Windows 10 på Rasberry Pie 2

Permalänk
Medlem

Windows 10 på Rasberry Pie 2

Någon som har en aning om/gissning hur det kommer att prestera?
Använda enklare hemsidor och kanske Outlook?
Är intresserad av något som kan gå länge vid strömavbrott utan ett monster till UPS.

Permalänk
Inaktiv

En laptop
s/pie/pi

Permalänk
Medlem

Räkna inte med Win 10 alls, det blir en utvecklarvariant som ingen vet vad kommer innehålla eller klara.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak:81:

Någon som har en aning om/gissning hur det kommer att prestera?
Använda enklare hemsidor och kanske Outlook?
Är intresserad av något som kan gå länge vid strömavbrott utan ett monster till UPS.

Går inte även nätet ner (switchar/routrar lokalt) vid strömmavbrott?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Går inte även nätet ner (switchar/routrar lokalt) vid strömmavbrott?

Inte om man som TS har ups

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Inte om man som TS har ups

Jo men TS ville ju inte ha UPS till datorn.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Jo men TS ville ju inte ha UPS till datorn.

Jag använder en UPS till datorn som används till detta ändamål just nu. Men den räcker MAX 5-6 min (1000VA). Datorn är lite till åldern och törstig tyvärr.
Nätverket har bra strömförsörjning och räcker 3-4 timmar.
Jag har funderat på en laptop men det är ändå inte optimalt.
Ungefär 3 watt + skärm blir svårslaget energimässigt sett om jag förstått det rätt?
Lägre energiförbrukning överlag är inte fy skam, därav pie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak:81:

Jag använder en UPS till datorn som används till detta ändamål just nu. Men den räcker MAX 5-6 min (1000VA). Datorn är lite till åldern och törstig tyvärr.
Nätverket har bra strömförsörjning och räcker 3-4 timmar.
Jag har funderat på en laptop men det är ändå inte optimalt.
Ungefär 3 watt + skärm blir svårslaget energimässigt sett om jag förstått det rätt?
Lägre energiförbrukning överlag är inte fy skam, därav pie?

Det förklarar en hel del.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Raspberryn har ju fortfarande en ARM-processor, så den kan inte köra vanliga desktop-program som Firefox , Outlook, torrentklient m.m i Windows. Om du installerar Windows är du alltså begränsad till de appar som finns i storen. Torrentklienter kommer med ganska liten sannolikhet att dyka upp där. Det finns väl en VLC-app, men om VLC skulle välja att lägga ner stödet för appversionen (vilket t.ex. Firefox gjorde för ett par år sedan), så är du plötsligt begränsad till att spela upp de videoformat som redan stödjs av Windows inbyggda videospelare.

Ubuntu däremot så har de flesta program kompilerade för ARM så du kan fritt välja webbläsare, kan installera VLC, torrentklienter och annat som man kan tänkas behöva. Undantaget är väl spel som ofta inte kan kompileras för ARM eftersom de inte har öppen källkod.

Så åtminstone jag ser ingen som helst orsak till att installera Windows 10 på sin Raspberry Pi istället för Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Raspberryn har ju fortfarande en ARM-processor, så den kan inte köra vanliga desktop-program som Firefox , Outlook, torrentklient m.m i Windows. Om du installerar Windows är du alltså begränsad till de appar som finns i storen. Torrentklienter kommer med ganska liten sannolikhet att dyka upp där. Det finns väl en VLC-app, men om VLC skulle välja att lägga ner stödet för appversionen (vilket t.ex. Firefox gjorde för ett par år sedan), så är du plötsligt begränsad till att spela upp de videoformat som redan stödjs av Windows inbyggda videospelare.

Ubuntu däremot så har de flesta program kompilerade för ARM så du kan fritt välja webbläsare, kan installera VLC, torrentklienter och annat som man kan tänkas behöva. Undantaget är väl spel som ofta inte kan kompileras för ARM eftersom de inte har öppen källkod.

Så åtminstone jag ser ingen som helst orsak till att installera Windows 10 på sin Raspberry Pi istället för Ubuntu.

Även om jag delvis håller med dig så skall windows 10 vara unified os över allt från småenheter och telefoner till datorer och jag tvivlar på att alla telefoner kommer gå över till x86.
Att jag sen inte ser någon anledning att installera ubuntu på sin Raspberry Pi istället för linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Raspberryn har ju fortfarande en ARM-processor, så den kan inte köra vanliga desktop-program som Firefox , Outlook, torrentklient m.m i Windows. Om du installerar Windows är du alltså begränsad till de appar som finns i storen. Torrentklienter kommer med ganska liten sannolikhet att dyka upp där. Det finns väl en VLC-app, men om VLC skulle välja att lägga ner stödet för appversionen (vilket t.ex. Firefox gjorde för ett par år sedan), så är du plötsligt begränsad till att spela upp de videoformat som redan stödjs av Windows inbyggda videospelare.

Ubuntu däremot så har de flesta program kompilerade för ARM så du kan fritt välja webbläsare, kan installera VLC, torrentklienter och annat som man kan tänkas behöva. Undantaget är väl spel som ofta inte kan kompileras för ARM eftersom de inte har öppen källkod.

Så åtminstone jag ser ingen som helst orsak till att installera Windows 10 på sin Raspberry Pi istället för Ubuntu.

Juste, ARM...
Någon som bollat med ide'n att använda Raspberry Pi som en tunn klient? Eller fallerar det på ARM där me?

Permalänk
Medlem

En surfplatta drar ju väldigt lite ström. Klarar allt du skrev. Finns ju också surfplattor med fulla Windows.

RPi2 kommer inte få riktiga Windows 10, utan en internet of things-variant. MS kom på den brillianta idén att alla olika varianter av Windows (surfplattor, mobiltelefoner, desktop, Xbox m.m) skulle heta samm sak. Skitsmart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Nej, det borde funka bra. Ska eventuellt testa att köra steam in-home streaming mot rbp2 när jag byggt klart min coola serverlösning som är på planeringsstadiet

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Jag som trodde jag läste att det var utan GUI men jag kanske har fel?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av isak:81:

Juste, ARM...
Någon som bollat med ide'n att använda Raspberry Pi som en tunn klient? Eller fallerar det på ARM där me?

Det tror jag inte. Remote desktop kör väldigt bra på dagens ARM prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Jag som trodde jag läste att det var utan GUI men jag kanske har fel?

Har inte forskat i det men då det redan finns Windows för arm som kör på ungefär samma hårdvara så har jag svårt att tro att de har gjort något nytt, sämre

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Har inte forskat i det men då det redan finns Windows för arm som kör på ungefär samma hårdvara så har jag svårt att tro att de har gjort något nytt, sämre

Jo det är ju klart, hade iofs varit kul om dom bara släppte RT rakt upp och ner nu för att se hur det rullade:)

Vet inte vart jag läste det heller, kan ha varit en dröm...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Raspberryn har ju fortfarande en ARM-processor, så den kan inte köra vanliga desktop-program som Firefox , Outlook, torrentklient m.m i Windows. Om du installerar Windows är du alltså begränsad till de appar som finns i storen. Torrentklienter kommer med ganska liten sannolikhet att dyka upp där. Det finns väl en VLC-app, men om VLC skulle välja att lägga ner stödet för appversionen (vilket t.ex. Firefox gjorde för ett par år sedan), så är du plötsligt begränsad till att spela upp de videoformat som redan stödjs av Windows inbyggda videospelare.

Ubuntu däremot så har de flesta program kompilerade för ARM så du kan fritt välja webbläsare, kan installera VLC, torrentklienter och annat som man kan tänkas behöva. Undantaget är väl spel som ofta inte kan kompileras för ARM eftersom de inte har öppen källkod.

Så åtminstone jag ser ingen som helst orsak till att installera Windows 10 på sin Raspberry Pi istället för Ubuntu.

Du får läsa på lite innan du uttalar dig.
Finns en riktigt bra torrent client i store som är universal (Finns även på wp).
Sedan ska ju Windows 10 få bra formatstöd och mediaspelare finns det också i store.
Förhoppningsvis så kommer väl appstoren bli större iom Windows 10 så det finns bra många anledningar att köra Windows, när det väl går.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Du får läsa på lite innan du uttalar dig.
Finns en riktigt bra torrent client i store som är universal (Finns även på wp).
Sedan ska ju Windows 10 få bra formatstöd och mediaspelare finns det också i store.
Förhoppningsvis så kommer väl appstoren bli större iom Windows 10 så det finns bra många anledningar att köra Windows, när det väl går.

Jo men m$ har inte berättat vad de har tänkt sig med iot versionen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Många rykten säger; Windows 10 IoT Athens, vilket är ersättaren till Windows Embedded Compact.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.