Spillt läsk på telefonen, knapparna sega!

Permalänk

Spillt läsk på telefonen, knapparna sega!

Hej! Har en iphone 6 som jag spillt lite läsk på. Nu har knapparna blivit sega.. De fungerar som de ska men är tröga och inte samma respons i som tidigare.
Har testat lite grann med elektronikrengöring utan någon framgång.

Är det någon som har tips på vad man kan göra för att fixa detta?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av dalledalle:

Hej! Har en iphone 6 som jag spillt lite läsk på. Nu har knapparna blivit sega.. De fungerar som de ska men är tröga och inte samma respons i som tidigare.
Har testat lite grann med elektronikrengöring utan någon framgång.

Är det någon som har tips på vad man kan göra för att fixa detta?

du ska öppna telefonen innan du använder elektronikrengöring.

det går inte att applicera elektronikrengöring där det finns ett batteri då du verkligen inte gör det bättre.
(lika lite som att man spolar av en stationär dator när den är igång)

under glaset och plastramen sitter det 2st skruvar, ta bort metallplattan & pilla loss flexkabeln och silikon ramen.
nu kan du rengöra dom delar som är kladdiga. vänta givetvis på att telefonen har torkat innan du skruvar ihop den igen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Jag hade den avstängd när jag kladdade på lite elektronikrengörning, men jag förstår att batteriet fortfarande har spänning i sig. Det verkar dock varken gjort till eller från..
Verkar lite spännande att öppna telefonen Får se om knapparna slutar fungera helt så kanske jag får ta och göra det..
Finns det ingen mirakelspray/lösning?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av dalledalle:

Jag hade den avstängd när jag kladdade på lite elektronikrengörning, men jag förstår att batteriet fortfarande har spänning i sig. Det verkar dock varken gjort till eller från..
Verkar lite spännande att öppna telefonen Får se om knapparna slutar fungera helt så kanske jag får ta och göra det..
Finns det ingen mirakelspray/lösning?

nej det finns inget direkt..

Tagit bort meme enligt §1.6
Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Jag hade den avstängd när jag kladdade på lite elektronikrengörning, men jag förstår att batteriet fortfarande har spänning i sig. Det verkar dock varken gjort till eller från..
Verkar lite spännande att öppna telefonen Får se om knapparna slutar fungera helt så kanske jag får ta och göra det..
Finns det ingen mirakelspray/lösning?

Öppna upp den och rengöring med isopropanol.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Öppna upp den och rengöring med isopropanol.

Jag hade hoppats att inte behöva öppna telefonen, tror du man kan försöka få ner medlet utan att öppna den? Droppa lite i springorna vid knapparna?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Jag hade hoppats att inte behöva öppna telefonen, tror du man kan försöka få ner medlet utan att öppna den? Droppa lite i springorna vid knapparna?

Droppar du bara diskmedel på disken, eller gnuggar du också? Klart du måste öppna telefonen, du har ju redan dränkt den i läsk!

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Jag hade hoppats att inte behöva öppna telefonen, tror du man kan försöka få ner medlet utan att öppna den? Droppa lite i springorna vid knapparna?

Det är ju inte som att medlet (sprit, batterivätska eller vad du tänkt dig) kommer att trolla bort kladdet. Att bara hälla ner lite kommer nog inte hjälpa tillräckligt mycket :P.

Visa signatur

:)

Permalänk
Permalänk

kan ju tillägga att dom som fått sin telefon förstörd av vatten, kola, kaffe och lämnat in den till Sony inte får en spänn tillbaka då telefonen är skadad pga "handhavande fel"

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av FilosofN:

Det är ju inte som att medlet (sprit, batterivätska eller vad du tänkt dig) kommer att trolla bort kladdet. Att bara hälla ner lite kommer nog inte hjälpa tillräckligt mycket :P.

Förmodligen har du rätt i det du säger. Men man hade kanske kunna fått bort lite grann så att knapparna hade fått tillbaka nästan samma respons som innan

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Tittar man på denna videon, så för att ta bort knapparna måste ju ALLT tas bort. Men tror ni det räcker med att snäppa upp skärmen, och sen gå lös med en tops indränkt i T-röd vid knapparna? Risk för att skada något? Eller, risk finns det ju alltid såklart. Men vad tror ni?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av dalledalle:

Tittar man på denna videon, så för att ta bort knapparna måste ju ALLT tas bort. Men tror ni det räcker med att snäppa upp skärmen, och sen gå lös med en tops indränkt i T-röd vid knapparna? Risk för att skada något? Eller, risk finns det ju alltid såklart. Men vad tror ni?

ja det är risk att skada hela telefonen. det finns inga genvägar om du vill ha en fungerande telefon.
hur gör du när du ska diska, gå till skolan/jobbet, städa. funderar du på om det finns något enklare sätt så du slipper diska / städa.

hiva ner all disk i en kärra ta den till biltvätten.
fyll hela huset med vatten så följer ju allt dam med när du sen öppnar dörren.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Tittar man på denna videon, så för att ta bort knapparna måste ju ALLT tas bort. Men tror ni det räcker med att snäppa upp skärmen, och sen gå lös med en tops indränkt i T-röd vid knapparna? Risk för att skada något? Eller, risk finns det ju alltid såklart. Men vad tror ni?

Så länge man har koll på i vilken ordning man plockar isär sakerna, så är det ingen större fara. Det som t-röd och liknande gör är ju att lösa upp det man spillt så att det går att gnugga/torka bort.

Jag har jobbat med mobilreparationer och en mobil som fått fukt i sig kan se hur normal ut som helst i allt från en vecka till ett år, men inuti så kan det börja ärga så att du får skumma fel som händer då och då, så ju ssnabbare du tar isär och tittar och rengör, ju bättre. Du behöver kolla så det inte är kladd på själva kretskortet.

Att batteriet ska vara urtaget helt är ju för att telefonen ofta ligger i standbyläge med lite strömförsörjning till t.ex. power-knappen och ibland alarmfunktioner som ska kunna aktiveras även om telefonen är avslagen.

Så ur med batteriet och håll koll på var alla delar sitter och plocka isär den långsamt bara, så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

ja det är risk att skada hela telefonen. det finns inga genvägar om du vill ha en fungerande telefon.
hur gör du när du ska diska, gå till skolan/jobbet, städa. funderar du på om det finns något enklare sätt så du slipper diska / städa.

hiva ner all disk i en kärra ta den till biltvätten.
fyll hela huset med vatten så följer ju allt dam med när du sen öppnar dörren.

If you ain't got nothing nice to say, then don't say nothing!

Skrivet av blackeagle:

Så länge man har koll på i vilken ordning man plockar isär sakerna, så är det ingen större fara. Det som t-röd och liknande gör är ju att lösa upp det man spillt så att det går att gnugga/torka bort.

Jag har jobbat med mobilreparationer och en mobil som fått fukt i sig kan se hur normal ut som helst i allt från en vecka till ett år, men inuti så kan det börja ärga så att du får skumma fel som händer då och då, så ju ssnabbare du tar isär och tittar och rengör, ju bättre. Du behöver kolla så det inte är kladd på själva kretskortet.

Att batteriet ska vara urtaget helt är ju för att telefonen ofta ligger i standbyläge med lite strömförsörjning till t.ex. power-knappen och ibland alarmfunktioner som ska kunna aktiveras även om telefonen är avslagen.

Så ur med batteriet och håll koll på var alla delar sitter och plocka isär den långsamt bara, så ska det inte vara några problem.

Jag kommer inte plocka isär hela telefonen. Dels för att det är jobbets telefon, men också för att knapparna fungerar tillräckligt för att det inte är värt risken. Det är lite svårt att se på videon, men borde man inte kunna komma åt att rengöra hyffsat med tops genom att bara öppna upp skärmen?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av dalledalle:

If you ain't got nothing nice to say, then don't say nothing!

du råkade fråga nån som har Asperger och som jobbar med att plocka isär telefoner om det finns genvägar.
ja vet faktiskt inte hur jag skulle uttrycka mig annorlunda. hade ju redan svarat att "nej det går inte" men frågan kom ju upp igen om det går på nåt sätt?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

If you ain't got nothing nice to say, then don't say nothing!

Jag kommer inte plocka isär hela telefonen. Dels för att det är jobbets telefon, men också för att knapparna fungerar tillräckligt för att det inte är värt risken. Det är lite svårt att se på videon, men borde man inte kunna komma åt att rengöra hyffsat med tops genom att bara öppna upp skärmen?

Oftast kan man inte "bara öppna upp skärmen".

Telefonerna brukar vara uppbyggda så att man lägger i displayen i fronten det första man gör, sedan knappar och andra små kontakter vid sidorna, sedan själva huvudkretskortet osv tills man har byggt ihop hela enheten med luckan i bak som sista grej.

Det gör ju att om du ska komma åt displayen som är den sak som ligger "längst in" så behöver man i de flesta fall plocka isär alla andra delar, tyvärr. Det kanske går på vissa modeller, men inte på någon av de telefoner jag har skruvat isär.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv

Vill du ha bilder istället för video så har du denna: https://www.ifixit.com/Device/iPhone_6
Det är inte svårt om man har rätt mejslar, men det tar sin tid.

Skrivet av Grönahunden:

du råkade fråga nån som har Asperger och som jobbar med att plocka isär telefoner om det finns genvägar.
ja vet faktiskt inte hur jag skulle uttrycka mig annorlunda. hade ju redan svarat att "nej det går inte" men frågan kom ju upp igen om det går på nåt sätt?

Tycker nog inte du gjort något fel. Fattar inte folk så blir man trots allt tvungen att förlöjliga idén, vilket i det här fallet tydligen inte fungerar heller..

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

ja det är risk att skada hela telefonen. det finns inga genvägar om du vill ha en fungerande telefon.
hur gör du när du ska diska, gå till skolan/jobbet, städa. funderar du på om det finns något enklare sätt så du slipper diska / städa.

hiva ner all disk i en kärra ta den till biltvätten.
fyll hela huset med vatten så följer ju allt dam med när du sen öppnar dörren.

Klart att det finns risker, men det finns ju risker i att öppna upp telefonen också.

Och för att kontra ditt påstående, så finns det visst genvägar. Igår hällde jag Isopropanol över en tops och duttade längst knapparna som var sega, tryckte på knappen under tiden och lät det torka ut. Idag är knapparna väldigt mycket bättre. Ingen aning om om detta håller för evigt eller om knapparna återgår till sitt tröga tillstånd. Hur som helst är det mycket bättre än innan, vilket bevisar att det faktiskt visst finns genvägar, och det var definitivt värt ett försök.

Och för att svara på dina dumma frågor angående om man söker genvägar till att förenkla saker. Självklart gör jag det, varför göra någonting svårare än vad det behöver vara? Hela den tekniska utvecklingen går ju ut på att göra saker enklare för oss människor, att slippa behöva göra jobbiga moment som kanske egentligen inte behövs.

Skrivet av Grönahunden:

du råkade fråga nån som har Asperger och som jobbar med att plocka isär telefoner om det finns genvägar.
ja vet faktiskt inte hur jag skulle uttrycka mig annorlunda. hade ju redan svarat att "nej det går inte" men frågan kom ju upp igen om det går på nåt sätt?

Uppenbarligen finns det genvägar, om det är en hållbar lösning eller inte, låter jag vara osagt.

Skrivet av anon186252:

Vill du ha bilder istället för video så har du denna: https://www.ifixit.com/Device/iPhone_6
Det är inte svårt om man har rätt mejslar, men det tar sin tid.

Tycker nog inte du gjort något fel. Fattar inte folk så blir man trots allt tvungen att förlöjliga idén, vilket i det här fallet tydligen inte fungerar heller..

Grejen är ju inte att jag inte fattar. Jag förstår att det är bättre att plocka isär alla delar och göra rent. Men kan man slippa den processen hade det ju varit väldigt smidigt, hade inte du också tyckt det? Varför behöva göra något som kanske inte behövs?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av dalledalle:

Klart att det finns risker, men det finns ju risker i att öppna upp telefonen också.

Och för att kontra ditt påstående, så finns det visst genvägar. Igår hällde jag Isopropanol över en tops och duttade längst knapparna som var sega, tryckte på knappen under tiden och lät det torka ut. Idag är knapparna väldigt mycket bättre. Ingen aning om om detta håller för evigt eller om knapparna återgår till sitt tröga tillstånd. Hur som helst är det mycket bättre än innan, vilket bevisar att det faktiskt visst finns genvägar, och det var definitivt värt ett försök.

Och för att svara på dina dumma frågor angående om man söker genvägar till att förenkla saker. Självklart gör jag det, varför göra någonting svårare än vad det behöver vara? Hela den tekniska utvecklingen går ju ut på att göra saker enklare för oss människor, att slippa behöva göra jobbiga moment som kanske egentligen inte behövs.

Uppenbarligen finns det genvägar, om det är en hållbar lösning eller inte, låter jag vara osagt.

Grejen är ju inte att jag inte fattar. Jag förstår att det är bättre att plocka isär alla delar och göra rent. Men kan man slippa den processen hade det ju varit väldigt smidigt, hade inte du också tyckt det? Varför behöva göra något som kanske inte behövs?

ja håller helt med dig lägg den i en påse ris så försvinner allt läsk-kladd likt hokuspokus.. de är ju så proffsen gör. vi säger bara att man behöver ta isär den för att det ska låta mer professionellt.

inom vilken del av IT/data jobbar du ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

ja håller helt med dig lägg den i en påse ris så försvinner allt läsk-kladd likt hokuspokus.. de är ju så proffsen gör. vi säger bara att man behöver ta isär den för att det ska låta mer professionellt.

inom vilken del av IT/data jobbar du ?

Lägg av, som jag skrev tidigare, har du inget vettigt att säga så håll k*ften och sluta vara så otrevlig. Du är ju bara ledsen över att du hade fel och att det fungerade för mig att få det bättre, utan att skruva isär hela telefonen. Jag säger ju att detta kanske inte alls är en hållbar lösning, och det är absolut ingenting jag skulle vilja ta betalt för eller lämna någon garanti på.

Det jag försöker få sagt är att man inte säkert behöver krångla till det mer än nödvändigt, och det är jag övertygad om att väldigt många håller med mig om. Därför kan folk som läser denna tråden, och har samma problem som mig, men inte känner sig sugen på att öppna telefonen, kanske vågar sig på att testa (tar självklart inget ansvar om det inte fungerar för dig som testar)

Oväsentligt vad jag jobbar inom, men låt oss för skojs skull säga att jag jobbar med att reparera mobiltelefoner

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Lägg av, som jag skrev tidigare, har du inget vettigt att säga så håll k*ften och sluta vara så otrevlig. Du är ju bara ledsen över att du hade fel och att det fungerade för mig att få det bättre, utan att skruva isär hela telefonen. Jag säger ju att detta kanske inte alls är en hållbar lösning, och det är absolut ingenting jag skulle vilja ta betalt för eller lämna någon garanti på.

Det jag försöker få sagt är att man inte nödvändigtvis behöver krångla till det mer än nödvändigt, och det är jag övertygad om att väldigt många håller med mig om. Därför kan folk som läser denna tråden, och har samma problem som mig, men inte känner sig sugen på att öppna telefonen, kanske vågar sig på att testa (tar självklart inget ansvar om det inte fungerar för dig som testar)

Oväsentligt vad jag jobbar inom, men låt oss för skojs skull säga att jag jobbar med att reparera mobiltelefoner

Bra att det funkade för dig.

Det är klart att man kan göra snabba fixar så länge man är beredd på riskerna. Som jag sa så har jag skruvat isär en hel del mobiltelefoner för några år sedan när jag jobbade med det och på senare år hemma och vill man inte riskera fuktskador på kretskort m.m. så behöver man ju öppna upp och se till att allt är borta. Det kan som sagt funka i en vecka, en månad eller ett år innan man märker stora problem p.g.a. fukt, beroende på var den hamnat och hur man använder telefonen.

Det tar bara några minuter att plocka isär den om man vet var alla plastfästen och skruvar siter.

Men du kan ju givetvis också ha haft turen att inget alls kom in till kretskortet utan det enbart la sig runt knapparna och då är det inga problem med att bara droppa ner lite runt själva knapparna och topsa runt som du gjort Det är bara att köra på i så fall.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dalledalle:

Klart att det finns risker, men det finns ju risker i att öppna upp telefonen också.

Och för att kontra ditt påstående, så finns det visst genvägar. Igår hällde jag Isopropanol över en tops och duttade längst knapparna som var sega, tryckte på knappen under tiden och lät det torka ut. Idag är knapparna väldigt mycket bättre. Ingen aning om om detta håller för evigt eller om knapparna återgår till sitt tröga tillstånd. Hur som helst är det mycket bättre än innan, vilket bevisar att det faktiskt visst finns genvägar, och det var definitivt värt ett försök.

