inget ljud i hörlurar eller högtalare(LÖST)

Permalänk
Medlem

inget ljud i hörlurar eller högtalare(LÖST)

Hej.
Det är så att jag nyss kom hem och skulle som vanligt sätta mig vid datorn men när jag satt på spotify så det kom det inget ljud alls det var bara dö tyst. Det står att det kommer ljud från högtalarna och den gröna mätaren rör sig men jag hör fortfarande ingenting i från varken spotify, skype, andra program. Har provat att starta om datorn och att inaktivera uppspelningsenheten och aktivera dom igen. Har även provat att försöka installera nya drivrutiner men det finns inga tillgängliga står det. Jag har Realtek hd audio drivers. Ljudet funkade perfekt innan jag kom hem.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat om högtalarna är ok, tex genom att driva dem via telefonen, har du provat att koppla in hörlurarna i telefonen så du vet om de är ok ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Provade det nu och hörlurarna funkar i telefonen!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zuugnap:

Provade det nu och hörlurarna funkar i telefonen!

Och högtalarna också ?
I så fall vet du att problemet är i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Högtalarna funkade också och jag tror problemet måste ligga i datorn för nyss satte jag på min livestream och tittade på den via min ipad och då hörde jag musiken jag spelade på datorn men det hördes inte i hörlurarna.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan prova systemåterställning eller att installera om ljudkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

OKej ska prova det nu. återkommer senare hur det gick och funkade

Permalänk
Medlem

Jag systemåterställdd men det funkade inte heller tyvärr. Får försöka felsöka vidare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zuugnap:

Jag systemåterställdd men det funkade inte heller tyvärr. Får försöka felsöka vidare

Då bör du prova att ominstallera ljuddrivern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur har du anslutit allt?
Använder du AC97?
Du kan tämligen inte komma att få en direkt hjälp utan vägledande frågor utan någon rimlig fakta alls.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Hur har du anslutit allt?
Använder du AC97?
Du kan tämligen inte komma att få en direkt hjälp utan vägledande frågor utan någon rimlig fakta alls.

Även mitt råd är att ominstallera drivrutinen.

OfT: Va inte så hård mot TS nu Alla kan inte vara experter inom området. Självklart använder TS "HD Audio" eftersom det står i trådstarten att drivern är Realtek Auido driver.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har anslutit allting och har även kollat att mitt headset och högtalare fungerar som det ska. Har även tittat att alla kablar inuti datorn sitter som dom ska. Ska prova ominstallera drivrutinen nu och återkommer med resultat

Permalänk
Medlem

Är inte så haj på det här området

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen alla. Nu har jag fått ljud i hörlurarna igen. Behövde bara ominstallera drivrutinerna:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuugnap:

Är inte så haj på det här området

Ansluter du bakpå datorn, eller i chassiets frontkontakter?

I kontrollpanelen >Ljud. vad är standardenhet där? bör vara speakers..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuugnap:

Tack så mycket för hjälpen alla. Nu har jag fått ljud i hörlurarna igen. Behövde bara ominstallera drivrutinerna:)

Kul att det löste sig!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless