Nvidia och Gigabyte stäms för falsk marknadsföring av Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

[...]men att gnälla över att man bara får 3,5 GB high performance VRAM och 0,5 low, är storm i ett vattenglas.

Ja, om det hade stått klart och tydligt när korten lanserades och när folk köpte sina kort. Då hade det inte varit några problem och Nvidia hade sluppit allt detta.
Nu trodde dock alla att man köpte 4 GB bra vRAM och 0 GB dåligt vRAM när man köpte GTX 970.

Skrivet av bandite:

Spelar man i över 1920x1080 kör man väl sällan med GTX 970 i sin rig? Eller är jag fel ute?

Du är fel ute.
Förutom GTX Titan och specifika modeller med "extra mycket vRAM" är 2-4 GB vRAM standard, och många som sitter på 1440p-skärmar nöjer sig med 4 GB vRAM. Därför var GTX 970, i synnerhet i SLI väldigt lockande för många med högre upplösningar på sina skärmar.
Att då få höra att korten man trodde hade 4 GB vRAM egentligen bara har 3,5 GB som lämpar sig för spelande, borde lämna en besk smak i munnen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Det där med att hitta källor på att spel inte kommer fungera som dom ska (tempus futurum då, alltså i framtiden?) kan vara väldigt svårt, just eftersom det är osäkert. Det har ju inte hänt ännu. Det verkar dock finnas en oro bland gamers att eftersom kortet endast har 3.5GB fullskaligt snabbt VRAM, att det kanske blir ett problem i framtiden. Då kanske för folk som vill använda sig av SLI eller uppgraderar sällan då spelen blir mer VRAM intensiva. Då det kommer till att JAG ska redovisa att 970's minnesanvändning har en tydlig effekt på spel så känns det lite konstigt, då jag endast har påpekat att minneshanteringen för GTX 970 är handikappad. Jag menar att minneshanteringen aldrig kommer bli fullt bra, eftersom man har ett SMM-kluster inaktiverat, som innehåller en minneskontroller. Om minneskontrollern hade suttit utanför klustret hade detta problem inte riktigt funnits till samma grad. Jag säger inte att det är en dålig lösning på Maxwell, den är ypperligt energibesparande och effektiv. Dock för nedskurna kretsar så kommer man alltid, oavsett, ha nedskuren prestanda då minnet.

Vill du ha belägg på varför en del av minnet kommer att vara långsammare då ett grafikkort med Maxwell-arkitektur likt ett GTX 970 får SMM-kluster inaktiverade så kan jag hänvisa till en hel del dokumentation, men det finns en väldigt simpel förklaring på Sweclockers. Det står till och med lite om vilka specifikationer Nvidia satte fel, äldre VS nyare specifikationer.

Du är helt rätt ute, kortet ger sannolikt inte problem med nuvarande hård- och mjukvara utan det kommer senare, dock saknas vad jag vet rejäla bevis och tester för detta. Det är däremot de-facto att segmenteringen av minnet slöar ned grafiken och de som argumenterar för att microstutter uppstår vid hög minnesanvändning är svåra att misstro.

Skrivet av Fluffarn:

PS: Eftersom du skrev i din edit att du verkligen inte orkar bevisa något du faktiskt säger, så kommer jag avskriva precis allt du säger som saknar belägg. Vill du ha någon form av bevis på de påståendena jag har kommit med så kan jag bistå.

Bra inställning. Man måste vara källkritisk och den här tråden bör fokusera på att få fram fler faktiska siffror och tester på hur grafikprestandan påverkas av allokering över 3.5GB jämfört med icke-segmenterat minne så att folk kan avgöra vad som är bäst: behålla eller returnera.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag ser inget fel i att 970 har lägre prestanda (annat vore fel), men att vissa får problem speciellt vid 1440 och högre upplösning och SLI. Det har tidigare kort inte alls haft samma bekymmer.

Jag har också läst detta om att folk som kör SLI fått problem, och beror det på minneshanteringen så finns det ju egentligen bara två vettiga lösningar. Det ena är att minska mängden minne kortet har, vilket kommer ge sämre prestanda för alla, eller på något sätt begränsa prestandan hårdvarumässigt när två kort ur budget/mellanklass körs i SLI.

Att de skulle backa från en lönsam arkitektur förefaller osannolikt, möjligen kan man hoppas på att problemet löses i Pascal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Att det är illa skött av Nvidia är en sak, men att gnälla över att man bara får 3,5 GB high performance VRAM och 0,5 low, är storm i ett vattenglas. Spelar man i över 1920x1080 kör man väl sällan med GTX 970 i sin rig? Eller är jag fel ute? För 1920x1080 bör 3,5 GB VRAM räcka ett tag.

Om man har en skärm med högre upplösning 1440p/1600p alternativt funderar på att skaffa eller har 4K/5K upplösning.
Då tror inte jag heller att man kör 1st GTX970.. men att man kanske kör 2-3st i SLI. Det är ju också då detta blir ett problem med 3.5GB.

Kommer nog vänta på något kort med 8GB innan jag byter, men blir nog skärmbyte först.
Får väl se när någon intressant skärm dyker upp till rätt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Om man har en skärm med högre upplösning 1440p/1600p alternativt funderar på att skaffa eller har 4K/5K upplösning.
Då tror inte jag heller att man kör 1st GTX970.. men att man kanske kör 2-3st i SLI. Det är ju också då detta blir ett problem med 3.5GB.

Kommer nog vänta på något kort med 8GB innan jag byter, men blir nog skärmbyte först.
Får väl se när någon intressant skärm dyker upp till rätt pris

4 GB för 4K räcker ändå inte, oavsett 2-3 i SLI. Beror så klart på spelet och hur kräsen man är med detaljerna, men har man satsat på 4K och kör 970 som bas i sin rigg, då var man fel ute redan från början!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har också läst detta om att folk som kör SLI fått problem, och beror det på minneshanteringen så finns det ju egentligen bara två vettiga lösningar. Det ena är att minska mängden minne kortet har, vilket kommer ge sämre prestanda för alla, eller på något sätt begränsa prestandan hårdvarumässigt när två kort ur budget/mellanklass körs i SLI.

Att de skulle backa från en lönsam arkitektur förefaller osannolikt, möjligen kan man hoppas på att problemet löses i Pascal.

Tack då verkar vi nästan sitta i samma båt då

Dit jag ville diskussionen skulle gå, vad är det som gör att 970 presterar så ojämnt speciellt över 1444P och SLI?

Jag har tre troliga orsaker
1.minnetsbrandbredden räcker inte till
2.Den börjar tar av 0,5Gb minnet
3.Den tar slumpartat olika minnesceller

På trean hörde jag om denna teori i swec tråden här, tydligen en spelprogrammerare som påstod den tog ur "fel" minne två gånger i ett slupptest.

Men utan att ha några bra testmetoder ute idag, kan man inte veta säkert hur bra/dåligt det är med delat minne. Men vad det verkar på dom som har problem är det en dålig idé eller som du nämner kan ju Nvidia lösa i Pascal. Oavsett tycker jag det är rätt att dom ska få lämna tillbaks produkten (speciellt dom som har problem). För något är inte rätt med 970 (vad får man troligen inte veta exakt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Fulspel är fulspel... sen får man tycka vad man vill om tillverkarna i övrigt.

Rätt ska vara rätt så att säga.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Nvidia stympade inte 970 tillräckligt, där ligger det faktiska problemet. Framförallt då ur perspektivet vilket litet övertag vi som betalade betydligt mer för 980 fick. Detta belyser också hur kunder som inte är villiga att betala fullpris inte nöjer sig med vad de har betalat för.

Ursäkta men är du så dum och betalar den enorma summan för liiiite mer prestanda får du skylla dig själv. Att du tänkte dyrast måste va bäst kan du inte klandra oss för.

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk

Folk orkar ännu bry sig om det här...du har väl ändo inte kort som slår allt i sin klass förutom en liten del av vramen...
Till dom som skall stämma Nvidia, gl hf, may the force be with you...

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svagdricka:

Ursäkta men är du så dum och betalar den enorma summan för liiiite mer prestanda får du skylla dig själv. Att du tänkte dyrast måste va bäst kan du inte klandra oss för.

Nu ger inte ens 970t mer prestanda än R9 290t förutom då du begränsar dig till Full-HD. När minnesåtgången blir högre finns det också risk för microstutter, något som inte är aktuellt för R9 290. Så egentligen är rätt svar sämre prestanda för mer pengar.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej. Mac är absolut inte "överprisad skithårdvara", utan Apple är ju de som pressar utvecklingen på bättre hårdvara som är energieffektiv, mindre, bättre specifikationer etc.

Som sagt, de är inte dyrare än vad marknaden är beredd att betala för produkterna. Då vi lever i en marknadsekonomi där tillgång/efterfrågan styr priserna så säljs Mac (och andra Apple produkter) för precis den summan de på marknaden är beredd att betala, således ligger de precis i rätt prisnivå:
Och pc tillverkarna ligger hästlängder bakom Mac datorerna, både i i ren kvalité i bygget, och vilken känsla det är på datorerna, finns ingen annan som gör datorer med lika hög kvalité och finnish som Apple gör, och Apple pressar utvecklingen mest av alla på ny teknik (bättre skärmar etc). Och en pc är inte likvärdig en Mac dator, pc ligger långt bakom Mac.
Och priset på en motsvarande pc är inte halva när man väl börjar räkna på det så blir en pc (laptop) dyrare ön en motsvarande Mac laptop, och en pc har i princip 0 värde efter 2-3 år medans en Mac har ett mycket högt andrahandsvärde.
Som ex iPhone vs ex Samsung telefon, en iPhone har betydligt högre andrahandsvärde än en Samsung, HTC, LG eller liknande.

Que? Bättre skärmar? De har möjligtvis någon skärm med högre upplösning än 4K, men att de skulle vara bättre än allt annat njae, kan jag inte tänka mig. Oj jag inte missminner mig så är det Samsung som tillverkar deras skärmpaneler (kanske till och med mer än så). För övrigt så sitter det Intel CPU'er i Mac, och om jag inte minns fel här heller så går det alltid att skaffa de fetaste modellerna till PC först. Är inte säker på att det överhuvudtaget går att få tag likvärdig hårdvara till MAC som det går till PC, tänker då på främst på de fetare - E (entusiast) modellerna. Oavsett så är det mycket av tekniken som inte Apple står för själva. Vad nu detta hade i just denna trådan att göra.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Tog mina 2 GTX970 under armen och skickade tillbaka vill ju ha lite marginaler inför framtiden blir ju en del gta snart och den kan ju visa sig dra en hel del minne, hoppas bara man får pengarna tillbaka nu. sen får det bli 980 som man funderade på i november.

med förhoppning om att 980 är bättre.

Visa signatur

Sitta och mysa i ett mörk rum med gamla burken en iskall rom och cola och mala på med stugan på hög ljusstyrka på skärmen.

| CPU intel 80386 @25Mhz | Chassi Standard | Moderkort ISA-386U3 | Kylning fabriksmonterad | RAM 4mb on board | HDD Floppy disk drive 5,25 | OS MS-DOS 3.0 |

Permalänk
Medlem

Jag orkar då inte bry mig, mitt ASUS 970 STRIX kör dem flesta spel på max på en 2560x1440 skärm.
Samt utanför spel 7040x1440 utan att fläkten går igång. (fläkten kör ju givetvis igång i spel)
Det var det jag ville när jag köpte det och det var det jag fick så jag är hur nöjd som helst.

*Min personliga åsikt, var och en får ju givetvis tycka som dem vill

Visa signatur

ASUS Maximus Gene V -//- Intel Core i5 3570K 4,2GHz -//- 24GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz
ASUS Geforce GTX 970 STRIX -//- 256+128GB ADATA SSD / 3+2TB WD Black -//- Silverstone Temjin TJ08

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Hej! Du kan också få titta i min spåkula: Sweclockers: AMD bekräftar Radeon R9 300-serien på Facebook. Stryktips kan jag dock inte med så tyvärr kan jag inte hjälpa dig där...

Jag försöker inte övertala folk som inte vill att lämna tillbaka sina kort, däremot belyser jag det faktum att korten som ser problemfria ut idag kan komma att ge problem senare. Man bör ha med i beaktningen både att 4K är på väg men också att spelen blir tyngre. Vissa medlemmar påtalar att problemen som uppstår då när det minnet allokeras är microstutter och betydligt sämre FPS. Då (anser jag) är det bättre att investera pengarna i ett kort som har likvärdig prestanda och inte orsakar microstutter (R9 290) samt även spara några kronor på bytet. Sedan tycker jag att det är bra att folk får veta och kan ställa sig frågan om retur. Om de sedan vill byta eller inte, det är upp till dem.

Om den inte klarar stryktipset är det ingen bra spåkula..
Att amd (läs läckor) själva säger att det skall vara så pass mycket snabbare är jag beredd att ta med en lastbil salt, samma sak vilken tillverkare som helst.

Att rekommendera alla rakt av att lämna tillbaka kortet är likvärdigt med att försöka övertala alla att lämna tillbaka.
Sen kan jag informera dig om att ALLA kort som idag är problemfria kommer att få problem senare, det kallas utveckling.
4K hade du inte kunna köra vettigt på ett 970 med fulla 4GB, därmed spelar de sista 0,5 mindre roll i det sammanhanget.

Många tester har ju också kommit fram till att "problemen" med minnet inte kommer fören man är så pass långt ner i fps att det troligen inte hade varit spelbart ändå, även om man hade haft fulla 4GB.

Däremot om man haft för avsikt att köra SLI då kan jag förstå att man byter korten utan att blinka, det hade jag också gjort, men som singelkort funkar det bra.

Sen om jag inte mins fel så hade den vinnande riggen i byggar tävlingen som visades här just 970 i SLI och dom fick ju bra poäng i sina tester, men det var ju innan problemet blev känt så dom är säkert sämre nu

Sen vill jag även säga att jag förstår om någon vill byta sitt kort pga att dom inte fått vad dom trodde, vad jag inte kan med är att många försöker övertala andra att byta in sina kort och använder gissningar/rykten som argument.
Vad som är ännu värre är att många som inte ens har ett 970 försöker övertala dom som har ett att byta och underligt nog är det många av dom som själva har ett amd kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Que? Det sitter Intel CPU'er i Mac, och om jag inte minns fel så går det alltid att skaffa de fetaste modellerna till PC först. Är inte säker på att det överhuvudtaget går att få tag likvärdig hårdvara till MAC som det går till PC, tänker då på främst på de fetare - E (entusiast) modellerna, vad detta nu hade i just denna trådan att göra.

Vad har det med Mac att gör? PC ligger långt efter Mac i byggkvalité, finnish, stabilitet, support etc.
Sedan så är det rätt ointressant med "max" prestanda då Mac inte riktar sig till de som vill ha det "värsta" i prestanda för spel, då Mac inte är en spelplattform direkt. Och vid mer presrandakrävande applikationer så är det Mac Pro slm gäller, vilket det inte var talan lm här utan det handlade om Mac överlag, och Apple är drivande så att ny teknik utvecklas (ex de gick direkt på 5k skärm för iMac, de var även främst med Macbook Pro's Retina Display 2012) etc.
Och räknade man på en Macbook Pro med Retina Display, mot en motsvarande PC laptop (de som låg närmast då) så vart en motsvarande PC dyrare, samma sätt om man räknar på iMac.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

Köppte mina två gtx 970 från USA via amazon. Någon som vet hur man skulle kunna få en liten tröstpeng? För jag som sitter på två 970 tycker det e lite drygt eftersom att jag planerar att köra Nividiasurround villket kan ta en hel del vRAM. Dessutom är det inte någon nackdel att ha 4 gb vRAM för eventuella framtida spel.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

Köppte mina två gtx 970 från USA via amazon.

Sucks to be you, men det är precis den risken man tar när man importerar.

Skrivet av Erwya:

Nu ger inte ens 970t mer prestanda än R9 290t förutom då du begränsar dig till Full-HD. När minnesåtgången blir högre finns det också risk för microstutter, något som inte är aktuellt för R9 290. Så egentligen är rätt svar sämre prestanda för mer pengar.

4 GB är någon magisk gräns då antar jag, med tanke på att nya 390-korten kommer med max 4 GB minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

Köppte mina två gtx 970 från USA via amazon. Någon som vet hur man skulle kunna få en liten tröstpeng? För jag som sitter på två 970 tycker det e lite drygt eftersom att jag planerar att köra Nividiasurround villket kan ta en hel del vRAM. Dessutom är det inte någon nackdel att ha 4 gb vRAM för eventuella framtida spel.

Till skillnad från Sveklockarn som väljer att vara dryg, ska jag ge dig en länk som kanske kan hjälpa dig:
http://www.sweclockers.com/nyhet/20068-amazon-ger-20-procent-...

Du får kontakta dom och fråga. Lycka till.

Skrivet av Sveklockarn:

4 GB är någon magisk gräns då antar jag, med tanke på att nya 390-korten kommer med max 4 GB minne?

Har och mer och göra med tekniska begränsningar på HBM än någon magisk gräns.
http://www.sweclockers.com/nyhet/20048-amd-radeon-300-serien-...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

jo mitt är knäpptyst när jag mixtrade med fläktkurvan och går aldrig över 75'c vid intensivt spelande får dock se hur de låter om nån månad när GTA 5 kommer

Skrivet av AxF:

Jag lämnade tbx just ett msi 970 gaming och köpte ett Sapphire R9 290X OC . Datorn var knäpptyst med 970 i mitt chasi (Define R5) och jag upplever datorn lika tyst nu med Radeon kortet. Kollat tempen nu både efter benchmarks och efter en timmes spelande och mitt 290X toppar 71C (tror 970 kortet toppade 67C)

Det drar säkert några (rätt många) watt mer än 970 kortet men ljudnivån är inget jag reflekterat över iaf

problemet med ljudnivå är att det är väldigt subjektivt och beror mycket på andra saker som hur mycket resten av systemet låter och hur högljutt det är där datorn befinner sig. bara för att du anser att det är knäpptyst betyder inte det att alla andra tycker det också. det man kan göra är att jämföra objektiva mätningar så ser man vilket som låter mest, sedan får var och en bestämma vad "låter mycket" betyder för dem. sweclockers har gjort test av båda, tyvärr är de inte direkt jämförbara då de två testen uppenbarligen inte har gjorts i likadan miljö då t.ex. gtx 780 får olika resultat i de två.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/6078?k=c3e4ed90a0640...
http://www.sweclockers.com/image/diagram/8435?k=66ed5df81ee92...

Skrivet av Oliver91:

dyra saker som inte presterar tillräckligt för det man betalar för? det som brukar sticka ut i apple produkter är skärmarna och touchpad men utöver det har resterande PC tillverkare kommit ifatt och erbjuder likvärdiga produkter ibland för halva priset av vad du betalar för en mac produkt

du får gärna länka en dator som kan mäta sig med en macbook pro (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2751553) för halva priset. din budget är 5500kr.

inga större svårigheter att hitta något som har liknande processor och 8gb ram men då har du med störa sannolikhet en tjock, tung och plastig laptop på 15,6" med en hårddisk, en mindre bra tn-panel på 1920x1080 eller 1366x768 och mycket sämre batteritid.

men som sagt, känner du till en laptop på 13" med ips-panel på 2560x1600 (eller liknande), ssd, kropp i aluminium och liknande batteritid och touchpad som väger 1,5kg för 5500kr så får du gärna länka den för en sådan skulle jag vilja köpa.

Permalänk
Medlem

Va diddlar du om JOnas

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Skrivet av havoc:

Nu gäller det en grupptalan angående GTX970 där de svarande är Nvidia/Gigabyte, tror du inte att något liknande hade skett i de exempel du nämner om det vore så att många fler än du uppfattade det som om marknadsföringen i de fallen inte stämde med verkligheten?
Jag förstår att du är nöjd med ditt kort och det skall du givetvis vara men du måste väl ändå kunna acceptera att det finns de som inte är nöjda utan känner sig förda bakom ljuset och därför vill bli kompenserade för detta?

En 3-kärnig AMD CPU som sålts som en 4-kärnig! ..Nu får du skärpa dig. Det är alltså inte falsk marknadsföring? Det är inte änns ett misstag? Löjligt när fanboys inte vill ge sej. Men det blir ju desto tydligare när såna som dej hela tiden ska dra olika företag över olika kammar.
Personligen tycker jag att det är helt naturligt att företag begår misstag, som bevisligen både AMD och Nvidia gjort. För mej handlar det om hur dom löser detta, vilket amd o nv gjort på samma sätt.
Jag repeterar som så många ggr tidigare - Om GTX 970 presterar som utlovat i "riktiga" tester (där man tittar på effekten detta har för spel i verkligheten) så är det mindre viktigt vad som står på pappret.
Misstycker man till detta så antar jag att man vill vara konsekvent och att även AMD ska dömas efter samma mall ...men det vill du inte.
PS. Jag har inte GTX 970 eller nått annat Nvidia kort i någon aktiv dator. Den här diskussionen handlar bara om eran dubbelmoral och ovilja till rättvisa.

Skrivet av Erwya:

Jag håller inte med att företag skall slippa undan när de bluffat. Det som nVidia gjort är inte acceptabelt och det skall de stå för rättsligt nu. Det är inte relevant att dra upp andra fall som är oaktuella, jag hade tyckt detsamma om någon annan bluffat.

Att en massa fanboys änglaförklarar AMD när dom i själva verket gjort precis samma sak gör alla dessa gamla fall högst aktuella.
Så länge det ska behöva vara ett jävla liv om GTX 970 hoppas jag att amdboysen får smaka på dessa legitima kontringar.

Skrivet av Fluffarn:

1. Så texturerna som inte ska täcka stora delar av skärmen läggs i det långsamma minnet? Dvs små texturer är långsamma? Ok. Låter som en något speciell lösning för att implementeras till endast ett grafikkort. Visa gärna på lite fakta som stödjer detta. Det vore intressant att läsa!
2, 3, 4

Redan här märker jag att du inte riktigt läst vad jag skrev.
Det är BASICS att långsamt grafikminne fungerar på det sättet. Dessa 0,5GB har 1/8 av hastigheten och hänger därför bara med det snabbare minnet om dom endast täcker 1/8 av skärmen (och självklart inte användas till mer komplexa objekt än övriga minnet). Alternativt undvika tunga fillrate effekter i detta minne (för att endast uppnå behovet av 1/8 belastning jämfört med övriga minnet). Undermålig fillrate är en av dom största anledningarna att högupplöst blir tungdrivet med långsamt grafikminne, men det finns alltså massa tekniker för att undvika problemet och samtidigt nyttja hela minnet.

Detta är alltså en fungerande workaround. XBONE fungerar på detta sätt - Man behöver inte stänga av dess DDR3 till grafik, utan man lastar bara över det allra tyngsta till eSRAM. Iris Pro med sitt 64/128MB eDRAM gör detta "automatiskt" med driverns hjälp. Tom AMD gör detta till viss mån i CF när man kombar starkt/svagt.. Så det är bara löjligt att trotsa på ditt sätt. Olika laster är olika minnestunga, därför det blir enkelt att prioritera lätta laster till dessa 512MB ...Det är som att du står o stampar i en vattenpöl för att Nvidia faktiskt kan hitta en workaround som funkar skapligt. Fattar inte att du kan ha så mycket avsky mot Nvidia, samtidigt som du försvarar AMD när dom gjort precis samma sak. Du har själv inte presenterat ett enda bevis - Det enda du gjort är att repetera dej själv om att en del av minnet är långsamt (vilket alla redan vet). Själv presenterar jag lösningen på detta för spel, och backar upp det jävligt snyggt med hur andra löst det på liknande sätt med tex integrerad grafik. I GTX970'ns fall är det mycket enklare eftersom hela 3.5GB går i fullspeed, så det blir desto lättare att låta dom sista 512MB få glänsa oxå.

Du är väldigt trotsig när du tycker att endast Nvidia inte ska kunna lösa det med samma metod, trots att så många andra (ovanstående exempel) redan implementerat sådana lösningar.

Ang källor. Här ska du få lite att bita i:
Du verkar sakna väldigt mycket basics om 3D programmering och GPUer. Jag rekommenderar dej att läsa om just detta så kommer du förstå att det är enkelt att hitta välfungerande workarounds för att faktiskt kunna nyttja hela minnet vid den här sortens problem, även om det i vissa fall kan ta tid för Nvidia att implementera. Jag förväntar mej inte att du likt mej ska ha börjat läsa 3d programmeringsböcker redan på 90-talet o djupdyka i forum där diskussioner sker om hur man pressar en viss gpu arkitektur till max, men lite basics behöver du iaf. Jag ger ett sådant brett svar på din källförfrågan eftersom det precis är på sådan bred front du kommer få den bredare förståelsen som krävs för ämnet.

Det här är Sweclockers, Om du ger dej in i såna här diskussioner där du börjar tjafsa om hur man programmerar o maxar arkitekturer så måste du i fortsättningen skaffa dej lite basics om ämnet. För det är just det vi diskuterar - Basics. Fattar inte att du fortfarande bara står där o stampar i vattenpölen.

PS. eftersom du inte kan ge belägg för nånting du skriver så tänker jag oxå avskriva allt du säger som meningslöst trots, kinkighet och okunskap. Du har fortfarande inte kunnat påvisa den negativa effekten detta kommer ha på spel i praktiken - Medans jag istället har tagit upp legitima exempel på redan etablerade lösningar som direkt motbevisat dej. När du läst lite om ämnet och lärt dej kommer du ge dig. Fram tills dess kommer du bara fortsätta älta så jag ser ingen vits i att fortsätta denna konversation.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

En 3-kärnig AMD CPU som sålts som en 4-kärnig! ..Nu får du skärpa dig. Det är alltså inte falsk marknadsföring? Det är inte änns ett misstag? Löjligt när fanboys inte vill ge sej. Men det blir ju desto tydligare när såna som dej hela tiden ska dra olika företag över olika kammar.
Personligen tycker jag att det är helt naturligt att företag begår misstag, som bevisligen både AMD och Nvidia gjort. För mej handlar det om hur dom löser detta, vilket amd o nv gjort på samma sätt.
PS. Jag har inte GTX 970 eller nått annat Nvidia kort i någon aktiv dator.

Saken är att frågan inte ens är relevant då detta gäller huruvida Nvidia samt deras partners felaktigt marknadsfört en produkt, sen kan du dra upp hur många andra exempel du vill för det förtar ändå inte Nvidias ansvar i denna fråga.

Om det var så att AMD felaktigt marknadsfört produkter då skall givetvis även dom tvingas ta ansvar för sina misstag, om inte detta hänt ja då kanske det helt enkelt är så att frågan av andra inte uppfattas på samma sätt som du uppfattar det.

Men allmänt gäller att begår ett företag misstag så bör man kunna förvänta sig att de tar ansvar för dessa, vilket tex Nvidia gjorde (även fast det satt långt inne) i det sk bumpgate fallet.

Ursäkta tyckte jag läste att du hade köpte ett 970 på rea på Netonnet, men det var säkert någon annan så det var en miss från min sida.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av havoc:

Om det var så att AMD felaktigt marknadsfört produkter då skall givetvis även dom tvingas ta ansvar för sina misstag, om inte detta hänt ja då kanske det helt enkelt är så att frågan av andra inte uppfattas på samma sätt som du uppfattar det.

Det enda jag kan tänka mej är att köparna av denna plattform inte upplevde det som lika dramatiskt eftersom köparna ändå bara köpt/betalat för en mid-end CPU. Det blir alltid mer ilska när man betalat för entusiast produkter (GTX970) och nån spec visar sej fela, oavsett om funktionen typ blir densamma. Buggstämpeln blir alltid svår att skaka av då.
Oavsett vilket, så räknar jag med att AMD-boysen kommer gapa högt och skapa mycket brus i detta forum i flera år ang dessa 0,5GB, och varje gång lämnar dom då alltså öppet mål för kontringar om AMD's egna faleranden som dessa (brus vs motpols-brus). Känns lite synd att det alltid ska bli så att så många börjar förneka att deras hemmalag även dom gjort bort sej, istället för att låta alla korten ligga öppet på bordet. Blir mindre brus då som sagt var.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Skrivet av Sirme:

Hade gtx 970 varit kortet som utlovats hade jag fortfarande älskat det, men eftersom du säger att det finns bevis att detta ALDRIG kommer bli ett problem så ligger ändå bevisbördan på dig att presentera lösningen, för hittills har kortet enligt nvidia tappat upp till 3% ;),

Urlöjligt att du väljer att kommentera utan att änns läst nånting. Dessa 3% har jag aldrig förnekat, utan jag har sagt att det kommer funka "typ" som det ska till skillnad från alla pajjaser som säger att kortets sista 512MB inte alls går att använda. Detta att man kan kombinera långsamt och snabbt minne påvisade jag även ovanför, men du har tydligen inte läst och förstått ett skit. Detta görs både med GPUer och CPUer (cacheminne, ramminne, flexmode, osv) och funkar alldeles ypperligt när det implementeras korrekt.
Det är extra skrattretande att du låtsas att jag ignorerat dessa 3% när massa andra totalt struntat i det rättsliga problemet i att 1/4 kärnor avaktiverades i X4'an (nästan 25% borfall i prestanda) plus att ni ignorerar att dessa 512MB faktiskt går att använda. Du är ganska lömsk som kommer in här o börjar låtsas en massa saker för dom andra som inte orkat läsa tråden - det om nått är trolling i allra högsta grad.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

En 3-kärnig AMD CPU som sålts som en 4-kärnig! ..Nu får du skärpa dig. Det är alltså inte falsk marknadsföring? Det är inte änns ett misstag? Löjligt när fanboys inte vill ge sej. Men det blir ju desto tydligare när såna som dej hela tiden ska dra olika företag över olika kammar.
Personligen tycker jag att det är helt naturligt att företag begår misstag, som bevisligen både AMD och Nvidia gjort. För mej handlar det om hur dom löser detta, vilket amd o nv gjort på samma sätt.
Jag repeterar som så många ggr tidigare - Om GTX 970 presterar som utlovat i "riktiga" tester (där man tittar på effekten detta har för spel i verkligheten) så är det mindre viktigt vad som står på pappret.
Misstycker man till detta så antar jag att man vill vara konsekvent och att även AMD ska dömas efter samma mall ...men det vill du inte.
PS. Jag har inte GTX 970 eller nått annat Nvidia kort i någon aktiv dator. Den här diskussionen handlar bara om eran dubbelmoral och ovilja till rättvisa.Att en massa fanboys änglaförklarar AMD när dom i själva verket gjort precis samma sak gör alla dessa gamla fall högst aktuella.
Så länge det ska behöva vara ett jävla liv om GTX 970 hoppas jag att amdboysen får smaka på dessa legitima kontringar.
Redan här märker jag att du inte riktigt läst vad jag skrev.
Det är BASICS att långsamt grafikminne fungerar på det sättet. Dessa 0,5GB har 1/8 av hastigheten och hänger därför bara med det snabbare minnet om dom endast täcker 1/8 av skärmen (och självklart inte användas till mer komplexa objekt än övriga minnet). Alternativt undvika tunga fillrate effekter i detta minne (för att endast uppnå behovet av 1/8 belastning jämfört med övriga minnet). Undermålig fillrate är en av dom största anledningarna att högupplöst blir tungdrivet med långsamt grafikminne, men det finns alltså massa tekniker för att undvika problemet och samtidigt nyttja hela minnet.

Detta är alltså en fungerande workaround. XBONE fungerar på detta sätt - Man behöver inte stänga av dess DDR3 till grafik, utan man lastar bara över det allra tyngsta till eSRAM. Iris Pro med sitt 64/128MB eDRAM gör detta "automatiskt" med driverns hjälp. Tom AMD gör detta till viss mån i CF när man kombar starkt/svagt.. Så det är bara löjligt att trotsa på ditt sätt. Olika laster är olika minnestunga, därför det blir enkelt att prioritera lätta laster till dessa 512MB ...Det är som att du står o stampar i en vattenpöl för att Nvidia faktiskt kan hitta en workaround som funkar skapligt. Fattar inte att du kan ha så mycket avsky mot Nvidia, samtidigt som du försvarar AMD när dom gjort precis samma sak. Du har själv inte presenterat ett enda bevis - Det enda du gjort är att repetera dej själv om att en del av minnet är långsamt (vilket alla redan vet). Själv presenterar jag lösningen på detta för spel, och backar upp det jävligt snyggt med hur andra löst det på liknande sätt med tex integrerad grafik. I GTX970'ns fall är det mycket enklare eftersom hela 3.5GB går i fullspeed, så det blir desto lättare att låta dom sista 512MB få glänsa oxå.

Du är väldigt trotsig när du tycker att endast Nvidia inte ska kunna lösa det med samma metod, trots att så många andra (ovanstående exempel) redan implementerat sådana lösningar.

Ang källor. Här ska du få lite att bita i:
Du verkar sakna väldigt mycket basics om 3D programmering och GPUer. Jag rekommenderar dej att läsa om just detta så kommer du förstå att det är enkelt att hitta välfungerande workarounds för att faktiskt kunna nyttja hela minnet vid den här sortens problem, även om det i vissa fall kan ta tid för Nvidia att implementera. Jag förväntar mej inte att du likt mej ska ha börjat läsa 3d programmeringsböcker redan på 90-talet o djupdyka i forum där diskussioner sker om hur man pressar en viss gpu arkitektur till max, men lite basics behöver du iaf. Jag ger ett sådant brett svar på din källförfrågan eftersom det precis är på sådan bred front du kommer få den bredare förståelsen som krävs för ämnet.

Det här är Sweclockers, Om du ger dej in i såna här diskussioner där du börjar tjafsa om hur man programmerar o maxar arkitekturer så måste du i fortsättningen skaffa dej lite basics om ämnet. För det är just det vi diskuterar - Basics. Fattar inte att du fortfarande bara står där o stampar i vattenpölen.

PS. eftersom du inte kan ge belägg för nånting du skriver så tänker jag oxå avskriva allt du säger som meningslöst trots, kinkighet och okunskap. Du har fortfarande inte kunnat påvisa den negativa effekten detta kommer ha på spel i praktiken - Medans jag istället har tagit upp legitima exempel på redan etablerade lösningar som direkt motbevisat dej. När du läst lite om ämnet och lärt dej kommer du ge dig. Fram tills dess kommer du bara fortsätta älta så jag ser ingen vits i att fortsätta denna konversation.

Eftersom du inte kan producera en enda källa på det du sa, och du åter igen drar in (och antar) att jag inte kan något om programmering/att jag ska backa ett påstående jag aldrig sagt något om, så orkar jag inte svara till dig längre Grattis. Jag skrev ju till och med att jag kan ge belägg på det jag säger. bara du specificerar vad du vill ha belägg på. Ha en trevlig dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nvidia stympade inte 970 tillräckligt, där ligger det faktiska problemet. Framförallt då ur perspektivet vilket litet övertag vi som betalade betydligt mer för 980 fick. Detta belyser också hur kunder som inte är villiga att betala fullpris inte nöjer sig med vad de har betalat för.

Ja man kan ju lugnt säga att det är stor prisskillnad, men det är väl inte värre än att man byter in sitt 980 om man tycker att prispåslaget är omotiverat.

Nu tror jag hur som haver att det är lika bra att de gör en fullvärdig 4GB-variant av 970 och kallar den för 975 eller något eftersom 970 redan är ett nedsmutsat namn, oavsett hur rätt eller fel kritikerna har.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lastninja:

Urlöjligt att du väljer att kommentera utan att änns läst nånting. Dessa 3% har jag aldrig förnekat, utan jag har sagt att det kommer funka "typ" som det ska till skillnad från alla pajjaser som säger att kortets sista 512MB inte alls går att använda. Detta att man kan kombinera långsamt och snabbt minne påvisade jag även ovanför, men du har tydligen inte läst och förstått ett skit. Detta görs både med GPUer och CPUer (cacheminne, ramminne, flexmode, osv) och funkar alldeles ypperligt när det implementeras korrekt.
Det är extra skrattretande att du låtsas att jag ignorerat dessa 3% när massa andra totalt struntat i det rättsliga problemet i att 1/4 kärnor avaktiverades i X4'an (nästan 25% borfall i prestanda) plus att ni ignorerar att dessa 512MB faktiskt går att använda. Du är ganska lömsk som kommer in här o börjar låtsas en massa saker för dom andra som inte orkat läsa tråden - det om nått är trolling i allra högsta grad.

Jag kommer inte i håg detta om 3 kärniga CPUr sålda som 4 kärniga, googlade lite på det och det enda jag hittade var att deras 3 kärniga, var 4 kärniga med en kärna urkopplad.
Motsatsen har dock varit vanligt, att man kunna lås upp en fjärde kärna, eller i vissa fall en femte och sjätte, resultatet har dock ibland blivit en instabil dator men sånt får man ju räkna med när man håller på med sådant.

Har du någon länk till detta om 3 kärniga sålda som 4?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

problemet med ljudnivå är att det är väldigt subjektivt och beror mycket på andra saker som hur mycket resten av systemet låter och hur högljutt det är där datorn befinner sig. bara för att du anser att det är knäpptyst betyder inte det att alla andra tycker det också. det man kan göra är att jämföra objektiva mätningar så ser man vilket som låter mest, sedan får var och en bestämma vad "låter mycket" betyder för dem. sweclockers har gjort test av båda, tyvärr är de inte direkt jämförbara då de två testen uppenbarligen inte har gjorts i likadan miljö då t.ex. gtx 780 får olika resultat i de två.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/6078?k=c3e4ed90a0640...
http://www.sweclockers.com/image/diagram/8435?k=66ed5df81ee92...

du får gärna länka en dator som kan mäta sig med en macbook pro (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2751553) för halva priset. din budget är 5500kr.

inga större svårigheter att hitta något som har liknande processor och 8gb ram men då har du med störa sannolikhet en tjock, tung och plastig laptop på 15,6" med en hårddisk, en mindre bra tn-panel på 1920x1080 eller 1366x768 och mycket sämre batteritid.

men som sagt, känner du till en laptop på 13" med ips-panel på 2560x1600 (eller liknande), ssd, kropp i aluminium och liknande batteritid och touchpad som väger 1,5kg för 5500kr så får du gärna länka den för en sådan skulle jag vilja köpa.

Men mac har ju just bra touchpads, skärmpaneler och kvalitet men är det värt dubbla priset??

Mitt r9 290x är inte tystare än mitt Msi GTX 780 Gaming men det är inte långt ifrån, resten av datorn består av noctua fläktar med motstånd så grafikkortet är med stor marginal det enda som hörs från min dator

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Har du någon länk till detta om 3 kärniga sålda som 4?

Det bästa jag hittar på kort varsel:
http://www.anandtech.com/show/2489
Stycket längst ner på sida 1 behandlar en del av dillemat (stycket om OEMs). Det gick dock att göra en del grymma kap även här i Sverige när återförsäljarna försökte bli av med dessa datorer.

En av kärnorna är alltså ej duglig för att brukas i huvetaget då den totala prestandan går åt skogen (inget som drivers kunde fixa), varför den senare alltså stängdes ner till 3 kärnor ...Den heter alltså tom X4 - men i praktiken är det 3 kärnor och 1 "obruklig". Finns inga workarounds. Väldigt missvisande mao.

Personligen är jag glad att dom inte hamnade på tippen ändå, eftersom dom funkade bra som 3-kärnig, men dom såldes dock på ett ganska bedrägligt sätt.

Skrivet av Anandtech:

AMD's plan is quite ingenious, keep the TLB bug CPUs out of the hands of the enthusiasts who will complain and use them to keep OEMs happy [...]

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Men mac har ju just bra touchpads, skärmpaneler och kvalitet men är det värt dubbla priset??

Mitt r9 290x är inte tystare än mitt Msi GTX 780 Gaming men det är inte långt ifrån, resten av datorn består av noctua fläktar med motstånd så grafikkortet är med stor marginal det enda som hörs från min dator

Skickades från m.sweclockers.com

det är inte dubbla priset. det är helt olika produkter. du kan inte jämföra en tung, tjock och plastig laptop med usel skärm och batteritid med en ultrabook. den som köper en ultrabook vill ha en tunn och lätt dator med bra skärm, lagring på ssd och utmärkt batteritid. visst är de dyra om man stirrar sig blind på processor och ram men det finns andra saker som är viktiga också. ska du jämföra en macbook pro med något får du jämföra den med liknande produkter, exempelvis asus zenbook. de är lite billigare men ligger i liknande prisklass.

säger inte att 290x måste vara högljutt, jag säger bara att ett tyst 290x kommer låta mer än ett tyst 970. 780 är ett helt annat kort med strömförbrukning emellan 970 och 290x.