Permalänk

Windows 7 Fil?

Halloj i lådan.

Har nyss införskaffat mig en SSD disk och tänkte föra över mitt Windows 7 på denna.

Problemet kommer, att jag inte hitta denna Windows 7 ISO filen.

Datorn är köpt sedan 3år tillbaka.

Jag fick ingen windows skiva med, utan det var redan förinstallerat.

Produktnycklen har jag, men dock så hittar jag inte Filen för att lägga över till USB, för att sedan installera på SSDn.

Någon som vet var den kan gömma sig? Eller jag får helt enkelt ringa till företaget jag köpt datorn ifrån och gnälla?

Tack för mig!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverFalcon:

Halloj i lådan.

Har nyss införskaffat mig en SSD disk och tänkte föra över mitt Windows 7 på denna.

Problemet kommer, att jag inte hitta denna Windows 7 ISO filen.

Datorn är köpt sedan 3år tillbaka.

Jag fick ingen windows skiva med, utan det var redan förinstallerat.

Produktnycklen har jag, men dock så hittar jag inte Filen för att lägga över till USB, för att sedan installera på SSDn.

Någon som vet var den kan gömma sig? Eller jag får helt enkelt ringa till företaget jag köpt datorn ifrån och gnälla?

Tack för mig!

Microsoft har slutat ge ut Windows 7 ISO filer men man kan hitta det på andra sidor som detta.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

När man köper en dator med förinstallerat Windows, så medföljer på disken en dold partition med Windows för ominstallation. Bland de första sidorna i medföljande (eller nedladdad) manual står det att du skall skapa en uppsättning DVD skivor uti det fall disken måste bytas.

Alltså: Läs manualen och skapa dina Windows DVD's om du har original hårddisken kvar.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

du måste ladda ner den från någon sida valet är ditt hur du gör det.

sen är jag tveksam om en dator är förinstallerad med windows 7 så borde inte produckt nyckeln funka dör det är ju så att det ska finnas en unik nyckel för varje dator.

men du gör på ditt sätt.

Visa signatur

[Minecraft Server] Dell Optiplex 745/ Core 2 quad q6600 2.4GHZ x4 / Gt610 / Hitachi 250GB Sata / 4GB Ram/
[GamingPc#1] Asus M2N-E / Amd Athlon II 6000+ / 2.5 GB RAM / XFX 9800 gtx+ / seagate 250 GB ide /

Permalänk

Tack för svaren.

m4gnify, det programmet laddade jag ner, men som sagt, har ingen fil att ladda upp.

Det enda jag fick med när jag köpte datorn var: VGA Driver (V984) Win7 32/64: 268.29whql

Manualen innehöll hur jag kopplar in datorn samt garantierna. Hittar inget om den här Windows 7.

Om man nu skulle tanka ner Windows 7 SP1 ISO ( 32bit / 64bit ), så misstänker jag att min nyckel som är aktiverad på denna disk, inte kommer funka. Så återigen är man tillbaka på ruta 1..

Permalänk
Medlem

Använd detta program för backup av din aktivering innan du installerar om och återställ efter ominstallation, klart...

http://joshcellsoftwares.com/products/advancedtokensmanager/

Permalänk

Förstår inte riktigt den du länkade. Om jag trycker Activation Backup, var landar denna backupen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverFalcon:

Förstår inte riktigt den du länkade. Om jag trycker Activation Backup, var landar denna backupen då?

Samma ställe som du har den körbara filen, i en mapp som heter "Windows Activation Backup", ha allt på ett USB-minne så slipper du leta...

Permalänk

Okej då är jag med. Sedan för jag över den backupen på USB och kör den när jag satt i SSDn?

Permalänk
Medlem

Såg inte att länkarna till ISOs var borttagna från min länk, ber om ursäkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverFalcon:

Okej då är jag med. Sedan för jag över den backupen på USB och kör den när jag satt i SSDn?

Jepp, se alltså till att inte försöka aktivera innan.

Permalänk

Står såhär: Tokens: C:\Windows\ServiceProfiles\NetWorkService\AppData\Roaming\Microsoft\SoftwareProtectionPlatform\tokens.dat

Är det var det lägger sig?

Och, jag har endast fram till \NetWorkService

Jag har inte \AppData\Roaming\Microsoft\SoftwareProtectionPlatform\tokens.dat

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverFalcon:

Står såhär: Tokens: C:\Windows\ServiceProfiles\NetWorkService\AppData\Roaming\Microsoft\SoftwareProtectionPlatform\tokens.dat

Är det var det lägger sig?

Och, jag har endast fram till \NetWorkService

Jag har inte \AppData\Roaming\Microsoft\SoftwareProtectionPlatform\tokens.dat

Vad sysslar du med? Lägg programmet på ett USB-minne, kör det så backupen sparas i samma mapp, installera om och gör omvänt (läsandes från USB-minnet).

Permalänk

Ursäkta om det tär på ditt tålamod. Jag som är hyfsat ny med just sånt här har ingen aning. Jag vände mig till forumen för att just få hjälp. Har du ingen lust att förklara för mig så är det lugnt.

Permalänk

Aja, jag har iallafall gjort den här backupen, trodde den sparades i en viss fil, men den sparades på skrivbordet. Det blev 2 filer, Config samt tokens.dat.

Config är konfigurationsinställningar

tokens.dat är en DAT-fil

Hur går jag nu tillväga när jag kopplar in mitt ssd?

Permalänk

Bara som upplysning...
Katalogen \AppData\ är alltid dold så för att se dessa så måste man välja att "visa dolda filer".
I Windows7 finns inställningen i Kontrollpanelen - Mappalternativ - Visning - Visa dolda filer, mappar och enheter.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Tack för det Waxinator, då har jag lärt mig det

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverFalcon:

Tack för det Waxinator, då har jag lärt mig det

Alltså, "backupen" du gjorde är för dina filer osv. Inte en installationsfil för windows.
Skaffa en ISO från kompis/DreamSpark, mounta den på usbt och boota från den sedan. Installera på SSDn. Starta datorn och kör "backupen" för filer och inställningar.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Alltså, "backupen" du gjorde är för dina filer osv. Inte en installationsfil för windows.
Skaffa en ISO från kompis/DreamSpark, mounta den på usbt och boota från den sedan. Installera på SSDn. Starta datorn och kör "backupen" för filer och inställningar.

Nej, det är det inte, backup:en är för Windows aktivering, inget annat. Åtminstone så länge vi talar om backup:en som görs med Advanced Tokens Manager.

Windows Filöverföring (inbyggt i Windows) är ett utmärkt program att använda om man vill ha med sig alla filer (och de flesta inställningar (dock inte själva programmen)).

Permalänk
Medlem

Jag kan beskriva hur jag la över Advanced Tokens Manager på ett USB minne och sparade aktiveringen och licensnyckeln på USB minnet.

Först formaterade jag USB minnet med Fat32 och sedan laddade jag hem Advanced Tokens Manager och sparade filen i Hämtade Filer, därefter högerklickade jag på Zip mappen Advanced Tokens Manager v3.5 RC5 och valde att Extrahera mappen till USB minnet F:\

Advanced Tokens Manager ligger på USB minnet

Nu ligger Advanced Tokens Manager och även aktiveringen och licensnyckeln på USB minnet efter jag har kört Backup Activation

Nu kan jag gå in på USB minnet och klicka Advanced Tokens Manager och då finns möjligheten att köra Activation Restore från USB minnet

Edit: Om du inte förstår min beskrivning så är denna guide kanske bättre http://www.howtogeek.com/75496/how-to-reinstall-windows-witho...

Edit 2: Ni behöver inte vara orolig för att licensnyckeln syns i detta inlägg eftersom det är bara en nyckel som jag har hittat på.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeXFrame:

du måste ladda ner den från någon sida valet är ditt hur du gör det.

sen är jag tveksam om en dator är förinstallerad med windows 7 så borde inte produckt nyckeln funka dör det är ju så att det ska finnas en unik nyckel för varje dator.

men du gör på ditt sätt.

Jo men det är bara hårddisken som är bytt mot en ssd, i samma dator.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Mycket bra beskrivning Janee, så långt har jag kommit.

Jag tar steg för steg hur jag gjort:

Jag gjorde samma steg som Janee precis beskrev.

Jag kopplade sedan ur min nuvarande hårddisk (C:) för att trycka in min nya SSD.

Jag startade upp datorn, och den hade ingen hårddisk att starta upp på.

Jag startar om igen, och trycker på DEL som det står att jag ska göra.

Upp får jag en massa olika alternativ. Jag har kollat lite på bla. youtube för att se hur man ska gå tillväga.

Videon nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=SFowSc5gOhE

Men utan några framgångar. Istället får jag upp att jag ska Reperare Windows, eller Starta Normalt.

Jag tryckte såklart starta normalt, den startar upp, och samma mög kommer upp.

Min stora fundering är hur jag ska starta upp med SSDn som min huvuddisk, för att sedan installera Windows på den.

Där är jag låst.
Tack för att ni står ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverFalcon:

Mycket bra beskrivning Janee, så långt har jag kommit.

Jag tar steg för steg hur jag gjort:

Jag gjorde samma steg som Janee precis beskrev.

Jag kopplade sedan ur min nuvarande hårddisk (C:) för att trycka in min nya SSD.

Jag startade upp datorn, och den hade ingen hårddisk att starta upp på.

Jag startar om igen, och trycker på DEL som det står att jag ska göra.

Upp får jag en massa olika alternativ. Jag har kollat lite på bla. youtube för att se hur man ska gå tillväga.

Videon nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=SFowSc5gOhE

Men utan några framgångar. Istället får jag upp att jag ska Reperare Windows, eller Starta Normalt.

Jag tryckte såklart starta normalt, den startar upp, och samma mög kommer upp.

Min stora fundering är hur jag ska starta upp med SSDn som min huvuddisk, för att sedan installera Windows på den.

Där är jag låst.
Tack för att ni står ut!

Du ska inte starta med SSD:n, du ska starta med ditt USB-minne och sen installera Windows på SSD:n

Permalänk

Ah okej. Men en dum fråga. Hur kommer det sig att jag kan starta med USB, och inte med SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverFalcon:

Ah okej. Men en dum fråga. Hur kommer det sig att jag kan starta med USB, och inte med SSD?

För att du har installationsfilerna på USB-minnet och inte på SSD:n? Ytterst logiskt...

Permalänk

Det är klart..Men det räcker väl inte enbart med Windows Activation Backup mappen? Måste jag inte ladda ner Official Windows 7 SP1 ISO också och lägga över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverFalcon:

Det är klart..Men det räcker väl inte enbart med Windows Activation Backup mappen? Måste jag inte ladda ner Official Windows 7 SP1 ISO också och lägga över?

Ja, de instruktionerna har du ju fått sen innan...

Permalänk

Där ser man. Tankar ner ISO nu och får lägga över det på USB imorgon. Nu kallar bingen. Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverFalcon:

Har nyss införskaffat mig en SSD disk och tänkte föra över mitt Windows 7 på denna.

Du har inte funderat på att helt enkelt klona disken?