Zelda Wind Waker, kontroller fungerar inte

Permalänk

Zelda Wind Waker, kontroller fungerar inte

Hej!

Då jag aldrig har spelat de klassiska gamla Zelda spelen bestämde jag mig för att pröva Zelda Wind Waker genom emulatorn Dolphin på min dator. Jag följde den *BORT*/Mod guiden och allt ser bra ut, men när jag startar spelet kan jag inte välja någonting i menyerna. Jag fastnar vid frågan om jag vill skapa en sparfil till spelet. Något tips på hur jag kan göra?

Tacksam för svar, ni får även gärna rekommendera andra gamla spel, Zelda eller inte som jag borde spela!

Raderad länk.
Visa signatur

System: Fractal Design R4 | i7 3770 | GTX 660 DC2 | Intel 330 120 GB | Seagate Barracuda 2 TB | Corsair Vengeance 16 GB | Asus P8Z77 Pro Thunderbolt | Fractal Design Newton R2 1000W | Ducky Mini mx blue | Logitech G300 | Qpad QH90 | Nokia Lumia 925 |

Permalänk
Medlem

Det var många år sedan jag satt med Dolphin men jag kommer ihåg att jag satt med något liknande, utan att ha kollat igenom guiden nu så tipsar jag om att se till att rutan för "Controller plugged in" (Eller något liknande, som sagt var det flera år sedan) är ibockad inne på kontrollinställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingpandahq:

Hej!

Då jag aldrig har spelat de klassiska gamla Zelda spelen bestämde jag mig för att pröva Zelda Wind Waker genom emulatorn Dolphin på min dator. Jag följde den här guiden och allt ser bra ut, men när jag startar spelet kan jag inte välja någonting i menyerna. Jag fastnar vid frågan om jag vill skapa en sparfil till spelet. Något tips på hur jag kan göra?

Tacksam för svar, ni får även gärna rekommendera andra gamla spel, Zelda eller inte som jag borde spela!

Jag har inte kollat på videon men jag vet att tangentbordsknapparna är extremt konstiga om man inte ställer in dom själv.

Skulle rekommendera att du går igenom dom och gärna använder någon typ av gamepad för att underlätta styrningen, använder du en 360 kontroller kan jag skicka mina inställningar.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Jag har inte kollat på videon men jag vet att tangentbordsknapparna är extremt konstiga om man inte ställer in dom själv.

Skulle rekommendera att du går igenom dom och gärna använder någon typ av gamepad för att underlätta styrningen, använder du en 360 kontroller kan jag skicka mina inställningar.

Okej, tack för inputen! Jag har listat ut att Enter fungerar som Start men resten är fortfarande en dimma. Jag äger ingen 360 kontroll, prövade att installera min PS3 kontroll men fick det inte att fungera

Skrivet av Trebsor:

Det var många år sedan jag satt med Dolphin men jag kommer ihåg att jag satt med något liknande, utan att ha kollat igenom guiden nu så tipsar jag om att se till att rutan för "Controller plugged in" (Eller något liknande, som sagt var det flera år sedan) är ibockad inne på kontrollinställningarna.

Tack så jättemycket, tydligen gick det att hitta alla kontroller i Dolphin om man klickade runt lite!

Visa signatur

System: Fractal Design R4 | i7 3770 | GTX 660 DC2 | Intel 330 120 GB | Seagate Barracuda 2 TB | Corsair Vengeance 16 GB | Asus P8Z77 Pro Thunderbolt | Fractal Design Newton R2 1000W | Ducky Mini mx blue | Logitech G300 | Qpad QH90 | Nokia Lumia 925 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingpandahq:

Okej, tack för inputen! Jag har listat ut att Enter fungerar som Start men resten är fortfarande en dimma. Jag äger ingen 360 kontroll, prövade att installera min PS3 kontroll men fick det inte att fungera

Kolla om du kan få upp en tutorial på att ställa in kontrollern, finns säkert i dolphin wikin:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Försökte köra lite Wind Waker med min 360-kontroll, och även om det fungerar att styra så var det helt ospelbart för min del, pendlade mellan 15-30 fps hela tiden, vilket gjorde att hela spelet inklusive musiken gick långsamt. Jag har kanske ingen monsterdator med dagens mått mätt men den är ju rätt mycket vassare än en GameCube.

Skriv gärna en rad om du får det att flyta bättre!

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Försökte köra lite Wind Waker med min 360-kontroll, och även om det fungerar att styra så var det helt ospelbart för min del, pendlade mellan 15-30 fps hela tiden, vilket gjorde att hela spelet inklusive musiken gick långsamt. Jag har kanske ingen monsterdator med dagens mått mätt men den är ju rätt mycket vassare än en GameCube.

Skriv gärna en rad om du får det att flyta bättre!

Skall inte vara några problem med din dator laddade du ner senaste utvecklings versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Skall inte vara några problem med din dator laddade du ner senaste utvecklings versionen?

Version 4.0 vill jag minnas att det var. Senaste stabila skulle jag gissa, kollade inte efter någon utvecklingsversion. Finns det nå'n så'n som är vassare?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Version 4.0 vill jag minnas att det var. Senaste stabila skulle jag gissa, kollade inte efter någon utvecklingsversion. Finns det nå'n så'n som är vassare?

https://sv.dolphin-emu.org/download/?cr=sv

Permalänk
Medlem

Åhh tack, ska testa! Måste bara invänta ett nytt nätagg då mitt gick i graven i helgen.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Skrivet av Cyne:

Försökte köra lite Wind Waker med min 360-kontroll, och även om det fungerar att styra så var det helt ospelbart för min del, pendlade mellan 15-30 fps hela tiden, vilket gjorde att hela spelet inklusive musiken gick långsamt. Jag har kanske ingen monsterdator med dagens mått mätt men den är ju rätt mycket vassare än en GameCube.

Skriv gärna en rad om du får det att flyta bättre!

Har bara hunnit pröva i en kvart, spelade på en i7 3770 med intel hd graphics eftersom mitt 660 sitter i min andra dator för tillllfället, men upplevde inga större bekymmer med frameraten. Den sjönk aldrig under 30

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

System: Fractal Design R4 | i7 3770 | GTX 660 DC2 | Intel 330 120 GB | Seagate Barracuda 2 TB | Corsair Vengeance 16 GB | Asus P8Z77 Pro Thunderbolt | Fractal Design Newton R2 1000W | Ducky Mini mx blue | Logitech G300 | Qpad QH90 | Nokia Lumia 925 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Försökte köra lite Wind Waker med min 360-kontroll, och även om det fungerar att styra så var det helt ospelbart för min del, pendlade mellan 15-30 fps hela tiden, vilket gjorde att hela spelet inklusive musiken gick långsamt. Jag har kanske ingen monsterdator med dagens mått mätt men den är ju rätt mycket vassare än en GameCube.

Skriv gärna en rad om du får det att flyta bättre!

Är du säker på att du kör GamCube-versionen då? Finns ju en HD-remake till Wii U.

Kika även på inställningarna så att den inte kör spelet i 2560x1440 och skalar ned och lite sådana funktioner.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Är du säker på att du kör GamCube-versionen då? Finns ju en HD-remake till Wii U.

Kika även på inställningarna så att den inte kör spelet i 2560x1440 och skalar ned och lite sådana funktioner.

Man kan inte emulera Wii U-spel än...

@Cyne: Klart din dator är mycket starkare än en GameCube, men tänk också på att du måste ha en dator som är cirka 9 gånger så stark som systemet du emulerar för dugligt resultat. Emulation innebär ju att all maskinkod översätts i realtid, det är väldigt tungt för datorn...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Citat:

§ 7
Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?