Permalänk
Medlem

Paypal med E-kort?

Hej!

Tänkte köpa en vara från http://www.sarvidesigns.com/ och deras enda betalningssätt är PayPal. Jag är dock inte så förtjust i att koppla mitt riktiga kort till PayPal och tänkte därför koppla ett E-kort istället.

Någon som har erfarenhet av detta och vet om det går/inte går?

Står lite på Swedbank's FAQ men förstår inte riktigt vad som menas:

På grund av tekniska begränsningar kan det vara så att e-kort inte fungerar när kortnumret verifierats innan köpbeloppet är känt. Sådana situationer kan till exempel uppstå vid användning av ”virtuella plånböcker” då kortnumret, innan köpet, lagrats hos en tredje part (till exempel PayPal). E-kort kan heller inte användas om verifieringen av kortnumret sker av annan butik än den som genomför köpet. Det beror på att e-kortet, av säkerhetsskäl, endast kan användas i en butik. I dessa situationer rekommenderas istället användning av MasterCard Secure Code/Verified by Visa.

Dold text
Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Det går. Gjorde så förut. Men PayPal låste mitt konto när jag la till för många kort. Då gjorde jag ett nytt och skaffade ett ICA-kort som jag la till på PayPal istället.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av m4gnify:

Det går. Gjorde så förut. Men PayPal låste mitt konto när jag la till för många kort. Då gjorde jag ett nytt och skaffade ett ICA-kort som jag la till på PayPal istället.

Var ute för precis samma sak
Efter jag hade 25+ kort på mitt konto låste de mitt konto och sedan fick jag prata med support i några ärenden för att förklara "e-kort" grejen och hur det fungerade. De visste inte ens att det fanns, och tyckte det var ett jäkligt smart initiativ, men rekommenderade mig att köra med ett genuint kort med deras tjänster, då de har automatiska algoritmer som annars låser ner dig efter du lagt till för många kort och det börjar lukta bedrägeri.

Så Paypal + Ekort = inte så bra ide.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Brukar inte funka på Paypal med swedbanks e-kort. Har haft köp som lyckats men haft många fler där det bara inte lyckas slutföra köpet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Brukar inte funka på Paypal med swedbanks e-kort. Har haft köp som lyckats men haft många fler där det bara inte lyckas slutföra köpet.

Drogs det pengar ändå?

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Brukar inte funka på Paypal med swedbanks e-kort. Har haft köp som lyckats men haft många fler där det bara inte lyckas slutföra köpet.

Satte du inte in köpesumman på E-kortet då?
Jag handlar ibland med E-kort och Paypal, funkar fin fint, om man kommer ihåg att sätta in en tia extra på E-kortet.
Har inte kommit på om det är Paypal eller banken som snor pengarna:P

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneLiu:

Satte du inte in köpesumman på E-kortet då?
Jag handlar ibland med E-kort och Paypal, funkar fin fint, om man kommer ihåg att sätta in en tia extra på E-kortet.
Har inte kommit på om det är Paypal eller banken som snor pengarna:P

Funkar sådär med e-kort, i alla fall när jag provat. Fungerade på ett köp sen så gick det inte på nästa så kopplade mitt bankkort ändå i stutändan.
Men tian är bara en reservation eller nåt liknande, står om det på paypals sida. Du får tillbaka pengarna inom några dagar eller nåt sånt.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Drogs det pengar ändå?

Skrivet av DanneLiu:

Satte du inte in köpesumman på E-kortet då?
Jag handlar ibland med E-kort och Paypal, funkar fin fint, om man kommer ihåg att sätta in en tia extra på E-kortet.
Har inte kommit på om det är Paypal eller banken som snor pengarna:P

Inga pengar drogs utan köpet kunde inte slutföras utan fick fel när den försökte köra betalningar på ett E-kort. Sedan så brukade ja ha bra över det som skulle krävas vid ett köp.

Ofta blev det problem med att köpa speltid (GTC) via shatteredcrystal.com, så fort jag använde mitt riktiga nummer så funkade det utmärkt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Har gjort 3000+ köp så det fungerar.

Fick kontot låst för några år sedan, men sedan dess har det fungerat klanderfritt.
Brukar skapa ett nummer som gäller i 3 månader så jag inte behöver byta kort vid alla köp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Brukar inte funka på Paypal med swedbanks e-kort. Har haft köp som lyckats men haft många fler där det bara inte lyckas slutföra köpet.

Har hänt för mig också. Dock har det inget med Paypal och e-kort att göra som så... utan detta beror på banken. Att e-kortet inte blivit aktivt ännu.

Provade på nytt igen med ett nytt e-kort och då fungerade det bra.

Varför skulle man ge ut sina riktiga kortuppgifter på nätet?

Permalänk
Medlem

Kör med swedbanks ekort och paypal vilket funkar i 98 fall av 100.
Har aldrig fått paypal låst och jag har i stort sett alltid skapat ett nytt ekort för varje betalning och det handlar om troligen runt 500 olika ekort nu under en ca tre års period.

Varje gång man lägger till ett kort på paypal så drar dom 1$ för att verifiera/kontrollera kortet Dvs att det finns och att det går att dra pengar från det dessa 1$ får man tillbaka efter ca en vecka.

Nån enstaka gång så funkar det inte att handla men det är oftas när jag gjort ett ekort som ska räcka till två, tre olika beställningar på samma gång, den första bet funkar men dom andra funkar ej och det finns gott om pengar kvar på kortet.
Gör jag då ett, två nya kort så går det utmärkt därav så blir det numera oftas ett kort per köp.

Ibland funkar det inte att handla med ett ekort från första början med (väldigt sällan det händer dock) oftas så får man vänta ett litet tag så funkar det då normalt så funkar det mesta efter 2-3min ibland tar det 5-10min ett fåtal gånger har det handlat om mer än 1-2tim (dvs gått o lagt mig och sen funkar när man vaknar).
En gång så funkade det dock inte ens efter ca 10 tim så skulle lägga in mitt riktiga kort (då det var saker jag verkligen behövde) då och sen omedelbart ta bort det igen efter bet var gjord men tänkte att jag väntar till imorgon och provar igen och då funkade det (dock bara efter jag gjorde ett nytt ekort och dom tre kort som var gjorda under den tiden gick aldrig att använda provade med cdon tror jag det var och funka ej där heller så det var nog nåt swedbank problem under den perioden)
Dvs det kan ta ett litet tag innan kortet blir aktivt och alla servrar världen över har fått kortnummret och således kan hantera det!

Två gånger har jag behövt kräva pengar tillbaks av paypal och det har funkat "ok" (tog ca 3 veckor) vilket är lite lång tid enligt mig men pengarna gick in på mitt bankkonto och att mitt ekort hunnit gå ut var inga problem.

Det är väl värt att behöva göra ett kort per köp samt att nån gång ibland behöva vänta nån timme för att slippa osäkerheten med att lämna ut sitt riktiga kort nummer.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Om man inte vill lägga till ett bankkort på paypal, men ändå betala med paypal så går det bra att överföra pengar till paypal direkt från ett bankkonto, går på nån minut bara och överföringen måste godkännas med tex mobilt bank ID eller dosa, brukar göra så när jag lägger till pengar för forextrading och sånt och betalar med paypal..

Dock har sett på senare tid att en del tjänster som man kan använda paypal som betalmetod med har trixat till det så att betalningen måste ändå gå via anslutet till paypal bankkort även om det finns pengar på paypal kontot som täcker.

Tjänster typ testa en månad gratis och sen dras det pengar månadsvis, inte gått vidare då, normalt brukar det läggas upp som en subscribe betalning i paypal, vilket man när som helst kan ta bort, men vill inte chansa på detta..

Blivit restriktiv numera att lägga upp och spara bankkorts info på div olika ställen, tex steam, paypal osv..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300