AMD överväger släppa A-serien Carrizo för stationära datorer

Permalänk
Melding Plague

AMD överväger släppa A-serien Carrizo för stationära datorer

Trots att processorfamiljen Carrizo för sockel FM2+ lagts på hyllan uppges AMD internt diskutera möjligheterna att lansera den till början av 2016, tätt inpå framtida Bristol Ridge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Prisläget på DDR4 i början av 2016 skulle kunna bli en avgörande faktor för det beslutet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Guh... Ingen kärlek till AM3+ ägare

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Guh... Ingen kärlek till AM3+ ägare

Deras bäst presterande konsument processorer finns fortfarande på Am3+. Bara att de har lite hög tdp . Tror inte folk köper Am3+ för att köra med en 4 kärnig apu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Skippa socklade processorer och gör NUC liknande datorer av mobilprollarna istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför så nära inpå ny generation?
AMD fansen har valt sig att vänta. Bättre göra riktigt bra ifrån sig på FM3 istället för släppa något som kommer va relativt utdaterad 2016.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Varken Carrizo eller Bristol Ridge bör släppas så sent som 1:e respektive 3: kvartalet 2016 då dom är byggda på Bulldozer arkitekturen(från 2011) och vi det laget helt förlegade.
För mig kvittar det om den har DDR4 stöd eller ej, det är inte grafikkretsen som är problemet men visst det blir lite mer fart på den delen med DDR4.
Det är den föråldrade/ineffektiva cpu:n som är problemet.
Ungefär som att Intel skulle släppa Pentium cpu:er för socket 1150 med Core2 Duo arkitekturen vilket inte skulle ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Deras bäst presterande konsument processorer finns fortfarande på Am3+. Bara att de har lite hög tdp . Tror inte folk köper Am3+ för att köra med en 4 kärnig apu.

De kunde ju gjort en 8-kärninig variant utan integrerad GPU menar jag. Men det är väl för nära inpå ZEN antar jag. Annars har jag alltid gillat amd för att man sluppit byta sockel stup i ett. Men det kanske är slut med det nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De kunde ju gjort en 8-kärninig variant utan integrerad GPU menar jag. Men det är väl för nära inpå ZEN antar jag. Annars har jag alltid gillat amd för att man sluppit byta sockel stup i ett. Men det kanske är slut med det nu.

Är det vanligt att AMD ägare byter ut CPU utan att byta moderkort? De gånger jag har haft AMD så har det då inte varit aktuellt med att endast byta CPU. Men jag kanske hade datorn för länge alt. köpte precis innan de byttes ut. Det AMD sockets jag har haft utan att uppgradera cpu är socket A, socket 939 och socket AM2.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Är det vanligt att AMD ägare byter ut CPU utan att byta moderkort? De gånger jag har haft AMD så har det då inte varit aktuellt med att endast byta CPU. Men jag kanske hade datorn för länge alt. köpte precis innan de byttes ut. Det AMD sockets jag har haft utan att uppgradera cpu är socket A, socket 939 och socket AM2.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja historiskt har det varit så, i alla fall med Socket A och AM-varianterna. Tumregeln har varit att du kan ha nyare cpu i äldre socklar med inte äldre cpu i nyare socklar. Visst fick man bättre prestanda med en helt ny sockel men nytt moderkort, nya minnen osv är kanske inte alltid så lockande för folk, så personligen ser jag gärna att de fortsätter med kompatibiliteten.

Jag tror det kan ligga mer pengar i det också för den delen. Inköpsviljan lär ju dämpas något om man _måste_ köpa nytt moderkort bara för att man vill ha ny cpy.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja historiskt har det varit så, i alla fall med Socket A och AM-varianterna. Tumregeln har varit att du kan ha nyare cpu i äldre socklar med inte äldre cpu i nyare socklar. Visst fick man bättre prestanda med en helt ny sockel men nytt moderkort, nya minnen osv är kanske inte alltid så lockande för folk, så personligen ser jag gärna att de fortsätter med kompatibiliteten.

Jag tror det kan ligga mer pengar i det också för den delen. Inköpsviljan lär ju dämpas något om man _måste_ köpa nytt moderkort bara för att man vill ha ny cpy.

I just detta fallet känns det schysst mot Fm2+ att skicka iväg en sista uppgradering som sänker temperaturer och ökar prestandan något så att burken funkar som htpc med uhd fullt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja historiskt har det varit så, i alla fall med Socket A och AM-varianterna. Tumregeln har varit att du kan ha nyare cpu i äldre socklar med inte äldre cpu i nyare socklar. Visst fick man bättre prestanda med en helt ny sockel men nytt moderkort, nya minnen osv är kanske inte alltid så lockande för folk, så personligen ser jag gärna att de fortsätter med kompatibiliteten.

Jag tror det kan ligga mer pengar i det också för den delen. Inköpsviljan lär ju dämpas något om man _måste_ köpa nytt moderkort bara för att man vill ha ny cpy.

Nja, det stämmer inte. Man kan använda en gammal (tex AM2) processor i en nyare sockel (tex AM2+), men man går miste om vissa förbättringar den nyare sockeln medger.

Permalänk
Medlem

Enligt Anandtech rör det sig om 5% högre IPC och 40% lägre strömförbrukning.

Suck, jag kommer ihåg Excavator från 4 år gamla slides. Då var det typ ett 12-kärnigt FX-chipp som det handlade om.

Permalänk
Medlem

Det vore trevligt. Har ett FM2+ mobo och funderat lite på att uppgradera CPUn den senaste månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Nja, det stämmer inte. Man kan använda en gammal (tex AM2) processor i en nyare sockel (tex AM2+), men man går miste om vissa förbättringar den nyare sockeln medger.

Phenom hade minnescontroller för både ddr2 och ddr3. Jag hade själv en Phenom 9950BE i en AM2-sockel, och denna var egentligen byggd för am3. Så jag tror du rör ihop det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De kunde ju gjort en 8-kärninig variant utan integrerad GPU menar jag. Men det är väl för nära inpå ZEN antar jag. Annars har jag alltid gillat amd för att man sluppit byta sockel stup i ett. Men det kanske är slut med det nu.

Am3 har ju funnits länge och lär inte bli ersatt förrän 2016. Eller hur länge tycker du en sockel ska hållas igång?

Och det var vel inte förrän phenom 2 ddr3 började stödjas?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Am3 har ju funnits länge och lär inte bli ersatt förrän 2016. Eller hur länge tycker du en sockel ska hållas igång?

Och det var vel inte förrän phenom 2 ddr3 började stödjas?

Ja det stämmer, men Phenom II hade dubbla minnescontrolers så man kunde ha dem i AM2/AM2+-socklar.

Hur länge en sockel skall hållas igång borde vara så länge det finns köpare av processorer som passar. Det lär ju dröja innan man slår i taket på HT-bussen om man säger så.

Sedan så sker nog övergången till nyare socklar naturligt om det finns tillräckligt med nyheter som inte går att implementera på ett smidigt sätt med befintlig sockel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det stämmer, men Phenom II hade dubbla minnescontrolers så man kunde ha dem i AM2/AM2+-socklar.

Jo jag vet men din 9950be var ju en phenom alltså Am2 och Am2 + det var det jag reagerade på
När du påstod att den var till Am3.
Har inte heller hittat något som påstår annat när jag googlade lite snabbt.
Men skitsamm amd har nog bestämt sig för att inte lägga mer pengar på nya produkter för am3 plattformen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo jag vet men din 9950be var ju en phenom alltså Am2 och Am2 + det var det jag reagerade på
När du påstod att den var till Am3.
Har inte heller hittat något som påstår annat när jag googlade lite snabbt.
Men skitsamm amd har nog bestämt sig för att inte lägga mer pengar på nya produkter för am3 plattformen.

Hmm.. Nog jag som rört ihop det. Jag körde min 965BE ett tag på AM2-sockel. Så det är nog som du säger.

Men jo det stämmer nog att de lagt ner nu. Finns ju inget Native USB3-stöd eller M2/NGFF-stöd på 990FX-chipset heller så ny sockel behövs ju helt klart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Phenom hade minnescontroller för både ddr2 och ddr3. Jag hade själv en Phenom 9950BE i en AM2-sockel, och denna var egentligen byggd för am3. Så jag tror du rör ihop det.

Denna diskussion är egentligen utanför ämnet, men generellt kan man säga att AM2 processor passar i AM2+ sockel och vice versa. AM3 processor passar i AM3+ sockel men INTE vice versa. Detsamma gäller FM2 processor och FM2+. Orsaken till att AM3+/FM2+ processor inte passar i föregående socklar är de extra benen som sitter på +varianterna (och säkert andra orsaker också).

Dock kan det förekomma undantag beroende på vad moderkortstillverkarna kokat ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Det är den föråldrade/ineffektiva cpu:n som är problemet.

Är den 40% mer effektiv än Kaveri så är den långt ifrån föråldrad, då är den antagligen det effektivaste och bästa de har.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Är den 40% mer effektiv än Kaveri så är den långt ifrån föråldrad, då är den antagligen det effektivaste och bästa de har.

"De fyra Excavator-kärnorna, som beräknas kunna utföra endast fem procent fler instruktioner per klockcykel (IPC) mot Kaveri och Steamroller.

Den ringa ökningen ackompanjeras istället av 40 procent lägre strömförbrukning."

Frågan är om deras klockfrekvenser kommer att höjas upp till 4 Ghz eller mer då kan den bli hyfsad.

Men fortfarande så halkar den efter en hel del efter Intel eftersom den bygger på den föråldrade Bulldozer arkitekturen och den är från 2011.

Jag kör själv med AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Frågan är om deras klockfrekvenser kommer att höjas upp till 4 Ghz eller mer då kan den bli hyfsad.

Troligen inte då man använder teknik ifrån GPU-tillverkningen för att få tätare och strömeffektivare chip. Spelar ingen roll eftersom det är för mobile. Laptop-chip går vanligtvis i lägre frekvens än desktop-diton, det handlar om chip i 15-35 Watt. Och om de faktiskt har 40% bättre effektivitet jämfört med Kaveri så är de i en fullgod klass för laptop etc. Nära Intel trots 28 nm nod.

Därför rätt osannolikt att de kommer släppas för desktop, kommer troligen inte bli några högre klockfrekvenser utan att man omdesignar kislet. Så ganska meningslöst med stt sådant släpp, kostar massor och ger typ inget då nästa chip ska släppas samma år. Varför man upprepar wccf:s lösa rykten kan man ju undra. De återrapporterar allt möjligt som sedan aldrig har nåt med verkligheten att göra.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Vad menas med effektivitet då? Är det prestanda i förhållande till förbrukad energi, prestanda per klockcykel eller helt enkelt enbart prestanda?

Drar den mindre ström vid samma prestanda kanske man kan kompensera det genom att klocka upp den så den drar lika mycket ström som innan men med högre prestanda? Inte för jag tror de gör det (antagligen är det annat som sätter gränserna för prestandan också). För en stationär dator är det inte lika viktigt att ha låg strömförbrukning som hos en batteridriven dator så kanske kan man i viss mån skruva upp prestandan en del istället? Å andra sidan när man krymper ner kretsarna så utvecklas energin på en mindre yta så man kanske ändå ligger nära maxtemperatur trots den lägre strömförbrukningen?

Permalänk
Avstängd

Dom skulle kunna göra ett SoC eller en något liknande en NUC.
Det vore inte helt fel.

Permalänk
Medlem

Har dom verkligen börjat att diskutera ett framtida släpp, så ska dom sluta diskutera och ta ett belut JA!
Företag som det diskuteras för mycket i har i historien varit företag som fått stå som exempel på dåligt mannagement = konkurs.

Hoppas dom tar sitt förnuft till fånga och släpper direkt och inte senare...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vad menas med effektivitet då? Är det prestanda i förhållande till förbrukad energi, prestanda per klockcykel eller helt enkelt enbart prestanda?

Drar den mindre ström vid samma prestanda kanske man kan kompensera det genom att klocka upp den så den drar lika mycket ström som innan men med högre prestanda? Inte för jag tror de gör det (antagligen är det annat som sätter gränserna för prestandan också). För en stationär dator är det inte lika viktigt att ha låg strömförbrukning som hos en batteridriven dator så kanske kan man i viss mån skruva upp prestandan en del istället? Å andra sidan när man krymper ner kretsarna så utvecklas energin på en mindre yta så man kanske ändå ligger nära maxtemperatur trots den lägre strömförbrukningen?

Ja det borde ju finnas en hel del rum för överklockning med 40% lägre strömförbrukning tycker man.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

De får gärna släppa dessa! Förbättringarna som 40% lägre strömförbrukning känns bara det som en väldigt bra anledning att släppa dom.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Datavetare
Skrivet av xpanterx:

Ja det borde ju finnas en hel del rum för överklockning med 40% lägre strömförbrukning tycker man.

Inte nödvändigtvis. Titta på Jaguar, den har riktigt bra perf/W och väldigt låg absolut effekt så länge man håller sig under 2GHz. Däremot så ser man att absolut effekt för Jaguar drar iväg rejält efter 2GHz, derivatan på P(f) kurvan (P är effekt och f är frekvens) är långt mycket högre för Jaguar än den är för t.ex. Steamroller vid samma frekvens.

Så optimeringar som förbättrar perf/W vid nominell frekvens kan mycket väl rejält försämra möjligheten till överklockning.

Sedan har jag inte sett exakt hur man kommit fram till 40% mer effektiv, jämför med IvyBridge->Haswell där den senare hade 20 gånger längre strömförbrukning i "idle" vilket typiskt gav en fördubbling av batteritiden i många "normal" arbetslaster för mobila enheter. Är det 40% mer effektiv vid max last är det imponerande, är det något form av genomsnitt för "normalt" arbete är det inte speciellt imponerande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Snabba ryck nu innan Intel släpper sina CPUer bestyckade med nästa generations Iris Pro.
Det blir bara väldigt väldigt synd om inte Carrizo ska få glänsa. Risken är nämligen att Skylake's Iris Pro GT4e med 72EU's kommer lyfta ribban med 80% mot gamla Iris Pro. Det finns även antydningar om fullskaligt DirectX12 stöd. Och så vitt jag vet är 1st gen Iris Pro redan nu den starkaste iGPU'n på marknaden (om jag inte missat nått).
Så släpp Carrizo ASAP!

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!