Tips till Linux + Överklockning av skärm

Permalänk
Administrativ avgift

Tips till Linux + Överklockning av skärm

Hejsan har nu tänkt att byta till linux men jag har ett problem förutom att exakt alla spel finns inte ^^.
Tänkte höra om någon haft Korea skärm på linux o överklockat för 120HZ är lite prio för mig och mitt starcraft 2 spelande.

Okej datorn i signaturen är den jag ska använda och jag undrar vilken kärna ni tycker jag borde ha för att spela? (Steam spel + Sc2 + wow) Så mest prestanda och sedan ska jag köra config så jag får Mac GUI. Har relativt medioker linux kunskaper inte de bästa men jag vet ganska mycket.

Så nummer 1 är att om någon överklockat och kan länka en guide? och nummer 2 vilken Distrubition tycker ni är bäst för 2x290X?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Kör själv med en Korea skärm i Linux. Har klockat den till 100Hz. Det kan vara bra att ha en annan skärm tillhands när man installerar då jag ofta råkade ut för att skärmen inte kan visa någon bild. Då skärmen inte kan skala och inte har någon EDID, om jag förstått saken rätt. Jag kör med Nvidia kort och har gjort en egen configfil som gör att jag kan välja 60, 75 eller 100Hz i Nvidia settings.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Lembritt:

Kör själv med en Korea skärm i Linux. Har klockat den till 100Hz. Det kan vara bra att ha en annan skärm tillhands när man installerar då jag ofta råkade ut för att skärmen inte kan visa någon bild. Då skärmen inte kan skala och inte har någon EDID, om jag förstått saken rätt. Jag kör med Nvidia kort och har gjort en egen configfil som gör att jag kan välja 60, 75 eller 100Hz i Nvidia settings.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej finns det något sätt att göra en liknande för Amd? Något jag skulle kunna få hjälp med?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Hejsan har nu tänkt att byta till linux men jag har ett problem förutom att exakt alla spel finns inte ^^.
Tänkte höra om någon haft Korea skärm på linux o överklockat för 120HZ är lite prio för mig och mitt starcraft 2 spelande.

Okej datorn i signaturen är den jag ska använda och jag undrar vilken kärna ni tycker jag borde ha för att spela? (Steam spel + Sc2 + wow) Så mest prestanda och sedan ska jag köra config så jag får Mac GUI. Har relativt medioker linux kunskaper inte de bästa men jag vet ganska mycket.

Så nummer 1 är att om någon överklockat och kan länka en guide? och nummer 2 vilken Distrubition tycker ni är bäst för 2x290X?

Du vill spela sc2,sc2 i wine funkar inte bra enligt mig.
Ha kvar Windows och kör dual boot med valfri Linux dist i stället för du kommer aldrig bli nöjd med att köra sc2 genom wine.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Death On Wings:

Du vill spela sc2,sc2 i wine funkar inte bra enligt mig.
Ha kvar Windows och kör dual boot med valfri Linux dist i stället för du kommer aldrig bli nöjd med att köra sc2 genom wine.

Sc2 har standalone linux och jag har kört det funkar ganska bra likadant med WoW

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Sc2 har standalone linux och jag har kört det funkar ganska bra likadant med WoW

Så du menar att blizzard släppt en sc2 client?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Death On Wings:

Så du menar att blizzard släppt en sc2 client?

Nvm blandade ihop den med Mac xD

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Nvm blandade ihop den med Mac xD

Som sagt, wine är enda sättet att få igång det och du kommer inte tycka om det du ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Nvm blandade ihop den med Mac xD

Haha hur lyckas man med de konststycket.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Spel genom Wine funkar hur bra som helst! SC2 med CSMT-patch så kan du få väldigt bra flyt. Jag körde Mafia 2 genom Wine och kunde köra på High med 40-60 fps, ganska bra enligt mig. För att få ännu bättre flyt i Wine krävs vissa åtgärder, vilka beror på spel också.

AMD-kort är väl inte det bästa i Linux, men funkar. Men crossfire kan du glömma för det finns i princip 0 stöd för det, samma gäller SLI till nvidia.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Hejsan har nu tänkt att byta till linux men jag har ett problem förutom att exakt alla spel finns inte ^^.
Tänkte höra om någon haft Korea skärm på linux o överklockat för 120HZ är lite prio för mig och mitt starcraft 2 spelande.

Okej datorn i signaturen är den jag ska använda och jag undrar vilken kärna ni tycker jag borde ha för att spela? (Steam spel + Sc2 + wow) Så mest prestanda och sedan ska jag köra config så jag får Mac GUI. Har relativt medioker linux kunskaper inte de bästa men jag vet ganska mycket.

Så nummer 1 är att om någon överklockat och kan länka en guide? och nummer 2 vilken Distrubition tycker ni är bäst för 2x290X?

Hej!

Byta till Linux för att spela spel låter som en dålig idé - din spelupplevelse kommer garanterat vara bättre på en Windows maskin. Även fast spelen startar finns det alltid funktioner som inte fungerar som de ska genom wine - det vill man inte uppleva i t.ex Starcraft 2.

Däremot låter det som en lysnade idé att bekanta sig med Linux om man inte gjort det tidigare. Läser man till ingenjör stöds allt i utbildningsväg mer än väl på en Linux distribution. Det är t.o.m fördelaktigt att använda Linux/Mac med matlab, maple och all programmering! Enklast är att installera båda Linux och Windows. Det haglar av guider på nätet. Lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lipton__:

Byta till Linux för att spela spel låter som en dålig idé - din spelupplevelse kommer garanterat vara bättre på en Windows maskin. Även fast spelen startar finns det alltid funktioner som inte fungerar som de ska genom wine - det vill man inte uppleva i t.ex Starcraft 2.

Medhåll från min sida. Just StarCraft 2 minns jag att jag lade hyfsat mycket tid på att få igång i Linux genom Wine precis när det släpptes, till stor del som ett intressant projekt, och visst, jag kunde spela, men det var inte smärtfritt. Stödet har säkert utvecklats allt som spelet åldrats och Wine utvecklats, men det är långt ifrån rimligt att blint anta att spel som är gjorda för just Windows ska fungera smärtfritt i ett helt annat OS.

Åtminstone så skulle jag råda till att testa ordentligt först, innan en övergång sker.

Kan även passa på att få lite återbetalning på en tidigare text jag skrivit i ämnet, då det är en fråga som dyker upp så pass ofta att det är FAQ-material:

Skrivet av phz:

1.5  Kan man spela på Linux?

Detta är ofta en stor fråga för SweClockersanvändaren, och svaret är: givetvis! Om vi däremot specificerar frågan till "Kan man spela samma spel som finns till Windows?" så blir svaret idag snarare "inte alltid"/"ofta inte". Det är i praktiken samma tekniska problematik som gör att man inte kan spela alla spel gjorda för Wii U på Playstation 4: spel kan vara utvecklade för en viss plattform utan att tillverkaren ger stöd för alternativa sådana, även om det rent tekniskt inte måste finnas något hinder mot att skapa en sådan version.

I skrivande stund (sommaren 2014) så listar Linuxavdelningen av Valves leveranstjänst Steam mer än 600 titlar som officiellt tillgängliga till Linux, och GOG.com annonserade alldeles nyss Linuxstöd. Humble Bundles ursprung var just spelpaket som inkluderade Linuxstöd och var fria från digitala restriktioner, vilket fungerade så väl att de snabbt utvecklades till en av dagens mest kända spelsidor. Id Software var tidiga med att erbjuda Linuxstöd, där Doom fanns i Linuxversion redan 1994. Så kallade "indiespel" kom ofta med multiplattformsstöd; inte minst relaterat till att många programmerare bakom projekten själva använde Linux i stor utsträckning. Det finns många likheter mellan att porta ett spel till OS X och att implementera Linuxstöd, vilket gör tröskeln låg. Efter Valves Steam OS-satsning så ser framtiden ljusare ut än någonsin vad gäller att få Linuxstöd att bli en självklarhet även bland AAA-titlar.

Dold text

Trots denna hoppfulla bild så kvarstår faktum: vill man uteslutande spela de spel (och använda de program) som släpps till just Windows — varför ska man installera en Linuxdistribution? Det är en fråga Linuxanvändare själva ofta ställer sig när nya användare börjar med att fråga om hur man får exempelvis Titanfall att fungera i Ubuntu. Bland de sämsta förutsättningarna för en lyckad Linuxupplevelse har i mina ögon de som installerar Ubuntu enbart i tron om att det ska vara en sorts "gratis-Windows" och sedan försöker pressa in alla sina Windowsprogram och -spel via Wine/VirtualBox.

Det gagnar ingen part att få in nya användare med felaktiga föreställningar, så om Windowsspelande är ens prioritet så är Windows det bästa valet. Steam OS kanske kan komma att förändra denna bild framöver, men vi är inte där än.

Men Windows-emulatorn "Wine", då?
Wine (Wine is not an emulator) är tekniskt sett inte vad man menar med "emulator", men projektets mål är att kunna köra Windowsprogram i exempelvis Linux som om de vore "riktiga" Linuxprogram. Wine är användbart till mycket, och visst går det att få igång en stor andel Windows-spel i Linux därigenom, men då det handlar om osupportade lösningar så gäller idiomet YMMV, dvs resultaten kan skifta kraftigt. De "nyaste" spelen fungerar generellt sämre med Wine, medan äldre spel har större chans att gå igång.

(Bonusläsning: samlade citat om spel på Linux.)

Dold text

(Kanske borde lägga in ett stycke om "dual boot" i det stycket, nu när jag tänker efter.)

Det finns många andra anledningar att installera Linux, men som primär plattform för att spela spel som inte finns i Linuxversion är det ofta inte en perfekt matchning (om man inte samtidigt "njuter" av att felsöka och utveckla exempelvis Wine).

Skrivet av Lipton__:

Däremot låter det som en lysnade idé att bekanta sig med Linux om man inte gjort det tidigare. Läser man till ingenjör stöds allt i utbildningsväg mer än väl på en Linux distribution. Det är t.o.m fördelaktigt att använda Linux/Mac med matlab, maple och all programmering! Enklast är att installera båda Linux och Windows. Det haglar av guider på nätet. Lycka till!

Glöm inte LaTeX! Visst går det att köra detta även i Windowsmiljö, men det finns ofta väldigt mycket att tjäna på att köra det i Unix-lik miljö.

Detta är generellt en väldigt tänkvärd synpunkt. Lite beroende på vilken riktning man tar ("ingenjör" är ett brett begrepp) så kan det komma att mer eller mindre krävas vana vid Unix-lika system vid någon punkt i utbildningen. Det skadar ej heller att kunna plita ner något mer än "Windows" vad gäller datorvana i ett framtida CV om man söker ingenjörstjänster (vikten är återigen beroende på exakt ingenjörsområde, men det är aldrig negativt (inte ens om man söker jobb på Microsoft, skulle jag tro)).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Lipton__:

Hej!

Byta till Linux för att spela spel låter som en dålig idé - din spelupplevelse kommer garanterat vara bättre på en Windows maskin. Även fast spelen startar finns det alltid funktioner som inte fungerar som de ska genom wine - det vill man inte uppleva i t.ex Starcraft 2.

Däremot låter det som en lysnade idé att bekanta sig med Linux om man inte gjort det tidigare. Läser man till ingenjör stöds allt i utbildningsväg mer än väl på en Linux distribution. Det är t.o.m fördelaktigt att använda Linux/Mac med matlab, maple och all programmering! Enklast är att installera båda Linux och Windows. Det haglar av guider på nätet. Lycka till!

Skrivet av phz:

Medhåll från min sida. Just StarCraft 2 minns jag att jag lade hyfsat mycket tid på att få igång i Linux genom Wine precis när det släpptes, till stor del som ett intressant projekt, och visst, jag kunde spela, men det var inte smärtfritt. Stödet har säkert utvecklats allt som spelet åldrats och Wine utvecklats, men det är långt ifrån rimligt att blint anta att spel som är gjorda för just Windows ska fungera smärtfritt i ett helt annat OS.

Åtminstone så skulle jag råda till att testa ordentligt först, innan en övergång sker.

Kan även passa på att få lite återbetalning på en tidigare text jag skrivit i ämnet, då det är en fråga som dyker upp så pass ofta att det är FAQ-material:

(Kanske borde lägga in ett stycke om "dual boot" i det stycket, nu när jag tänker efter.)

Det finns många andra anledningar att installera Linux, men som primär plattform för att spela spel som inte finns i Linuxversion är det ofta inte en perfekt matchning (om man inte samtidigt "njuter" av att felsöka och utveckla exempelvis Wine).

Glöm inte LaTeX! Visst går det att köra detta även i Windowsmiljö, men det finns ofta väldigt mycket att tjäna på att köra det i Unix-lik miljö.

Detta är generellt en väldigt tänkvärd synpunkt. Lite beroende på vilken riktning man tar ("ingenjör" är ett brett begrepp) så kan det komma att mer eller mindre krävas vana vid Unix-lika system vid någon punkt i utbildningen. Det skadar ej heller att kunna plita ner något mer än "Windows" vad gäller datorvana i ett framtida CV om man söker ingenjörstjänster (vikten är återigen beroende på exakt ingenjörsområde, men det är aldrig negativt (inte ens om man söker jobb på Microsoft, skulle jag tro)).

Jag är inte jätte ovan vid Linux miljön och jag kör det på laptop tänkte mer på problemet med överklockning av skärmen som kommer men troligtvis får jag vara microsoft pleb på mainriggen ett bra tag.

Det där med att det är bra för utbildningen vet jag redan men dock är jag på studieuppehåll för tillfället

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3