Hjälp mig förstå de som inte vill ha fiber

Permalänk
Medlem

Hjälp mig förstå de som inte vill ha fiber

Som topic lyder, det här är troligen sämsta forumet i hela världen att fråga detta på.

Men jag försöker övertyga mina grannar om att dra hit fiber, har fått med mig 6 st av 24.
Jag har skrivit ett brev till samtliga grannar där jag förklarar fördelarna med fiber, jag har radat upp dessa fördelar:

- Snabbare och mer stabilt bredband
- Framtidssäker TVmottagning som kan hantera framtida HDupplösningar (detta brukar vara en viktig punkt hos sportfånar)
- Kan inte leda in åskan i huset (händer rätt ofta i området att folks elektronik går sönder efter åskväder, vi har luftburna telekablar)
- Man tjänar in investeringskostnaden på 19900 på cirka 7 år.

Vi har tagit fram siffror på vad folk betalar för ADSL samt TV/tele här och jämfört ADSL 8Mbit mot Fiber 100Mbit, med samma TVutbud, och kommit fram till en minskad månadskostnad på 250 kronor med fiber.

Jag har även tagit upp det faktum att eftersom det i våran kommun just nu läggs ner 3 st ADSLstationer där de boende inte har några andra alternativ, så jag poängterade även risken finns att även vi blir utan internet inom nåt år, och att enda alternativet för de som kör TV genom ADSL då blir att köpa paraboler och utrustning, och komplettera detta med en 4Glösning, som då både blir begränsad och mycket dyrare än vad ADSL eller fiber är.

Jag känner så att jag helt enkelt inte förstår de som inte intresseanmäler. Men jag är inte här för att ranta på dom, är mer intresserad av infallsvinklar från de som kanske kan förstå bättre.

Permalänk
Inaktiv

Ålder på grannar, har de barn?

För äldre personer handlar det mest om pengar, snabbare internet bryr de sig inte om och många har inte ett så stort kanalutbud. De kanske bara har standardkanalerna som inte kostar ett skit.(mer än tv-avgift som de senare också får betala) Och HDTV är bara intressant för en väldigt liten skara och denna skara har nog redan skrivit på intresseanmälan.

På min hembyggd så skaffade typ alla fiber, där det avgörande var att det höjer fastighetens värde och inte minskar den. Så det finns flertalet hus där ingen har bort i på över 15år, men lika väl är det utdraget fiber för framtida bruk. (20 000kr är en struntsumma i sammanhanget)

Edit:
Du bör alltså analysera de som inte skrev på vad det är för personer, barnfamiljer med barn i tonåren är kanske enklare att övertala än pensionärer som inte ens har en dator hemma.

Permalänk
Avstängd

Min första tanke är att de kanske bara har andra prioriteringar?

Internetanslutningen är inte så viktig för dem... eftersom de inte visat något intresse för fiber.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Inte lätt att motivera fiber till folk som bara läser aftonbladet och betalar räkningar via internet, de klarar sig bra på internetdelning från sin mobil.
Min bror ex de kör med mobiltbredband 3g från telenor och får ut i bästa fall 4mbit. men de känner inget behov av att uppgradera till 4g eller fiber. Tv får de via Boxer.
Så folk prioriterar helt olika.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Min första tanke är att de kanske bara har andra prioriteringar?

Internetanslutningen är inte så viktig för dem... eftersom de inte visat något intresse för fiber.

jag förstår såklart att vissa människors intresse för internet är för liten för att motivera en kostnad, stor som liten, men detta är ju en investering som betalar tillbaks sig själv på bara 7 år, sen går man plus.

En punkt till som jag tryckte på i brevet var att fastigheter utan möjlighet till internetanslutning kommer bli väldigt svårsålda i framtiden, detta blir bara mer och mer sant för varje dag som går. Jag, liksom de flesta av mina bekanta skulle aldrig få för oss att buda på ett hus utan ens ADSL, om inte fiber låg nära i framtiden.

