Permalänk
Medlem

Klarar din CPU-kylare av passiv kylning?

hej!

undrar hur bra kylare man behöver för att passivt kyla en processor vid enklare användning som surfande och videotittande, alltså inte spelande, rendering, stresstest och sådant.

klarar exempelvis en nh-d15 av att passivt kyla en 4790k?

om ni skulle kunna skriva vad ni har för kylare och processor, vilken spänning den körs i och vilka temperaturer detta resulterar i vid passiv kylning så skulle det vara uppskattat! hur luftflödet ser ut i chassit är också intressant.

tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

hej!

undrar hur bra kylare man behöver för att passivt kyla en processor vid enklare användning som surfande och videotittande, alltså inte spelande, rendering, stresstest och sådant.

klarar exempelvis en nh-d15 av att passivt kyla en 4790k?

om ni skulle kunna skriva vad ni har för kylare och processor, vilken spänning den körs i och vilka temperaturer detta resulterar i vid passiv kylning så skulle det vara uppskattat! hur luftflödet ser ut i chassit är också intressant.

tack på förhand.

Intressant. Tänker direkt kylaren om det är ett torn bör monteras så luften kan strömma under och upp genom den. Men gissar det har folket redan tänkt på. Om den nu inte sitter så fläkten bak på chassit skapar sug genom tornet om det sitter på sidan.

Sen måste jag bara fråga fast jag inte har ngt med det att göra, varför sitta med en 4790k om den skall användas så lite så den inte ens skall behöva aktiv kylning? Tänker sälj den och köp en mindre som är mer lättkyld om den nu inte skall pressas. Få pengar över och ät en god middag på stan.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Intressant. Tänker direkt kylaren om det är ett torn bör monteras så luften kan strömma under och upp genom den. Men gissar det har folket redan tänkt på.

Sen måste jag bara fråga fast jag inte har ngt med det att göra, varför sitta med en 4790k om den skall användas så lite så den inte ens skall behöva aktiv kylning? Tänker sälj den och köp en mindre som är mer lättkyld om den nu inte skall pressas. Få pengar över och ät en god middag på stan.

naturligtvis kör man endast passivt i idle och låg load, kör man igång ett spel eller något sådant slår man på fläken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

naturligtvis kör man endast passivt i idle och låg load, kör man igång ett spel eller något sådant slår man på fläken.

Här testar de en passiv på en 4770k prolle om du inte redan sett det.
Vet ej om semi passive är när de kör den där tuben till chassi fläkten o passive är när den är helt fristående?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

naturligtvis kör man endast passivt i idle och låg load, kör man igång ett spel eller något sådant slår man på fläken.

http://www.nofancomputer.com/eng/products/CR-95C02.php

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Min Antec Kühler H2o 1220 skulle lätt klara att vara passivt kyld om det skulle vara mitt mål.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Min Antec Kühler H2o 1220 skulle lätt klara att vara passivt kyld om det skulle vara mitt mål.
/Lifooz

Skulle inte kalla ett kylsystem som kräver en pump för passivt...

Permalänk

jag kunde köra mina gamla i7 920 passivt med en ordentlig tornkylare. (film osv)

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Skulle inte kalla ett kylsystem som kräver en pump för passivt...

Aha, det är tornkylare vi pratar om. Trodde vi drog allt som inte behövde fläktar under denna kam.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop en dator till en vän i höstas i ett Cooler Master Elite chassi, med en Intel G3220 i standardklock och Hyper 212 EVO utan fläkt.
Sitter en PWM 120mm fläkt som utblås bak i chassit (blir ju ganska nära kyltornet) men det är den enda fläkten i chassit, och den håller sig hela tiden på lägsta rpm.

CPU tempen håller sig iaf runt 40 grader med det lilla han använder datorn, är väl mest surfning, lite officeprogram osv.

Min egen dator med en 4670k (standardklock) går ganska snabbt upp till 50-60 grader i idle om jag stänger av fläkten på min Noctua NH-U12S i ett NZXT H440 chassi.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Aha, det är tornkylare vi pratar om. Trodde vi drog allt som inte behövde fläktar under denna kam.
/Lifooz

Tror målet här var att det inte skulle genereras något ljud och en pump kan göra det.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Aha, det är tornkylare vi pratar om. Trodde vi drog allt som inte behövde fläktar under denna kam.
/Lifooz

Njäää, behöver inte vara tornkylare.
Kanske lite elitistiskt tänkt, men det är skillnad på passiv kylning och fläktlös...

Permalänk
Medlem

Jag har en 4770k som jag kyler med en NH-D15, använder en fläktkurva som gör att fläktarna slår igång runt 60 grader, de slår inte igång i de flesta spel.

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

lite undervoltad på stock klock så funkar det passivt här. (Load i typ prime 95 eller spel en längre stund går dock upp en bit för högt så man tappar prestanda pga att dne sticker iväg över 63c)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lintto1:

Jag har en 4770k som jag kyler med en NH-D15, använder en fläktkurva som gör att fläktarna slår igång runt 60 grader, de slår inte igång i de flesta spel.

Vad använder du för att få till en sån fläktkurva?
Dom flesta program kan inte stanna fäktarna helt.

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Vad använder du för att få till en sån fläktkurva?
Dom flesta program kan inte stanna fäktarna helt.

Asus AI Suite kan stoppa fläktarna helt under en viss temperatur.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Asus AI Suite kan stoppa fläktarna helt under en viss temperatur.

Okej. Antar att det bara funkar på vissa asus moderkort och 4 pins fläktar?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Okej. Antar att det bara funkar på vissa asus moderkort och 4 pins fläktar?

Har ingen aning faktiskt vilka moderkort det fungerar på, jag har ett Z97-A och ett Z87I-PRO, bägge dom fungerar det på iaf. Även med 3 pins fläktar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Min gammla q66:a kunde jag köra passivt med denna kylaren: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=217767

Även under prime95 var temperaturerna ok. Så jag skulle tro att även dagens processorer går att kyla passivt med en större tornkylare.

Edit: Icke överklockad då såklart.

Permalänk

Har arbetat en del det senaste med att försöka få min dator semi-passiv. Jag har en Thermalright venomousX som kyler CPUn nedan vid ~1,4V i ett 750D. Kort sagt fungerar det sådär.

Samtliga fläktar i systemet är kopplade till en PWM-splitter vars nedre temperatur jag satt på 45°(=0% RPM) då jag inte riktigt får min CPU att vara stabil med nuvarande överklockning om jag sätter den högre.

Det håller sig stabilt, jag ligger runt 40° i idle - men så fort jag gör den minsta sak är värmeutvecklingen rent absurd. Scrolla lite på Facebook? 65 grader direkt, varefter fläktarna startar, går tre sekunder, sedan stoppar igen då jag är nere i normal temperatur igen. Detta känns inte snällt mot fläktarna, dessutom ger ju de flesta fläktar ifrån sig ett lågt missljud vid start som är otrevligt.

Jag har temporärt löst det genom att låta bakre chassifläkten gå på låg fart hela tiden, men det känns ändock inte optimalt - det är ju inte helt tyst.

Hur upplever andra aspiranter detta, har ni också liknande värmeutveckling? Har eventuellt funderat på om gammal pasta kan orsaka fenomen som detta. Med vettig load-temp känner jag mig dock inte motiverad till att genomföra allt det jobb ett pastabyte innebär.

Jag håller spänningen konstant vid överklockning; gör andra det? Har inte pillat så mycket med överklockning på länge men så vitt jag kan minnas så var det min samt allmän åsikt att det var nästan omöjligt att få något någorlunda välklockat med varierande spänning.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Asus AI Suite kan stoppa fläktarna helt under en viss temperatur.

Kan du stoppa CPU fläkten men AI suite ? den låter inte mig stoppa CPU fläkten, alla andra fläktar går dock bra att stoppa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Kan du stoppa CPU fläkten men AI suite ? den låter inte mig stoppa CPU fläkten, alla andra fläktar går dock bra att stoppa.

Blev lite osäker nu när du säger det, men jag har precis för mig det? Har slutat använda AI suite eftersom jag satt fläktkurvan i bios istället, så jag kan tyvärr inte testa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

@kakan86:
Speedfan är ett av de bästa programmen för att ändra sin fläktkurva, fläktarna går att stänga av helt. Lite svåranvänt i början dock.

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11