Nvidia återställer överklockning för Geforce GTX 900M-serien

Permalänk
Medlem

Har folk här helt blandat ihop överklockning och övervoltning? Det senare kan skada, det föregående går alltid att återställa. Förstår inte alls varför överklockning inte skulle vara bra för en laptop...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Har folk här helt blandat ihop överklockning och övervoltning? Det senare kan skada, det föregående går alltid att återställa. Förstår inte alls varför överklockning inte skulle vara bra för en laptop...

Skickades från m.sweclockers.com

Ökad frekvens leder ju till ökad effekt även om spänningen är den samma. Nu är väl riskerna väldigt små att kunna skada sin GPU eller CPU om man inte höjer spänningen då det finns en hel drös säkerhetsfunktioner, när det däremot kommer till sekundära komponenter som minne och spänningsregulatorer ser det annorlunda ut, och jag antar att laptops är mer utsatta där när det gäller kyllösningar och temperaturövervakning.

Med det sagt så tycker jag fortfarande att det är onödigt att stoppa överklockning för mobila kretsar då det säkerligen finns många modeller som har gott om spelrum för ökade frekvenser, problemen lär ju främst uppstå när någon får för sig att leka med sin ultratunna designlaptop som antagligen redan balanserar på marginalerna kylningsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Orkar inte googla efter länken på Rage3d angående detta.
"Det fanns en kille....." det kan även ha varit en hon som moddade AMD/ATI:s drivrutiner så man kunde köra Physx på AMD/ATI hårdvara.
Detta "bus" stoppades av AMD(exakt ni läste rätt AMD) med motiveringen "du skola icke modifiera något utan våran tillåtelse"!
Hen som gjorde detta valde att upphöra med detta "bus" efter påtryckningar(stämningar o dyl) av AMD/ATI TROTS ivrigt påhejande av nVidia.
Denna hen fick efter detta debackel anställning hos nVidia på deras drivrutinsavdelning om jag minns rätt.

Om detta skrevs det även på våran hårdvarusida no1 sweclockers!

Det måste jag ha förträngt att Nvidia vill att amdkort skall kunna köra Physx FRITT o GRATIS

Men inte detta.

http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/879763-...

Visa signatur

ola33

Permalänk

Jag hoppas Nvidia smygit in en dold verifieringsfunktion för att se vilka kretsar som klockats och icke.
Har man överklockat ska man inte komma och gnälla över garantiärenden när datorn väl går sönder. Och ja, det finns sånt folk som vill äta kakan men ändå behålla den.

Tycker i huvetaget det är synd att det är så lätt att klocka. Om det ska finnas så ska det vara via Jumper eller BIOS-funktion av säkrare slag. Som det funkar nu så bäddar det för riktigt otäcka laptopvirus. Vill man tjäna en hacka kan man utpressa Nvidia och datortillverkare om att releasa virus som klockar sönder deras datorer om man inte får en mille till kontot. Sjukt.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du menar att folk överklockar sina laptops, något fel händer så att dom pajar och sedan klagar på Nvidia för det?

Absolut. Folk kan gøra det mest otroliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

Nya bud. Nvidia skickar nu kort med ny vbios som låser överklockning helt, oberoende av drivrutin. Vad håller de på med?

http://forum.techinferno.com/general-notebook-discussions/899...

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Najsman:

Nya bud. Nvidia skickar nu kort med ny vbios som låser överklockning helt, oberoende av drivrutin. Vad håller de på med?

http://forum.techinferno.com/general-notebook-discussions/899...

*Tittar på sitt nyinförskaffade R9 290 Tri-X.*
*Tittar på det GTX 780 Twin frozr som ligger inpackat bredvid mig.*
*Tittar på sitt nyinförskaffade R9 290 Tri-X igen*
*Insert Jeremy Clarkson-smile*

Nej men helt seriöst, vad håller Nvidia på med?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.