S4 Cyanogenmod: Avaktivera proximity sensor

Permalänk
Medlem

S4 Cyanogenmod: Avaktivera proximity sensor

Hejsan, jag har ett problem med min telefon. Min proximity sensor är trasig och jag skulle behöva avaktivera dess funktionalitet vid samtal. Jag har surfat runt en del på nätet och har i princip bara hittat hur man kalibrerar den. Detta är inte aktuellt för mig då sensors inte fungerar. Kollar jag status för sensorn visar den alltid 255:

root@jfltexx:/sys/devices/virtual/sensors/proximity_sensor # cat state 255

Har försökt med hardware disabler, men proximity sensorn dyker inte upp bland den hårdvaran som kan avaktiveras. Några förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Hejsan, jag har ett problem med min telefon. Min proximity sensor är trasig och jag skulle behöva avaktivera dess funktionalitet vid samtal. Jag har surfat runt en del på nätet och har i princip bara hittat hur man kalibrerar den. Detta är inte aktuellt för mig då sensors inte fungerar. Kollar jag status för sensorn visar den alltid 255:

root@jfltexx:/sys/devices/virtual/sensors/proximity_sensor # cat state 255

Har försökt med hardware disabler, men proximity sensorn dyker inte upp bland den hårdvaran som kan avaktiveras. Några förslag?

Låter som du borde reklamera telefonen, att sensorn redan gått sönder är inte normalt och borde klassas som ursprungsfel.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Låter som du borde reklamera telefonen, att sensorn redan gått sönder är inte normalt och borde klassas som ursprungsfel.

Hehe, jag glömde kanske nämnda att mobilen har blivit utsatt för yttre åverkan. Displayen har en hel del sprickor i sig, och en av dessa råkar vara precis framför proximity sensors. Man tycker dock att den borde ändra värde lite grand.

Permalänk
Medlem

Funkar nån sensor? Annars så har du ju inte så lång till Kista där du har Samsung service, skadar ju inte att åka in och kolla om dem kan åtgärda det på garanti om du har tiden till det.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Funkar nån sensor? Annars så har du ju inte så lång till Kista där du har Samsung service, skadar ju inte att åka in och kolla om dem kan åtgärda det på garanti om du har tiden till det.

Ja, de andra sensorerna fungerar bra. Dels har jag tappat den i marken men även rootat. Jag mekade upp skiten lite idag, man kan ju rensa kring proximity sensorn. Gjorde rent ungefär enligt följande, hade bara en torr tops.: https://www.youtube.com/watch?v=eB5NfdWWKVI

Man kunde se ut genom displayen där, det såg ganska mörkt ut (man såg dock ut lite). Man kanske skulle testa igen med lite sprit och lite tryckluft, har dock ingenting tillgängligt här. Det är surt att lämna in aset för då blir man utan mobilen, får jag en ny sensor kan jag ju stoppa på den själv, inte säkert att det löser problemet dock. I och med att jag har rootat telefonen också kommer de inte ge mig någon garanti. Det smidigaste vore om man kunde disabla hela proximity sensor köret via mjukvara.

Permalänk
Medlem

I samtal går den ju att avaktivera? Eller kanske inte, hittar inte någon inställning för det...

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Nä Samsung är inte så pigg på garanti efter rootning.
Hade ett långt samtal med dem förra veckan om troligheten för att mitt byte av OS skulle kunnat orsaka ett hårdvarufel på simkortsläsaren, och likställde det med att dem inte skulle ge garanti på sina bärbara om man installerat linux och dvd:n slutade fungera.

GLHF var ungefär vad jag fick till svar, så jag beställde en ny simkortsläsare på ebay och köpte en LG G3...

Om skärmen är sprucken direkt ovanför läsaren är ju risken att det är skärmen som är boven.
Kolla vad en ny kostar på bayen eller testa byt sensorn först.
Hade du bott närmare hade du kunnat låna mina delar för felsökning, men nu är det ju lite långt...

Ingen annan här som har sin telefon i en påse?

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Jag har en replacement screen, började på att byta den förut men verkade sakna lim. Kanske ska beställa en ny. Det går väl att återställa mobilen så att det ser ut som att du inte har mixtrat med den? Jag gillar din liknelse. Jag tycker att samsungs OS har varit skit, det är lite av ett måste att roota. Har du förslag på något annat än cyanogenmod? Det buggar lite för mig. Min mobil tappar också simkortet lite då och då.

Har haft två android telefoner nu men inte varit riktigt nöjd, nästa gång blir det nog en iphone faktiskt, nöjd med min macbook. Blir jag lika nöjd med telefonen får det kosta lite mer Bindningstid till september dock.

Edit:
har cyanogenmod 11, såg att 12an finns ut med android 5. Får väl testa att uppdatera och se hur det är!

Permalänk
Medlem

Tror det är lättare att testa byta sensorn va? Den ser ut att sitta rätt löst.
Mer riskfritt isåfall.

Jag tyckte med CM11 buggade en del.
10an var betydligt stabilare.
12an fick jag aldrig till att boota...
Jag körde mycket på Googles Vanilla-variant gjord för den S4a som såldes i play-butiken. Rent och snyggt!

När det kommer till att återställa den till nyskick så har Samsung en programvara som heter knox. Har du triggat den genom att dra in en felaktig rom så går den inte att återställa. Om man bootar till download står det warranty void 0x1 om man fipplat med knox tyvärr...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Installerade cyanogenmod 12, får se om det buggar mindre. Som väntat så fungerar inte proximity sensorn bättre. Återkommer om jag är nöjdare med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Installerade cyanogenmod 12, får se om det buggar mindre. Som väntat så fungerar inte proximity sensorn bättre. Återkommer om jag är nöjdare med detta.

Hur gick det för dig? Jag hade samma problem fast med Cm12 150223.
När jag la in 25 så försvann problemet.

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Needas:

Hur gick det för dig? Jag hade samma problem fast med Cm12 150223.
När jag la in 25 så försvann problemet.

Jag testade köra en kalibrering, dock verkar det som att min sensor är trasig/glaset är för trasigt. Hur jag än gjorde fick jag alltid fullt utslag, dvs när jag kollade råvärdet på sensorn. Lite trist, testade att plocka bort och göra rent också, men det hjälpte inte.

Har inte kunnat uppdatera ROMen på länge då mitt minneskort är trasigt, har inte prioriterat att köpa ett nytt. Hehe

Permalänk
Medlem

Om du har xposed/4.4?
http://repo.xposed.info/module/com.mrchandler.disableprox
Edit: ser att du har lagt in cm12?

Funkar "gsm.proximity.enable=false" i /system/build.prop fortfarande?