Gizmondo och Stefan Eriksson blir teater

Permalänk
Melding Plague

Gizmondo och Stefan Eriksson blir teater

Riktiga entusiaster minns säkert turerna runt skandalomsusade spelkonsolen Gizmondo. Nu sätter Uppsala Stadsteater upp en pjäs om frontfiguren Stefan Eriksson.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Rekordmedlem

Synd att man bor för långt bort annars hade man kunnat gå och titta på den, det var kulthårdvara ungefär som Neonode men med Tjocksteffe vid rodret.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nyhetstorka?

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Medlem

Då är jag ingen riktig entusiast för jag kan inte minnas någonting om denna spelkonsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simkev:

Nyhetstorka?

Haha, jag tänkte samma sak.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Jag lyssnade på den P3 dokumentären när den kom ut. Mycket intressant, jag kom ihåg hypen kring Gizmondo, som sedan föll platt.
Rekommenderar att lyssna igenom den

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av ronnylov:

Då är jag ingen riktig entusiast för jag kan inte minnas någonting om denna spelkonsol.

Det är lite teknikhistoria ändå, lyssna på dokumentären när du hinner! Inte bara Gizmondo i sig egentligen, utan även allt konstigt som hände runt marknadsföring, utveckling och media-hype. Jag minns rejäla rubriker, inte minst när "Tjock-Steffe" dejtade en lyktstolpe med Ferrarin.

Om nyhetstorka.. alltså, kan man skriva om Gizmondo måste man skriva om Gizmondo! Jag ser det som ren utbildning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av simkev:

Nyhetstorka?

blir så trött på sådana kommentarer. Om inte nyheten intresserar er strunta i att kommentera. Sweclockers gör sitt jobb och finns säkert läsare som intresserar sig av just denna nyhet

Är också hungrig så är lite bitter
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Citat:

Bästa pris på Silverlit iConnect Bluetooth Ferrari Enzo RTR

Snyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

blir så trött på sådana kommentarer. Om inte nyheten intresserar er strunta i att kommentera. Sweclockers gör sitt jobb och finns säkert läsare som intresserar sig av just denna nyhet

Är också hungrig så är lite bitter
Skickades från m.sweclockers.com

Det blir självklart bättre av att ventilera dina egna åsikter om saken. Bra att du röt till.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Nu bor jag dock i Gbg så det får nog missas tyvärr. En otroligt underhållande story från verkligheten (nästan för bra för att vara sann). Lyssna på P3 Dokumentär! Skitkul, speciellt om man har haft lite med branschen att göra.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

lyssna på dokumentären helt klart lyssningsvärd de var ju inte lite stålar inblandat i denna gizmondo... vill minnas de till å med stod under intels eller microsofts bås under en av de stora mässorna som finns

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av simkev:

Nyhetstorka?

Knappast! Denna nyhet passar betydligt bättre än att Samsung/iPhone/[sätt in någon annan tel här] kommit med en 7.65"-skärm med en hör och häpna "- Överlägsen ppi!" och en Deca-core som ger en batteritid på 2,5sek..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Då är jag ingen riktig entusiast för jag kan inte minnas någonting om denna spelkonsol.

You've been missing out! Det var ju en "fantastisk" såpa som pågick. Men jag hade helt glömt att de faktiskt fick en produkt på marknaden. Det var så uppenbart att det var vapourware hela tiden.

Permalänk
Rekordmedlem

Jo historien om konsolen och hans bilkörning i en stulen Enzo är historia (teknikhistoria) och en av de dyraste bilkrascherna i historien.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Grym dokumentär. Kan tipsa om min favoritv"svensken i Bolivia"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jo historien om konsolen och hans bilkörning i en stulen Enzo är historia (teknikhistoria) och en av de dyraste bilkrascherna i historien.
http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/10543693/485/normal/fc15...

http://www.realtid.se/ArticlePages/200610/13/20061013082813_R...

Bilen var inte stulen, men den tillhörde Bank of Scotland

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rajat:

Bilen var inte stulen, men den tillhörde Bank of Scotland

Ok, ja alla bilarna var stöldanmälda men han tog tydligen förlikning på 3,5 års fängelse i stället för rättegång och blev inte dömd för bilstöld.

Eriksson valde då istället att gå med på en förlikning och ta det straffet som åklagaren och domaren erbjöd. Han dömdes då för rattfylleri och förskingring men i gengäld klarar han sig helt från anklagelserna om bilstöld av två Ferrari Enzo och en Mercedes SLR.
http://teknikensvarld.se/fangelse-for-tjock-steffe-132668/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gött, sitter själv på en gizmondo, dem kostade 500 kronor efter konkursen

Permalänk
Medlem

Minns spelet "Colors" som var rätt häftigt. Använde GPS:en på Gizmondo för att pinka in revir i riktiga städer om jag inte minns fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo historien om konsolen och hans bilkörning i en stulen Enzo är historia (teknikhistoria) och en av de dyraste bilkrascherna i historien.
http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/10543693/485/normal/fc15...

http://www.realtid.se/ArticlePages/200610/13/20061013082813_R...

Alltså den där bilden. Lagom med flax att det inte smällde i längre fram på bilen.

Skrivet av LudvigN:

Gött, sitter själv på en gizmondo, dem kostade 500 kronor efter konkursen

Hur är det med spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

You've been missing out! Det var ju en "fantastisk" såpa som pågick. Men jag hade helt glömt att de faktiskt fick en produkt på marknaden. Det var så uppenbart att det var vapourware hela tiden.

När jag tänker efter var jag relativt nybliven småbarnsförälder och hade just köpt hus vid den tiden så jag hade nog inte mycket tid övers för att kolla nyheter misstänker jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ok, ja alla bilarna var stöldanmälda men han tog tydligen förlikning på 3,5 års fängelse i stället för rättegång och blev inte dömd för bilstöld.

Eriksson valde då istället att gå med på en förlikning och ta det straffet som åklagaren och domaren erbjöd. Han dömdes då för rattfylleri och förskingring men i gengäld klarar han sig helt från anklagelserna om bilstöld av två Ferrari Enzo och en Mercedes SLR.
http://teknikensvarld.se/fangelse-for-tjock-steffe-132668/

En bil var anmäld stulen av honom själv i England, hans frus Mercedes

"Han hade anmält den stulen i England och sedan fått ut försäkringspengarna men skeppat bilen till USA."

"Tjock-Steffe" gripen

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigN:

Gött, sitter själv på en gizmondo, dem kostade 500 kronor efter konkursen

Har du fortfarande nytta av den? Kommer ihåg att man kunde smsa med den men vet inte om den hade webbläsare eller något.

Skrivet av KplSteiner:

Minns spelet "Colors" som var rätt häftigt. Använde GPS:en på Gizmondo för att pinka in revir i riktiga städer om jag inte minns fel.

Handhållet GTA, ja det var rätt roligt! Fast de hade väl inte kommit så långt i utvecklingen? Eller så var det kanske jag som fick prova innan det hade kommit ut.
Rallyspelet var också roligt att spela!

Åhh vad jag hoppades att Gizmondo skulle bli något..

Permalänk

En klassiker, och klar kandidat till den sämsta konsolen genom tiderna. Det är klart att detta ska bli teater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är lite teknikhistoria ändå, lyssna på dokumentären när du hinner! Inte bara Gizmondo i sig egentligen, utan även allt konstigt som hände runt marknadsföring, utveckling och media-hype. Jag minns rejäla rubriker, inte minst när "Tjock-Steffe" dejtade en lyktstolpe med Ferrarin.

Om nyhetstorka.. alltså, kan man skriva om Gizmondo måste man skriva om Gizmondo! Jag ser det som ren utbildning.

Har själv missat detta helt men sjukt kul nyhet imo. Grett att ni länkade dokumentären, kommer somna in fint inatt till lite teknik historia

Skrivet av MauseRR:

Grym dokumentär. Kan tipsa om min favoritv"svensken i Bolivia"

Skickades från m.sweclockers.com

Ja haha den är helt fantastisk

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Alltså den där bilden. Lagom med flax att det inte smällde i längre fram på bilen.

Då hade de inte kunnat ta andra bilden...
Det är nog inte många som överlevt en krasch in i en stolpe i 250 km/h så det gick bra med tanke på omständigheterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jo historien om konsolen och hans bilkörning i en stulen Enzo är historia (teknikhistoria) och en av de dyraste bilkrascherna i historien.
http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/10543693/485/normal/fc15...

http://www.realtid.se/ArticlePages/200610/13/20061013082813_R...

Ja jag hörde på dokumentären och jäkla vilken tur att dom klarade sig ur bilen.

Men konsolen verkade ju bra, dock var det för höga utgifter som gjorde den inte slog, dessutom att dom hade en kriminell inblandad gjorde inte saken bättre. Tyvärr inte fått prova denna handburna konsol själv.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja jag hörde på dokumentären och jäkla vilken tur att dom klarade sig ur bilen.

Men konsolen verkade ju bra, dock var det för höga utgifter som gjorde den inte slog, dessutom att dom hade en kriminell inblandad gjorde inte saken bättre. Tyvärr inte fått prova denna handburna konsol själv.

Ja konsolen hade kunnat bli nått, den och Neonode telefonerna är ju saker som borde ha kommit ut på "riktigt" det hade varit bra för Sverige, nu chabblades de båda bort av olika anledningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo historien om konsolen och hans bilkörning i en stulen Enzo är historia (teknikhistoria) och en av de dyraste bilkrascherna i historien.
http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/10543693/485/normal/fc15...

http://www.realtid.se/ArticlePages/200610/13/20061013082813_R...

DAMN YOU DIETRICH!

Allt ni behöver veta:
https://www.youtube.com/watch?v=Die7g765huQ