Stardock: 820 procent bättre prestanda med DirectX 12

Permalänk
Datavetare

En stor svaghet i DX11 och tidigare, enligt vad jag läst på bl.a. Reddit av folk som påstår sig vara spelutvecklare, är att dagens GPU kan rent teoretisk hantera väldigt många ljuskällor (tusentals) men sättet man beskriver ljuskällor i DX11 gör det till en väldigt dyr operation så rent praktiskt kan man inte ha speciellt många ljuskällor alls, många ljuseffekter är i stället gjord på "fusksätt".

DX12 (och även Mantle) tar bl.a. bort detta problem med ljuseffekter och vad är det man exakt säger här

Han skvallrar om att DirectX 12 ger hela 820 procent bättre prestanda än dagens DirectX 11 i ett för övrigt ospecificerat test av ljus- och linseffekter.

Spel som verkligen är GPU-bundna kommer inte se någon förbättring alls med DX12, men det finns vissa effekter som helt enkelt var för CPU-mässigt dyra för att kunna användas på ett vettigt sätt tidigare. DX12 gör det möjligt för spelutvecklare att börja använda sådana effekter och om man använder detta så kommer DX11 och tidigare prestera bedrövligt vilket ger helt fantastiska "förbättringar" för DX12 i en jämförelse.

Skrivet av KplSteiner:

Tror nog inte de bryr sig så mycket om SteamOS som aldrig riktigt kommit igång. Det är nog snarare AMD Mantle som vara katalysatorn till det här.

Svårt att se hur Mantle kan vara katalysator när jobbet med DX12 startades minst 18-24 månader innan Mantle första gången presenterades. Däremot kände AMD till DX12 långt innan vi vanliga grunts fick läsa om det.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Varför skulle 820% på något sätt vara överdrivet som många tror?

Det där är en ganska bra ökning procentuellt för 290x dx12 från dx11.

Sedan så vet jag inte vem som har rätt men wccftech skriver så här: He then went on to answer questions regarding the test and the hardware he used. He specified that he was using a Crossfire system and an Intel Core i7 CPU. He continued to mention that while he was conducting the test, he was,
@Brad_D80 One thing it does is make it easy to treat multiple GPUs as a single entity.

Permalänk
Avstängd

Inte första gången som jag läser sånt här, när Windows 7 skulle komma ut med DirectX 11 så sa dom att den var så mycket bättre allt för att alla skulle köpa Windows 7 och nu säger dom samma om Windows 10 för att alla ska byte till Windows 10.

Eller kanske har fel?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Har Brad Wardell mätt upp en prestandaökning på 820%? Ja kanske, inte helt omöjligt.

Är det rimligt att prestandan ökar med 820% genom att koda närmare maskinvaran? Nej, helt omöjligt, om det inte sitter någon bromskloss i vägen.

Tänk scenariot med två liknande spel körs på en och samma hårdvara, där båda körs i samma upplösning och kvalité. Det ena spelet renderar 120 fps, medans det andra endast 18 fps. Det har aldrig hänt och kommer aldrig hända, om allt står rätt till.

Trolig orsak till en så pass stor skillnad, är en flaskhals i programmeringen. Det skulle kunna vara så att testet gjorts där det råder extremt svåra förhållanden för det ena testet. Kanske någon minnesbuffer (cache, DRAM, GDDR, HD eller dyl) som måste skyffla data.

Samma sak blir om man drar igång en kopiering på en halvslö disk. Kopieringen bör normalt vara klar på 1 min. Men i samma veva drar man igång kopiering av en till fil i samma storlek, vilket borde innebära att det tar 2 min till kopieringen är klar. Men i verkligheten tar det 20 min pga att läshuvudet får jobba ihjäl sig.

Att programvara optimeras ligger mig ytterst varmt om hjärtat. Mycket mer imponerande än att öka antalet kärnor eller höja klockfrekvensen. Men jag tycker att den här hypen om Mantle och DX12 har gått för långt. Denna hybris kring MicroSoft's/AMD's förmåga att 10-faldiga prestandan, förlöjligar ju snarare.

Tänk tvärt om istället.

Den flyttar flaskhalsen från CPU till GPU med 10 faldig-prestanda för något som majoriteten av utvecklarna klagat på. Så ett spel som tidigare låg på gränsen och utnyttjade CPU 80% för drawcalls behöver nu bara runt 8%.

Nu finns det ju ingen spelprogrammerare eller studio som på fullt allvar utvecklat ett sådant spel som bara nyttjar 10-20% av GPUn för att de vill ha onödigt många drawcalls idag... Men i framtiden låter denna optimering programmerare ha uppemot 10 gånger så många drawcalls vilket gör att de kan skriva sina spel på andra sätt och ge oss nya saker som ej tidigare var möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Frågan är i så fall om DirectX 12 för Stardock är magiskt eller om DirectX 11 helt enkelt fungerade katastrofalt med spelet.

Jag skulle säga det andra... Herregud, 13FPS med "390X", då vet man att det är dåligt optimerat

Nja , tror snarare det har å göra med att ljust ljus är en av dx 11s brister där dx 12 skiner som solen , Men om de nu var ati så var de väl stardocks test som 290X fick sämre än 960 i dx11 testet så stämmer väl delvis.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Känns som att folk tar badsalt istället för en nypa salt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vaun:

Vi får inte glömma att Microsoft precis som dom flesta företag vill tjäna pengar. Varför i helvete ska dom ge bort ny mjukvara som dom investerat stora mängder tid och pengar i till någon som köpte 1(!) produkt av dom för 6 år sen? Folk som gett Microsoft en tusenlapp tycker att dom förtjänar uppdateringar för alltid (som faktiskt kostar en hel del resurser att utveckla), support för evigt (av utbildad personal som faktiskt jobbar med det, troligtvis med lön) och att det är Microsofts skyldighet att allt dom släpper ska vara skräddarsytt för just deras behov och vanor. Speciellt vanor, för Microsoft kan tydligen brinna i helvetet om dom ändrar på något man vant sig vid i en version dom inte tvingar någon att köpa.

Brydde du dig ens om att läsa och förstå det jag skrev?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

det här med windows 10 och direkt exxxx verkar ju bli skapligt trevligt. Windows är det de senaste?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Inte imponerad, skillnaden måste vara över 9000...procent!

haha garvade nog mer än vad jag borde på den där , good job =P

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

det här med windows 10 och direkt exxxx verkar ju bli skapligt trevligt. Windows är det de senaste?

Ja alltså W10 + DX12 + DX12-kort från NVIDIA eller AMD + spel utvecklat från grunden med enbart DX12 i åtanke lär bli ganska fet grafik

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Vi får inte glömma att Microsoft precis som dom flesta företag vill tjäna pengar. Varför i helvete ska dom ge bort ny mjukvara som dom investerat stora mängder tid och pengar i till någon som köpte 1(!) produkt av dom för 6 år sen? Folk som gett Microsoft en tusenlapp tycker att dom förtjänar uppdateringar för alltid (som faktiskt kostar en hel del resurser att utveckla), support för evigt (av utbildad personal som faktiskt jobbar med det, troligtvis med lön) och att det är Microsofts skyldighet att allt dom släpper ska vara skräddarsytt för just deras behov och vanor. Speciellt vanor, för Microsoft kan tydligen brinna i helvetet om dom ändrar på något man vant sig vid i en version dom inte tvingar någon att köpa.

Håller helt med dig att de är här för att tjäna pengar, men du som kund, ska tvinga dem att leverera vad du vill ha, för att de ska få sälja det. Det är inte vår skyldighet att ge dem pengar, det är deras skyldighet att göra oss betalande kunder, nöjda, om de vill ha pengarna.
Men du verkar glömma att de sedan tidig Windows version har levt på monopolet av bla spel.. Utan det så faller M$ rejält och skulle får problem. Det kan tydligt ses när Windows 8 knappt kunde "skänkas bort" för 250kr...

Jag har lagt över 6000kr på Windows 7 licenser, ultimate retail kostar banne mig inte 1000kr, och ja, jag förväntar mig lite för de pengarna. Windows 7an var och är faktiskt en kanon bra OS, så jag har också svårt att släppa det för att flytta till ett OS som kanske blir mindre optimerat för det jag vill ha.

M$ vet detta. De gör därför så att alla nya funktioner, som tex DX12, IE (och nu dens efterföljare) bara i nya Windows versionen för att sälja det. Dessa hade utan större problem kunnat läggas in i befintligt OS, säg typ ett SP2, eller 7.2. Roliga är... jag tror att de hade kunnat sälja ett 7.2, utan problem.
Poängen ligger i att folk betalar (mer) för det de vill ha, än det de tvingas ha. Det är en anledning till att Apple gör nya rekordvinster hela tiden, trots att produkterna är högt prissatta, för att det är precis vad dessa personer vill ha.

Men eftersom de har detta monopol, som bla Mantle hotade sätta käppar i hjulet för, så har M$ fått fart och utvecklat DX12 (som inte skulle komma förrän nästa OS efter 8.2 som skulle ha släppts i höstas), så har både Windows 7, 8 och 8.1 fått en "gratis" uppgradering för att de vill att folk ska fortsätta vara låsta. På så sätt så "låser" de alla till DX12 och kan fortsätta göra vad de vill.

Om OpenGL eller ett helt öppet Mantle skulle regera bland spelens motorer, så kan du se M$ vinst på OSet gå ner åt aldrig tidigare sedda bottennivåer, då många av oss faktiskt inte vill ha det OSet, men vi måste, för att kunna spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja alltså W10 + DX12 + DX12-kort från NVIDIA eller AMD + spel utvecklat från grunden med enbart DX12 i åtanke lär bli ganska fet grafik

Skickades från m.sweclockers.com

mmmm håller med! sitter och funderar på om jag skall köpa ett till 780 , eller om jag skall vänta lite och se vilka kort som kommer ha fullt stöd för DX12...Men längtar iaf efter 10an , kommer en ny build vilken dag som hellst också yay

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Permalänk
Medlem

Med såna prestandaskillnader tror jag det mer handlar om att DX11 versionen är dåligt skriven/optimerad.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Man kan undra om det inte vore bättre om speltillverkarna körde OpenGL istället? För det funkar väl på Windows och andra plattformar plus att man inte blir beroende av någon viss version av DirectX. vad jag förstått har även OpenGL börjat införa sådana där hårdvarunära funktioner liknande DX12 och Mantle. På sikt skulle alla vinna på en gemensam öppen plattform förutom möjligen Microsoft. Antar att Xbox kanske sätter käppar i hjulen (tror inte det finns OpenGL där). Men är det så himla många som kör Xbox egentligen?

Visst är det imponerande siffror för DX12. Men hade man lagt utvecklingsresurserna på OpenGL istället hade man nog kunnat få lika bra prestanda där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

haha garvade nog mer än vad jag borde på den där , good job =P

Alltid kul när man kan få fram ett gott skratt

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ronnylov:

Man kan undra om det inte vore bättre om speltillverkarna körde OpenGL istället? För det funkar väl på Windows och andra plattformar plus att man inte blir beroende av någon viss version av DirectX. vad jag förstått har även OpenGL börjat införa sådana där hårdvarunära funktioner liknande DX12 och Mantle. På sikt skulle alla vinna på en gemensam öppen plattform förutom möjligen Microsoft. Antar att Xbox kanske sätter käppar i hjulen (tror inte det finns OpenGL där). Men är det så himla många som kör Xbox egentligen?

Visst är det imponerande siffror för DX12. Men hade man lagt utvecklingsresurserna på OpenGL istället hade man nog kunnat få lika bra prestanda där med.

Om jag förstått det rätt så är det Nvidia demonstrerade kring att OpenGL också kan ge samma fördelar som Metal/Mantle/DX12 gjort via leverantörsspecifika utökningar (OpenGL har explicit stöd får sådant).

Är först med glNext som det blir en standardfunktion, vilket betyder att Mantle och OpenGL+Nvidia extension har samma problem: det går knappast att designa titlar som kräver dessa lågnivå APIer då man i praktiken utestänger majoriteten av alla system.

Tittar man på spelförsäljning så går det rätt många XBox-försäljningar per PC-försäljning, så går inte att ignorera Xbox. Vad det gäller PC-spel verkar den marknaden mest existera i Europa medan konsoler dominerar totalt i Nordamerika/Asien. Som exempel så är ~60% av PC-försäljningen av titlar som Far Cry 4 och COD:AW i Europa enligt VGCartz.

Trots att detta handlar om FPS-titlar som relativt sett säljer bättre på PC så går det (enligt VGCartz) fem kopior på Xbox per PC-försäljning för FC4 och 27 kopior på Xbox per PC-försäljning för COD:AW.

