Vad är mitt moderkorts max för RAM-minnen (M2N68-LA(Narra6))?

Permalänk
Medlem

Vad är mitt moderkorts max för RAM-minnen (M2N68-LA(Narra6))?

Jag har verkligen försökt reda ut detta själv, men inte lyckats. Därför vänder jag mig till er och hoppas att ni med er erfarenhet lyckas bättre än jag.

Mitt problem:
Jag har en gammal HP-dator (5-6 år eller äldre) som köptes färdigbyggd och sedan jag skaffade en ny har tjänstgjort som server. Nu funderar jag på om det går att stoppa mer minne i den. Jag har redan 2x2Gb och moderkortet har bara dessa två minneskortsplatser. Därför hänger det på om jag kan stoppa större minnen i minneskortsplatserna.

Min dator är följande: HP Pavillion p6306sc där länken visar all information jag kunde hitta på HPs hemsida (och flera andra sidor som bara postade exakt samma information angående minnena). Det står följande om minnesuppgradering:

  • Minnesarkitektur med dubbla kanaler

  • Två (240-stifts) DDR3 DIMM-uttag

  • DIMM-typer som stöds:

    • PC3-8500 (DDR3-1066)

    • PC3-10600 (DDR3-1333)

  • Endast Non-ECC-minne, obuffrat

  • Stöder 2 GB DDR2 DIMM

  • Stöder upp till 4 GB* på 32-bitars datorer * 32-bitars operativsystem kan inte hantera ett fullt minne på 4,0 GB.

Men betyder texten att jag kan ha upp till max 4Gb per minnesslot eller totalt? På en liknande info-sida hos HP står info om datorn och den har 4Gb minne från början och det finns även en länk till uppgradering av minnen som tar mig till ovan sida igen. Det leder mig till att tro att datorn inte redan var maxad eftersom det då skulle vara konstigt att ha en länk till att uppgradera fast man inte kan. Dock inser jag att sidan kan vara genererad så att det faktiskt är fallet.

Vad jag har gjort:
På andra forum verkar folk minst lika förvirrade som jag. På HPs eget forum säger användare både och, vilket får mig att tro att det i vissa setups (ex 64-bit OS och/eller Win7) skulle fungera. Det stödjs av användare i ett annat forum där OP postar en screendump från Speccy som ser ut precis som den jag får med Speccy (inte temperatur eller PCI Data såklart). Jag kör Win7 64-bit på datorn så om det är kravet uppfyller jag ju det.

Tacksam för all hjälp!

Lade till moderkortsmodellnamn i rubriken
Permalänk
Sötast

Enligt databladet du har postat så finns det officiellt stöd för DIMM på 2GB stycket, dvs 2X2 GB.

Finns kanske en möjlighet att det funkar med mer, men officiellt så är det max 4GB totalt.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar (och så snabbt)!!

Det var ju synd, men då vet jag iaf Du säger att det kanske finns en möjlighet att det fungerar med mer - har du någon aning om hur stora chanser det är för det?

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att det är DDR2 som gäller på det där kortet, inte helt 100 dock.
Specen är ju motsägelsefull.
Som Allexz skriver så är det möjligt att mer minne funkar, men det kan också vara tvärstopp.
Det är nog lite knepigt att få 8GB DDR2 för under 400:- (begagnat alltså), särskilt som 4GB-moduler är ganska sällsynta.

Permalänk
Medlem

Jo - den är sjukt motsägelsefull. Helt omöjligt att veta vad som gäller

Det är inte så att det är DDR3 som stödjs eftersom det står på två ställen (både på de två listade och längre upp om uttagen), medans DDR2 står på ett ställe och kan vara ett typo? Hittar nämligen max 800 MHz på DDR2 så då är även stödet för 1066 och 1133 ett typo.
Eller kan det vara att båda stödjs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimsie:

Jo - den är sjukt motsägelsefull. Helt omöjligt att veta vad som gäller

Det är inte så att det är DDR3 som stödjs eftersom det står på två ställen (både på de två listade och längre upp om uttagen), medans DDR2 står på ett ställe och kan vara ett typo? Hittar nämligen max 800 MHz på DDR2 så då är även stödet för 1066 och 1133 ett typo.
Eller kan det vara att båda stödjs?

DDR2 och DDR3 är inte pin-kompatibla, så om det bara finns två slots så stöds bara ena standarden. Enklast är om du kollar i datorn.

Permalänk
Medlem

Ta gärna bild på de befintliga stickorna så att vi kan försöka ta reda på om det är DDR2 eller DDR3.
Mest sannolikt är iallafall att det är DDR2 och då är det mycket möjligt att ditt moderkort bara klarar 2x2 GB eftersom chipsetet inte är någon höjdare. Oavsett vad är det inte lönt att lägga ner några större summor på den där datorn.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730