Jag är 85:a och jag tror att jag representerar min generation relativt väl vad gäller krav på uppkoppling, de flesta vill ha internet hemma idag som funkar till Netflix, youtube, spel och fildelning, detta är inget som 4G ens nästan skulle duga till.

Av de 6 anmälda på gatan är vi 2 st runt 30 år, resten är 60+ så åldern spelar ingen roll verkar det som, snarare svårare att övertyga de runt 40 vad det verkar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SueCia:

jag förstår såklart att vissa människors intresse för internet är för liten för att motivera en kostnad, stor som liten, men detta är ju en investering som betalar tillbaks sig själv på bara 7 år, sen går man plus.

Denna uträkning gäller den alla? T.ex de som inte har internet eller betaltv?
Om du ska övertyga någon så får du ge denna en uträkning som gäller denna, du kan såklart även argumentera för att det är bra mer fler kanaler etc.

Skrivet av SueCia:

Av de 6 anmälda på gatan är vi 2 st runt 30 år, resten är 60+ så åldern spelar ingen roll verkar det som, snarare svårare att övertyga de runt 40 vad det verkar.

Felaktig slutsats. Att några 60+ vill ha fiber är inget argument för åldern inte spelar någon roll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SueCia:

jag förstår såklart att vissa människors intresse för internet är för liten för att motivera en kostnad, stor som liten, men detta är ju en investering som betalar tillbaks sig själv på bara 7 år, sen går man plus.

En punkt till som jag tryckte på i brevet var att fastigheter utan möjlighet till internetanslutning kommer bli väldigt svårsålda i framtiden, detta blir bara mer och mer sant för varje dag som går. Jag, liksom de flesta av mina bekanta skulle aldrig få för oss att buda på ett hus utan ens ADSL, om inte fiber låg nära i framtiden.

Jag är 85:a och jag tror att jag representerar min generation relativt väl vad gäller krav på uppkoppling, de flesta vill ha internet hemma idag som funkar till Netflix, youtube, spel och fildelning, detta är inget som 4G ens nästan skulle duga till.

Av de 6 anmälda på gatan är vi 2 st runt 30 år, resten är 60+ så åldern spelar ingen roll verkar det som, snarare svårare att övertyga de runt 40 vad det verkar.

Jag är själv 85:a... och frugan 86:a. Vi har kikat runt på hus och internetanslutning är väl inte direkt det första vi har tänkt på. Antar att det ändå är ganska många som inte bryr sig så mycket om det idag trots utvecklingen. Dessutom... flyttar vi till ett hus kommer vi inte alls ha lika mycket tid över till sådana saker som vi har idag.

Men iallafall... när det gäller de som idag HAR internetanslutning som ni kan visa för att det faktiskt blir billigare, borde ni ju kunna övertala.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Det du kan försöka få med, är ett utlåtande från en mäklare som kanske styrker att värdet på fastigheten går upp vid inkoppling av fiber?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Det du kan försöka få med, är ett utlåtande från en mäklare som kanske styrker att värdet på fastigheten går upp vid inkoppling av fiber?

Behöver inte gå upp. Är köparna ointresserade av uppkopplingens kvalitet, inget ökat värde. Medföljer pool till fastigheten som köparna inte vill ha,samma där. Det höjer inte värdet. Allt handlar om vilka köpare du har och hur de värderar saker och ting. Så, fiber garanterar inte värdeökning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pi:

Behöver inte gå upp. Är köparna ointresserade av uppkopplingens kvalitet, inget ökat värde. Medföljer pool till fastigheten som köparna inte vill ha,samma där. Det höjer inte värdet. Allt handlar om vilka köpare du har och hur de värderar saker och ting. Så, fiber garanterar inte värdeökning.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej precis... det är ju till största delen köparna som bestämmer värdet på huset.

Ett hus som ingen vill köpa är ju egentligen inte värt något kan man säga.

Som du nämner "pool" kan för många vara en värdeminskning istället... eftersom det inte är helt enkelt att få bort den ifall köparen inte vill ha någon.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Bor på landet med svajiga trådar som hängt sedan 60talet (minst) och drömt om fiber och förstått att det är just det, drömmar.

Fick höra att det startats fiberförening en bit bort och tog kontakt med dem varför de inte lagt lappar i lådorna i vår by. Visade sig att de trodde vi hörde till "den andra kommunen" så jag rättade dem. Finns 16talet hushåll i byn.

Nu till det mest sköna och mest dräpande svar jag fått. Stannade till kort därefter och pratade med nestorn i byn som liksom vi klagat på teletrådar. Nämnde för honom att det finns en fiberförening, han hade grävare då och tänkte att han kanske kan tjäna lite på att gräva i byn.

Fick till svar, "Bredband? Vad ska man med det till!? Är väl ingen som sitter vid datorn dagarna i ända!". Kom på mig att bli stum. Vad svarar man på det? Mitt förberedda prat om telefoni och tv via fiber kom aldrig ur min käft för jag förstod att det är argument som inte biter.

Det som sved var att han tog på sig att prata för alla i byn då han fortsatte med, "här i byn är ingen intresserad!". Flyttat in en hel del barnfamiljer de senaste 10 åren.

Puttrade iväg efter samtalet på byvägen och hans första svar etsade sig för evigt i mitt inre.

Veckan efter så låg det lappar i brevlådorna från fiberföreningen och numer ser jag på deras hemsida att tio hushåll har anmält intresse och sjukt nog finns nestorns hus flaggad på kartan! (Vilket ärligt talat får mig att fundera över om föreningen "fulflaggat" hushåll för att boosta siffrorna? Menmen, lite svårt att få veta. Vill inte fråga nestorn, vi klickar inte riktigt när vi pratar.)

De påstår på hemsidan att det finns 500 hushåll på orten och att 51% av dem anmält intresse.

För att återknyta till frågan. Nä, jag kan inte förklara ickeintresset för jag "vill" ha själv, såpass att jag blir blind för att alla inte har behov av det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Som topic lyder, det här är troligen sämsta forumet i hela världen att fråga detta på.

Men jag försöker övertyga mina grannar om att dra hit fiber, har fått med mig 6 st av 24.
Jag har skrivit ett brev till samtliga grannar där jag förklarar fördelarna med fiber, jag har radat upp dessa fördelar:

- Snabbare och mer stabilt bredband
- Framtidssäker TVmottagning som kan hantera framtida HDupplösningar (detta brukar vara en viktig punkt hos sportfånar)
- Kan inte leda in åskan i huset (händer rätt ofta i området att folks elektronik går sönder efter åskväder, vi har luftburna telekablar)
- Man tjänar in investeringskostnaden på 19900 på cirka 7 år.

Vi har tagit fram siffror på vad folk betalar för ADSL samt TV/tele här och jämfört ADSL 8Mbit mot Fiber 100Mbit, med samma TVutbud, och kommit fram till en minskad månadskostnad på 250 kronor med fiber.

Jag har även tagit upp det faktum att eftersom det i våran kommun just nu läggs ner 3 st ADSLstationer där de boende inte har några andra alternativ, så jag poängterade även risken finns att även vi blir utan internet inom nåt år, och att enda alternativet för de som kör TV genom ADSL då blir att köpa paraboler och utrustning, och komplettera detta med en 4Glösning, som då både blir begränsad och mycket dyrare än vad ADSL eller fiber är.

Jag känner så att jag helt enkelt inte förstår de som inte intresseanmäler. Men jag är inte här för att ranta på dom, är mer intresserad av infallsvinklar från de som kanske kan förstå bättre.

Har du tryckt på att värdet på fastigheten ökar betydligt mer än investeringskostnaden? Även om en del har ett minimalt intresse för internetuppkopplingar tycker de flesta det är trevligt med en värdeökning på huset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pi:

Behöver inte gå upp. Är köparna ointresserade av uppkopplingens kvalitet, inget ökat värde. Medföljer pool till fastigheten som köparna inte vill ha,samma där. Det höjer inte värdet. Allt handlar om vilka köpare du har och hur de värderar saker och ting. Så, fiber garanterar inte värdeökning.

Skickades från m.sweclockers.com

Behöver inte gå upp idag men om 10 år ser det annorlunda ut då mer och mer tjänster distribueras digitalt. I praktiken handlar det inte om om man drar in fiber utan när man drar in fiber. Operatörerna vill bli av med kopparnäten och ersätta med fiber för att det är bättre för dem. Då kan de sälja fler tjänster och det är betydligt mer flexibelt. Då kan du få telefon, internet, TV och vem vet vad mer i framtiden på en fiber istället för en uppsjö olika nät som det är idag. Så frågan är väl mer om det är värt att dra in det idag eller om det blir billigare sen? Värdeökningen beror ju också på tiden. Ska man sälja inom ett år är det inte säkert att man får igen pengarna.

Kan ju vara relevant att titta på om föreningen kan ta delar av kostnaden om det handlar om bostadsrätter. Här tog samfälligheten kostnaden om 7000 kr per hus för att installera fiber. 20 000 kr är mycket pengar att hosta upp som en klumpsumma för många men går det att lösa genom att föreningen tar det och så betalar man av delar av det genom avgiften så kan det vara lättare att sälja in konceptet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Denna uträkning gäller den alla? T.ex de som inte har internet eller betaltv?
Om du ska övertyga någon så får du ge denna en uträkning som gäller denna, du kan såklart även argumentera för att det är bra mer fler kanaler etc.

Felaktig slutsats. Att några 60+ vill ha fiber är inget argument för åldern inte spelar någon roll.

De exakta summorna som vi räknat på gäller alla som kör Telia 8Mbit ADSL (det enda vi kan få) med ett "nöjes" kanalpaket innehållande de vanligaste TV3, TV5, TV6, och lite annat. Som jag har förstått det blir det dyrare ifall man istället kör Parabollösning för TVn och separat internetanslutning, men jag har inga siffror på det.

Skrivet av GaMeR2K5:

Jag är själv 85:a... och frugan 86:a. Vi har kikat runt på hus och internetanslutning är väl inte direkt det första vi har tänkt på. Antar att det ändå är ganska många som inte bryr sig så mycket om det idag trots utvecklingen. Dessutom... flyttar vi till ett hus kommer vi inte alls ha lika mycket tid över till sådana saker som vi har idag.

Men iallafall... när det gäller de som idag HAR internetanslutning som ni kan visa för att det faktiskt blir billigare, borde ni ju kunna övertala.

Jag förstår att det inte är det första ni tänker på när ni köper hus, jag trodde inte heller jag skulle bry mig nämnvärt. Men nu har vi "turen" att vi har tillgång till ADSL än så länge, så vi kan ju åtminstone kolla på Netflix lågupplöst, men ingen annan kan göra något samtidigt. Jag hade aldrig köpt det här huset med vetskapen om att ADSL:en här var så dålig, och dessutom riskerar att läggas ner.
Frågan man måste ställa sig är ifall man vill bo i ett hus som helt saknar fast internetuppkoppling, jag är inte beredd att göra det. Det jag misstänker är att det är många på gatan som känner likadant, men inte fattar hur nära vi står inför en total avsaknad av fast internetuppkoppling.

Skrivet av oobum:

Det du kan försöka få med, är ett utlåtande från en mäklare som kanske styrker att värdet på fastigheten går upp vid inkoppling av fiber?

Värdet går dessvärre inte upp automatiskt, det som troligtvis händer däremot är att man får fler intresserade och större budkrig. Skulle jag köpa hus idag skulle jag först kolla om jag gillade huset på visningen, efter det skulle jag kolla om det finns fiber, eller planer på fiber, finns inga planer på fiber skulle jag inte heller buda.

Skrivet av GaMeR2K5:

Nej precis... det är ju till största delen köparna som bestämmer värdet på huset.

Ett hus som ingen vill köpa är ju egentligen inte värt något kan man säga.

Som du nämner "pool" kan för många vara en värdeminskning istället... eftersom det inte är helt enkelt att få bort den ifall köparen inte vill ha någon.

Går inte riktigt att jämföra pool med fiber som sagt, inte en frisk människa i världen kommer anse att fiber drar ner värdet på kåken, en pool däremot kan dra ner rejält.

Skrivet av Zotamedu:

Behöver inte gå upp idag men om 10 år ser det annorlunda ut då mer och mer tjänster distribueras digitalt. I praktiken handlar det inte om om man drar in fiber utan när man drar in fiber. Operatörerna vill bli av med kopparnäten och ersätta med fiber för att det är bättre för dem. Då kan de sälja fler tjänster och det är betydligt mer flexibelt. Då kan du få telefon, internet, TV och vem vet vad mer i framtiden på en fiber istället för en uppsjö olika nät som det är idag. Så frågan är väl mer om det är värt att dra in det idag eller om det blir billigare sen? Värdeökningen beror ju också på tiden. Ska man sälja inom ett år är det inte säkert att man får igen pengarna.

Kan ju vara relevant att titta på om föreningen kan ta delar av kostnaden om det handlar om bostadsrätter. Här tog samfälligheten kostnaden om 7000 kr per hus för att installera fiber. 20 000 kr är mycket pengar att hosta upp som en klumpsumma för många men går det att lösa genom att föreningen tar det och så betalar man av delar av det genom avgiften så kan det vara lättare att sälja in konceptet.

Det är inte en bostadsrätt utan ett villaområde, jag har erbjudit mig att personligen hjälpa de som inte kan själva med grävning från tomtgräns till hus, och även enklare kabeldragning inne i huset om det så önskas

Är elektriker och jobbar på företaget som bygger stadsnätet, men det har absolut ingenting med saken att göra för intresset för mig att få fiber här är helt privat

Permalänk
Medlem

Värdet på lägenheterna borde också rimligen öka.

Permalänk
Medlem

Har en kollega på jobbet som lätt blir av med alla bredbandsförsäljare. Han har varken dator, surfplatta eller smartphone så vad ska han med bredband till? Kanske dina också grannar saknar allt som de kan tänkas behöva fiber till? TV får man ju in via antennen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har en kollega på jobbet som lätt blir av med alla bredbandsförsäljare. Han har varken dator, surfplatta eller smartphone så vad ska han med bredband till? Kanske dina också grannar saknar allt som de kan tänkas behöva fiber till? TV får man ju in via antennen...

Spelar ingen roll om man har dator eller inte faktiskt. Du kan oftast (vågar inte säga alltid, även om det var så i alla våra jämförelser) spara pengar på att köra TVn via fiber vs parabol.

Så:

Fördelar med enbart TV via fiber:

Ofta kan man sänka den månatliga kostnaden, och någon gång KOMMER fastigheten bli ansluten till fiber, det kommer vara lika självklart som att de blev anslutna till kopparnätet för en miljon år sedan.

Ingen ful parabol på fasaden, eller vart man nu har den, jag är nog inte helt ensam om att se det som en fördel att slippa, framförallt att behöva justera den emellanåt.

Så ja, visst fördelarna är inte jätteövertygande, men dom finns där absolut.

De som kör antenn och bara kör 1:an 2:an och 4:an är en klar minoritet, men ja, där gäller inte uträkningarna såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har du tryckt på att värdet på fastigheten ökar betydligt mer än investeringskostnaden? Även om en del har ett minimalt intresse för internetuppkopplingar tycker de flesta det är trevligt med en värdeökning på huset.

Skrivet av Kakann:

Värdet på lägenheterna borde också rimligen öka.

#15004352

En lite äldre tråd som kan vara av intresse.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SueCia:

De som kör antenn och bara kör 1:an 2:an och 4:an är en klar minoritet.

