Går inte att nå låsskärmen! Windows uppdatering förstörde datorn

Permalänk
Medlem

Går inte att nå låsskärmen! Windows uppdatering förstörde datorn

Jag har nyss skaffat mig en ny dator, för ungefär 3 veckor sedan. En Acer Predator G3-605. Men nu när jag bestämde mig för att installera 3 uppdateringar från Windows Update så har jag fått stora problem. Jag började med att starta om datorn direkt efter uppdateringen var klar och nu när den ska gå till låsskärmen så är bilden bara helt svart! Har även försökt att omformatera datorn genom BIOS men den låter mig inte omformatera datorn därifrån. Behöver hjälp snarast möjligt!

§3.3 i reglerna/sammanfogning
Permalänk
Medlem

Vad menar du med "omformatera datorn genom BIOS"? Vad exakt är det du gör och vad får du för felmeddelande?

Jag skulle rekommendera dig att göra en systemåterställning, då går datorn tillbaka till stadiet innan Windows-uppdateringarna installerades. Om du startar datorn från en Windows-skiva så finns alternativet i reparationsmenyn.

Permalänk
Medlem

Omformatera är exakt samma sak som systemåterställning. På min dator kan man inte göra en systemåterställning genom ''Setup'' som man når genom att trycka på ''Del'' Det finns dock ett eget kommand för Acer för att komma in i felsäkert läge men jag vet inte vilket. Får inget felmeddelande heller, den bara försöker komma till låsskärmen men misslyckas då och försöker direkt om och om igen. Det är Acer's utgåva av Windows 8.1 då man inte får med nån skiva eftersom jag inte byggt den själv utan köpt den från Elgiganten.

Permalänk
Medlem

Nejnejnej. Omformatering innebär att du raderar allt innehåll på din hårddisk. Systemåterställning innebär att du återställer Windows till en tidigare punkt.
Du kan ladda ner en Windows-skiva från internet och starta från den och därefter göra en systemåterställning.

Permalänk
Medlem

Om jag installerar en annan variant av Windows så gäller inte garantin till datorn ifall det skulle vara nödvändigt. Jag kan helt enkelt BARA komma åt BIOS Setup eller Boot Options där man kan boota från olika diskar vilket jag inte får eftersom min garanti försvinner då. Om jag ska förklara allt så bra jag kan så händer detta.

Jag trycker på startknappen.
Acer- loggan kommer upp och den laddar.
Skärmen blir svart och ikonerna som brukar visas på låsskärmen dyker upp och försvinner då och då men annars är skärmen helt svart.

Permalänk

Ett nytt knep i och med Windows 8 är att om uppstarten misslyckas tillräckligt många gånger så kommer andra alternativ fram.
Avbryt starten tidigt tre gånger i följd så skall få förslaget att starta i felsäkert läge med återställnings möjlighet.
(Du kan hålla start nere i 4sek för att avbryta start).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Har testat men det verkar inte funka, verkar som att Acer har sitt eget lilla system och vill vara så ovanlig ifrån alla andra datorer som möjligt, min mamma frågar dock runt på andra forum bland folk som gör detta varje dag och förhoppningsvis så får vi kanske ett svar som fixar detta. Tack för hjälpen iallafall!

Permalänk
Medlem

Windows uppdatering förstörde datorn

Idag bestämde jag mig för att ladda ner en uppdatering till min ''Acer Predator G3-605'' som har Windows 8.1
Som vanligt när uppdateringen var klar så startade jag om datorn, men när jag var på väg till låsskärmen så fick jag bara en svart skärm, inget felmeddelande, ingenting.

Jag kan komma åt BIOS där man inte kan göra något vettigare än att välja boot option, alltså prioritera antingen boota Windows eller t.ex. boota CD/DVD.
Jag har ingen aning om vad jag ska göra och innan du försöker skriva ett svar på denna frågan notera då att jag har Acer's utgåva av Windows vilket inte alls är likadant som Microsoft's egna utgåva av Windows och därför är inte kommanden som man kan använda på vanliga Windows, t.ex. F8 för att komma åt felsäkert läge vilket inte går på Acer's utgåva. Har gjort ett liknande inlägg på forumet om samma sak där jag inte har lyckats förklara felet på ett tillräckligt bra sätt och därför gör jag om allt fast på ett lite mer noggrant sätt. Tack på förhand!

Permalänk

Ladda ner en win 8 skiva och reparera installationen med? Antar att det går precis som i win 7.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Note to self; Köp inte Acer.

Permalänk
Medlem

Note to self; Installera inte om Win 8.x. Installera Win7 och invänta, möjligtvis, Win10 innan du "uppgraderar".

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Rouge of Darkness

Japp, det verkar funka. Tack!

Permalänk
Medlem

F8 funkar inte alls under Windows 8/8.1 så det har inget med vilket märka man har på datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Note to self; Installera inte om Win 8.x. Installera Win7 och invänta, möjligtvis, Win10 innan du "uppgraderar".

