försöker så gott de kan, som sagt klagade jag bara på faktan i den rapporten

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av md7:

Fast nu väljer du tolka datan lite som fan läser bibeln. Om vi tar dina siffror så ser det ut så här i rapporten:
Oregon
Där står Apple OCH Facebook för följande energianvändning:
~70% från kolkraft
~15% från naturgas
~15% förnyelsebar
San Jose:
Apple, Facebook, Google, HP, Yahoo, Verizon Terremark, IBM, Digital Reality, Equinix och DuPont Fabros står tillsammans för följande:

~45% från Naturgas
~10% från kol
resten förnyelsebar
North Carolina:
Apple, Facebook, Google, IBM och Equinix:

~55% kärnkraft
~40% kolkraft
~4% naturgas
~1% Förnyelsebart
Förövrigt så finns det rapporter (även på Apples egna hemsida) att deras datacentrar numera drivs av 100% förnybar energi. Sen är inte allt perfekt, men som det ser ut just nu så verkar de jobba mot det målet i alla fall.

Skrivet av Fltoig:

Jag förstår att jag tolkade datan på ett kanske felaktigt sett. Jag tolkade den enbart utifrån den rapporten greenpeace gjorde, och detta är den datan de presenterar.
Enligt enbart den datan ser apples energianvändning ut så som jag sa. Apples datacenter använder mycket kolkraft, sen kanske de också bygger förnyelsebara energikällor för att väga upp detta, men de använder fortfarande en hel del energi från kolkraftverk. Dessutom framstår det inte att de bygger förnyelsebart (inte med hjälp att faktisk data iaf) i den rapporten. (Rapporten säger bara saker som, "Apple uppger att de driver sina datacenter med 100% förnyelsebart" - inte vetenskapligt för fem öre.)

Men jag tror absolut att Apple försöker så gott de kan, som sagt klagade jag bara på faktan i den rapporten

" Our goal is to power all Apple corporate offices, retail stores, and data centers entirely with energy from renewable sources — solar, wind, micro‑hydro, and geothermal, which uses heat right from the earth. We’re designing new buildings and updating existing ones to use as little electricity as possible. We’re investing in our own Apple onsite energy production as well as establishing relationships with third‑party energy suppliers to source renewable energy. As of 2013, we’ve already converted 73 percent of the energy for all our facilities — 86 percent for our corporate campuses and 100 percent for our data centers. And so far in 2014, we’re powering more than 140 U.S. retail stores with renewable energy."

2010 var det 35% som drevs med förnybar, 2013 så var det 94% som drevs med förnybar energi. (Vilket säkerligen ökade ännu mer under 2014).
Så Apple är nog de som tar miljön på störst allvar av alla tillverkare/internet tjänsteleverantörer.
https://www.apple.com/environment/climate-change/

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Jag förstår att jag tolkade datan på ett kanske felaktigt sett. Jag tolkade den enbart utifrån den rapporten greenpeace gjorde, och detta är den datan de presenterar.
Enligt enbart den datan ser apples energianvändning ut så som jag sa. Apples datacenter använder mycket kolkraft, sen kanske de också bygger förnyelsebara energikällor för att väga upp detta, men de använder fortfarande en hel del energi från kolkraftverk. Dessutom framstår det inte att de bygger förnyelsebart (inte med hjälp att faktisk data iaf) i den rapporten. (Rapporten säger bara saker som, "Apple uppger att de driver sina datacenter med 100% förnyelsebart" - inte vetenskapligt för fem öre.)

Men jag tror absolut att Apple försöker så gott de kan, som sagt klagade jag bara på faktan i den rapporten

Fast jag förstår ändå inte riktigt..... Antar att vi läser samma rapport?

Och utifrån de siffror du angav så förmodar jag att du fick de siffrorna från cirkeldiagrammen? Om vi då tar Oregon så visar det tydligt att både Apple och Facebook har följande energianvändning tillsammans:

~70% från kolkraft
~15% från naturgas
~15% förnyelsebar

Inte bara Apple, och inte bara Facebook. Och hur kan du då veta att det är Apple som har 70% kolkraft och inte Facebook, eller något däremellan? Kanske är Facebook som har 70% kolkraft och Apple som har 15% förnyelsebart? Det framkommer inte i rapporten, inte vad jag kan se i alla fall.

Sen om man kollar längre ner i rapporten i Appendix 3 så får Apple 100% när det gäller något som Greenpeace kallar för "Clean Energy Index", där de också angett 0% för naturgas, kärnkraft och kolkraft för Apple.

Likaså har de angett 100% "Clean Energy Supply to Data Center" för samtliga av Apples datacentrar (Oregon, North Carolina, Nevada och Kalifornien). Man kan även läsa följande:

Oregon:
Apple is using Direct Access to contract wind energy for 100 % of the 2013 load of its Prineville facility.

North Carolina:
Apple uses on-site solar farms and directed biogas fuel cells to power 100 % of the 2013 load of its Maiden facility.

California:
Apple is using Direct Access to contract renewable energy for 100 % of the 2013 load of its Newark facility.

Nevada:
Apple is partnering with its utility to provide renewable energy for 100 % of the 2013 load of its Reno facility.

Det enda som jag är lite frågande om är något som Greenpeace kallar för "Resource Mix of local utility" där de anger en del siffror när det gäller kolkraft, kärnkraft och naturgas. Möjligt att det kanske har något med Apples fabriker (med andra ord skilt från deras datacentrar) i delstaten (om de nu har några där) att göra, alternativt att det är en sammanräkning för de företag som verkar i delstaten. Exempelvis Oregon där ≈70% var från kolkraft, då har Greenpeace beräknat att Apples energibehov är 2 MW medan Facebooks är 70 MW (Facebook behöver alltså 35 gånger mer energi än Apple). Då kan man kanske dra slutsatsen vilket företag av Apple och Facebook som behöver mest energi, och därmed kanske står för en stor del (eller hela) av kolkraften.

Siffror som jag har använt i ovanstående stycke:
Oregon:
~70% från kolkraft
~15% från naturgas
~15% förnyelsebar

Apple i Oregon:
Estimated Nameplate Power Capacity: 2 MW
% of Clean Energy Supply to Data Center: 100%

Resource Mix of local utility
Natural Gas: 12% (samma siffror som Facebook)
Nuclear: 0% (samma siffror som Facebook)
Coal: 60% (samma siffror som Facebook)

Facebook i Oregon
Estimated Nameplate Power Capacity: 70 MW
% of Clean Energy Supply to Data Center: 17%

Resource Mix of local utility
Natural Gas: 12% (samma siffror som Apple)
Nuclear: 0% (samma siffror som Apple)
Coal: 60% (samma siffror som Apple)

Sen är det inte någon perfekt vetenskaplig rapport från Greenpeace utan de får emellanåt göra olika typer av gissningar utifrån den fakta de har, men den bör ge en fingervisning på hur miljövänliga företag är, där de rankar Apple högst.