Permalänk
Medlem

Någonting är fel, boot tar 8 minuter

Jag har ett problem som håller på att driva mig till vansinne. Min nyformaterade dator tar 8~ minuter att boota och har även andra problem.

Det hela började med att jag formaterade om datorn för någon dag sen. Allt funkade fint fram tills dess att jag skulle starta om datorn efter att ha installerat lite windows-uppdateringar. Plötsligt ville den inte starta alls, "Inaccessible boot device". Så jag provar med att dra ur de andra hårddiskarna, alla USB-tillbehören och reseta bios. Har tidigare fått det meddelandet när jag valt fel på IDE/AHCI i bios men så var inte fallet nu alltså.

Plötsligt så funkar det (utan att jag ändrat något nytt från mina tidigare försök) och laddningsskärmen för windows står och jobbar. 8 minuter senare är jag inne i windows och väl inne så fungerar det bra en stund. Men så fort jag stänger ner ett program som spelar musik, t ex spotify eller ett spel, så laggar ljudet kvar och loopas i högtalarna. Det gör att jag tvingas starta om datorn och behöver vänta dom 8 minuterna igen.

Så jag tänkte att det kanske är windows installationen det är fel på. Så för att fixa detta så stoppade jag in en installations-dvd för windows, men även där tar det fruktansvärt lång tid innan saker och ting börjar ladda. DVDn hinner alltså sluta snurra under dom minuter det tar innan jag kommer in i installationsprogrammet. Så misstanken gick från SSDn till windows till jag vet inte vad. Kan det vara moderkortet som håller på att ge upp? Faktiskt helt lost här. Skulle uppskatta all hjälp!

Komponenter:
Corsair Force GT 120GB
Asrock Extreme3 Gen3 1155
Intel 2500k@ 3.3Ghz
16GB DDR3 Corsair Vengeance
Asus Xonar DX
Asus 780

Edit: Verkar ta längre och längre tid för varje gång. 19 minuter tog det nu när jag startade om precis..

Permalänk

Har du ändrat boot order i bios till DVD först när du försöker boota från windows dvdn? Kanske dum fråga men utifall bara.
Prova oxå att återställa BIOS till default eller fail safe options, vad du nu har för alternativ i din bios. EDIT: ok jag ser nu att du resettat bios redan

Låter som ett skumt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnystål:

Har du ändrat boot order i bios till DVD först när du försöker boota från windows dvdn? Kanske dum fråga men utifall bara.
Prova oxå att återställa BIOS till default eller fail safe options, vad du nu har för alternativ i din bios. EDIT: ok jag ser nu att du resettat bios redan

Låter som ett skumt problem.

Yes, sorry om jag gav lite dålig info, men det hade blivit en hel uppsats om jag tagit med allt. Boot order har ändrats till och från SSDn/DVD beroende på vilken jag vill ska boota först. Bios reset har jag tyvärr gjort upprepade gånger utan resultat. Safe boot gör inte heller det någon skillnad.

För att förtydliga kring installationsskivan så startar den utan problem. Det är när själva installationsprogrammet på skivan, där man kan formatera etc, ska startas så tar den processen lika lång tid som det gör att boota windows

Tack för svaret!

Edit: Någon på reddit föreslog att jag skulle byta ut några minnen och se om det är något som håller på att lägga av. Skulle ett dåligt minne ha kunnat orsaka detta dock? Noll koll själv.

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova att köra memtest och se om du får något fel på något eller några minnen.

Vete tusan vad det kan vara för fel. Men börja med memtest och se vad som händer.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Okej, då var det mesta löst förhoppningsvis. Lägger upp det här i fall att någon skulle hitta hit med något liknande problem nån gång.

Att ljudet loopades visade sig bero på någon märklig inställning i drivrutinen på mitt ljudkort.

Den långa booten var på grund av en gammal hårddisk som håller på att gå sönder tydligen. Gissningsvis ligger det några backup filer för windows kvar på den även fast jag tyckte att jag tog bort alla. I och med att den var så fruktansvärt seg så tog booten så lång tid i alla fall. Varför installationsprogrammen (windows-skiva etc) startade lika segt antar jag beror på att den skulle läsa in alla hårddiskar och fastnade på den trasiga.