Misslyckad överklock. Cpu eller moderkort sönder..?

Permalänk
Medlem

Misslyckad överklock. Cpu eller moderkort sönder..?

Hej.

Har sakta men säkert byggt ihop mig en spelbar budget dator. Har fått för mig att lära mig överklocknig skulle vara kul så det blev en Intel G3258.
Överklockade den till 3,9 hz stabilt och har kört på det en månad eller så. Hade lite tråkigt och tänkte att 4.1 hz skulle man väl kunna testa och där började det gå åt skogen...

Har bara ändrat volten och hz när jag klockat.
Vet att jag skrev fel och höjde volten extremt mycket, kommer inte ihåg vad men typ 1.9....

Symptom:

Fläktarna går igång 1 sekund sen startar datorn om och om.... Kommer inte in i BIOS.

Kom in i BIOS några gånger innan datorn gav sig helt men då frös allt efter en sekund eller två.

Testat:

Annat nätaggregat, ingen skillnad.

Andra minnen, ingen skillnad.

kopplat ur allt utom ssd och ett minne.

Monterat om allt.

Plockat ut batteriet och ändrat jumper fram och tillbaka.

Tänker att jag sabbat antingen processorn eller moderkortet så min fråga är vilket är det som sannolikast gått sönder? Med lite tur så byter man ju rätt komponent på första försöket. Jag förstår att båda kan ha gått åt skogen.
Jag är fullt på det klara med att detta är handhavandefel men det var kul att klocka så länge det varade.

Cpu Intel G3258
Mb Asus Z97-P
Psu Be quiet kraft 500 w
Ram Hyperx 1866 8gb

Alla teorier är välkomna...

Mvh loffman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loffman:

Hej.

Har sakta men säkert byggt ihop mig en spelbar budget dator. Har fått för mig att lära mig överklocknig skulle vara kul så det blev en Intel G3258.
Överklockade den till 3,9 Ghz stabilt och har kört på det en månad eller så. Hade lite tråkigt och tänkte att 4.1 Ghz skulle man väl kunna testa och där började det gå åt skogen...

Har bara ändrat volten spänningen och hz när jag klockat.
Vet att jag skrev fel och höjde volten spänningen extremt mycket, kommer inte ihåg vad men typ 1.9....

Symptom:

Fläktarna går igång 1 sekund sen startar datorn om och om.... Kommer inte in i BIOS.

Kom in i BIOS några gånger innan datorn gav sig helt men då frös allt efter en sekund eller två.

Testat:

Annat nätaggregat, ingen skillnad.

Andra minnen, ingen skillnad.

kopplat ur allt utom ssd och ett minne.

Monterat om allt.

Plockat ut batteriet och ändrat jumper fram och tillbaka.

Tänker att jag sabbat antingen processorn eller moderkortet så min fråga är vilket är det som sannolikast gått sönder? Med lite tur så byter man ju rätt komponent på första försöket. Jag förstår att båda kan ha gått åt skogen.
Jag är fullt på det klara med att detta är handhavandefel men det var kul att klocka så länge det varade.

Cpu Intel G3258
Mb Asus Z97-P
Psu Be quiet kraft 500 w
Ram Hyperx 1866 8gb

Alla teorier är välkomna...

Mvh loffman

Ja 1.9 volt låter väldigt högt. Långt över vad som är rekommenderat för att inte förstöra processorn. 1.4 volt är rekommenderad maxgräns vad jag sett. Men det vet du såklart redan ;).

Om moderkortet tagit stryk eller inte kan jag inte säga, men jag antar att processorn är bränd om du inte har skrivit fel spänning i tråden.
I dina skor hade jag skaffat en ny processor och hoppats att moderkortet klarat sig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

1.9 ?

Tänkte du grilla kyckling i chassit?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

med 1.9Vcore så är risken rätt så stor att din CPU är grillad.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Haha ja det var ju tur att du gav dig på OC med en billig processor.
Äh beställ en ny bara och smäll i den och hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

Omöjligt att säga om det är moderkort eller cpu. Skulle tippa på cpu, men kan nog vara vilket som. Vad hade du för temperaturer med 1.9v? Av ren nyfikenhet

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Ny processor verkar de flesta tycka är en rimlig start så det blir en tur till butiken imorgon. Återkommer med resultat...

Skrivet av Hzup:

Omöjligt att säga om det är moderkort eller cpu. Skulle tippa på cpu, men kan nog vara vilket som. Vad hade du för temperaturer med 1.9v? Av ren nyfikenhet

Datorn la av i princip direkt så några temperaturer har jag ingen aning om.

Skrivet av EyeNEye:

1.9 ?

Tänkte du grilla kyckling i chassit?

Hade nog varit en mer begåvad plan än att bara sitta och yra och inte ha koll på vad man skriver...:):):)

Permalänk
Medlem

låt detta bli en läxa för alla som klockar, ett litet misstag kan bli väldigt dyrt!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Ny processor monterad och datorn mår bra igen...:)

Tackar för sparkarna i rätt riktning...

Skrivet av lowngcawt:

låt detta bli en läxa för alla som klockar, ett litet misstag kan bli väldigt dyrt!

Klart det är en läxa men köpte en budget cpu just för att jag räknade med att något kan gå rejält snett. tanken var att ha kul och kul var det...:):)

I morgon ska vi se vilka tabbar den nya G3258an orkar med..:)

Permalänk
Medlem

opsi och jag kan ställa upp till 2,8 v på cpu om jag vill få vara försiktig ser jag
1,4 v som max ska jag ha i minnet ...

Ps kolla om du ser nått konstigt i socken om inte är det troligen cpu som dog håller tummarna för de .
Du glöm inte att resetta bios innan du startar den nya cpu

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

tror moderkortet.

Permalänk
Medlem

Har du återställt bios? De kan lösa dina problem.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2