Att neka garanti om en liten skada finns på mobilen - i detta fall Mediamarkt
Köpte en Samsung S5:a i somras. Redan efter någon månad så började den strula med att jag inte hörde folk eller tvärtom och det berodde på att hörlurssymbolen lyste, den trodde alltså att jag hade en hörlur ansluten fast jag inte hade det. Jaja, felet var inte så frekvent så jag tyckte inte att det var ett så stort fel just då så jag lät det vara.
I julas tappade jag ner telefonen på ett golv så att de blev ett litet jack i botten på skalet. Ingen större skada alltså, bara ett yttre märke av kosmetisk karaktär.
Med tiden så hade hörlursproblemet börjat eskalera och till slut så var det nästan konstant.
Jag beslöt mig därför att lämna in den för garantiservice på Mediamarkt.
Efter någon vecka så kommer dom med ett kostnadsförslag på 3000,- "Igen garanti, tappskada".
WTF? Jag är tekniker och har själv skruvat i bl a mobiler och kan garantera att det inte finns någon som helst möjlighet att detta stämmer, dessutom så fanns ju felet långt innan telefonen tappades ner!
Till saken hör också att dom sålde på mig en försäkring till mobilen där självrisken är 499,- men detta hade jag inte ens tänkt på och dom nämnde det inte ens när kostnadsförslaget kom (trots att dom fått försäkringsbeviset).
Har en bekant som har en S3:a som började glappa i laddningen. Det blev värre och värre och till slut tog den ingen laddning alls. Tittade man på själva kontakten så såg man med blotta ögat att det var bränt/svart därinne och att kontakttungan i mitten var lös. Strax innan den skickades in så tappade han ner den så att det blev en spricka i glaset men telefonen funkade fint ändå - förutom laddningen.
Verkstadens dom var exakt densamma: "Ingen garanti, tappskada".
Nu var detta en företagsmobil så han brydde sig inte men är det så att man har satt i system just detta, hittar man den minsta repa eller märke på mobilen så vägrar man garantireparation - hur uppenbart det än är att felet inte har nåt att göra med om den blivit tappad eller fått sig en törn?
Hur bråkar man vidare? Tyvärr så hade det hunnit passera 6 månader efter inköpet och då ligger väl bevisbördan för att påtala felet mer på mig men visst borde jag kunna kräva att jag får en dokumenterad felsökningsanalys hur dom har kommit fram till detta?
Jag kommer inte att ge mig. Ska jag behöva gå ända till ARN? Blir det bättre om jag själv kontaktar Samsung?