Valve tillkännager Steam VR – hårdvara för virtuell verklighet

Permalänk
Melding Plague

Valve tillkännager Steam VR – hårdvara för virtuell verklighet

Det blir en satsning på virtuell verklighet när speljätten Valve intar utvecklarkonferensen GDC 2015 med vad som kallas för Steam VR Hardware System.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Half-life 3D confirmed?

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Avstängd

Bra med lite konkurrens till Oculus, kanske sätter lite eld i baken på dem för en lansering.

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Medlem

De ska ju ha jobbat på sen egen VR-lösning ett tag nu, så detta är fruktansvärt bra nyheter Hoppas på en release snart....

Vi kan nog dock bara förvänta oss max en ny version när den de jobbar på just nu börjar bli daterad.

Permalänk
Medlem

Ju mer konkurrens ju bättre, antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var svårt att spekulera nåt om 3 på bilden.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Var svårt att spekulera nåt om 3 på bilden.

Virtuell 3D, tre bruna fotöljer, 3x3 turrets på bilden? Half-Life 3 Confirmed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av afterburned:

Virtuell 3D, tre bruna fotöljer, 3x3 turrets på bilden? Half-Life 3 Confirmed.

3x3+1 turret tyvärr. ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

3x3+1 turret tyvärr. ^^

De skippar HL3 och kör på 4:an direkt?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag måste vara en av få som inte känner så mycket intresse för VR. Känner liksom "jaha...." o inte mer. Lär bero på att det säkerligen kommer ha en massa barnsjukdomar o jag vill inte testa grejer för dyra pengar.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag måste vara en av få som inte känner så mycket intresse för VR. Känner liksom "jaha...." o inte mer. Lär bero på att det säkerligen kommer ha en massa barnsjukdomar o jag vill inte testa grejer för dyra pengar.

Nej du är inte ensam jag håller med. Kunde inte bry mig mindre om vr tech, det känns för tidigt, tekniken är inte där än. Och när tekniken väl är där så finns det inga spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag måste vara en av få som inte känner så mycket intresse för VR. Känner liksom "jaha...." o inte mer. Lär bero på att det säkerligen kommer ha en massa barnsjukdomar o jag vill inte testa grejer för dyra pengar.

Skrivet av Baxtex:

Nej du är inte ensam jag håller med. Kunde inte bry mig mindre om vr tech, det känns för tidigt, tekniken är inte där än.

Jag måste bara fråga, har ni testat senast DK av Oculus?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Gemensamt för all VR-teknik är väl att nästan all mjukvara fortfarande är på ett Demo-stadie. Har ännu inte hört talas om ett spel till något VR som IS TEH SHIZ alla bara måste ha. Det är väl här utmaningen för dem finns. Kanske kommer det en FPS-titel framöver som leder vägen Hoppas jag i alla fall.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

De skippar HL3 och kör på 4:an direkt?

Måste vara så. Det är ju inne att hoppa ett nummer. Microsoft hoppa ju windows 9 och gick direkt på 10 så helt naturligt av valve att hoppa hl3 och gå direkt till 4.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Häftigt!
Har varit sugen på VR ända sedan Oculus utannonserades, men blev negativt inställd till det när Facebook köpte upp dem. Ifall Steam kommer lansera en VR-enhet kommer det garanterat bli ett köp. Har längtat att de skall släppa något sedan Notch var på besök och provade deras grejer.
Hade ju varit väldigt kul ifall de samtidigt släppte ett sp3l, men man kan inte få allt man önskar i livet!

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

Det börjar nästan lukta lite Duke Nukem Forever om Valve. De vill få in det senaste häftigaste, men blir aldrig färdiga med något...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

VR är en smal nisch. Så länge de inte löser problemet med åksjuka så kommer det vara få som finner det bättre än bildskärmar. Kan tillägga att åksjukeproblemet är mycket svårare problem att lösa än själva VR-biten och innefattar stimulans av vår balansorgan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

3x3+1 turret tyvärr. ^^

Skrivet av xpanterx:

De skippar HL3 och kör på 4:an direkt?

HL3 Ep1 förstår ni väl.. pfff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nej du är inte ensam jag håller med. Kunde inte bry mig mindre om vr tech, det känns för tidigt, tekniken är inte där än. Och när tekniken väl är där så finns det inga spel.

Av vad man har hört av senaste Oculus-prototypen "Crescent Bay" tror jag definitivt att tekniken är här för den visuella delen av VR. Det som saknas nu är en bra input-metod. Sen håller jag med att det inte finns tillräckligt med mjukvara för att få ett bra genomslag på marknaden idag.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem

Jävlar ska alla börja med virtuell verklighet nu eller? Hade inte förvånat mig om jag såg Deltaco VR nu

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Jag måste bara fråga, har ni testat senast DK av Oculus?

Jag tror inte det, dom som gnäller mest verkar sällan ha provat själva.

Skrivet av pazu:

VR är en smal nisch. Så länge de inte löser problemet med åksjuka så kommer det vara få som finner det bättre än bildskärmar. Kan tillägga att åksjukeproblemet är mycket svårare problem att lösa än själva VR-biten och innefattar stimulans av vår balansorgan.

VR är en smal nisch? VR är ingen nisch (änsålänge) för det finns egentligen ingen VR för konsument marknaden. Allt som finns är prototyper och DK's så det är intressant att du vet att den färdiga produkten inte fungerar.

Det var stor skillnad mellan DK1 och DK2 även om man märkte att DK2 inte var klar för marknaden, vilket dom inte heller har påstått.

Jag är sjukt taggad för VR!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

VR är en smal nisch. Så länge de inte löser problemet med åksjuka så kommer det vara få som finner det bättre än bildskärmar. Kan tillägga att åksjukeproblemet är mycket svårare problem att lösa än själva VR-biten och innefattar stimulans av vår balansorgan.

Är du allvarlig eller? Haha. Jag har en DK1 och en DK2 och Oculus har löst åkajukeproblemet till 90% redan i betfas, mellan dessa HMDs. Det är det sista problemet dom har i kikarn. Så fort vi får upp uppdateringsfrekvenserna högt så elimineras nästan all åksjuka. Om något år kommer vi titta tillbaka på den här tiden och skratta åt sånt här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det hade varit underbart att se någonting om/med Source2 men man ska kanske inte ha för stora förhoppningar, är inte exalterad över VR direkt men ska ändå bli intressant att se om Valve kan ändra på det.

Visa signatur

| Asus Z97-A | Intel i7 4790k | CM Hyper 212 Evo | Asus GTX 970 Strix 4GB | Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600MHz |

| ADATA SP900 256GB | WD Green 1TB | EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R4 |

| QPAD QH-85 | QPAD MK-80 | Corsair Raptor M40 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Campaigner:

Jag måste vara en av få som inte känner så mycket intresse för VR. Känner liksom "jaha...." o inte mer. Lär bero på att det säkerligen kommer ha en massa barnsjukdomar o jag vill inte testa grejer för dyra pengar.

Skrivet av Baxtex:

Nej du är inte ensam jag håller med. Kunde inte bry mig mindre om vr tech, det känns för tidigt, tekniken är inte där än. Och när tekniken väl är där så finns det inga spel.

Fastän jag själv inte är det minsta intresserad av mer otymplig VR-hårdvara för vardagsrummet samt uppleva åksjuka när jag spelar Team Fortress 2 är det alltid trevligt med ökad konkurrens på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Är du allvarlig eller? Haha. Jag har en DK1 och en DK2 och Oculus har löst åkajukeproblemet till 90% redan i betfas, mellan dessa HMDs. Det är det sista problemet dom har i kikarn. Så fort vi får upp uppdateringsfrekvenserna högt så elimineras nästan all åksjuka. Om något år kommer vi titta tillbaka på den här tiden och skratta åt sånt här.

Skickades från m.sweclockers.com

Åksjukeproblemet är i allra högsta grad individuellt.
Vissa känner inte av det alls medans andra inte enns kan spela fps på en vanlig skärm utan att bli åksjuk.
Så jo det är ett problem som måste lösas.
Dock kan troligen alla vänja sig vid det så att dom inte blir åksjuka lika lätt om alls med tiden. Dock måste dom ju plåga sig själva ganska mycket innan dom kan vänja sig.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Limpfittz:

Är du allvarlig eller? Haha. Jag har en DK1 och en DK2 och Oculus har löst åkajukeproblemet till 90% redan i betfas, mellan dessa HMDs. Det är det sista problemet dom har i kikarn. Så fort vi får upp uppdateringsfrekvenserna högt så elimineras nästan all åksjuka. Om något år kommer vi titta tillbaka på den här tiden och skratta åt sånt här.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.theguardian.com/technology/2014/nov/04/oculus-sony...

Permalänk
Medlem

Mycket snack från Valve nu. Jag tycker att det vore bättre om de såg till att få färdigt steam machines. VR känns inte så intressant ändå. Det är en dyr gimmick.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Åksjukeproblemet är i allra högsta grad individuellt.
Vissa känner inte av det alls medans andra inte enns kan spela fps på en vanlig skärm utan att bli åksjuk.
Så jo det är ett problem som måste lösas.
Dock kan troligen alla vänja sig vid det så att dom inte blir åksjuka lika lätt om alls med tiden. Dock måste dom ju plåga sig själva ganska mycket innan dom kan vänja sig.

Dock har Oculus gjort stora framsteg med DK2 för att de som vanligtvis inte har tendenser till att bli åksjuk, och har gjort betydligt mer än vad konkurrenterna har gjort. Och jag tror att de har löst problemet ännu mer med konsumentversionen. Sen anser jag att det är lite upp till vad man spelar också, och hur väl spelutvecklarna har integrerat tekniken i sitt spel. Också så klart det viktigaste av allt, att ens dator klarar av att driva spelen i 75 FPS. Ju längre ifrån du hamnar 75 FPS, desto större chans har du att må illa. Och det gäller om FPS går åt båda hållen. Därför är det viktigt att du har Vsync aktiverat så du inte ligger över 75.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Åksjukeproblemet är i allra högsta grad individuellt.
Vissa känner inte av det alls medans andra inte enns kan spela fps på en vanlig skärm utan att bli åksjuk.
Så jo det är ett problem som måste lösas.
Dock kan troligen alla vänja sig vid det så att dom inte blir åksjuka lika lätt om alls med tiden. Dock måste dom ju plåga sig själva ganska mycket innan dom kan vänja sig.

Du har rätt, men du får inte glömma bort att vi är i ett väldigt tidigt skede av VR fortfarande. Inom en snar framtid kommer uppdateringen vara i princip instant, och en hel del mjukvaruaccelererade lösningar kommer fixa åksjukeproblen helt. Är så säker på detta att jag sätta min högra pungkula på det.

Skrivet av Ozzed:

Mycket snack från Valve nu. Jag tycker att det vore bättre om de såg till att få färdigt steam machines. VR känns inte så intressant ändå. Det är en dyr gimmick.

Alla som påstår att VR är en gimmick hänger tydligt inte med i svängarna när det gäller teknologi. VR och AR är framtiden, och den är redan här, även om det just nu är i ett tidigt skede. Det är ungefär som att säga att självkörande bilar är science-fiction.
Jag kan förstå att det är många som inte testat VR, eller kanske bara åkt någon av dom där sjukt värdelösa berg och dalbanorna en snabbis, och det är förståeligt då VR fortfarande är så pass nytt, men om bara något år kommer VR explodera och ta över spelmarknaden, men är helt säker på att det kommer hitta ut till vardagliga livet också på många sätt, vi kommer vänja oss vid VR som vi vande oss från övergången mellan 2D till 3D. Plattskärmar är gammal teknologi om några år.

Ingen har ju sagt att alla aktörer kommer ha löst åksjukeproblemet för alla när dom väljer att släppa sitt VR headset. Som jag nämnt är vi i ett väldigt tidigt skede av teknologin än, och Oculus gör helt rätt att dröja din release tills den är finslipad.

Stannar här ett tag och svarar på frågor om någon undrar över något gällande VR, AR, Oculus, eller liknande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Dock har Oculus gjort stora framsteg med DK2 för att de som vanligtvis inte har tendenser till att bli åksjuk, och har gjort betydligt mer än vad konkurrenterna har gjort. Och jag tror att de har löst problemet ännu mer med konsumentversionen. Sen anser jag att det är lite upp till vad man spelar också, och hur väl spelutvecklarna har integrerat tekniken i sitt spel. Också så klart det viktigaste av allt, att ens dator klarar av att driva spelen i 75 FPS. Ju längre ifrån du hamnar 75 FPS, desto större chans har du att må illa. Och det gäller om FPS går åt båda hållen. Därför är det viktigt att du har Vsync aktiverat så du inte ligger över 75.

Jo det har du rätt i.
Enda spel jag känner jag får åksjuketendenser i är minecraft konstigt nog (vanlig skärm) och det trots höga fps, annars blir jag aldrig åksjuk.
Tror dock aldrig att vem som helst kan sätta på sig en oculus eller liknande i även i framtiden och klara sig utan åksjukan tyvärr.
Liksom det finns folk som inte ser 3d med shutterglases (jag tex) eller med polariserat ljus (detta ser jag men trvis inte alls med det) så kommer det vara folk vars hjärna inte kommer kunna ta hand om den konflikt det kommer från dom olika sinnena.
Enda universiella lösning jag ser är om man kommer kunna påverka syn och balans med samma stimulation så denna konflikt försvinner.

Skrivet av Limpfittz:

Du har rätt, men du får inte glömma bort att vi är i ett väldigt tidigt skede av VR fortfarande. Inom en snar framtid kommer uppdateringen vara i princip instant, och en hel del mjukvaruaccelererade lösningar kommer fixa åksjukeproblen helt. Är så säker på detta att jag sätta min högra pungkula på det.

Absolut framtiden har mycket kvar att erbjuda inom denna teknik ännu. Men så länge det finns folk som blir åksjuka på annat sätt än onaturliga intryck via synen så kommer dom inte kunna rädda alla tyvärr
Det är i alla fall vad jag tror.

Sitter och väntar spänt efter konsumentvarianten så även jag kan ansluta mig till VR-sällskapet. Har lyckats hålla mig borta från dk1 och 2 ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt