Permalänk
Medlem

För hög temp?

Tjena, jo jag kör 2 GTX 980's (Asus Strix) i en R5 med standrard chassi fläktar då jag vill ha låg ljudnivå.

När jag spelar så ligger GPU 1 på 75 - 80 Grader har aldrig sett den gå över 81 tänkte om det är dåligt att låta den vara i så höga temp?
Kort nr 2 ligger alltid cirka 10 - 15 grader mindre.

Men som sagt 75 - 80 Grader när ja spelar tex BF 4 eller Evolve. Är det allt för högt eller är det okej att låta den ligga där?
Vad har ni för temp (Ni som kör 2-Way CrossFire/Sli)

Visa signatur

|MOBO: MSI P67A-C45 B3 |PSU: 600 W |CASE: Fractal Design Core 3000 |PSU: Intel Core i5 2500k |GPU: nVidia GTX 560Ti |RAM: 8 Gig DDR3 1600 Mhz |HDD: Samsung 1 TB 7200 RPM |FANS: 3st 140 mm, 3st 120 mm |Monitor: Acer 1440p LED 60 Hz IPS|

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

det är pga du kör med dubbla kort. det kortet som är överst blir oftast varmare när man använder en öppen kylare pga dem kastar runt luften i chassit. men 80 grader är fortfarande OK. över 90 så bör man oroa sig.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Okej tack, jo jag vet varför kort 1 är varmare tänkte mer om 80 är för mkt men aa det går ju inte över det så då borde det vara lungt ?

Visa signatur

|MOBO: MSI P67A-C45 B3 |PSU: 600 W |CASE: Fractal Design Core 3000 |PSU: Intel Core i5 2500k |GPU: nVidia GTX 560Ti |RAM: 8 Gig DDR3 1600 Mhz |HDD: Samsung 1 TB 7200 RPM |FANS: 3st 140 mm, 3st 120 mm |Monitor: Acer 1440p LED 60 Hz IPS|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgabro:

Okej tack, jo jag vet varför kort 1 är varmare tänkte mer om 80 är för mkt men aa det går ju inte över det så då borde det vara lungt ?

80 är kortets måltemperatur. Är det på väg att bli varmare så klockar det ner sig (och det andra korter, om man kör SLI). Därför ser du aldrig högre temp än så under normala förhållanden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du vill ha bättre temperaturer kan du slänga in en fläkt i botten/fronten som inblås och öppna upp toppen lite samt montera en fläkt där. Annars kan du köra old school och vända nätaggets fläkt inåt mot chassit. Då blir nätagget ett utblås men anpassar sin fläktahstighet för de högre temperaturerna den kommer uppleva. Den riskerar även att förkorta dess livslängd. Även kan du köra på att endast lägga tilll mer inblås ifrån t.ex. botten. Mer inblås ger högre tryck och högre passivt utflöde. Det är en lösning om du inte vill öppna upp fler utblås fläktplatser.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk

Mina strix 780 fungerar precis likadant. Det övre kortet når en maxtemperatur på 78-80 grader och det undre drygt 10 grader under. Fläkten på det övre kortet håller tempen under kontroll utan att 80 grader passeras. Borde alltså även vara ok på dina strix.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Det kan då ge bättre prestanda då kortet klockar upp sig när det ligger under 80. Det varmaste kortet lär begränsa hur högt båda korten jobbar (sli kräver att båda korten har samma klock). Därmed kan du tjäna rätt stadig prestanda på att ventilera bättre.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgabro:

Tjena, jo jag kör 2 GTX 980's (Asus Strix) i en R5 med standrard chassi fläktar då jag vill ha låg ljudnivå.

När jag spelar så ligger GPU 1 på 75 - 80 Grader har aldrig sett den gå över 81 tänkte om det är dåligt att låta den vara i så höga temp?
Kort nr 2 ligger alltid cirka 10 - 15 grader mindre.

Men som sagt 75 - 80 Grader när ja spelar tex BF 4 eller Evolve. Är det allt för högt eller är det okej att låta den ligga där?
Vad har ni för temp (Ni som kör 2-Way CrossFire/Sli)

Jag kör med 2st Gigabyte gtx 980 G1 i SLI i ett Phanteks Enthoo Primo. 4 fläktar som blåser IN, 3 UT.
Så det är ett mkt bra flöde.
Det som kan göra under är antingen en sidofläkt eller om du försöker sätta en fläkt framför fläktarna i fronten

Det övre kortet ligger på ca 70-75c, medans det undre brukar ligga runt 60c. Detta i BF4.
I FarCry 4 etc brukar det bli 70-77c på det övre. Litee mer krävande kan jag tänka mig.

Det övre kortet har ALDRIG gott över 77c.
Jag kör med orginal fläktkurva kan jag också säga.

Du kan ju göra en egen fläktkurva. Vilken % snurrar fläktarna vid 80c?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vzano:

det är pga du kör med dubbla kort. det kortet som är överst blir oftast varmare när man använder en öppen kylare pga dem kastar runt luften i chassit. men 80 grader är fortfarande OK. över 90 så bör man oroa sig.

80c är inte ok med mig. "orka" ha kort som throttlar..
Då får man göra en egen lite mer aggressiv fläktkurva, någonting jag sluppit.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av makn:

80c är inte ok med mig. "orka" ha kort som throttlar..
Då får man göra en egen lite mer aggressiv fläktkurva, någonting jag sluppit.

dock throttlar inte grafikkorten vid 80 grader, när grafikkorten börjar komma över 90 grader, upp emot 100 grader så börjar grafikkortet throttla för att hålla sig svalla men inte nere vid 80 grader. nvidia själva satte gränsen för GPU boost 2.0 vid 80 grader.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär