PWM kontroller kort för Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

PWM kontroller kort för Raspberry Pi

Hej!

Tänkte göra ett litet projekt där jag kommer att styra två servon med hjälp av en Raspberry Pi men insåg att jag behöver en PWM kontroller för detta ändamål. Då jag inte är så erfaren med användning av PWM kontrollers så tänkte jag kolla här om någon kan rekommendera en billig men bra sådan. Gärna en som kan kontrollera minst 4 st servon samtidigt.

Jag har för närvarande kollat på denna:

http://www.adafruit.com/product/815

Finns det en billigare variant som är lika bra? Jag har f.ö. en liten breadboard och en massa male-male, male-female och female-female kablar som jag kan använda istället för ett PWM kretskort. Finns det någon bra PWM microkontroller ni kan rekommendera?

Tack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Finns det en billigare variant som är lika bra?

Utan att veta mer om vad du tänkt göra: Går det inte att göra PWM-funktionen i mjukvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Utan att veta mer om vad du tänkt göra: Går det inte att göra PWM-funktionen i mjukvara?

Det handlar om att styra två 6V servon som senare kommer att användas till att bygga en liten RC bil. Den kommer att köras i real-tid via Wifi uppkoppling men det är ett framtida projekt utan just nu handlar det om att endast styra två hjul med olika hastigheter.

PWM via mjukvara är ett alternativ men vill gärna testa att göra detta via en fysisk PWM kontroller som kopplas till GPIO på RPi:en.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Det handlar om att styra två 6V servon som senare kommer att användas till att bygga en liten RC bil.

Ah, OK. Då måste* man ändå ha en transistor för att klara effektuttaget. Hur sugen är du på att löda ihop något? Är ytmonterade kretsar ett problem? Vilka matningsspänningar finns tillgängliga och hur mycket effekt drar motorerna?

* Tror jag. Jag har ingen koll på hur mycket effekt man kan dra ur en GPIO-pinne på hallonpajen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Ah, OK. Då måste* man ändå ha en transistor för att klara effektuttaget. Hur sugen är du på att löda ihop något? Är ytmonterade kretsar ett problem? Vilka matningsspänningar finns tillgängliga och hur mycket effekt drar motorerna?

* Tror jag. Jag har ingen koll på hur mycket effekt man kan dra ur en GPIO-pinne på hallonpajen.

Har inga problem med att skaffa transistorer ifall det skulle behövas!

Jag kommer att köra med ett 5V batteri på 10000 mAh som matningsspänning. Har dock ingen aning om vilken effekt servorna drar (fick tag på någon no-name servo från China av en kompis som sa att matningsspänningen är på 6V, ska dock ta och fråga honom imorgon).

Angående RC cars, är det kanske bättre att köpa en färdig RC car och "uppgradera" med en Raspberry Pi (d.v.s. ta bort all kontrollutrustning som finns där i men behålla motorerna och chassit) eller är det bättre att köpa allt för sig och bygga själv?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Lekte lite med sw pwm för rpi för ett tag sedan
#14630324
Det funkade rätt OK men svarade inte alltid och gav små fel ibland

Ska du köra en RC car tycker jag du ska investera i en hw pwn controller. Finns nog många guider om du googlar och wifi strömmning är som du ser i inlägget ovan rätt enkel att lägga till

Permalänk
Skrivet av Icte:

Har inga problem med att skaffa transistorer ifall det skulle behövas!

Ah, jag tänkte att om det ändå krävs extra hårdvara i form av transistorer är det nog lika bra att stoppa dit en PWM-modul som gör hela jobbet.