Windows hittar inte hårdisken vid installation

Permalänk
Medlem

Windows hittar inte hårdisken vid installation

Ska lägga in Windows på en äldre burk men fastnar i installationsprogrammet av Windows 7. Problemet är att den inte hittar någon hårddisk att installera på men disken hittas i BIOS.

Har inte stött på detta problem tidigare så vet inte riktigt vad det kan vara. Kan det vara något jag måste ställa in i BIOS?

Datorn består av:

Gigabyte GA-MA78G-DS3H
AMD Athlon II X3 425
A-Data 4gb 800MHz
Radeon 5850
Western Digital Blue 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styler:

Ska lägga in Windows på en äldre burk men fastnar i installationsprogrammet av Windows 7. Problemet är att den inte hittar någon hårddisk att installera på men disken hittas i BIOS.

Har inte stött på detta problem tidigare så vet inte riktigt vad det kan vara. Kan det vara något jag måste ställa in i BIOS?

Datorn består av:

Gigabyte GA-MA78G-DS3H
AMD Athlon II X3 425
A-Data 4gb 800MHz
Radeon 5850
Western Digital Blue 1TB

Kikat om sata är inställt på raid eller liknande?
(*AHCI eller IDE ska Sata type vara inställt på helst* i bios när du inte har två st identiska diskar storleksmässigt som ska speglas eller arbeta tillsammans som en enda stor disk.)
en kompis hade liknande fel där han hade råkat satt det på raid trots att han bara har dvd brännare och en hårddisk lol

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan även vara så att du behöver drivern till diskkontrollern, win frågar om du vill ladda drivers under installationen och då kan du peka på rätt driver tex på ett usb minne.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Kikat om sata är inställt på raid eller liknande?
(*AHCI eller IDE ska Sata type vara inställt på helst* i bios när du inte har två st identiska diskar storleksmässigt som ska speglas eller arbeta tillsammans som en enda stor disk.)
en kompis hade liknande fel där han hade råkat satt det på raid trots att han bara har dvd brännare och en hårddisk lol

Jag misstänkte att det var något med detta.

Har dessa alternativ att välja mellan:
OnChip SATA Type
- Native IDE
- RAID
- AHCI

Väljer jag AHCI kan jag välja dessa val under OnChip SATA Port4/5 TYPE
- As SATA Type
- IDE

Väljer jag AHCI med As SATA type så hittas inte hårddisken eller DVD brännaren i BIOS. Måste jag koppla hårddisken till en specifik SATA port för att det ska fungera med något av ovanstående alternativ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Styler:

Jag misstänkte att det var något med detta.

Har dessa alternativ att välja mellan:
OnChip SATA Type
- Native IDE
- RAID
- AHCI

Väljer jag AHCI kan jag välja dessa val under OnChip SATA Port4/5 TYPE
- As SATA Type
- IDE

Väljer jag AHCI med As SATA type så hittas inte hårddisken eller DVD brännaren i BIOS. Måste jag koppla hårddisken till en specifik SATA port för att det ska fungera med något av ovanstående alternativ?

Man brukar kunna välja ide på någon port för att optiska enheter ska fungera korrekt, hdder bör du köra som ahci.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styler:

Jag misstänkte att det var något med detta.

Har dessa alternativ att välja mellan:
OnChip SATA Type
- Native IDE
- RAID
- AHCI

Väljer jag AHCI kan jag välja dessa val under OnChip SATA Port4/5 TYPE
- As SATA Type
- IDE

Väljer jag AHCI med As SATA type så hittas inte hårddisken eller DVD brännaren i BIOS. Måste jag koppla hårddisken till en specifik SATA port för att det ska fungera med något av ovanstående alternativ?

Det andra alternativet gäller för 4 och 5 och de kan du ställa in på IDE och ha hårddisken på port ett eller två (Windows har rent generellt funkat med ahci sedan windows xp 64 bit om jag minns rätt och en uppdaterad iso af windows xp sp3 32 bit funkar även med ahci.).

Om den fortfarande inte hittar något om du ställt in det på ahci så får du testa native ide på det första alternativet och AHCI på port 4 och 5 och sedan trycka i den i port nr 5 och se om den dyker upp då i windows installationprogram.

och sen efter det testa native IDE då det antagligen funkar utan drivrutiner (udda om det inte funkar då heller. (skulle då gissa på att windows du har där inte funkar som det ska och behöver brännas in på nytt på en annan skiva eller kopieras över på nytt till usb stickan)
(moderkortet kan behöva ladda in drivers innan du kommer åt diskarna i värsta fall och de får du leta efter hos moderkorts tillverkaren.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Äntligen fungerade det när jag läst era tips och sökt på nätet.

Problemet var hela tiden att Windows inte hittade hårddisken men när fanns i BIOS. Jag provade hårddisken i min primära dator som har Windows 8.1 och där fungerade den fint, provade formatera om den på nytt. Jag hade en annan disk liggandes (Seagate) som installationsprogrammet inte hade några problem att hitta.

Jag valde alternativet AHCI och gick i reparationsläget i Windows installationsprogram. Efter lite googlande blev jag tipsad om att gå in i kommandoprompten och köra några kommandon som rensade disken och därefter skapade en partition. Varför disken kunde hittas i kommandoprompten men inte i installationsprogrammet kvarstår för mig som okänt.

Länk till sidan om andra skulle råka ut för samma sak:
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1928516/windows-dete...