Permalänk
Medlem

Överklockning av i5 750

Hej Swec,
Jag har en i5 750 som jag skulle vilja överklocka om det går.
Men jag har aldrig gjort det tidigare, så vet inte riktigt var jag börjar :-).

CPU: i5 750
Moderkort: Gigabyte GA-P55M-UD2
CPU-kylare: Hyper Evo 212

Det jag söker är först och främst lite snälla guider för nybörjare.
Tittar just nu på https://www.youtube.com/watch?v=Iy8D7bbxHXg
Som verkar vara ganska exakt samma setup, men det kan ju finnas någon liknande i textform :-).

//Nesvop

Permalänk
Medlem

Allt gick finfint igår, jag skrämde upp den stackars gamla processorn i 4.0 GHz. Sen körde jag lite snabbtest i Prime95, det gick fint, men det började bli varmt. runt 85-89 °C blev det innan jag valde att avsluta testet.

Jag undrar nu ifall jag kan tweeka min överklockning lite granna? Hur ofta går systemet på som det gör i Prime95, för det började nästan lukta lite från nätagget, förmodligen damm som har fastnat, men det känns ändå lite otrevligt :-).

Är det farligt/dumt att köra med ett system som blir så varmt i Prime95, jag spelar mest wow och det kändes som att temperaturen var helt OK när jag spelade?

Permalänk
Medlem

Har du kvar voltagen på auto inställningen?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Har du kvar voltagen på auto inställningen?

Vilken voltage menar du då?

CPU Clock Ratio: 20 X
BCLK: 200
CPU Vcore: 1.36250 V
QPI/VTT Voltage: 1.370
PCH Core: 1.160 V
CPU PLL: 1.920 V

Om det var någon av dem :-).

Permalänk
Medlem

Lasten på processorn som du får via prime 95 når du sällan med gaming.
Däremot är det väldigt intressant att vet vad du har för maxtemp.
Nu sitter jag själv förvisso på en 3570k som jag överklockat en del.
Den har jag en maxtemp på 75grader med min eftermarknads luftkylare.
Så jag vet inte riktigt vad din processor har för högsta arbetsområde men 85-90 grader är högt.

Risken är att den börjar throttla pga värmen i ditt fall.

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampen:

Lasten på processorn som du får via prime 95 når du sällan med gaming.
Däremot är det väldigt intressant att vet vad du har för maxtemp.
Nu sitter jag själv förvisso på en 3570k som jag överklockat en del.
Den har jag en maxtemp på 75grader med min eftermarknads luftkylare.
Så jag vet inte riktigt vad din processor har för högsta arbetsområde men 85-90 grader är högt.

Risken är att den börjar throttla pga värmen i ditt fall.

När jag spelade (höll hyffsad koll på temps) så låg den mellan ungefär 70-75 °C, men det var ju bara ett väldigt snabbt test.
Har nog en del att vinna på att rengöra datorn också :-).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Allt gick finfint igår, jag skrämde upp den stackars gamla processorn i 4.0 GHz. Sen körde jag lite snabbtest i Prime95, det gick fint, men det började bli varmt. runt 85-89 °C blev det innan jag valde att avsluta testet.

Jag undrar nu ifall jag kan tweeka min överklockning lite granna? Hur ofta går systemet på som det gör i Prime95, för det började nästan lukta lite från nätagget, förmodligen damm som har fastnat, men det känns ändå lite otrevligt :-).

Är det farligt/dumt att köra med ett system som blir så varmt i Prime95, jag spelar mest wow och det kändes som att temperaturen var helt OK när jag spelade?

Tror inte det var damm i ditt nätagg som lukta. Rätta mig om jag har fel men tror systemet tar mer effekt när man spelar då även gpun jobbar än när man kör prime95 o bara maxar CPUn.
Damm i CPU kylaren kanske. Om du rengör som du skrev kanske du får ner tempen.
Rengör med tryckluft på burk, dammsug inte.
Håll fast fläktarna så dessa inte spinner upp av tryckluften.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Tror inte det var damm i ditt nätagg som lukta. Rätta mig om jag har fel men tror systemet tar mer effekt när man spelar då även gpun jobbar än när man kör prime95 o bara maxar CPUn.
Damm i CPU kylaren kanske. Om du rengör som du skrev kanske du får ner tempen.
Rengör med tryckluft på burk, dammsug inte.
Håll fast fläktarna så dessa inte spinner upp av tryckluften.

Hmm, det kan säkert stämma, men det luktade typ från nätagget. Men får hålla lite extra koll :-).
Och köpa en burk tryckluft också :-).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

När jag spelade (höll hyffsad koll på temps) så låg den mellan ungefär 70-75 °C, men det var ju bara ett väldigt snabbt test.
Har nog en del att vinna på att rengöra datorn också :-).

I min värld är det självklart att kylare mm är fritt från damm.
Borde vara olagligt att starta en tråd om temperaturer om man inte finner det självklart att kylare mm skall vara fritt från damm

Prime 95 sätter ju upp belastningen på processorn till max så något spel borde inte kunna få den att belastas mer.
Det som gör att tempen kanske höjs mer processorn är ju om ex grafikkortet går varmt och du har dåligt luftflöde i ditt chassie.

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampen:

I min värld är det självklart att kylare mm är fritt från damm.
Borde vara olagligt att starta en tråd om temperaturer om man inte finner det självklart att kylare mm skall vara fritt från damm

Prime 95 sätter ju upp belastningen på processorn till max så något spel borde inte kunna få den att belastas mer.
Det som gör att tempen kanske höjs mer processorn är ju om ex grafikkortet går varmt och du har dåligt luftflöde i ditt chassie.

Nu var det ju dock så att jag undrade vilka temperaturer som är OK eller inte, för jag visste ju inte om ifall jag hade problem :-).
Sen vet du säkert hur det fungerar, vissa saker har längre startsträcka än annat, och att köpa tryckluft är tydligen just en sådan sak för mig =).

Permalänk
Medlem

Ser att du svarat i i5 750 oc tråden med så är väl bara att jämföra med de resultat som de andra postat.
Jag är inte expert deluxe men anser att den tempen du når är för hög.

Börja med att blåsa rent burken och ge den lite kärlek.
Sedan får du se om tempen blir bättre.
Då en i5 750 inte särskilt ny längre och har några år på nacken så kan det vara så att din kylpasta börjar bli torr och tappa ledningsförmåga.
Sen kan det också vara så att ditt ex av processor ökar mycket i temp vid oc.
Alla processorer beter sig olika vid oc =S

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Vilken voltage menar du då?

CPU Clock Ratio: 20 X
BCLK: 200
CPU Vcore: 1.36250 V
QPI/VTT Voltage: 1.370
PCH Core: 1.160 V
CPU PLL: 1.920 V

Om det var någon av dem :-).

Kolla om du kan få ner CPU vcore lite.

Sedan bör du antingen fixa bättre kylning eller minska på klocken, om inte vcore kan sänkas.

Dels är prime95 en ganska snäll belastning som inte får upp tempen speciellt högt, att få lika hög temp eller högre är ingen större konst i vanliga men tunga program.
Jag tycker så här kör Intel burn test på ett snäpp högre belastning än standard eller max belastning, når tempen då upp till "bara-" 85-90c så är allt lugnt, går den över så sänk vcore eller minska klock.
IBT talar om mycket snabbare om klocken är stabil också, så köra ca 10-15 minuter räcker.

Visserligen överhettar den inte nu i spel kanske, men när sommaren kommer och värme så kan man räkna med ca 10c högre temp genomgående på alla belastningar, CPU börjar trottla vid strax över 90c.

Till sist att datorn blir stabil på hög belastning tex prime95 eller IBT innebär inte att den är stabil på låg och mellan belastning.
Inte ovanligt att klocken är 100% stabil när man benchar, men att den kraschar hejvilt när man använder den normalt PGA ostabil klockning.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kolla om du kan få ner CPU vcore lite.

Sedan bör du antingen fixa bättre kylning eller minska på klocken, om inte vcore kan sänkas.

Dels är prime95 en ganska snäll belastning som inte får upp tempen speciellt högt, att få lika hög temp eller högre är ingen större konst i vanliga men tunga program.
Jag tycker så här kör Intel burn test på ett snäpp högre belastning än standard eller max belastning, når tempen då upp till "bara-" 85-90c så är allt lugnt, går den över så sänk vcore eller minska klock.
IBT talar om mycket snabbare om klocken är stabil också, så köra ca 10-15 minuter räcker.

Visserligen överhettar den inte nu i spel kanske, men när sommaren kommer och värme så kan man räkna med ca 10c högre temp genomgående på alla belastningar, CPU börjar trottla vid strax över 90c.

Till sist att datorn blir stabil på hög belastning tex prime95 eller IBT innebär inte att den är stabil på låg och mellan belastning.
Inte ovanligt att klocken är 100% stabil när man benchar, men att den kraschar hejvilt när man använder den normalt PGA ostabil klockning.

Ska kika lite på att minska Vcoren när jag kommer hem.
Dum/nybörjarfråga, men om jag vill minska på klocken, då bör jag ändra på vilket?
Jag fattar det som att jag bör ändra på BCLK och VCore först och främst, har jag fattat det rätt då?

OT: Jag är ingenjör så jag förstår nog klockning mer teoretiskt än praktiskt, därför kan jag säkert verka riktigt dum ibland :-).

Permalänk

Tänkte överklocka min i5 750 2.66, har en Noctua NH-U12P SE2 så den borde väl klara av att kyla ner processorn om man överklockar den?
Anledningen till att jag vill göra det är att jag tror att processorn är lite flaskhals när jag spelar, spelar GTA V nu och har ett GTX680 som ändå är ett bra grafikkort.
Frågan är märks det något i prestanda att överklocka denna processor? Kan man räkna med 10 mer fps eller rör det sig bara om några få fps?

Har läst denna
http://www.sweclockers.com/artikel/6196-overklocka-intel-lynn...
Är inställningarna som är på bios bilderna att rekomendera?

Det jag är osäker på är hur man ska göra med ram-minnena, kan man hoppa helt att justera dem när man överklockar dem?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Beror helt och hållet på om det är grafikkortet eller CPU:n som är falskhalsen. mer är alltid bättre men om det är grafikkortet som sätter gränserna så ser du nog inte så mycket skillnad även om det är det. personligen tror jag du tjänar mest på att överklocka ditt GTX680

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Tänkte överklocka min i5 750 2.66, har en Noctua NH-U12P SE2 så den borde väl klara av att kyla ner processorn om man överklockar den?
Anledningen till att jag vill göra det är att jag tror att processorn är lite flaskhals när jag spelar, spelar GTA V nu och har ett GTX680 som ändå är ett bra grafikkort.
Frågan är märks det något i prestanda att överklocka denna processor? Kan man räkna med 10 mer fps eller rör det sig bara om några få fps?

Har läst denna
http://www.sweclockers.com/artikel/6196-overklocka-intel-lynn...
Är inställningarna som är på bios bilderna att rekomendera?

Det jag är osäker på är hur man ska göra med ram-minnena, kan man hoppa helt att justera dem när man överklockar dem?

Skrivet av ksw:

Beror helt och hållet på om det är grafikkortet eller CPU:n som är falskhalsen. mer är alltid bättre men om det är grafikkortet som sätter gränserna så ser du nog inte så mycket skillnad även om det är det. personligen tror jag du tjänar mest på att överklocka ditt GTX680

Jag klockade till slut upp min CPU till 4.0 GHz med en CM Hyper Evo 212, vilket är en sämre kylare än du har, så 4.0 GHz borde vara inom räckhåll för din del. Sök på typ google/youtube efter ditt moderkort + i5 750 så kan det hända att du hittar på någon sida/video som går igenom, annars får du kika runt lite.

Jag tror nog allt att det kan vara din processor som flaskar, lite beroende av dina inställningar i spelet. Du skulle dessutom kunna klocka grafikkortet lite också, det finns nog lite att vinna där med.

Permalänk
Skrivet av Nesvop:

Jag klockade till slut upp min CPU till 4.0 GHz med en CM Hyper Evo 212, vilket är en sämre kylare än du har, så 4.0 GHz borde vara inom räckhåll för din del. Sök på typ google/youtube efter ditt moderkort + i5 750 så kan det hända att du hittar på någon sida/video som går igenom, annars får du kika runt lite.

Hitta en hel del videos, vet dock inte vilken som man ska välja.
Det jag känner mig osäker på är att skruva på minnena, måste man det verkligen. Kan man inte bara överklocka processorn?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU