Corsair återkallar vattenkylaren H110i GT

Permalänk
Melding Plague

Corsair återkallar vattenkylaren H110i GT

Sedan det upptäckts att enheter utsatts för mycket låga temperaturer under transporten tar Corsair det säkra före det osäkra och återkallar samtliga Hydro H110i GT från återförsäljare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Därför luftkylare fortfarande är min favorit och prisskillnaden

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Vad som för en stor del av användarna egentligen handlar om ett fashion statement kan bli både krångligt och dyrare än man tänkt sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vattenkylning känns som en gimmick som kan bli väldigt dyr om något går fel. Jag håller mig till luftkylning jag. Bara man kör med Noctuas fläktar så hörs det knappt något ändå om man inte stresstestar "bara för att".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vattenkylning känns som en gimmick som kan bli väldigt dyr om något går fel. Jag håller mig till luftkylning jag. Bara man kör med Noctuas fläktar så hörs det knappt något ändå om man inte stresstestar "bara för att".

Har man hemförsäkring så ser jag inga problem. Då kan det få se ut som en diskmaskin i min dator, for all I care.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Vattenkylning känns som en gimmick som kan bli väldigt dyr om något går fel. Jag håller mig till luftkylning jag. Bara man kör med Noctuas fläktar så hörs det knappt något ändå om man inte stresstestar "bara för att".

Sakerna går inte sönder om dom får vatten på sig.

Läckte vatten över 4x 680 datorn va igång, dom funkar fortfarande.

Rätt liten chans det går sönder.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att transportfirman kan vänta sig besök av Corsairs jurister...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mkk:

Vad som för en stor del av användarna egentligen handlar om ett fashion statement kan bli både krångligt och dyrare än man tänkt sig.

Beror på vilka resultat man vill ha, men det är som du säger. Det finns dock en marknad för överklockning av de fläskiga varianterna, typ FX-8350 över 4,6GHz.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite småjobbigt att det inte tål låga temperaturer om man köper via nätet, majoriteten av alla frakter med lastbil går ovärmda, i varmare länder gör det inte så mycket men lite längre norrut och det blir problem. Alla paket jag får via posten eller schenker/annat bolag är svinkalla denna årstiden.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av tvelander:

Sakerna går inte sönder om dom får vatten på sig.

Läckte vatten över 4x 680 datorn va igång, dom funkar fortfarande.

Rätt liten chans det går sönder.

Då hade du en jävla tur i så fall. Kortsluta ett grafikkort med vatten är ingenting jag skulle rekommendera och det slutar i de flesta fall med ett defekt kort. Spelar ingen roll hur sterilt vatten du har, så länge det finns ledande partiklar (damm eller annat) på kortet så kommer vattnet att leda ström sen och kortsluta hela fadderuttan.

Personligen ser jag bara nytta med vattenkylning på grafikkort idag. Processorerna är ju inte direkt flaskhalsen när man spelar längre, så de klarar sig rätt bra med en fet luftkylare och OC med den.

Grafikkorten däremot har ju nästan alltid undermålig kylning och fungerar helt sanslöst mycket bättre under vatten med tanke på temperaturer och ljudnivå (förutsatt att man har en rad som klarar av det utan problem då).

Permalänk
Medlem

Det här bekräftar alltså den tidigare läckan på nätet?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Har man hemförsäkring så ser jag inga problem. Då kan det få se ut som en diskmaskin i min dator, for all I care.

Visst, vill man ligga ute med självrisk och inte bryr sig om att man måste vara utan dator tills man köpt nya grejer så...

Skrivet av tvelander:

Sakerna går inte sönder om dom får vatten på sig.

Läckte vatten över 4x 680 datorn va igång, dom funkar fortfarande.

Rätt liten chans det går sönder.

Då har du haft tur. Att grejerna för det mesta klarar sim on datorn är av och urdragen är väl en sag, men igång? Särskillt idag när nätagget oftast sitter i botten åå chassit.. Känns inte tryggt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Av de tre Corsair-kylare jag har använt har alla lidit av något fel. Hur dessa skitkylare fortfarande får produceras och säljas förstår jag verkligen inte. Dåliga fläktar, högljudda pumpar och nu även dålig kylning...för runt en tusenlapp.

Bra där, Corsair.

Permalänk
Avstängd

Fasiken..så jag bör returnera min H110iGT ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst, vill man ligga ute med självrisk och inte bryr sig om att man måste vara utan dator tills man köpt nya grejer så...

Så är det ju med allt. Ser inte problemet.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Av de tre Corsair-kylare jag har använt har alla lidit av något fel. Hur dessa skitkylare fortfarande får produceras och säljas förstår jag verkligen inte. Dåliga fläktar, högljudda pumpar och nu även dålig kylning...för runt en tusenlapp.

Bra där, Corsair.

Genom åren har jag använt;

H55,H100,H80i samt 2xH100i. Alla har fungerat klockrent.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Av de tre Corsair-kylare jag har använt har alla lidit av något fel. Hur dessa skitkylare fortfarande får produceras och säljas förstår jag verkligen inte. Dåliga fläktar, högljudda pumpar och nu även dålig kylning...för runt en tusenlapp.

Bra där, Corsair.

Vissa har verkligen otur med sina grejer, själv har jag både en gammal H80 och en H100i som fortfarande bara fungerar utan missljud och kyler bra, dock har jag ju bytt fläktar men det är ju valfritt.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Fasiken..så jag bör returnera min H110iGT ?

Fungerar den så behövs det nog inte, problemet var bara som sagt att kylarna utsattes för låg temperatur och vad det nu var gick sönder på grund av det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Fasiken..så jag bör returnera min H110iGT ?

Låter som att om de är trasiga så läcker det redan innan man har stoppat in den i datorn och börjar inte läcka efteråt.
Men fråga Corsair för att vara säker.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Men nej...jag som precis börjat uppskatta min
Intressant dock att jag ännu inte fått info från Inet om saken.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Så är det ju med allt. Ser inte problemet.

Det är en individuell bedömning såklart, men bra luftkylning räcker oftast mer än väl och för min del så känns det inte som det är värt risken utan jag håller hellre mina komponenter torra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om man monterat och använder den så finns det ju noll anledning att skicka tillbaka den.
Men det verkar ju rätt konstigt, jag inbillade mig att vätskan var frostskyddad.

Permalänk

Jag har kört med vattenkylning en längre period utan att vara nöjd. Dålig kylning från början och en fläkt som lät ganska mycket gjorde att man fick köpa andra fläktar och testa med vilket gjorde att det kostade mer än vad man hade tänkt sig.

Sen bara att ha den överhängande risken för att vattnet ska rinna ut i datorn är ingen höjdare direkt.

Bytte till luft igen för ett tag sen och är riktigt nöjd med det!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Mycket högre ljud än vanliga towerkylare för några grader lägre temperaturer eller medelmåttig prestanda utan push/pull. Det finns enbart ett användningsområde för dessa kylare, folk som ständigt flyttar sina datorer, går på LAN osv. För en dator som står hemma finns det enbart nackdelar med dessa kylare.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av huttala:

Då hade du en jävla tur i så fall. Kortsluta ett grafikkort med vatten är ingenting jag skulle rekommendera och det slutar i de flesta fall med ett defekt kort. Spelar ingen roll hur sterilt vatten du har, så länge det finns ledande partiklar (damm eller annat) på kortet så kommer vattnet att leda ström sen och kortsluta hela fadderuttan.

Personligen ser jag bara nytta med vattenkylning på grafikkort idag. Processorerna är ju inte direkt flaskhalsen när man spelar längre, så de klarar sig rätt bra med en fet luftkylare och OC med den.

Grafikkorten däremot har ju nästan alltid undermålig kylning och fungerar helt sanslöst mycket bättre under vatten med tanke på temperaturer och ljudnivå (förutsatt att man har en rad som klarar av det utan problem då).

Avjoniserat vatten leder inte ström överhuvudet taget. Det kortsluter inte. Ett vattenfall i datorn är ganska riskfritt, du märker det snabbt och stänger av, alternativt att datorn stänger av sig pga överhettning.

Det som kan vara kinkigt är smygläkage så att du får blött och ärjning/rost på vissa komponenter, vatten som ligger i det blir joniserat och kan börja leda.

Vattenläklage är lite bökigt med sällan det ställer till permanenta problem.

Skrivet av makn:

Fasiken..så jag bör returnera min H110iGT ?

Enligt artikeln är de som utsatts för extrema temperaturer redan läckta och klara. Om du din var torr när den kom fram är du inte i risk.

Skrivet av Svensktiger:

Om man monterat och använder den så finns det ju noll anledning att skicka tillbaka den.
Men det verkar ju rätt konstigt, jag inbillade mig att vätskan var frostskyddad.

Precis, var den torr när den kom är det bara att köra.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Mycket högre ljud än vanliga towerkylare för några grader lägre temperaturer eller medelmåttig prestanda utan push/pull. Det finns enbart ett användningsområde för dessa kylare, folk som ständigt flyttar sina datorer, går på LAN osv. För en dator som står hemma finns det enbart nackdelar med dessa kylare.

Min H80i ser jag ingen nackdel mer än att priset är "dyrare" än en jämlik luftkylare.
Inga problem med ljudnivån, kyler lagom bra.
Om jag hade satt vattenkylning på graffikortet, visst då kanske jag hade hört H80i'n, men i det fallet så hade jag nog vattenkylt CPU'n med custom oxå

Jag har inte värme problem över processorn när jag överklockar, utan mer att den inte orkar med Så jag hra inga nackdelar mer än priset då^^

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Guru3D förklarar saken lite mer ingående:

Citat:

Here is the explanation from Corsair:

As a precautionary measure, Corsair has recalled the H110i GT from our resellers for screening. Here’s some information about what this means to you.

1. We discovered that when some units are exposed to extremely cold, sub-freezing temperatures during shipment, they can leak small amounts of coolant.
2. This problem can be immediately identified when the box is opened as some users noticed small drops of coolant in the plastic bag surrounding the unit.
3. If there has been no coolant leaked in the package, the unit should operate normally and with no problems.

Though we have seen no failures of units during operation, and have tested units in a wide variety of conditions to verify they have not leaked once installed, we understand that this can be disconcerting. If you have purchased this product and have a concern, please contact your reseller or Corsair directly to return the product. We will likely not have replacement units available for six weeks, as the entire recall, screening, and remanufacturing process takes significant shipping time.

Thank you for purchasing Corsair, and we apologize for any inconvenience this may have caused.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Sakerna går inte sönder om dom får vatten på sig.

Läckte vatten över 4x 680 datorn va igång, dom funkar fortfarande.

Rätt liten chans det går sönder.

Off Topic
Har du gjort dig av med Titan korten? Ser i din signatur att du bytt kort.

Edit: Förtydligande

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuZ:

Off Topic
Har du gjort dig av med Titan korten?

De va nog innan han bytte*

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

De va nog innan han bytte*

Självklart, var hans signatur jag reagera på

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner