Permalänk
Medlem

Msi z97 gaming 5 felkoder

Har problem med felkoder vid uppstart (nyss byggt ihop den) Och det är inte säkert att det är samma felkoder vid varje uppstart utan det varierar.
Vanliga är d7 sen 34-5 hoppar upp till 39-41. Om jag nollar cmos så kommer jag till 99. Är det mb som är kasst eller är det något annat.
Har kopplat ur alla sata kablar till ssd och hdd och plockat bort så det bara sitter 1 ramstav kvar, även tagit ur grafikkortet.
cpu´n är en i7 4790k

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

kolla upp i manualen vad felkoden står för.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exel0n:

Har problem med felkoder vid uppstart (nyss byggt ihop den) Och det är inte säkert att det är samma felkoder vid varje uppstart utan det varierar.
Vanliga är d7 sen 34-5 hoppar upp till 39-41. Om jag nollar cmos så kommer jag till 99. Är det mb som är kasst eller är det något annat.
Har kopplat ur alla sata kablar till ssd och hdd och plockat bort så det bara sitter 1 ramstav kvar, även tagit ur grafikkortet.
cpu´n är en i7 4790k

Upplever du något problem? Alla felkoder behöver inte bokstavligen betyda att något är fel. De flesta ger dig bara info. Som exempel verkar ju 99 ge dig informationen "CMOS har återställts".

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Har kollat felkodslistan den är ju långt ifrån användarvänlig.
32-36 är Early cpu initialization sen 37~3A (vilket borde väl innefatta 39-41) är early north bridge initialization.
Sen är 97-99, d7 Console output/input devices / console initialization and load option Rom(vga,raid och parallel/serial portar.

Enda jag kan komma på north bridge är väl om ramminnet fungerar (Corsair xms3 ddr3 1333MHz) tänkte snåla och använda dom och köpa nya lite senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Upplever du något problem? Alla felkoder behöver inte bokstavligen betyda att något är fel. De flesta ger dig bara info. Som exempel verkar ju 99 ge dig informationen "CMOS har återställts".

Okej jag det är ju logiskt men sen står den på 99 och kommer inte längre. Startar man om så så börjar den på 35 sen knallar den upp till 40-41 och ställer sig. Finns det någon bättre felkodslista som visar mer exakt? Den som med i instruktionsboken är ju sparsam med info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exel0n:

Okej jag det är ju logiskt men sen står den på 99 och kommer inte längre. Startar man om så så börjar den på 35 sen knallar den upp till 40-41 och ställer sig. Finns det någon bättre felkodslista som visar mer exakt? Den som med i instruktionsboken är ju sparsam med info.

Det råkar inte vara så att den på skärmen visar ett informationsmeddelande om att CMOS återställts och du måste trycka på enter för att fortsätta? Det låter som att du hetsar upp dig över absolut ingenting.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Startar datorn eller fastnar den? För om den startar och kommer igång är det inget att bry sig om, "felkoderna" visar bara var i processen uppstarten är.

Om datorn däremot fastnar och inte startar upp utan står still på en felkod så är det mer intressant eftersom du genom statuskoden får veta var i processen saker stagnerar. T ex när jag byggde min dator förra veckan fastnade jag på A2-A3, vilket indikerade problem med GPU. Vilket också stämde då jag inte hade tillräckligt med strömkablar kopplade till kortet.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

Ja det var två skitfel som var avhjälpta med lite nattsömn. För den var ett ramminne som var kasst så tog ett annat. Sen var det att saknade t-bord och att jag använde hdmi utgången tog en annan skärm med dvi-i kontakt och då försvann 99 och den startade upp.