Och 6an samt något mer. Men du säker på att de är en minoritet?

Ett annat argument för de som har en massa kanaler är att det inom många internetabonnemang är gratis att ha fler än en tv. Medans tvillingkort på t.ex. boxer inte är gratis. (nu få man dock kolla upp om det är gratis för just ens bredband. (en tvbox för runt1500kr får man dock köpa till)

Permalänk
Medlem

Att inte dra in fiber när tillfälle ges är så urbota dumt så det finns inte. Det är en investering i fastigheten och ser man inte det, ja då har man uppenbarligen ingen koll på läget. Det här med att vissa tar upp att de har "bättre saker för sig" hör absolut inte hit. Så länge personerna inte är 80 år eller _aldrig_ tänkt att sälja så ser jag ingen anledning till att inte hoppa på tåget.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Alla kanske inte bara kan snyta upp 20000 kr eller vad det nu kostar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Att inte dra in fiber när tillfälle ges är så urbota dumt så det finns inte. Det är en investering i fastigheten och ser man inte det, ja då har man uppenbarligen ingen koll på läget. Det här med att vissa tar upp att de har "bättre saker för sig" hör absolut inte hit. Så länge personerna inte är 80 år eller _aldrig_ tänkt att sälja så ser jag ingen anledning till att inte hoppa på tåget.

Att det är en investering i fastigheten betyder ingenting.

Om investeringen betalar av sig på 15 år (räkna inte med att fiber ökar värdet på villan i någon större utsträckning) så räknar man med att man sparar en dryg hundring i månaden på tele/bredbandskostnaden. Givet att du får högre hastighet, men rent kostnadsmässigt är skillnaden inte så stor.

Investerar du 20.000 kr i OMX S30 istället för i fiber är din utveckling bättre. De senaste 30 åren ligger snittökningen på dryga 12%, detsamma gäller för de senaste 10 åren.

20.000 kr i OMX S30 i 15 år med en årlig utveckling på 6% ger 47.500 kr (27.500 kr i vinst) (exkl. skatt)).

20.000 kr i fiber som betalar av sig på 15 år ger 0 kronor och en besparing på 100 kr/månad efter det.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Som topic lyder, det här är troligen sämsta forumet i hela världen att fråga detta på.

Men jag försöker övertyga mina grannar om att dra hit fiber, har fått med mig 6 st av 24.
Jag har skrivit ett brev till samtliga grannar där jag förklarar fördelarna med fiber, jag har radat upp dessa fördelar:

- Snabbare och mer stabilt bredband
- Framtidssäker TVmottagning som kan hantera framtida HDupplösningar (detta brukar vara en viktig punkt hos sportfånar)
- Kan inte leda in åskan i huset (händer rätt ofta i området att folks elektronik går sönder efter åskväder, vi har luftburna telekablar)
- Man tjänar in investeringskostnaden på 19900 på cirka 7 år.

Vi har tagit fram siffror på vad folk betalar för ADSL samt TV/tele här och jämfört ADSL 8Mbit mot Fiber 100Mbit, med samma TVutbud, och kommit fram till en minskad månadskostnad på 250 kronor med fiber.

Jag har även tagit upp det faktum att eftersom det i våran kommun just nu läggs ner 3 st ADSLstationer där de boende inte har några andra alternativ, så jag poängterade även risken finns att även vi blir utan internet inom nåt år, och att enda alternativet för de som kör TV genom ADSL då blir att köpa paraboler och utrustning, och komplettera detta med en 4Glösning, som då både blir begränsad och mycket dyrare än vad ADSL eller fiber är.

Jag känner så att jag helt enkelt inte förstår de som inte intresseanmäler. Men jag är inte här för att ranta på dom, är mer intresserad av infallsvinklar från de som kanske kan förstå bättre.

