Nvidia återställer överklockning för Geforce GTX 900M-serien

Permalänk
Melding Plague

Nvidia återställer överklockning för Geforce GTX 900M-serien

Efter starka reaktioner mot beslutet att stoppa överklockning i Geforce GTX 900M-serien väljer Nvidia att göra helt om och aktivera funktionen på nytt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

VA! Nvidia lyssnar på kritik och gör om, gör rätt... det finns hopp alltså
Släpp nu på PhysX också även om man har ett AMD-kort som primär så skall jag överväga ett GTX nästa gång det blir av med grafikkortsköp.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Haha så "farligt" var det med överclockning;)

Skönt ändå att de lyssnade:), kul för "mobila" gamers:D

Permalänk
Medlem

Mycket skit nvidia får hantera just nu. Bäst de lyssnar lite nu.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Inaktiv

nVidia är bara full av skit. De sa ju att 900m inte var gjord för överklockning och nu helt plötsligt så aktiverar de funktionen igen.

Det går inte lita på något nVidia säger, tappar helt förtroendet för detta företag. Väldigt synd eftersom de gör bra grafikkort.

En ordentlig omskyffling bland personalen med lite nytt blod. Personer som vet hur man inte ska lura sina kunder för att bygga en bra kundrelation.

Permalänk
Medlem

"There was a bug introduced into our drivers which enabled some systems to overclock. This was fixed in a recent update." - ManuelG - Customer Care @ Nvidia

Så de återintroducerar alltså buggen? Stay classy Nvidia. Hoppas de låter mig köra G-Sync på min befintliga XL2420T också.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Entusiast

Power to the people!
WE DID IT REDDIT!

Nae men det är ju alltid kul när de faktiskt lyssnar, är väl i och för sig behövt med tanke på deras senaste upptåg

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Någon som vet om överklockningen endast gäller GTX-serien eller kommer det att gå att överklocka 940m?

Permalänk
Medlem

Alltså vad är det med företag nuförtiden?

1: Gör en idiotändring
2: Kunderna protesterar
3: Byt tillbaka till som det var innan

Rinse and repeat.

Att det ska vara så jävla svårt att faktiskt lyssna på vad kunderna vill ha från början.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså vad är det med företag nuförtiden?

1: Gör en idiotändring
2: Kunderna protesterar
3: Byt tillbaka till som det var innan

Rinse and repeat.

Att det ska vara så jävla svårt att faktiskt lyssna på vad kunderna vill ha från början.

Det kostar ju att göra större officiella frågor till flera hundratusen kunder, på detta sätt så får de ju kritiken och info ganska snabbt och billigt (förutom att deras PR går i botten, men vf, efter drivrutinsfusk, överhettade kort, 3,5GB "buggen", har de visat att det spelar mindre roll... folk köper deras produkter ändå)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså vad är det med företag nuförtiden?

1: Gör en idiotändring
2: Kunderna protesterar
3: Byt tillbaka till som det var innan

Rinse and repeat.

Att det ska vara så jävla svårt att faktiskt lyssna på vad kunderna vill ha från början.

Eller så försöker dom skifta fokus till något som egentligen är helt ofarligt, en liten ändring i en drivrutin som de kan ändra tillbaka hur lätt som helst, från en värre tabbe som 970 var. Kan verka lite konspiratoriskt men skulle inte alls förvåna mig om det är så det funkar när så mycket pengar står på spel.

Sedan om några veckor/månader släpper dom någon bra nyhet och alla höjer dom till skyarna igen.

Om inte mitt minne är helt fel så har jag för mig att det varit uppe tidigare att just nVidia har haft en sämre minneskonfiguration i grafikkort, kommer dock inte ihåg vilket eller vilka grafikkort det gällde, och det var inte lika stor skillnad mellan max och mini som med 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

nVidia är bara full av skit. De sa ju att 900m inte var gjord för överklockning och nu helt plötsligt så aktiverar de funktionen igen.

Det går inte lita på något nVidia säger, tappar helt förtroendet för detta företag. Väldigt synd eftersom de gör bra grafikkort.

En ordentlig omskyffling bland personalen med lite nytt blod. Personer som vet hur man inte ska lura sina kunder för att bygga en bra kundrelation.

Ja dom aktiverade det igen för att deras kunder ville det, dom kanske inte ser det som passande fast eftersom det var så många som klagade på det så aktiverade dom det igen

Permalänk
Medlem

Hur idiotiskt som helst att göra detta från början. Är ungefär som att Intel plötsligt microuppdaterar och stoppar all möjligthet av överklockning av alla K-modellerna för att "de tycker att överklockning är farligt och endast bör göras av extreme-entusiaster som kör med i7-Extreme".

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Kunderna kan väl likväl använda det för att klocka ner ett bärbart system? T.ex. gör ju inte höga frekvenser någon nytta på ett kompakt system som inte orkar kyla det.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det var som fan.... trodde jag aldrig!

Nvidia känner pressen och drar ner brallorna.
Jaja, kul att se iaf!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

trial and error

Permalänk
Medlem

Verkar som att någon har tvingat Nvidia att lyssna på Nine Inch Nails?

(Jag vet, låten har en helt annan innebörd än vad som är passande här, men "bit ej den hand som föder dig" och allt det där...)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag får känslan av att dom visste vilken shitstorm dom skulle få emot sig. Förmodlligen var det redan planerat att dom skulle ändra tillbaka som kunderna vill ha det, och då får dom lite gratis "Nvidia lyssnar ju faktiskt på oss kunder".

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Bra att dom ändrade sig. Varför ska man inte få överklocka sin gpu bara för att det är i en laptop? Är ju på egen risk i så fall och då kan man inte klaga om något krånglar så förstår inte varför dom brydde sig från första början

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Bra att dom ändrade sig. Varför ska man inte få överklocka sin gpu bara för att det är i en laptop? Är ju på egen risk i så fall och då kan man inte klaga om något krånglar så förstår inte varför dom brydde sig från första början

Folk klagar ändå. Och deras märke har redan tagit mycket stryk av 970 eller 980-fiaskot.

Permalänk
Medlem

Nvidia prövade väl helt enkelt om det kunde komma undan med det i det tysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Folk klagar ändå. Och deras märke har redan tagit mycket stryk av 970 eller 980-fiaskot.

Du menar att folk överklockar sina laptops, något fel händer så att dom pajar och sedan klagar på Nvidia för det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Du menar att folk överklockar sina laptops, något fel händer så att dom pajar och sedan klagar på Nvidia för det?

Två år på Sweclockers, och antagligen ett par extra år på internet, och du har aldrig upptäckt hur mycket störda människor det finns som inte vet vad de håller på med?

Permalänk

Tja, inte helt oväntat, vissa laptop tillverkare skryter ju om vissa serier just är gjorda för överklockning. Vore ju surt för dom om det inte stämmer sen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Två år på Sweclockers, och antagligen ett par extra år på internet, och du har aldrig upptäckt hur mycket störda människor det finns som inte vet vad de håller på med?

Mer än 2 år på SweC, endast kontot som är 2 år. Men nja, många knäppa saker man läst men man blir ändå förvånad

Permalänk
Inaktiv

Bra att de backar med detta. Av allt idiotiskt nvidia sysslat med på senare tid tycker jag detta varit ganska irrelevant. PR-skadan är redan skedd, återstår att se hur marknaden och kanske domstolarna väljer att straffa dom.

Jag hoppas att allt detta leder till nya riktningar och ett företag som lider mindre av Not invented here-syndromet och faktiskt vill innovera på riktigt och även kunna sammarbeta med andra företag.

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så enkelt att de hade tillverkare som efterfrågade låsta GPUer för att kunna sälja dyrare datorer och skydda sig mot folk som inte riktigt vet vad de göra och lyckas klocka sönder sina datorer?

Det hade varit intressant att se hur prisskillnaden mellan exempelvis en 980m och en 970m GPU ser ut för tillverkarna kontra vad det ger för utslag på datorns slutpris. Oavsett anledning till indraget överklockningsstöd är det skönt att se att det kan fungera att göra sin röst hörd som konsument, även om hela tilltaget redan från början var rätt korkat av nvidia...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vesh:

Kan det inte vara så enkelt att de hade tillverkare som efterfrågade låsta GPUer för att kunna sälja dyrare datorer och skydda sig mot folk som inte riktigt vet vad de göra och lyckas klocka sönder sina datorer?

Det hade varit intressant att se hur prisskillnaden mellan exempelvis en 980m och en 970m GPU ser ut för tillverkarna kontra vad det ger för utslag på datorns slutpris. Oavsett anledning till indraget överklockningsstöd är det skönt att se att det kan fungera att göra sin röst hörd som konsument, även om hela tilltaget redan från början var rätt korkat av nvidia...

Tror också detta. Tycker också att folk överdriver extremt mycket, det är som om världen går under bara för att nvidia har stängt av och sedan på en funktion som en ytterst liten skara användare - någonsin kommer använda.. Jag tyckte det var bra att de låste möjligheten om nu datorerna faktiskt kunde gå sönder pga överklockningen, men de får väl göra det på egen risk då. De som överklockar sina 900m kretsar och förstör sina datorer bör ju åtminstonde inte kunna köra det som garantiärende.

My 3 cents.

Permalänk
Inaktiv

INB4 De tar bort möjligheten att ändra fläkthastigheten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

VA! Nvidia lyssnar på kritik och gör om, gör rätt... det finns hopp alltså
Släpp nu på PhysX också även om man har ett AMD-kort som primär så skall jag överväga ett GTX nästa gång det blir av med grafikkortsköp.

Orkar inte googla efter länken på Rage3d angående detta.
"Det fanns en kille....." det kan även ha varit en hon som moddade AMD/ATI:s drivrutiner så man kunde köra Physx på AMD/ATI hårdvara.
Detta "bus" stoppades av AMD(exakt ni läste rätt AMD) med motiveringen "du skola icke modifiera något utan våran tillåtelse"!
Hen som gjorde detta valde att upphöra med detta "bus" efter påtryckningar(stämningar o dyl) av AMD/ATI TROTS ivrigt påhejande av nVidia.
Denna hen fick efter detta debackel anställning hos nVidia på deras drivrutinsavdelning om jag minns rätt.

Om detta skrevs det även på våran hårdvarusida no1 sweclockers!

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.