Permalänk
Medlem

Foto taget i Karlstad för två veckor sedan med min Samsung NX2000

Permalänk
Skrivet av solomon:

Om du checkar min bild alldeles ovanför ditt inlägg så ser du lite efterbearbetning i Lightroom enbart.
Beroende på vad du tar för bilder så ändras bearbetningen någorlunda. Jag som håller på med natur / landskap vill ha starka färger och klara bilder.

Jag har använt Temp, Tint, Exposure, contrast, highlights, shadows, whites, blacks, clarity, vibrance, HSL / Saturation / Luminance, Detail, Lens correction samt Effects för inställningar. Men däremot så gör det MYCKET att använda t.ex Graduated Filter, Radial filter samt Adjustment brush.

Med dessa tre sista tools kan du välja vilka delar utav bilderna du vill få bättre. T.ex färg, clarity, contrast eller något annat. Genom att använda inställningarna får du även upp en ny lista av Exposure, contrast, highlights osv som enbart rör den del du vill editera.

Lättast är nog om du googlar på "Landscape post-process tutorial"
RAW bilden och efter editering:
http://i.imgur.com/O9WsPBU.jpg

Lite swahili där men jag tar åt mig informationen och testat nästa gång jag är hemma med lightroom

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

Lite swahili där men jag tar åt mig informationen och testat nästa gång jag är hemma med lightroom

Klart det blir svårt att bara se vad funktionerna heter.
Leta fram dem och lek med dem, på det sättet lär du dig bäst. Eller helt enkelt youtuba fram någon video.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Kan rekommendera Anthony Morganti på Youtube

Permalänk
Medlem

Är alla personer inklippta i bilden? Varför isåfall klippa in en massa personer i en så tråkig miljö? Varför tittar alla så intensivt åt olika håll? Har nog aldrig sett en bild som gett mig så många frågor, fast det kanske var just det som var meningen? Isåfall har du lyckats!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Kamera: Pentax K-3 och SMC Pentax-FA 77mm F1.8 Limited
Ljus: 2 st Youngnuo speedlights i 80cm octabox från ovan, silver reflektor underifrån för upplättnad.

Visa signatur

[Raijintek Asterion | Aorus Z390 Master | Intel 9900K@4.6 GHz / PH-TC14PE | 64GB Corsair DDR4 | GTX 960 | M.2 960 EVO + 20TB mekanisk lagring | Corsair AX750 | Eizo ColorEdge CG243W / Eizo ColorEdge CG211 - kalibrerade med Spyder5]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haellgren:

Rawfil redigerad i LR + PS, såklart jag vet att snön är blå, men eftersom den var åt det blå hållet redan som RAW direkt i kameran så kände jag inte för att vrida på verkligheten

Själv är jag av åsikten att sensorn i kameran inte ger en exakt representation av verkligenheten, eller vad vi ser. Så efterredigering i stil med att göra snö vit eller fixa andra färger så det stämmer med vad det var man såg när man tog bilden inte bör betraktas som att förvränga verkligheten då man redan förvränger verkligheten när man trycker på capture knappen. Snarare kan det vara att ta fram verkligheten som man såg den.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonThomaso:

https://farm8.staticflickr.com/7380/16323669508_d0f4f1a4b1_b....

Kamera: Pentax K-3 och SMC Pentax-FA 77mm F1.8 Limited
Ljus: 2 st Youngnuo speedlights i 80cm octabox från ovan, silver reflektor underifrån för upplättnad.

Jävla najs! Visar hur viktig ljussättningen är, damn!

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Känner att jag verkligen börjar fastna för svart/vita bilder. Speciellt användbart nu på vintern när det varit rätt tråkigt väder, vilket gett rätt tråkiga färger(även om bilden nedanför inte direkt led av problem med moln)

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Från skidresan

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Nu är det dags för lite kornigheter!
Samtliga tagna med TriX400 i en Leica M2 med ett 50mm Summicron-objektiv

2015-01-31_S_M2026 by Mr. Eliasson, on Flickr

2015-01-31_S_M2025 by Mr. Eliasson, on Flickr

2015-01-31_S_M2027 by Mr. Eliasson, on Flickr

Överlag har jag lite svårt för TriX400. Jag tycker den är väl i överkant vad gäller kornighet och strukturen på kornen. Gillar TMax bättre i det avseendet.
Dock har jag två rullar Delta (100 & 400) samt en rulle BW400CN som ska köras igenom. Kanske gillar någon av dem bättre

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nestor:

Överlag har jag lite svårt för TriX400. Jag tycker den är väl i överkant vad gäller kornighet och strukturen på kornen. Gillar TMax bättre i det avseendet.
Dock har jag två rullar Delta (100 & 400) samt en rulle BW400CN som ska köras igenom. Kanske gillar någon av dem bättre

Tycke och smak visserligen, men jag håller inte med alls hur framkallar du?

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slackr:

Tycke och smak visserligen, men jag håller inte med alls hur framkallar du?

Jag har tyvärr inte möjlighet att framkalla själv i mitt nuvarande boende

Visst är det härligt att alla inte har samma smak! Kan också vara så att jag använder TriX för "fel" typ av motiv och under förutsättningar där TriXens egenskaper inte tas tillvara fullt ut

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var ute häromdagen och lekte lite med min OM-D E-M10, en adapter, ett par mellanringar och ett gammalt Tamron 28mm 1:2.8 BBAR MULTI C.

P2210782 by A.Lilliehöök, on Flickr

P2210767 by A.Lilliehöök, on Flickr

P2210777 by A.Lilliehöök, on Flickr

Permalänk
Medlem

Rödhake, fotograferad förra helgen.

European Robin by Joakim Östberg, on Flickr

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Det är fantastiskt fina solnedgångar nu på vintern. Var ute i förrgår här i Linköping och tog lite bilder, den här blev min favorit. Det är fantastiskt skönt att ha en bra DSLR(D7100) istället för mobil när man tar såna här bilder. Med mobilen så hade de mesta detaljerna försvunnit i molnen och även på marken då det är så olika ljusförhållanden. Nu var det enkelt att gå in i lightroom och fixa ljussättningen utan att för den delen sakna detaljer när man ökar ljusstyrkan i skuggorna, eller tar ner ljuset i molnen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Här kommer några bilder ifrån varma Spanien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nestor:

Jag har tyvärr inte möjlighet att framkalla själv i mitt nuvarande boende

Visst är det härligt att alla inte har samma smak! Kan också vara så att jag använder TriX för "fel" typ av motiv och under förutsättningar där TriXens egenskaper inte tas tillvara fullt ut

Nee fel motiv vet jag inte, men jag tror TriX just mår bra av lite längre framkallningstider i mer utspädd framkallare. Här är ett par TriX i 1+1 utspädd d76, visserligen mellanformat men inte alls lika kornigt:

https://www.flickr.com/photos/pontusfyhr/15879769825/
https://www.flickr.com/photos/pontusfyhr/15195141273/
https://www.flickr.com/photos/pontusfyhr/15814588035/

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Två bilder från det fina vädret vi hade igår.

Varberg harbor by mfzombie, on Flickr

Varberg harbor by mfzombie, on Flickr

Permalänk
Medlem

Från arkivet: Julen 2007

Chuck Berry spelar i Lisebergshallen:

Chuck Berry Lisebergshallen by Zarako, on Flickr

Ett hus där en elektriker bor, syns kanske han var värst i hela regionen

Christmas house by Zarako, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Göteborg by ImpulsNio, on Flickr

Sunrise over the clouds by ImpulsNio, on Flickr

Den Haag by ImpulsNio, on Flickr

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar det bli bra väder hyfsat ofta igen efter den extremt molniga vintern. Tog denna vid ån i Linköping när det var rejäl sol i söndags.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Photographer Emil Lundstrom by imaginize.net, on Flickr

Photographer Emil Lundstrom by imaginize.net, on Flickr

Photographer Emil Lundstrom by imaginize.net, on Flickr

Photographer Emil Lundstrom by imaginize.net, on Flickr

Permalänk
Medlem

Det är jag och Dennis Hopper i Apocalypse Now.

Permalänk
Medlem

Var ute häromdagen och kollade till vårt båthus vi har på jobbet. Det var lite snö i vägen så jag kunde inte ta mig in...

09032015-_MG_8199 by Niklas Roth, on Flickr

Visa signatur

Arch | Samsung S20 FE 5G

Permalänk

Magiskt väder idag, även att man inte kan se det så bra på bilderna nu när jag tänker efter... Här kommer bilderna iallafall

Permalänk
Medlem

Gazebo by u_, on Flickr

Shore by u_, on Flickr

Sunset by u_, on Flickr

Loop by u_, on Flickr

Sunrise - Swedish winter by u_, on Flickr

Blev en del fotande senaste tiden. Har testat ett nytt objektiv.

Permalänk
Medlem

Mitt senaste tillskott i kameraarsenalen!
Gjorde en liten film från första flygningen
https://youtu.be/237GJZ5ZlRo
Ett gott komplement till den vanliga kamerautrustningen.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Bild tagen med NX1 och Yashikor 200/3.5.

Samma glugg men detta är en framegrab från video.