Nu säljer PS4 typiskt minst lika mycket som XBO+360 ihop, men Xbox står för en väldigt signifikant andel av alla spel som säljs framförallt i Nordamerika.

glNext borde ändå bli populärt tack vare Android, men det är ett rejält minus för detta API att Apples Ios gått över till sitt eget Metal. Nu stöds fortfarande OGL men tittar man historiskt brukar Apple överge saker rätt snabbt när de klivit över till något nytt. Rätt trist för håller med om att det nog vore bäst för oss konsumenter om något likt OpenGL var det som användes då det går att använda överallt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vadå "sannolikt ingriper", dom har ju gått ut med att det är AMD GPU'er dom kör med:

https://twitter.com/draginol/status/567433895604654081

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Med DX12 går det äntligen att spela Crysis!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Ledsen om jag låter som en P12a nu. Men måste man köpa en ny GPU för att kunna köra med DX12, eller kommer det till R9 290/X också?
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Ledsen om jag låter som en P12a nu. Men måste man köpa en ny GPU för att kunna köra med DX12, eller kommer det till R9 290/X också?
/Lifooz

AMDs hemsida listar stöd för DX12 för R9-serien. Däremot kan det vara så att vissa delar av DX12 kräver att man har ett nyare kort för att få fullt stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Nja , tror snarare det har å göra med att ljust ljus är en av dx 11s brister där dx 12 skiner som solen , Men om de nu var ati så var de väl stardocks test som 290X fick sämre än 960 i dx11 testet så stämmer väl delvis.

Nja... fördelen med mantle och dx12 är reducerad overhead och tråd optimering. Du kommer mest märka förbättringar där du har många anrop och ett exempel är draw calls.

Normalt sett bundlar du drawcalls genom att använda vertex arrays etc. Men om du har ett o optimerat system kanske du har en otrolig mängd draw calls.

Om så är fallet borde du se en otrolig prestanda ökning med dx12

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Många säger bara dx12, du kan väl inte köra 12an utan Win10. Win10 har nog gjort paraliseringen med CPU-kärnor och minnes- och cachehanteringen mot GPU ofantligt mycket bättre?

Permalänk
Medlem

Det där är en policy beslut av Microsoft, finns ingen anledning att det inte skulle funka minst lika bra på !win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av makerspace:

jävla rövhål som håller tillbaks utvecklingen..!

Det handlar antagligen om en snubbe som blivit kär i DX12 å postar det mest extrema resultatet han kan hitta... jag tror inte heller att du skulle vilja ha ett tidigt enginering sample för lite casual gameing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Alltså, om vi går in på ren teori här. Idag så lastas CPUn till rätt mycket i många spel. Ta tex spel som Planetside 2 där massiv beräkning görs för att hålla reda på vad som sker, sen ska resten av prestandan gå till att "driva" grafikkortet.
Eftersom dessa massiva multiplayer blir större och större, fler och fler, samt mer komplexa, så undrar jag nog om inte DX12 KAN göra underverk. Detta då CPUn frias upp för att göra spelets beräkningar, samtidigt som GPUn inte behöver slåss med dessa beräkningar för sitt jobb. Resultatet blir mer FPS, och mer beräkningskraft, på båda delarna.

Sen tror jag inte på 900+% mer än allt salt i havet... men... märkbar prestanda kan det nog ge.

Free 2 play såsom Planetside 2 och World of Tanks skulle desperat behöva DX12.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Free 2 play såsom Planetside 2 och World of Tanks skulle desperat behöva DX12.

Arma behöver det mest. Otroligt CPU intensivt och stöder bara 2 trådar. Dock så blir det nog först till Arma 4, 2017.

Permalänk
Medlem

Inte bra, det kan betyda döden för SteamOS innan det ens släpps, fördelen med det var ju bättre prestanda i spel. Windows behåller sin nästa total dominans över pc spel marknaden, inte bra när det inte finns nån konkurrens.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Arma behöver det mest. Otroligt CPU intensivt och stöder bara 2 trådar. Dock så blir det nog först till Arma 4, 2017.

Tittar man på deras demo, Star Swarm, verkar det som spel med många enheter antagligen tjänar mest på det (det är testat med DX12 av Anandtech). Då tror jag att spel som t.ex. Total War-serien skulle tjäna på DX12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Inte bra, det kan betyda döden för SteamOS innan det ens släpps, fördelen med det var ju bättre prestanda i spel. Windows behåller sin nästa total dominans över pc spel marknaden, inte bra när det inte finns nån konkurrens.

Tror jag inte, IIRC så var det snack om ny openGL och annat på GDC eller något annat event som skall ha liknanade features.