Flytta till studentrum på 17 kvm, Jerum - råd om möblering och korridorsliv?

Permalänk

Flytta till studentrum på 17 kvm, Jerum - råd om möblering och korridorsliv?

Hej, jag har lyckats få tag i ett studentrum i Jerum (nära Gärdet, Stockholm) på 17 kvadrat. Rummet är ca 3x4m plus en liten hall och egen toalett+dusch som kommer renoveras under våren. Nedan syns en bild på hur jag skulle kunna inreda det (ej mitt rumsnummer), men det kanske blir lite trångt... I nedre högra hörnet är våningssängen, med två stolar och ett bord nedanför. Vid andra väggen står (den ej ännu införskaffade) TVn. I övre vänstra hörnet står datorn på ett skrivbord jag redan äger, och vid sängens fot står en bokhylla som skärmar av ett mindre "matbord", med befintliga barstolar.

Är det värt att skaffa en loftsäng från Ikea (förmodligen 90cm, kanske 140cm om det får plats - osäker på hur exakt ritningen jag fått är) för att frigöra uttrymme på golvet? Vet någon hur högt i tak det är, just i Jerum? Man vill ju ogärna ha det för tight där uppe. Vissa säger att man bör fästa sängen i väggen. Får man skruva i väggarna på det viset?

Hur mycket köksutrustning behöver man i rummet? Har tänkt införskaffa riskokare, och möjligtvis ett mindre kylskåp, men det kanske inte behövs. Vattenkokare och brödrost äger jag redan. Det verkar som att man ofta äter frukost, och ganska ofta även middag, på rummet. Stämmer detta med era erfarenheter? Delar man på dammsugare i korridoren, eller förväntas man ha eget?

Jag har aldrig haft en TV förut, men funderade på att köpa en begagnad av en kompis för att prova på. Ger det något mervärde, t ex om man vill bjuda in kompisar på filmkväll eller så? Kanske är det bättre att införskaffa sig en projektor? Jag ser ganska sällan på film, men har tillgång till Netflix och kan ju alltid använda TVn/projektorn till Youtube eller spel.

Tacksam för generella tips och respons på mina planer!

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

Oj, det var väldigt många frågor. Kan inte svara på alla då jag har ett större rum och på annan plats men några kan jag svara på iaf:

Kylskåp behövs inte egentligen, men då finns risken att nån tar något av dig i det gemensamma köket. Inget finns i köket egentligen, men eftersom många bott där innan och lämnat efter sig grejer så finns det mesta. Dammsugare finns i alla fall i min korridor. Vad gäller middag osv så skiljer det sig från korridor till korridor, i vissa korridorer ser man aldrig någon annan medan man i andra kan tro att folk bokstavligen bor i köket!

Filmkväll och så kan vara trevligt, men då behöver alla någonstans att sitta. Mitt förslag är att köpa det nödvändigaste först och se hur rummet ser ut innan du går ut på möbeljakt.

Vad pluggar du förresten?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Tack för svar! Ja, det blev lite många frågor, men eftersom vissa var ganska specifika hoppades jag på att någon kanske kunde svara på dem...

Kylskåp skulle nog vänta i vilket fall som helst. Men jag tar det som att du inte har ett eget? Jag väntar lite med andra köksgrejer med då, även om det finns att ta hemifrån vid behov.

Man får hoppas att folket i min korridor är trevliga! Vore kul med lite sammanhållning, minus fester flera gånger i veckan.

Mm, det är sant... Svårt att få in mer än möjligtvis en soffa för två under sängen.

Jag pluggar design och produktframtagning på KTH - kommer bli skönt att inte ha särskilt långt till campus!

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuhcForgh:

Är det värt att skaffa en loftsäng från Ikea (förmodligen 90cm, kanske 140cm om det får plats - osäker på hur exakt ritningen jag fått är) för att frigöra uttrymme på golvet? Vet någon hur högt i tak det är, just i Jerum? Man vill ju ogärna ha det för tight där uppe. Vissa säger att man bör fästa sängen i väggen. Får man skruva i väggarna på det viset?

Du år skruva i lägenheten, du får inte förstöra den.

Rummet påminner om ett studentrum jag hade, det var dock 3,5kvm mindre, hyttformen är det viktiga. Vad det gäller säng så är loftsängar teoretiskt bra ideér, i verkligheten så blir de gärna rangliga ljusdödare. Vill du ha utrymme föreslår jag istället att du skaffar höga ben till sängen och plastbyttor där du kan förvara litteratur och annat jox.

Skrivet av LuhcForgh:

Hur mycket köksutrustning behöver man i rummet? Har tänkt införskaffa riskokare, och möjligtvis ett mindre kylskåp, men det kanske inte behövs. Vattenkokare och brödrost äger jag redan. Det verkar som att man ofta äter frukost, och ganska ofta även middag, på rummet. Stämmer detta med era erfarenheter? Delar man på dammsugare i korridoren, eller förväntas man ha eget?

Stekpanna, kastrull osv. Tallrikar kan lugnt ersättas med matlådor. Egen riskokare låter nu i efterhand som en bra idé.
I alla korridorer jag har bott i så har det funnits dammsugare av varierande funktionsduglighet... Köp inte en direkt.

Skrivet av LuhcForgh:

Jag har aldrig haft en TV förut, men funderade på att köpa en begagnad av en kompis för att prova på. Ger det något mervärde, t ex om man vill bjuda in kompisar på filmkväll eller så? Kanske är det bättre att införskaffa sig en projektor? Jag ser ganska sällan på film, men har tillgång till Netflix och kan ju alltid använda TVn/projektorn till Youtube eller spel.

Vänta och se hur det blir.

Belamra inte lägenheten, lägg bara till det du faktiskt behöver och försök inte att förutse behov som ännu inte uppstått. 17kvm är inte mycket yta och tänk på att du faktiskt ska bo där och spendera mycket tid där. Ju fler saker du drar in desto svårare kommer alla moment att bli, vare sig det gäller dammsugning eller att hålla ordning.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem

Det är lätt att höra vilt skiljda erfarenheter av studentkorridorer om man frågar runt. Det beror nog mycket på i vilken korridor man hamnar, och säkerligen också på hur man är som person själv, då man trots allt har rätt goda möjligheter att själv se till att korridoren blir trevlig. Jag hade en väldigt trevlig tid i studentkorridor och såg ingen anledning att flytta under studietiden. Jag vet andra som flyttade mer eller mindre så fort de kunde hitta en "egen" lägenhet. Standarden på rum och kök varierade rätt kraftigt mellan olika boenden, vilket säkert är en faktor i hur man trivs.

Personligen så åt jag väldigt sällan på rummet, utan generellt i köket. Jag såg ingen anledning att ha utrustning för matlagning på rummet. Vårt gruppkök var dock relativt stort, nyrenoverat och vi höll det kontinuerligt välstädat. Jag vet andra korridorer med identiska kök som inte skötte städbiten, varpå det snabbt blev rätt otrevligt att vara i köket, personer lät sin disk stå framme, vilket gjorde att även nästa person gjorde så, etc. Jag har sett fullkomligt horribla situationer med mer än veckogamla sopor, fullkomligt fullpackat på alla arbetsytor med smutsig disk och rent ut sagt ohyra; frysar som blivit totalt oanvändbara pga att hela innehållet bara var is, så till den grad att de inte ens gick att stänga (vilket sedermera orsakade vattenskador när elen stängdes av under en renovering); kök som stängts tills städfirmor fått någon heldag på sig att röja upp och sanera, osv. Det ska sägas att det kan bli precis hur grisigt som helst (och detta rätt snabbt) om man helt saknar incitament för att hålla saker rena.

Jag ser att ni är 15 som delar kök. Det är mer än dubbelt så många som vi var. Jag tror generellt att det är svårare att "hålla ordning" ju fler man är, så det kan bli en liten utmaning. Det känns också som en viss förhöjd riskfaktor för att det blir just "fest varje fredag+lördag", vilket är lite störande om man själv bara vill laga mat.

Det krävs en kollektiv insats för att hålla gemensamma utrymmen trevliga, men samtidigt tror jag att det räcker med att en eller ett par personer föregår med gott exempel för att man snabbt ska kunna vända en mentalitet i ett sådant boende. För att medverka till att skapa en trevlig korridor så var beredd på att känna att du gör "mer" än andra, men se tiden som en investering. Dock har jag som sagt inte erfarenhet av att vara så många som 15 som delar på ett studentkök.

Vad gäller rummet så hade jag ingen mathörna (åt som sagt inte på rummet om det gick att undvika), men fick plats med säng, stort (snarare "långt") skrivbord, tresitssoffa, fåtölj, soffbord och lite därtill, på ungefär samma yta som du verkar ha. Man dansade inte tango i rummet, men det var mer än tillräckligt för mig.

Projektor kan mycket väl vara trevligt att ha. Jag hade möjlighet att relativt konstant kunna låna en projektor till mitt rum, vars bild jag slängde upp på en vit vägg i rummet. Det blev många trevliga filmkvällar med sällskap (och glass! ).

Vad gäller att skruva i väggarna så var det rätt OK där jag bodde. Att montera upp saker på väggarna brukar räknas som "normalt slitage" så länge man inte ballar ur helt. När jag flyttade in så var väggarna närapå totalt perforerade av hål, som fylldes i lite hafsigt med fogmassa. Jag själv borrade upp ett skärmfäste med vridbar arm för datorskärmen (vilket jag kan rekommendera: det frigör ordentligt med användbart utrymme på skrivbordet att slippa skärmfoten).

Jag hade avvaktat med loftsäng tills jag visste att jag faktiskt behövde mer utrymme. En säng kan generellt dubbelarbeta som sittyta, så den är rätt mångsidig på egen hand.

Gemensam dammsugare eller ej kan variera, så jag vet inte hur du kommer ha det. Vi hade ingen gemensam dammsugare genom hyresvärden, om än det fanns viss gemensam städutrustning i köket. Dock lämnar avflyttande studenter ofta kvar utrustning som kan vara till nytta för andra, så utbudet kan lätt byggas på. Jag hade exempelvis installerat kaffebryggare, TV och vattenkokare för gemensamt bruk i gruppköket som jag även "donerade" till korridoren vid avflytt.

Vad gäller "stölder" i gemensamma kök så blev vi väl av med en TV någon gång. Det är inte värt att ha alkohol stående i gemensamma kylskåp, då det alltid kommer någon extern person på fest som får för sig att ta för sig. I övrigt så lånades det väl ofrånkomligen mjölk fram och tillbaka, men för oss hölls det rätt väl i schack.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Många goda råd, men framför allt tycker jag att du borde skaffa saker till lägenheten när du först är på plats. Visst det är inte fräckt att sova på en madrass första veckan, men du kan bilda dig en ordentlig bild om vad som faktiskt får plats, och inte får plats jämnfört med att sitta och titta på en höftad ritning.

Tyvärr är det just i sådana rum som minimalistisk stil funkar bäst, det blir lätt kluddigt och trångt ju mer du försöker få in.

Jag hade både loftsäng och vanlig, och enligt mig behövs det riktigt högt i tak för att en loftsäng ska fungera. Kylskåp är riktigt trevligt, men mitt blev snabbt varmt och lät mycket och såldes ganska snabbt.

Projektor är guld, jag har en själv(även ifall jag bor i en 95kvm 2a nu:P), men då tillkommer ofta högtalare och liknande, samt har du plats för att få en tillräckligt stor bild? Tv kanske inte är lika fräckt, men du har högtalare och bild, samt för mig var det väldigt avslappnande att bara knäppa på tv och ha musiken komma från något annat håll.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Testpilot

Har bott i fyra olika korridorer med rum på mellan 10 och 15 kvadrat och jag håller med phz att det är väldig stor skillnad beroende på vad det bor för personer i korridoren och storleken har nog en viss inverkan på möjligheten att hålla ordning. Den första korridoren jag bodde i hade nog uppemot 20 pers som delade på två kök och ett allrum och man delade även dusch, där kunde det se ut så här i köken: http://swec.powerburk.com/studentkok.jpg (autentisk bild från 2004)
Vi hade även en årlig fest i hela huset som hamnade i tidningen: http://www.corren.se/nyheter/mobler-for-125-000-rok-pa-fest-4...

Sist bodde jag i en liten korridor där vi bara var 8 pers och där hade vi väldigt trevlig stämning, alla hjälpte till och städade och vi hade ofta filmkvällar och följde TV-serier på den gemensamma TV:n i allrummet så det varierar som sagt. Jag hade ingen matplats i något av rummen, som mest åt man vid datorn om jag åt på rummet men det vanligaste, iallfall i den sista och trevligaste korridoren, var att man åt i allrummet och snackade med dom andra.

Jag är inte så jättesocial av mig men försöker man bara lite så kan det vara ganska bra att bo i en korridor om man vill lära känna folk, oftast bor det människor från väldigt olika utbildningar och då har man ju chans att träffa andra än de man går i samma klass med, eventuellt kan man följa med på en fest hos någon som en korridorsgranne känner osv, bor man i en egen lägenhet är det lätt att isolera sig och om man som jag inte gillar att tränga mig på så var det ganska praktiskt att bara kunna gå utanför dörren och kolla om nån har nått på gång. Sen passar ju inte korridorsliv alla, många klarar inte av det utan vill kunna var själv men det är helt klart värt att prova först tycker jag.

I alla korridorer jag bodde i fanns det tillgång till ett eller flera egna skåp i köket/allrummet där man kunde förvara köksverktyg och torrvaror så man slapp ha det på rummet och som det syns på skåpet längst till vänster i bilden ovan fanns det även möjlighet att låsa i just den korridoren men det var dock inget som behövdes, så illa var det inte.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Standardinredningen i rummen brukar vara en säng, skrivbord och liten bokhylla. Förutom det kan man få plats med en extra möbel. Jag hade ett extra bord för datorn tog upp hela skrivbordet.

Hur bra du trivs i korridoren beror på vilken typ av person du är. Om du gillar gemenskap och hippiekollektiv kommer du passa in. Om du har problem med "gemensamt ansvar" och inte vill föra krig med arga lappar bör du leta efter annat boende. Jag avskydde min korridor men inte så mycket att jag ville betala mer för en riktig lägenhet.

Permalänk

Tack för alla svar, hörrni!

Har nu flyttat in, och kommer nog inte få plats med en våningssäng. Rummet kändes lite mindre än vad jag trodde, men samtidigt tillräckligt med plats ändå. Folk verkar schyssta, även om de inte verkar gå utanför rummet alltför ofta. Inga problem med för många människor i köket alltså!

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

Bodde på ca. 13kvm första åren i Uppsala. Hade bara ett utfällbart tvättställ, toaletten var gemensam i korridoren.

Annars hade jag bara en säng, en datorbänk, några bokhyllor/byråer, en vattenkokare och en mini-kyl (allt som förvaras i den gemensamma kylen är allmän egendom, även du skriver dit namn på sakerna). Lagade maten i det gemensamma köket. Man skaffade sig mattider då det var lite folk i köket. Ofta tog jag med maten in på rummet och åt där. Var ingen som kände för att vara social med folk man bara tvingats bo tätt inpå p.g.a omständigheterna. Hade även en del eget porslin som jag förvarade på rummet (annars blev det stulet, repat eller krossat). Stämningen varierar kraftigt från korridor till korridor.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Får du plats, så köp en Friheten bäddsoffa (Har en själv och är mycket nöjd) från IKEA. IKEA har riktigt bra lösningar för Compact living.

Länk till bäddsoffan.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30243035/