Permalänk
Medlem

USB portar slutar fungerar då och då

Hej Sweclockers!

Har ett litet problem med min data som börjar bli sjukt störande! Musen fryser till i windows lite då och då samtidigt som jag hör usb ljudet. Frysningen sker oftast 3sekunder, sedan fungerar musen igen. Efter ett tag fryser sig musen helt och jag måste reboota datorn. Frysningarna uppstår vanligtsvis när jag gör något krävande på datorn.
Jag har testat att formatera datorn ett antal gånger, men problemet kvarstår. Har testat min mus på annan dator och den fungerar bra där, så det är inte musen det är fel på. Har funderat lite på om min processor eller moderkort tagit skada? Vad är det som gör att usbportarna slutar fungera helt plötsligt? Fel på nätagg? Någon som har vart med om något liknande eller har någon aning om vad felet kan vara?

Specs:

Moderkort: MSI Z77A-S01 ATX
Processor: Intel core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)
processorfläkt: Arctic Cooling Freezer7 Pro rev.2
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev
Hårddisk: Corsair SSD Force 3 series 240GB
Minnen: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGANCE
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W 80+

//Philip

Permalänk

Låter som USB glapp (provat flera portar?) eller kraftigt överlastad processor (kolla Aktivitetshanterarens prestandaflik).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

När musen låser sig helt, har du testat ta ur och sätta i dess kontakt igen?

Om den funkar igen efter att du gör det så låter det som vad jag hade på min föregående dator, där var det nån form av konflikt pga att BIOS lät flera hårdvara dela på samma IRQ(tror jag det var, länge sen nu).

Där löste sig problemet permanent när ena CPU(XP2400+) gick sönder och fick avlägsnas efter flytt.
Har för mig att jag rejält reducerade problemet genom att prova att flytta ljudkortet till annan PCI.

Intressant nog var det också ett MSI moderkort. Kör för övrigt fortfarande med samma mus(7 år efter att jag köpt ny dator) så den var det inget fel på.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Avstängd

Jag hade liknande problem med min dator.. Annat moderkort.. mitt problem löste sig efter att jag uppdaterat bios.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Ne när den låste sig helt hjälpte det inte att plugga ur och plugga in bara. Har ett större problem nu. Nu startar inte datorn alls. Pillade med kablarna i datorn. Bytte plats på usbkabeln till annan usbport och drog ur "powerbutton kabeln" från moderkortet, men sen när jag satte tillbaka den ville inte datorn starta igen. Verkar som moderkortet blivit defekt :/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooses:

Ne när den låste sig helt hjälpte det inte att plugga ur och plugga in bara. Har ett större problem nu. Nu startar inte datorn alls. Pillade med kablarna i datorn. Bytte plats på usbkabeln till annan usbport och drog ur "powerbutton kabeln" från moderkortet, men sen när jag satte tillbaka den ville inte datorn starta igen. Verkar som moderkortet blivit defekt :/.

Där låter det mer som du kopplat den fel. Knappen är den dummaste/enklaste elektriska krets man kan hitta.

Hur ofta sker det?

Permalänk
Medlem

Det första låter som en konflikt eller drivrutins problem, testa att starta upp Linux och se om det blir samma fel där.

Det andra låter helt klart som du satt startknappskabeln fel på moderkortet. Kontrollera noga var den ska sitta, det står i regel på moderkortet vilka pins den ska sitta. Frågan är varför du drog ur den? Svårt att komma åt USB-kabeln?

Använd enbart de USB-portar som sitter på moderkortet som du når på baksidan av datorn i första hand. USB är inte helt och hållet plug-and-play ännu och kan du ha dina enheter ansluta på något annat sätt så är det att föredra. T ex PS/2 port på tangentbord osv.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Det första låter som en konflikt eller drivrutins problem, testa att starta upp Linux och se om det blir samma fel där.

Det andra låter helt klart som du satt startknappskabeln fel på moderkortet. Kontrollera noga var den ska sitta, det står i regel på moderkortet vilka pins den ska sitta. Frågan är varför du drog ur den? Svårt att komma åt USB-kabeln?

Använd enbart de USB-portar som sitter på moderkortet som du når på baksidan av datorn i första hand. USB är inte helt och hållet plug-and-play ännu och kan du ha dina enheter ansluta på något annat sätt så är det att föredra. T ex PS/2 port på tangentbord osv.

ja fick det att funka nu. Hade satt in i fel. hjärnsläpp

Permalänk
Medlem

Är det USB 3.0-portar (blåa) som du har problem med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det USB 3.0-portar (blåa) som du har problem med?

Ne det är alla usbportar. Inte bara usb3.

Permalänk
Medlem

Felet är fortfarande kvar med usb. testade med bara moderkortets usbportar och struntade helt i frontpanel, men hjälpte inte tydligen :/. Får väll testa linux och se om jag får samma fel där.

Permalänk
Avstängd

Har du uppdaterat bios?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Jag hade exakt samma problem på mina bakre USB portar, de som sitter fast på moderkortet. Det som löste det för mig var att klicka ur "snabb start" av windows i kontrollpanelen. Han jag fick tipset av sa att det tydligen inte var helt ovanligt att denna funktion i Windows ibland klantar till det med laddning av diverse drivrutiner. Datorn tar ca 3 sekunder längre att starta, men nu har jag inte längre några problem med USB portarna.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Har du uppdaterat bios?

Skrivet av K.fagerberg:

Jag hade exakt samma problem på mina bakre USB portar, de som sitter fast på moderkortet. Det som löste det för mig var att klicka ur "snabb start" av windows i kontrollpanelen. Han jag fick tipset av sa att det tydligen inte var helt ovanligt att denna funktion i Windows ibland klantar till det med laddning av diverse drivrutiner. Datorn tar ca 3 sekunder längre att starta, men nu har jag inte längre några problem med USB portarna.

Lycka till!

Ja testade att uppdatera Bios, men hjälpte inte :/. Snabbstart är en ny funktion i Windows 8 va? Jag har Windows 7 och hittar inte den funktionen i kontrollpanelen :). Har formaterat datorn på nytt utan att installera något. Har fryst till en gång nu bara, men känns som det måste vara ett hårdvarufel.

Permalänk

Angående låsningar så har min dator problem med Web sidor som kör flash reklam, så jag kör med ADblockPlus och slipper omstarterna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Har kommit på vad felet beror på. Det är ett värmeproblem. När moderkortet blir för varmt så stängs usbportarna av. Har kört med öppet chassi nu och har inte haft några problem alls. Har haft lite problem med att mitt grafikkort blir väldigt varmt, så det är väll dags att byta det och möjligtvis processorfläkt också.