Permalänk
Medlem

Vilket 980 ska man köpa?

Hej!

Som titeln lyder undrar jag vilket 980 man egentligen ska köpa?

Lutar emellan MSI, ASUS eller Gigabyte.

Det jag är mest sugen på är Gigabytes kort.
Pga den höga klockfrekvensen man får "out of the box".
Så skadar ju inte den extremt snygga backplaten heller!
Men har hört att det är ett väldigt högt kort men det hålls relativt kylt under load och idle.
Men vad jag har förstått så kan man dra ner fläktarnas RPM och på så sätt tysta ner det lite på bekostnad av högre temperaturer.

Vilket kort skulle ni ha köpt? Om man tänker på prestanda/kylning/ljudnivå/och lite på utseendet?

Tack på förhand//
Andreas

Visa signatur

Datorn:
| i7 5820k @ 3,3Ghz | Asus X99-Deluxe | Corsair Vengeance DDR4-2666Mhz 4x4Gb | Gigabyte G1 980|
| Samsung SSD 850 500Gb | Corsair HX850i | Corsair H110i GT | NZXT H440 | AOC G2460P |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addeuz:

Hej!

Som titeln lyder undrar jag vilket 980 man egentligen ska köpa?

Lutar emellan MSI, ASUS eller Gigabyte.

Det jag är mest sugen på är Gigabytes kort.
Pga den höga klockfrekvensen man får "out of the box".
Så skadar ju inte den extremt snygga backplaten heller!
Men har hört att det är ett väldigt högt kort men det hålls relativt kylt under load och idle.
Men vad jag har förstått så kan man dra ner fläktarnas RPM och på så sätt tysta ner det lite på bekostnad av högre temperaturer.

Vilket kort skulle ni ha köpt? Om man tänker på prestanda/kylning/ljudnivå/och lite på utseendet?

Tack på förhand//
Andreas

Har ägnat c.a en vecka åt din fråga, har kommit fram till att det är väldigt svårt att svara på om ett 980 är ett bra köp i dagsläget. Antagligen kommer 980 att vara bättre än att vänta på AMD's nya r9 390x då det också kommer att ha 4gb minne om man tar i beaktande hur bra vissa 980 kort är avseende ljudnivå och prestanda och värmeutveckling (Asus och MSI iallafall). Däremot så kommer Nvidia släppa sitt nya Titan kort om exakt 4 veckor tillsammans med ytterligare ett kort, dessa kommer säkert att kosta mellan 10-11500 för titan och några tusenlappar mindre för det andra och här kan det bli en fråga om man möjligtvis bör vänta beroende på hur mycket man har tänkt att lägga ut.

Samtidigt så kommer nvidia inte att släppa något "nytt" kort baserat på något annat än maxwell förrän 2016 bortsett Big Maxwell titan kortet så ur det perspektivet är det ett bra tillfälle att skaffa ett 980 t.om 2016. Vet inte vad jag själv ska göra faktiskt då jag väger mellan att antingen köpa http://www.inet.se/produkt/5411306/asus-strix-gtx-980-directc... och ett nytt nätagg för att öht kunna utnyttja min nyinköpta 4790k + 16gb ram + custom loop innan haswell blir obsolet 2016 iom lansering av 10nm's Entusiast-processorer alternativt vänta 1 månad till för att se hur AMD's kort blir.

Man kan också spekulera i om det kommer att släppas 980/970 med mer minne än 4gb, men detta är ointressant för min del då jag ändå kommer spela i 1920x1080p fram tills det blir en uppgradering om 1-1,5 år. Så desto mer jag tänker på det så kommer jag nog att slå till på ett Asus 980 kort i väntan på 2016 års nya Nvidia GPUer och intels nya processorer.

Permalänk

Kommer själv att uppgradera, samtidigt bryta min Asus trend som ja haft ett tag redan till två 980or från Evga som fick kanon betyg här på Sweclockers !
-ingen backplate
+kylaren kan monteras bort utan att sabba garantin.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Kommer själv att uppgradera, samtidigt bryta min Asus trend som ja haft ett tag redan till två 980or från Evga som fick kanon betyg här på Sweclockers !
-ingen backplate
+kylaren kan monteras bort utan att sabba garantin.

Blir nog tvungen att uppgradera med detsamma jag med, tråkigt att vänta då man bara saknar just grafikkort! Evga är ju t.om bättre direkt ur kartong, kanske får kolla på det jag med haha

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för 980 ACX 2.0 SC, grymt nöjd med mitt! EVGA garanti är guldvärd för mig som vattenkylare.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd

Gillar mitt strixkort,också lite oc direkt men framförallt att kortet inte ens hörs,för fläktarna startar först när gpun når 60 grader:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Sjukt nöjd med mitt strix, det fixar nästan 1500 på core utan extra spänning.
Och noll spoltjut.

Permalänk
Medlem

Föreslår 980 från EVGA, Jag har det och är väldigt nöjd

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det billigaste du kan hitta. Märke är mindre viktigt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Kört asus sen 6970->680>780>980

Jag skulle ta det billigaste du kan hitta om du inte är "märkes" kåt som jag ^^

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det billigaste du kan hitta. Märke är mindre viktigt.

Coilwhine är väl något man får se upp med bara (om man nu stör sig på detta)

Permalänk
Medlem

Jag kör evga och är jätte nöjd. Valde dom pga. Deras beslut med att acceptera returer på 970=bra kund service. Dom låter inte heller mycket och tycker nästan fläktkurvan ör lite väl långsam

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Inaktiv

Skulle ha tagit Gigabytes kort. Lär vara tyst även på auto läget.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2810934

Permalänk
Medlem

Tack alla för hjälpen.. Har nu fått världens beslutsångest haha. Har hört på flera ställen att gigabytes kort ska vara tyst tex från LinusTechTips..

Jag är väldigt "rädd" för spoltjut då jag orienterar mig mot en tyst dator med Nzxts h440 som chassi som jag hoppas kommer kunna hålla inne ljudet bra.

Så skadar ju som sagt inte backplaten få gigabytes kort..

Tack för hjälpen alla, får göra lite mer research..

Visa signatur

Datorn:
| i7 5820k @ 3,3Ghz | Asus X99-Deluxe | Corsair Vengeance DDR4-2666Mhz 4x4Gb | Gigabyte G1 980|
| Samsung SSD 850 500Gb | Corsair HX850i | Corsair H110i GT | NZXT H440 | AOC G2460P |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Addeuz:

Tack alla för hjälpen.. Har nu fått världens beslutsångest haha. Har hört på flera ställen att gigabytes kort ska vara tyst tex från LinusTechTips..

Jag är väldigt "rädd" för spoltjut då jag orienterar mig mot en tyst dator med Nzxts h440 som chassi som jag hoppas kommer kunna hålla inne ljudet bra.

Så skadar ju som sagt inte backplaten få gigabytes kort..

Tack för hjälpen alla, får göra lite mer research..

Köpte dessa två stycken.

Helt galet nice.

http://www.proshop.se/Grafikkort/KFA2-GeForce-GTX-980-HOF-Whi...

V2 ska ha bättre improvement mot coilwhine, bättre spolar etc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Har Gigabyte G1. Klockar hur bra som helst 1600 på core stabilt i spel.
Jag kör nu med vattenblock. Tycker allt den lät en hel del innan, men jag är allergisk mot ljud också
Men ska du inte vattenkyla ditt kort så skulle jag nog rekommendera EVGA GeForce GTX 980 SC ACX 2.0.
Just nu 5290:- på NetonNet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Köpte dessa två stycken.

http://i.imgur.com/Cy7k6Zt.png

Helt galet nice.

http://www.proshop.se/Grafikkort/KFA2-GeForce-GTX-980-HOF-Whi...

V2 ska ha bättre improvement mot coilwhine, bättre spolar etc.

Har tittat på det där, gillar det starkt då jag ska gå med en vit dator..

Men kan man verkligen lita på dendär sidan?

Har pratat med inköpningsavdelningen på Webhallen och fick till svar att en som jobba där skulle kolla runt lite. Men han har inte mailat tillbaka..

Hur ser deras ljudnivå ut?? Låter de mycket??

Tacksam för svar!

EDIT: Såg på denna review att Galaxs kort är exakt lika högt som Gigabytes i load och idle... Men det presterade en gnutta bättre än Gigabytes..

Fyhelvets alltså. Får hjärtklappning ångest på en gång.. Kommer inte kunna välja....

Visa signatur

Datorn:
| i7 5820k @ 3,3Ghz | Asus X99-Deluxe | Corsair Vengeance DDR4-2666Mhz 4x4Gb | Gigabyte G1 980|
| Samsung SSD 850 500Gb | Corsair HX850i | Corsair H110i GT | NZXT H440 | AOC G2460P |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irdeto:

Har Gigabyte G1. Klockar hur bra som helst 1600 på core stabilt i spel.
Jag kör nu med vattenblock. Tycker allt den lät en hel del innan, men jag är allergisk mot ljud också
Men ska du inte vattenkyla ditt kort så skulle jag nog rekommendera EVGA GeForce GTX 980 SC ACX 2.0.
Just nu 5290:- på NetonNet.

Hur ser möjligheten ut att dra ner fläktarnas rpm manuellt i deras software?

Skulle vara mycket tacksam för svar!!!!

Visa signatur

Datorn:
| i7 5820k @ 3,3Ghz | Asus X99-Deluxe | Corsair Vengeance DDR4-2666Mhz 4x4Gb | Gigabyte G1 980|
| Samsung SSD 850 500Gb | Corsair HX850i | Corsair H110i GT | NZXT H440 | AOC G2460P |

Permalänk
Medlem

Är nybliven ägare till ett Evga GTX 980 Sc acx 2.0 och är grymt nöjd. Schysst oc från fabrik, inget spoltjut alls, semi-passivt.... Tja, rekommenderas helt klart. Vill man sen ge sig på te x vattenkylning passar detta kortet som handsken med då det bygger på referens pcb't vilket gör att det finns färdiga grejer att "haka på" som jag förstått det. Inget jag tänker göra själv men ändå

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Är nybliven ägare till ett Evga GTX 980 Sc acx 2.0 och är grymt nöjd. Schysst oc från fabrik, inget spoltjut alls, semi-passivt.... Tja, rekommenderas helt klart. Vill man sen ge sig på te x vattenkylning passar detta kortet som handsken med då det bygger på referens pcb't vilket gör att det finns färdiga grejer att "haka på" som jag förstått det. Inget jag tänker göra själv men ändå

Ja du är inte den enda som tipsar om det hehe, men ingen backplate..

+ EKWB ska släppa(om det inte redan har släppts) ett vattenblock till Gigabytes 980 version

Visa signatur

Datorn:
| i7 5820k @ 3,3Ghz | Asus X99-Deluxe | Corsair Vengeance DDR4-2666Mhz 4x4Gb | Gigabyte G1 980|
| Samsung SSD 850 500Gb | Corsair HX850i | Corsair H110i GT | NZXT H440 | AOC G2460P |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addeuz:

Ja du är inte den enda som tipsar om det hehe, men ingen backplate..

+ EKWB ska släppa(om det inte redan har släppts) ett vattenblock till Gigabytes 980 version

Det sitter ett sådant på mitt kort så det finns redan att få tag på

Skrivet av Addeuz:

Hur ser möjligheten ut att dra ner fläktarnas rpm manuellt i deras software?

Skulle vara mycket tacksam för svar!!!!

Testade tyvärr aldrig det, men jag tror nog att det ska gå.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Gigabytes 980 WF (Inte G1) på netonnet för 4990:- förra veckan . Trodde jag skulle få en dåligt binnad men visade sig att den klockar mycket fint. Kör 1580/8000 24/7 klock! Är mycket nöjd med gigabytekortet!

Permalänk

ska uppgradera datorn inom en snar framtid och har funderat på ett 980, men jag har beslutångest om vilket jag ska köpa. vill ha ett som klockar riktigt högt, men det känns som om asus strix inte klockar så jätte högt pga bara en 8-pins kontakt eller har jag fel? pengar är inte ett problem så kan köpa vilken som helst modell av 980. har t.o.m funderat på 980 classified men det kanske är overkill om man inte ska vattenkyla det?

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk

Jag köpte ett MSI GTX 980 och är inte missnöjd med något. Framförallt är det i det närmaste ljudlös, även i Load. Har kört alla möjliga stresstest för att få det att bli varmt och väsnas. Verkar inte gå. 71 grader som varmast hittills och fortfarande knäpptyst. Nu har jag inte klockat det mer än i MSI:s egen standardprogramvara (Overclock Mode) så det är ju lite svårt att sia om överklockning. Dock, BRUTALT nöjd.
Funderar på ett till faktiskt.

https://www.dustinhome.se/product/5010805240/gtx-980-gaming-4...

Permalänk

Köpte ett EVGA 980 ACX 2.0 SC för några veckor sedan. Sjukt nöjd. Och jag är rätt krävande. Funkar klockrent med min ASUS G-sync-skärm dessutom.
Klockat från fabrik och jag klockade det liiiite till bara för att.

Det här med att vänta X månader till nästa kort kommer... Jag tröttnade på det tänket för många år sedan. Om några månader när fetingkort 1 har släppts kommer det spekuleras om att "om ytterligare X månader" kommer ännu ett fetingkort släppas etc.. Det tar aldrig slut.
Jag köpte ett 980 och jag är rätt så övertygad att det kommer hålla ett bra tag till.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irdeto:

Det sitter ett sådant på mitt kort så det finns redan att få tag på

Testade tyvärr aldrig det, men jag tror nog att det ska gå.

Har läst till mig nu att det inte går då gigabyte kortet är låst vid 35%, men hittade en bra guide som jag kan länka till senare(är på mobilen nu) där man kunde flasha BIOSen och på så sätt göra din egna fan curve där du kan ha ett 0 rpm mode om du vill!!

Visa signatur

Datorn:
| i7 5820k @ 3,3Ghz | Asus X99-Deluxe | Corsair Vengeance DDR4-2666Mhz 4x4Gb | Gigabyte G1 980|
| Samsung SSD 850 500Gb | Corsair HX850i | Corsair H110i GT | NZXT H440 | AOC G2460P |

Permalänk
Medlem

Om min röst kan vara med och avgöra så röstar jag på Asus Strix.
Jag äger själv ett som du ser i min sign--

Fördelar:

Otroligt tyst
Lätt bästa kortet på marknaden
Inga som helst spoltjut
Snyggt
Svalt
Backplate
Kvalite

Mitt råd, Kör på Asus

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk

Tror inte det spelar så himla stor roll vilket man väljer.

Själv valde jag ett Gigabyte G1 för att:
Det finns inga nackdelar med det. Inget oljud och inga värmeproblem... bara tyst och kallt.
Det har bra OC från fabrik. Enligt min erfarenhet är det säkrare att få ut ännu mer extrem överklockning i detta fall eftersom komponenterna bör klara en hel del med marginal... kanske lite subjektivt, men det är min personliga erfarenhet från tidigare experimenterande.
Är man inte intresserade av överklockning får man ett av de snabbaste korten direkt ur lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusbkd:

Tror inte det spelar så himla stor roll vilket man väljer.

Själv valde jag ett Gigabyte G1 för att:
Det finns inga nackdelar med det. Inget oljud och inga värmeproblem... bara tyst och kallt.
Det har bra OC från fabrik. Enligt min erfarenhet är det säkrare att få ut ännu mer extrem överklockning i detta fall eftersom komponenterna bör klara en hel del med marginal... kanske lite subjektivt, men det är min personliga erfarenhet från tidigare experimenterande.
Är man inte intresserade av överklockning får man ett av de snabbaste korten direkt ur lådan.

Så du tycker inte det är högljutt? Härligt att höra!

Här är guiden jag pratade om tidigare där man kan ändra fan curven till hur man vill!!
http://linustechtips.com/main/topic/275897-tutorial-how-to-ma...
Verkar som det är väldigt praktiskt!

Visa signatur

Datorn:
| i7 5820k @ 3,3Ghz | Asus X99-Deluxe | Corsair Vengeance DDR4-2666Mhz 4x4Gb | Gigabyte G1 980|
| Samsung SSD 850 500Gb | Corsair HX850i | Corsair H110i GT | NZXT H440 | AOC G2460P |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Jag köpte Gigabytes 980 WF (Inte G1) på netonnet för 4990:- förra veckan . Trodde jag skulle få en dåligt binnad men visade sig att den klockar mycket fint. Kör 1580/8000 24/7 klock! Är mycket nöjd med gigabytekortet!

Har för mig att skillnaden på WF3 och G1 är att G1 är överklockat från fabriken?
Annars har jag väl för mig att det är exakt samma kort?

Visa signatur

Datorn:
| i7 5820k @ 3,3Ghz | Asus X99-Deluxe | Corsair Vengeance DDR4-2666Mhz 4x4Gb | Gigabyte G1 980|
| Samsung SSD 850 500Gb | Corsair HX850i | Corsair H110i GT | NZXT H440 | AOC G2460P |