Kan jag lämna tillbaka mobilen?

Permalänk
Avstängd

Kan jag lämna tillbaka mobilen?

Så här är det. Jag fick min iPhone 6 plus i fredags. När jag öppnade paketet så tyckte jag att mobilen var alldeles för stor, verkligen FÖR stor.

Jag trodde att jag skulle vänja mig vid den men inte har jag gjort det. Jag ÅNGRAR verkligen mitt köp och jag vill byta till en iPhone 6 istället. Denna iPhone 6 plus är för stor för mig och mina små händer

Jag har 3 (tre) som operatör och på deras sida står det så här:

Om du skickar tillbaka en vara som har skadats, förändrats eller av annan anledning inte går att återställa till sitt ursprungliga skick, och vi inte kan sälja den igen som ny, kommer vi att debitera dig den kostnad som värdeminskningen innebär för oss (upp till 100% av värdet).

För att undvika betalningsskyldighet om du ångrar dig ber vi dig därför att inte använda produkten förrän du bestämt att du vill behålla produkten. Aktivera inte SIM-kort i mobilen/surfplattan och installera inte några program i terminalen du köpt av oss. Vi rekommenderar att du behåller plastskyddsfilmen på display och baksida. För att undvika betalningsskyldighet krävs det att du skickar med originalförpackningen med ev. tillbehör tillsammans med din hårdvara.

Dock har jag använt mobilen en dag, och jag har tagit hand om den ganska väl. Man ser att den är splitterny.

Jag har aktiverat simkortet, laddat ner appar på den, tagit bort plastskyddsfilmen (har plastskyddsfilmen fortfarande kvar) Jag har fortfarande alla tillbehör kvar, hörlurar, laddare, originalförpackning osv osv. Telefonen är knappt använd. Jag har bara installerat dessa viktiga appar som jag behövde och inte använt den sedan dess. Har även formaterat om telefonen till fabrikåterställningar.

Jag undrar nu om jag kommer kunna lämna tillbaka varan? Utan att betala betalningsskyldighet? Jag vill inte lämna tillbaka varan och sen att dem skickar tillbaka den, eller i värsta fall ber mig betala.

Någon som vet hur det funkar med ångerrätten? Kommer jag kunna lämna tillbaka telefonen trots använd i 1 dag? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Ångerrätten åsidosätts när du tecknar abonnemang samtidigt.
Så vore det jag så skulle jag prata väldigt snällt med 3 om det kanske möjligvis skulle gå att fixa ett byte.
Kanske möjligtvis så går dom med på att byta själva luren, men jag tror inte att du kan få en annan månadskostnad även om den andra telefonen är billigare.
Men smörj munlädret och ge 3 en chans

Permalänk
Medlem

Det är värt att prova men som redan sagts så har du ingen laglig rätt att byta.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Ångerrätten åsidosätts när du tecknar abonnemang samtidigt.
Så vore det jag så skulle jag prata väldigt snällt med 3 om det kanske möjligvis skulle gå att fixa ett byte.
Kanske möjligtvis så går dom med på att byta själva luren, men jag tror inte att du kan få en annan månadskostnad även om den andra telefonen är billigare.
Men smörj munlädret och ge 3 en chans

Så jag har ingen ångerrätt bara för att jag valde telefonen med abonnemang?

Permalänk
Medlem

Finns lite här:
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/din-ratt-som-kons...
Tror du hamnar under:
"En tjänst som har fullgjorts och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt"
I och med att du installerat den och aktiverat allt.
Men hör med dom innan du jagar vidare, kanske är dom förstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Så jag har ingen ångerrätt bara för att jag valde telefonen med abonnemang?

Verkar tveksamt enl. deras regler. Tipset kan (om det inte funkar med 3 såklart) vara att du kollar div. annonssajter, kan mycket väl finnas någon med en vanlig iP6 i samma skick som är intresserad av att byta abonnemang med dig.

Trist dock att det ska vara så hårda restriktioner på abonnemang, tur att man själv aldrig haft något.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Finns lite här:
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/din-ratt-som-kons...
Tror du hamnar under:
"En tjänst som har fullgjorts och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt"
I och med att du installerat den och aktiverat allt.
Men hör med dom innan du jagar vidare, kanske är dom förstående.

Jag har ju fabrikåterställt den. Dem kan väl inte se om jag använt den? Den är splitterny som sagt, och skyddsfilmen är nu på.

Står så här på deras sida:

För dig som kund.
Avtalet är bindande för dig som kund när som kund när du gjort något av följande:

Du undertecknar abonnemangsavtalet.
Du tar emot produkten t ex från Posten.
Du börjar använda produkten eller tjänsterna.

Är nog kört för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Så jag har ingen ångerrätt bara för att jag valde telefonen med abonnemang?

Nja, du har ingen ångerrätt längre då du aktiverade sim-kortet som medföljde telefonen. Så här står det på Comviqs villkor o jag är rätt säker på att 3 villkor är samma för denna del

Citat:

För att Kund ska kunna utnyttja ångerrätten krävs att varan återsänds i väsentligen oförändrat skick, att tjänsten inte har påbörjats och att ånger meddelas inom ångerperioden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Nja, du har ingen ångerrätt längre då du aktiverade sim-kortet som medföljde telefonen. Så här står det på Comviqs villkor o jag är rätt säker på att 3 villkor är samma för denna del

Jag har aktiverat sim kortet, men har ännu inte ringt några samtal, smsat, eller surfat.

Tror du dem tar hänsyn till det? Eller är det kört om dem ser att simkortet är aktiverat?

Permalänk
Medlem

Dessvärre är de väldigt strikta med ångerrätt etc när det gäller tecknade abonnemangsavtal. Har du tur kanske du kan få byta mobil dock men troligen inte. De kan se att du har använt mobilen genom att du har aktiverat simkortet.

Permalänk

Om de låter dig byta telefon trots aktiverat sim-kort så tror jag att du kommer få tillbaka minst 80% av ursprungspriset om den är i det skick du beskriver, i bästa fall 100% men det beror ju på vem det är som undersöker telefonen och hur snäll denna person är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Jag har aktiverat sim kortet, men har ännu inte ringt några samtal, smsat, eller surfat.

Tror du dem tar hänsyn till det? Eller är det kört om dem ser att simkortet är aktiverat?

Vad jag har förstått det som, så bara man har aktiverat sim-kortet, och fått täckning så räknas det som att man har aktiverat avtalet/abonnemanget o därmed avsäger sig sin ångerrätt när man köper telefon med avbetalning mot operatör. En av anledningarna till att jag köper telefon kontant

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Jag har aktiverat sim kortet, men har ännu inte ringt några samtal, smsat, eller surfat.

Tror du dem tar hänsyn till det? Eller är det kört om dem ser att simkortet är aktiverat?

Har simkortet kopplat upp till telenätet så är det aktiverat och det som räknas.
Men tala ändå med kundtjänst.

Du kan ju bara få ett nej i värsta fall.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att du frågar 3 istället?
Du har 2 timmar på dig idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Jag har ju fabrikåterställt den. Dem kan väl inte se om jag använt den? Den är splitterny som sagt, och skyddsfilmen är nu på.

Står så här på deras sida:

För dig som kund.
Avtalet är bindande för dig som kund när som kund när du gjort något av följande:

Du undertecknar abonnemangsavtalet.
Du tar emot produkten t ex från Posten.
Du börjar använda produkten eller tjänsterna.

Är nog kört för mig

De kan visst se att du använt den i och med att du stoppat i SIM kortet och startat den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Är det inte bättre att du frågar 3 istället?
Du har 2 timmar på dig idag.

Jag har redan ringt. Deras retur avdelning är stängd idag, och öppnar imorgon

Permalänk
Medlem

Mycket prat om att du inte kan ångra dig pga abonnemanget men sanningen är också att en öppnad och använd telefon är svår att returnera och det brukar stå med i företagets villkor att du inte får lämna tillbaka en telefon med brutet emballage.

Nu vet jag faktiskt inte hur 3 ställer sig till detta men när jag jobbade för en av de största elektronikkedjorna så var vi tvungna att vara stenhårda med detta. Ett par av flera anledningar är för att telefoner är så lätta att utsätta för vätskeskador men det är svårt att upptäcka i butik, det kan också vara en stulen telefon som någon bytt simtray på (Ja man kan såklart kolla IMEI i telefonen också men det är inte ofta som butiksmedarbetare är SÅ noggranna)

Med det sagt så prova gärna ett par gånger till om du får ett nej första gången, i slutändan är det upp till den människan du pratar med att fatta ett beslut och tredje gången kanske du får prata med en som haft en toppendag och är på världens bästa humör

Lycka till!

Permalänk
Avstängd

Ringde dem igen nyss och han var ganska snäll.

"inga problem alls säger han, du har rätt till din ångerrätt trots att du aktiverat sim kortet"

Han sa även att dem kan byta mobil.

Dock är det så att jag inte ens vill ha dem som operatör mera. Vill byta till Telia.

Han sa också att jag ska ringa imorgon när returavdelningen har öppet. Och att dem måste undersöka mobilen när dem får in den.

Som sagt finns det inga skador, man ser att den knappt är använd. Håller tummarna!!

Permalänk
Avstängd

Köpte du telefonen med en bindningstid eller vad? För köpte du telefonen och enbart skaffade ett abonnemang till den så är det två helt olika saker du köpt.

Har du köpt den med bindningstid så är det enbart att ringa och hoppas på det bästa.

Har du köpt telefonen separat så är det sannolikt att du kan använda dig av ångerrätten om du beställde telefonen via nätet och alltså inte var i en butik och inhandlade den. Detta även om du startat upp telefonen etc.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Köpte du telefonen med en bindningstid eller vad? För köpte du telefonen och enbart skaffade ett abonnemang till den så är det två helt olika saker du köpt.

Har du köpt den med bindningstid så är det enbart att ringa och hoppas på det bästa.

Har du köpt telefonen separat så är det sannolikt att du kan använda dig av ångerrätten om du beställde telefonen via nätet och alltså inte var i en butik och inhandlade den. Detta även om du startat upp telefonen etc.

Så som jag har förstått det så har han köpte telefonen på avbetalning mot förhöjd avgift på sitt abonnemang

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Så som jag har förstått det så har han köpte telefonen på avbetalning mot förhöjd avgift på sitt abonnemang

Precis. Telefonen betalar jag för 200kr i månaden, och abonnemanget 350kr i månaden.

Permalänk
Medlem

Abb. kan bli svårt att få bort

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rinosaur:

Abb. kan bli svårt att få bort

När jag öppnade paketet så fick jag även med mig papper från 3 (tre) Det står abonnemangsavtal på dom. Antar att jag måste skriva på och skicka iväg, men dem har jag inte skrivit på ännu... Vet inte om det betyder nåt..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

När jag öppnade paketet så fick jag även med mig papper från 3 (tre) Det står abonnemangsavtal på dom. Antar att jag måste skriva på och skicka iväg, men dem har jag inte skrivit på ännu... Vet inte om det betyder nåt..?

Det är nog mer positivt än negativt att du inte har skickat iväg det än.

Håller tummarna för dig att 3 är snälla!

Permalänk
Skrivet av ilerk22:

När jag öppnade paketet så fick jag även med mig papper från 3 (tre) Det står abonnemangsavtal på dom. Antar att jag måste skriva på och skicka iväg, men dem har jag inte skrivit på ännu... Vet inte om det betyder nåt..?

Det är inte porteringsavtalet du pratar om? Alltså det avtal du signerar om du vill flytta ditt tidigare nummer hos en annan operatör till Tre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Ringde dem igen nyss och han var ganska snäll.

"inga problem alls säger han, du har rätt till din ångerrätt trots att du aktiverat sim kortet"

Han sa även att dem kan byta mobil.

Dock är det så att jag inte ens vill ha dem som operatör mera. Vill byta till Telia.

Han sa också att jag ska ringa imorgon när returavdelningen har öppet. Och att dem måste undersöka mobilen när dem får in den.

Som sagt finns det inga skador, man ser att den knappt är använd. Håller tummarna!!

Wait what ?
Du har alltså inte ens testat abbet och vet redan att du vill byta ?.
Är du säker på att det verkligen är en telefon du behöver och inte en bil ? eller kanske en banan ? eller en papegoja ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Constant3831:

Det är inte porteringsavtalet du pratar om? Alltså det avtal du signerar om du vill flytta ditt tidigare nummer hos en annan operatör till Tre.

Nej, kan inte vara det eftersom jag valde ett nytt nummer.

Skrivet av Svensktiger:

Wait what ?
Du har alltså inte ens testat abbet och vet redan att du vill byta ?.
Är du säker på att det verkligen är en telefon du behöver och inte en bil ? eller kanske en banan ? eller en papegoja ?

Japp. Hann inte att kolla runt, ser att jag kan få ett fint fint studentpris från comviq

Permalänk
Skrivet av ilerk22:

Nej, kan inte vara det eftersom jag valde ett nytt nummer.

Japp. Hann inte att kolla runt, ser att jag kan få ett fint fint studentpris från comviq

Man brukar få med sådana papper ändå. Lycka till iallafall! Ska bli intressant att se vad Tre säger, lite som att vänta på beslut från HD! ^^

Permalänk
Medlem

Så här stod det i Appels avtal när jag startade min nya telefon för några månader sedan.

Dold text
Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Nej, kan inte vara det eftersom jag valde ett nytt nummer.
Japp. Hann inte att kolla runt, ser att jag kan få ett fint fint studentpris från comviq

Ja och i övermorgon kanske du hittar ett ännu bättre erbjudande, så ska du lämna tillbaka telefonen du fick från Comviq då?. Det kostar ju faktiskt de företagen du velar hos pengar, kostnader som sen läggs över till oss kunder.