Köpa Canon 5D Mark III eller vänta? Behöver input

Permalänk
Musikälskare

Köpa Canon 5D Mark III eller vänta? Behöver input

Hallå!

Jag har en Canon 5D Mark I som börjar få några år på nacken och jag är sugen på att byta upp mig

Canon 5DS / 5DS R intresserar mig inte, dels på grund av priset och för många pixlar med stora filer

Så frågan är, ska man slå till på en 5D mark III eller vänta, jag vet det knappt finns något svar på den frågan men måste ventilera mina tankar ändå

Hur hade ni gjort?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hade jag haft en 5D Mark I så hade jag inte tvekat på en uppgradering till en Mark III då skillnaden är väsentlig.
Själv väntar jag på 5DS R då jag har en 5D Mark II och steget upp till Mark III inte känns tillräckligt.
Svårt att veta vad du prioriterar i en kamera.

Permalänk
Medlem

Det ryktas ju om en mark IV i slutet av året, så det borde bli en prisdrop på MK III och även många begagnade. Det är ifs ett år ditt och bara rykten änsålänge, men kan vara värt att tänka på.

Hade jag varit du, hade jag dock slagit till nu. Går själv i tankarna på en MK III. Fast jag tittat på bättre begagnatmarknaden.

Permalänk
Musikälskare

Tack för alla svar grabbar!

Skrivet av Coke_Smurf:

Hade jag haft en 5D Mark I så hade jag inte tvekat på en uppgradering till en Mark III då skillnaden är väsentlig.
Själv väntar jag på 5DS R då jag har en 5D Mark II och steget upp till Mark III inte känns tillräckligt.
Svårt att veta vad du prioriterar i en kamera.

5DS R är intressant men känner jag inte har behov av en så pass dyr kamera just nu Den varianten känns mer som "jobb-kamera", men så klart är den väldigt trevlig

Förstår om du kommer från Mark II och steget upp till Mark III är försumbart

Skrivet av Mfzombie:

Det ryktas ju om en mark IV i slutet av året, så det borde bli en prisdrop på MK III och även många begagnade. Det är ifs ett år ditt och bara rykten änsålänge, men kan vara värt att tänka på.

Hade jag varit du, hade jag dock slagit till nu. Går själv i tankarna på en MK III. Fast jag tittat på bättre begagnatmarknaden.

Då slår jag nog till, ska kolla på import också Vill ha den helt ny

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Man kan alltid sitta och vänta på nästa hela tiden.

Jag uppgraderae från mark I till II och där är skilnaden större än II till III.
Jag tycker du kan ta vilken som men eftersom priset på III troligtvis är hyfsat nära vad IV kommer vara när den kommer och om det inte är akut så hade jag nog väntat på IV alt. prisdropp på III. Eller kanske en 6D (n) ? N-modellen saknar wifi och gps och kostar runt 11k.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Kan inte en 6:a vara ett alternativ? För den största skillnaden är ju faktiskt fokuspunkterna som är fördel med 5:an mark III.
Allt handlar ju om vad du faktiskt fotograferar. Om det inte är snabba actionscener så är ju 6:an lika bra i bildkvalitet som 5:an Mark III.

Och 6:an har ju WiFi som är galet bra när man inser vad man kan göra. GPS:en är bra för mig då jag just geotaggar mycket av mina bilder.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Kan inte en 6:a vara ett alternativ? För den största skillnaden är ju faktiskt fokuspunkterna som är fördel med 5:an mark III.
Allt handlar ju om vad du faktiskt fotograferar. Om det inte är snabba actionscener så är ju 6:an lika bra i bildkvalitet som 5:an Mark III.

Och 6:an har ju WiFi som är galet bra när man inser vad man kan göra. GPS:en är bra för mig då jag just geotaggar mycket av mina bilder.

Finns en app för mobilen som tar din position då och då.
Är klockan rätt i kameran så kan man med en mjukvara i datorn stoppa in all geotagging mobilen tagit och synca upp det hela så är problemet löst.

Minns ej namnet men mycket smidigt.

Enligt de som lekt med 6:an så ska den vara mer lik 5D mk2 än 5D mk3. Oklart dock men det är vad som sägs

6D (n) är bästa alternativet för att spara en slant. Annars tycker jag man är halvvägs till 5D och kan lika gärna stoppa in ett par kronor till och ta en sådan.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jag har också en 5D Mk. I, och kollar faktiskt på beggade Mk II, men dom står sig lite "för" bra i pris...10t för ett beggat hus - då är steget till just 6Dn rätt vettig.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag har också en 5D Mk. I, och kollar faktiskt på beggade Mk II, men dom står sig lite "för" bra i pris...10t för ett beggat hus - då är steget till just 6Dn rätt vettig.

Hade tagit 6D (n) jag. Under 12kkr. 2k mer än att köpa 5D mk2 beggad.. Jag hade nog inte ens funderat på just den biten

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Finns en app för mobilen som tar din position då och då.
Är klockan rätt i kameran så kan man med en mjukvara i datorn stoppa in all geotagging mobilen tagit och synca upp det hela så är problemet löst.

Minns ej namnet men mycket smidigt.

Enligt de som lekt med 6:an så ska den vara mer lik 5D mk2 än 5D mk3. Oklart dock men det är vad som sägs

6D (n) är bästa alternativet för att spara en slant. Annars tycker jag man är halvvägs till 5D och kan lika gärna stoppa in ett par kronor till och ta en sådan.

// A

Det är samma sensor i 6:an som i 5:an mk3... Det är samma processor etc. Det som skiljer är i grund och botten enbart fokspunkterna.
Test efter test visar att det är samma bildkvalitet i 6:an som i 5:an mk3.

När det gäller GPS-funktionen genom att geotagga via mobilen är det inte alls lika smidigt. Dels måste du som sagt komma ihåg att dra igång programmet.
Du måste även ha en mjukvara som synkar allt detta för att sedan stoppa in det i EXIF-informationen i bildfilen.

Att bara kunna ta kortet och sedan veta att allt redan är fixat är bra mycket smidigare.

Det jag vill få fram är att om man inte är ute efter snabba actionbilder etc så är 6:an ett väldigt bra alternativ.

Och det handlar inte om att stoppa in ett par kr att gå från 6:an till 5:an mk3...

6:an, runt 15.000 kr.
5:an mk3, runt 24.500 kr.

Enligt mig är inte nästan 10.000 kr inte att stoppa in lite extra kr. Det är för tusan ett L-objektiv av den bättre klassen.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Själv hade jag skaffat en Sony a7s för filmandet, som slår 5d mark iii på näsan i alla avseenden.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Själv hade jag skaffat en Sony a7s för filmandet, som slår 5d mark iii på näsan i alla avseenden.

Känns inte som att filmandet är prio 1 här, utan mer stillbilder.

Ponera att du redan sitter på en Canon 5D Mark I plus objektiv du trivs med!
Och vill uppgradera till ett nytt kamerahus för att ta stillbilder med.
Klart man vill kunna nyttja sina objektiv som redan har i sin ägo.

Sen att man är van vid "sitt märke" Har jag väldigt stor förståelse för, när det gäller fysiska knappar, tillbehör och menyn etc.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Nu kan du såklart använda dina canonobjektiv på en a7s med en converterring OCH med autofokus och sådant - jag tog för givet att de flesta som skaffar en 5D Mark III är filmintresserade, det var dumt av mig.

Visa signatur

:: fisk