Ta bort gruppering i Gmail? Blir galen!

Permalänk
Medlem

Ta bort gruppering i Gmail? Blir galen!

Hej!

Hur tar jag bort så att min Android telefon inte grupperar meddelandena som konversationer i Gmailen?

Jag använder gmail som firmamail och många av mina inkomna meddelanden skickas från min webshop till mig, kontaktformulär från olika personer grupperas då dom om dem kom från samma person.
Jag blir tokig på detta och vill ta bort grupperingen, väldigt lätt att missa mail annars och lyckas t.ex. inte att markera ett av dem som olästa osv. Var inte några som helst problem att göra på datorn, abra att klicka i "Conversation view off" men jag hittar inget liknande på mobilen.

Någon som vet hur man gör?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

En annan möjlighet är att exempelvis ändra rubriken i de mail som din webbshop skickar, så att den säger något om det faktiska ärendet; exempelvis lägger till ett ordernummer eller liknande. Det känns som att det lätt kan bli kaos ändå om alla meddelanden "heter samma sak" i din inkorg.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset men Gmail envisas med att ibland även gruppera ordrar trots att alla har rubrik med olika ordernummer (för lika antar jag?).

Vill bara få bort grupperingen så jag har det som på datorn där "konversation" gick att slå av, där känner jag att jag har bra koll.
Tycker det borde gå att få bort på mobilen också.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ronnie79:

Tack för tipset men Gmail envisas med att ibland även gruppera ordrar trots att alla har rubrik med olika ordernummer (för lika antar jag?).

Ja, troligen för lika, men reglerna för vad som räknas som "samma" konversation är inte alltid glasklara. Ordernummer samt beställarnamn vore en annan tanke: om det bara är ett nummer som skiljer är det möjligt att det bortses ifrån på samma sätt som ett "Re: " eller liknande ignoreras i Gmails regler.

Vad gäller att stänga av trådade konversationer i Gmail-appen på Android så är den enda information jag kan hitta i frågan att det inte är möjligt. Ett alternativ är att inte använda just Gmail-appen utan köra med en alternativ mailklient och ansluta till ditt Gmail-konto över IMAP.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte gärna behöva ändra hemsidan (pga bristande kunskaper och tid). Och jag tycker det är tydligare att den inte grupperar oavsett, även på andra mail. Kanske är jag som gammalmodig men så vill jag ha det i alla fall Konstigt att det inte går när det går att få bort det på mobilen men det där lär väl du ha full koll på.

Ditt förslag om en mailklient lät som en bra idé om inte Gmail går att få ordning på.
Har du nåt förslag på en simpel sådan? Gärna som behöver skicka så lite data som möjligt då vi reser mycket i Afrika och Sahara där man ska vara glad om man kan läsa mailen överhuvudtaget och ett 56K modem skulle framstå som en fiberlina...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ronnie79:

Jag vill inte gärna behöva ändra hemsidan (pga bristande kunskaper och tid). Och jag tycker det är tydligare att den inte grupperar oavsett, även på andra mail. Kanske är jag som gammalmodig men så vill jag ha det i alla fall Konstigt att det inte går när det går att få bort det på mobilen men det där lär väl du ha full koll på.

Jag har bara koll på vad jag kunnat läsa mig till alldeles nyss, men det verkar inte vara möjligt att ändra just i Gmail-appen. Någon kan lätt motbevisa mig genom att i så fall berätta hur man gör .

Skrivet av Ronnie79:

Ditt förslag om en mailklient lät som en bra idé om inte Gmail går att få ordning på.
Har du nåt förslag på en simpel sådan? Gärna som behöver skicka så lite data som möjligt då vi reser mycket i Afrika och Sahara där man ska vara glad om man kan läsa mailen överhuvudtaget och ett 56K modem skulle framstå som en fiberlina...

Jag använder inte någon sådan klient själv för närvarande, så någon annan får gärna ge tips. K-9 Mail tycker jag spontant ser rätt funktionell ut, och hittas högt upp bland rekommendationer vid en snabb Google-sökning. Det kan nämnas att den klienten inte ens verkar stödja konversationstrådning, vilket ju i så fall passar i ditt fall (min personliga mailkorg vore närapå oanvändbar utan trådning, men det beror väl på vilken typ av mail man får). Utöver att den säkert kommer vara fullt funktionell så utvecklas den öppet, vilket är något som jag personligen brukar se som ett plus.

Men ja, det finns många andra mailklienter att välja på. Gemensamt för vilken klient du än väljer är i så fall att du vill aktivera IMAP-stöd på ditt Gmail-konto (Settings → Forwarding and POP/IMAP → IMAP Access) och sedan ansluta med din alternativa mailklient över just IMAP.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

As bra! Funkar kanon! Tackar!

Tack!
Visa signatur