Varför skulle han inte installera windows 8.1? Det är ju bättre än windows 7 på alla områden.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasiiquo:

Om jag installerar en annan variant av Windows så gäller inte garantin till datorn ifall det skulle vara nödvändigt. Jag kan helt enkelt BARA komma åt BIOS Setup eller Boot Options där man kan boota från olika diskar vilket jag inte får eftersom min garanti försvinner då. Om jag ska förklara allt så bra jag kan så händer detta.

Jag trycker på startknappen.
Acer- loggan kommer upp och den laddar.
Skärmen blir svart och ikonerna som brukar visas på låsskärmen dyker upp och försvinner då och då men annars är skärmen helt svart.

Varför ska du installera en annan version av Windows? Du ska göra en systemåterställning på din befintliga installation.

Precis, jag förstår ditt problem. Du löser det förmodligen med en systemåterställning med hjälp av en Windows-skiva. Du ska alltså inte installera om Windows, du ska göra en systemåterställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Varför skulle han inte installera windows 8.1? Det är ju bättre än windows 7 på alla områden.

Svårare att fixa problem när man hamnat i den situationen Kasiiquo är i med Win 8x.

Skrivet av jaguaren:

F8 funkar inte alls under Windows 8/8.1 så det har inget med vilket märka man har på datorn

Micosoft verka ha ändrat till Shift+F8 under win 8 när jag sökete på det. MEN inget av dom har någonsin funkat för mig under Win 8x på flera datorer. Win 7 och äldre Win har det alltid varit hur lätt som helst för mig att starta i felsäkert läge.

Andra sätt att starta datorn i felsäkert läge under Win 8 kräver alla att man fortfarande kan komma in i Windows vilket gör dom sätten nästan totalt värdelösa. Man undrar nästan vad Micosoft tänkte.

Kasiiquo:
Komma du åt fabriksåterställnings meny med Alt+F10 eller bara F10?
Jag har sett det varierar mellan olika modeller.

Steg 3 i länken
http://www.yac.mx/sv/pc-tech-tips/laptop/factory-reset-laptop...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kasiiquo:

Jag har nyss skaffat mig en ny dator, för ungefär 3 veckor sedan. En Acer Predator G3-605. Men nu när jag bestämde mig för att installera 3 uppdateringar från Windows Update så har jag fått stora problem. Jag började med att starta om datorn direkt efter uppdateringen var klar och nu när den ska gå till låsskärmen så är bilden bara helt svart! Har även försökt att omformatera datorn genom BIOS men den låter mig inte omformatera datorn därifrån. Behöver hjälp snarast möjligt!

Skrivet av Kasiiquo:

Idag bestämde jag mig för att ladda ner en uppdatering till min ''Acer Predator G3-605'' som har Windows 8.1
Som vanligt när uppdateringen var klar så startade jag om datorn, men när jag var på väg till låsskärmen så fick jag bara en svart skärm, inget felmeddelande, ingenting.

Jag kan komma åt BIOS där man inte kan göra något vettigare än att välja boot option, alltså prioritera antingen boota Windows eller t.ex. boota CD/DVD.
Jag har ingen aning om vad jag ska göra och innan du försöker skriva ett svar på denna frågan notera då att jag har Acer's utgåva av Windows vilket inte alls är likadant som Microsoft's egna utgåva av Windows och därför är inte kommanden som man kan använda på vanliga Windows, t.ex. F8 för att komma åt felsäkert läge vilket inte går på Acer's utgåva. Har gjort ett liknande inlägg på forumet om samma sak där jag inte har lyckats förklara felet på ett tillräckligt bra sätt och därför gör jag om allt fast på ett lite mer noggrant sätt. Tack på förhand!

Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, så kallad korspostning, därför har jag denna gången sammanfogat trådarna. Händer det igen riskerar du att trådarna låses och du förlorar därmed möjligheten till hjälp med den frågan. Har du mer information eller vill förklara bättre, är det bara att skriva till mer information i förstainlägget (via Redigera), eller bara fylla på med fler inlägg.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

*Trådar sammanfogade, trådrubrik redigerad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av panpo98:

Micosoft verka ha ändrat till Shift+F8 under win 8 när jag sökete på det. MEN inget av dom har någonsin funkat för mig under Win 8x på flera datorer. Win 7 och äldre Win har det alltid varit hur lätt som helst för mig att starta i felsäkert läge.

Andra sätt att starta datorn i felsäkert läge under Win 8 kräver alla att man fortfarande kan komma in i Windows vilket gör dom sätten nästan totalt värdelösa. Man undrar nästan vad Micosoft tänkte.

Har aldrig behövt starta i felsäkert läge i win 8. Kört det sen det kom. Det är väl tänkt att man inte ska behöva det.

Skickades från m.sweclockers.com