Och för att svara på dina dumma frågor angående om man söker genvägar till att förenkla saker. Självklart gör jag det, varför göra någonting svårare än vad det behöver vara? Hela den tekniska utvecklingen går ju ut på att göra saker enklare för oss människor, att slippa behöva göra jobbiga moment som kanske egentligen inte behövs.

Uppenbarligen finns det genvägar, om det är en hållbar lösning eller inte, låter jag vara osagt.

Grejen är ju inte att jag inte fattar. Jag förstår att det är bättre att plocka isär alla delar och göra rent. Men kan man slippa den processen hade det ju varit väldigt smidigt, hade inte du också tyckt det? Varför behöva göra något som kanske inte behövs?

Dold text

Okej.. Så du envisas med genvägar trots att alla beskrivit att det 1. Det kan göra mer skada än nytta. och 2. Du kommer inte bli av med allt om du bara tar på utsidan...
Folk säger inte att du ska sluta leta för att vara elaka eller för att de vill dölja den magiska lösningen.. De sägs helt enkelt för att hjälpa dig ifrån att paja din mobil ännu mer.

Skulle inte kalla det där en genväg riktigt, men om det duger med lite förbättring så kan vi väl kalla det för "genväg"..
Hoppas det duger, för det är som sagt att öppna som gäller annars

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Okej.. Så du envisas med genvägar trots att alla beskrivit att det 1. Det kan göra mer skada än nytta. och 2. Du kommer inte bli av med allt om du bara tar på utsidan...
Folk säger inte att du ska sluta leta för att vara elaka eller för att de vill dölja den magiska lösningen.. De sägs helt enkelt för att hjälpa dig ifrån att paja din mobil ännu mer.

Skulle inte kalla det där en genväg riktigt, men om det duger med lite förbättring så kan vi väl kalla det för "genväg"..
Hoppas det duger, för det är som sagt att öppna som gäller annars

Jag är med precis hur alla tänker och menar som säger att man ska öppna telefonen. Det är klart att man kanske inte vill rekommendera folk att göra "fullösningar".
Men jag kände att jag inte hade jättemycket att förlora på att försöka. Hade det blivit värre, ja, då hade jag ju fått plocka isär telefonen i vilket fall som helst, men nu slapp jag.

Så länge man uppnår samma resultat, spelar det väl ingen roll om man gjorde det enkelt för sig?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av dalledalle:

Oväsentligt vad jag jobbar inom, men låt oss för skojs skull säga att jag jobbar med att reparera mobiltelefoner

det vet ja att du inte gör på grund av att du frågar sånt som är rätt basic.
(kan ja droppa elektroniksprej. isopropanol ner i en telefon som har ström i sig.)

du verkar inte heller veta vad en vattenskada gör med elektronik.

jaså vad fick du bort kletet från knappen ? du skrev inte hur

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

det vet ja att du inte gör på grund av att du frågar sånt som är rätt basic.
(kan ja droppa elektroniksprej. isopropanol ner i en telefon som har ström i sig.)

du verkar inte heller veta vad en vattenskada gör med elektronik.

jaså vad fick du bort kletet från knappen ? du skrev inte hur

Just det, glömde att folk med asperger inte förstår ironi..

Jag har förmodligen inte alls fått bort kletet. Men löst upp det såpass att knapparna fungerar bra igen, vilket var det resultat jag ville uppnå..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dalledalle:

Jag är med precis hur alla tänker och menar som säger att man ska öppna telefonen. Det är klart att man kanske inte vill rekommendera folk att göra "fullösningar".
Men jag kände att jag inte hade jättemycket att förlora på att försöka. Hade det blivit värre, ja, då hade jag ju fått plocka isär telefonen i vilket fall som helst, men nu slapp jag.

Så länge man uppnår samma resultat, spelar det väl ingen roll om man gjorde det enkelt för sig?

Dold text

Njae.. kanske inte enligt dig.. Grejen är den att det är folk som tar hjälp utav gamla trådar, och då vill man helst inte att någon annan får för sig att detta är en vettig lösning. Självklart kan du få kladdet att förflytta sig en bit men, det kan man fortfarande inte rekommendera på ett sånt här forum.. Både pga att det kan ha sönder telefonen. Samt att man väl inte ska rekommendera att förflytta kladdet?