Kan ju vara, som man redan har nämnt här i tråden, att man kanske inte är intresserad eller har intresset för bredband. Eller att man kanske inte behöver ha ett snabbt bredband. Utan att man är nöjd med den uppkoppling man resan har.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liv&helvete:

Kan ju vara, som man redan har nämnt här i tråden, att man kanske inte är intresserad eller har intresset för bredband. Eller att man kanske inte behöver ha ett snabbt bredband. Utan att man är nöjd med den uppkoppling man resan har.

Vet inte om du läst hela tråden, men just den här punkten är ju ganska utredd redan och är ju ganska långt ifrån en vettig punkt. Som sagt, man behöver inte ens teckna ett internetabonnemang över huvud taget för att Fibern ska ha ett gäng fördelar.

Det är enbart om man de gratis tillgängliga TVkanalerna och skiter i internet som fibern inte för med sig några direkta fördelar. Förrän man säljer som sagt, då en villa med fiber ÄR mer lättsåld än en villa utan.

Detta kan jag bevisa då jag själv inte skulle köpa en fastighet utan fiber, men jag kan lova dig att det inte finns någon som väljer bort ett hus just pga. att det har fiber. Dessutom är jag långt ifrån den enda som kräver möjlighet till fiber vid husköp

Permalänk
Medlem

Någon annan person kanske aldrig skulle köpa ett hus utan dubbla garage. Prioriteringarna är olika helt enkelt. Har man aldrig tänkt sälja sitt hus så skiter man väl i husets marknadsvärde. Man kan ha roligare för 20000 kr än att köpa något man inte behöver. Eller som Valiumballong konstaterade så finns det andra investeringar som betalar sig bättre och som är lättare att realisera. Lättare sälja aktier än ett hus om man inte har för avsikt att flytta.

Vet folk som nöjer sig med internet i mobilen eller surfplattan och inte förstår varför man ska ha bredband hemma då de redan kan surfa på sitt mobila abonnemang. De kanske bara använder internet för att göra bankärenden och facebook. De har ingen TV och struntar i allt vad fibrer heter för dessa ger (enligt dem) inget mervärde i deras iphone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

#15004352

En lite äldre tråd som kan vara av intresse.

Lite intressant kanske, men data från 1999 eller tidigare känns väl sådär halvrelevant.

Permalänk
Avstängd

Fiber är ett försäljningsargument för ett hus precis som garage eller pool (eller stall eller helikopterplatta). Alla kanske inte vill ha just dessa saker men likväl är det saker som ökar värdet på huset. Det finns inga saker (utöver typ frånvaro av mögel och liknande) som alla potentiella husköpare är intresserade av utan olika personer prioriterar olika saker, men det betyder inte att dessa saker inte påverkar värdet.

Om jag är husspekulant och hittar ett hus som är perfekt förutom att det exempelvis har en bastu och en vinkällare som jag inte är intresserad av så drivs ju priset upp av de som är intresserade av de sakerna ändå. Vill jag ha det huset med rätt läge, rätt tomt osv. så får jag helt enkelt betala för bastun och vinkällaren också.

Sen kan man förstås alltid investera fel i sitt hus. Bor man i ett mer budget-betonat område men gör en massa lyxrenoveringar så kommer man ju inte att få lika bra betalt för dem som ifall man bodde i i ett rikare/lyxigare område. Bor man på en ö där biltrafik inte är tillåten så kanske ett garage inte är den bästa investeringen osv.

När det gäller just fiber så är det ganska allmängiltigt dock. Alla husköpare är inte intresserade av det men såpass många att det inte är några som helst problem att få tillbaka investerade pengar vid en försäljning. Men det betyder inte att alla nuvarande boende kommer att vara intresserade av att göra investeringen. Man kanske inte har någon som helst tanke på att sälja sitt hus utan tänker bo där tills man dör, då är ökat värde inget man bryr sig så mycket om liksom och använder man inte internet alls så bryr man sig heller inte om att kostnaden för det går ner.

Där min farsa bodde tidigare så hade de inte kommunalt avlopp och vatten utan alla hade egna brunnar och en egen tank för avloppet som tömdes med jämna mellanrum till en relativt hög kostnad (över en tusing per tömning vilket skedde minst en gång i månaden och mycket mer än så om man behövde en extra tömning på helgen för att undvika översvämning av avloppsvatten i källaren eller så), men en del av de boende gick samman i en förening för att få VA indraget. Detta skulle definitivt innebära kraftigt ökade värden på husen och man hade tjänat in kostnaden på sådär 8-12 år utan några problem bara av att slippa tömningarna, sen tillkommer att man slipper reparera (grus-) vägen så ofta när det inte kör stora tunga avloppsbilar på den hela tiden, vattenkvaliteten skulle bli mycket bättre osv. Men trots detta så var det en hel del som motsatte sig denna investering. Många pensionärer som hade betalt av sina hus och som nu bodde nästan gratis var inte intresserade av att ta nya lån exempelvis.

Permalänk
Medlem

Tjugo tusen kronor är rätt mycket pengar för de flesta hushåll i Sverige. Det är i alla fall inget man bara slänger fram i förhoppning om att tjäna in det på sju år.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Någon annan person kanske aldrig skulle köpa ett hus utan dubbla garage. Prioriteringarna är olika helt enkelt. Har man aldrig tänkt sälja sitt hus så skiter man väl i husets marknadsvärde. Man kan ha roligare för 20000 kr än att köpa något man inte behöver. Eller som Valiumballong konstaterade så finns det andra investeringar som betalar sig bättre och som är lättare att realisera. Lättare sälja aktier än ett hus om man inte har för avsikt att flytta.

Vet folk som nöjer sig med internet i mobilen eller surfplattan och inte förstår varför man ska ha bredband hemma då de redan kan surfa på sitt mobila abonnemang. De kanske bara använder internet för att göra bankärenden och facebook. De har ingen TV och struntar i allt vad fibrer heter för dessa ger (enligt dem) inget mervärde i deras iphone...

Ronnylov du missat det viktigaste, det finns folk som skulle välja BORT ett hus med dubbla garage, kan finnas många anledningar till detta. Men ingen väljer bort ett hus som har fiber, använder man det inte så finns det bara där, oanvänt utan att störa.

Så det är inte samma sak.

Kom precis på det kanske viktigaste av allt, de flesta saker som ökar värdet i ett hus är saker som man faktiskt kan göra något åt, vill man ha dubbla garage, sök bygglov och bygg (om det finns plats och blir godkänt) vill man ha en pool, köp en pool.

Fiber däremot kan man inte göra ett skit åt själv förutom att anmäla sitt intresse, därav kan risken finnas att man aldrig får fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Att det är en investering i fastigheten betyder ingenting.

Om investeringen betalar av sig på 15 år (räkna inte med att fiber ökar värdet på villan i någon större utsträckning) så räknar man med att man sparar en dryg hundring i månaden på tele/bredbandskostnaden. Givet att du får högre hastighet, men rent kostnadsmässigt är skillnaden inte så stor.

Investerar du 20.000 kr i OMX S30 istället för i fiber är din utveckling bättre. De senaste 30 åren ligger snittökningen på dryga 12%, detsamma gäller för de senaste 10 åren.

20.000 kr i OMX S30 i 15 år med en årlig utveckling på 6% ger 47.500 kr (27.500 kr i vinst) (exkl. skatt)).

20.000 kr i fiber som betalar av sig på 15 år ger 0 kronor och en besparing på 100 kr/månad efter det.

Det är väl självklart att det finns ännu bättre sätt att investera sin pengar för att få högre avkastning. Här är snarare investeringen i att hänga med i utvecklingen och få ett mer interaktivt hem som är redo för framtiden. Jag kan garantera att vid försäljning så kommer det väga in vid ett köp, inte att du får ut så mycket mer på själva försäljningen utan snarare att man får mer intressenter. Att dra in fiber vid ett senare tillfälle är kostsamt och tar tid.

Jag förstår din poäng dock.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"