[Köpråd] Billig tablet för resor

Permalänk
Medlem

[Köpråd] Billig tablet för resor

Är ute efter en budgettablet för resor. Det primära användningsområdet kommer vara att titta på film, både stream och fil. 9" till 10" är att föredra

Surf, musik, spel etc. Kommer vara väldigt sekundärt. Men kommer ändå förekomma.

Jag hade tänkt mig att landa på ca 1500kr om det är möjligt. Verkar dock få nöja mig med låg upplösning då. Kan dock tänka mig alternativ som närmar sig 2500 om ni anser det vara extremt prisvärda alternativ kontra de som ligger runt 1500.

Tack på förhand.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Om du mest planerar att använda den till film/serier så är det ganska sak samma med upplösningen. Visst kan man se skillnad på 480p/720/1080p-material, men iaf jag tycker inte att det ger någon nämnvärd förbättring att gå till 1080p på en liten platta. Till och med 480p med hyfsad bitrate kan se väldigt bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Om du mest planerar att använda den till film/serier så är det ganska sak samma med upplösningen. Visst kan man se skillnad på 480p/720/1080p-material, men iaf jag tycker inte att det ger någon nämnvärd förbättring att gå till 1080p på en liten platta. Till och med 480p med hyfsad bitrate kan se väldigt bra ut.

Ok tack för svaret. Har du några tips på bra alternativ?

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hultent3:

Ok tack för svaret. Har du några tips på bra alternativ?

Lenovo MiiX 10" 3 har sålts för 2000kr två gånger nu. På komplett och Dustin. Mycket bra Windows 8 Platta. Grym upplösning och bra med kraft. Även fullstora Windows så du kan köra windowsprogram i viss utsträckning (Photoshop bör liksom undvikas...).

EDIT:
Den billigast just nu:
http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-transformer-book-t100t...

Den ska tydligen ha 1GB Ram, fungerar inte så bra, 2GB duger dock. Måste vara en snikvariant av T100.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Lenovo MiiX 10" 3 har sålts för 2000kr två gånger nu. På komplett och Dustin. Mycket bra Windows 8 Platta. Grym upplösning och bra med kraft. Även fullstora Windows så du kan köra windowsprogram i viss utsträckning (Photoshop bör liksom undvikas...).

EDIT:
Den billigast just nu:
http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-transformer-book-t100t...

Den ska tydligen ha 1GB Ram, fungerar inte så bra, 2GB duger dock. Måste vara en snikvariant av T100.

Tack för tipset. Asusen såg ju intressant ut. Spelar det så stor roll med 1 kontra 2 ram om man nästa uteslutet skall kolla på film?

Gällande lenovon. Kan man ta bort skärmen helt? Eller måste den sitta ihop med tangentbordet?

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hultent3:

Tack för tipset. Asusen såg ju intressant ut. Spelar det så stor roll med 1 kontra 2 ram om man nästa uteslutet skall kolla på film?

Gällande lenovon. Kan man ta bort skärmen helt? Eller måste den sitta ihop med tangentbordet?

Båda är hybrider. Skärmen är enheten så du får plocka bort tangentbordet möjligtvis.

Jag hade inte köpt en windowsplatta med 1GB ram, därför strök jag över asusen. Kika på t ex SweCs recension av Lamina T700. Den är knappt användbar pga endast 1GB.

Norpa en Lenovo med 2GB om du får chansen, var rea nu i helgen på dustin iaf.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Båda är hybrider. Skärmen är enheten så du får plocka bort tangentbordet möjligtvis.

Jag hade inte köpt en windowsplatta med 1GB ram, därför strök jag över asusen. Kika på t ex SweCs recension av Lamina T700. Den är knappt användbar pga endast 1GB.

Norpa en Lenovo med 2GB om du får chansen, var rea nu i helgen på dustin iaf.

Ok det lutar åt Lenovon. Hoppas på REA till helgen!

2 frågor. När man har W8 på en surfplatta. Är det bara Metrotemat eller har man det vanliga skrivbordet också. Och kan man installera alla program som man kan göra på en vanlig PC (om hårdvaran stöder det såklart) på tableten?

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultent3:

Tack för tipset. Asusen såg ju intressant ut. Spelar det så stor roll med 1 kontra 2 ram om man nästa uteslutet skall kolla på film?

Gällande lenovon. Kan man ta bort skärmen helt? Eller måste den sitta ihop med tangentbordet?

Ja morsan har en på 1gb ram och det går fan inte. Alltid seg och ska du öppna en ny flik i webbläsaren, ja då skulle du köpt 2gb.

Visa signatur

i5 2500k | asus gtx 560 ti OC | 8gb 1600mhz corsair vengeance | ssd 120gb Kingston HyperX | corsair 650tx bronze | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Antec Nine Hundred

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hultent3:

Ok det lutar åt Lenovon. Hoppas på REA till helgen!

2 frågor. När man har W8 på en surfplatta. Är det bara Metrotemat eller har man det vanliga skrivbordet också. Och kan man installera alla program som man kan göra på en vanlig PC (om hårdvaran stöder det såklart) på tableten?

Beror på, är det windows 8/8.1 så är det alltså x86 och alla windowsprogram fungerar.

ModernUI är praktiskt när man inte har en datormus ansluten. Desktop finns alltid vid x86 windows.
(Detta skrev jag i mitt första inlägg i denna tråden).
Om det står windows RT så är det ARM och inga windowsprogram fungerar. Bara appar från store.

OBS! Detta ändrar sig när windows 10 kommer. Men det kan man ta då.

typo
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av hultent3:

Ok det lutar åt Lenovon. Hoppas på REA till helgen!

2 frågor. När man har W8 på en surfplatta. Är det bara Metrotemat eller har man det vanliga skrivbordet också. Och kan man installera alla program som man kan göra på en vanlig PC (om hårdvaran stöder det såklart) på tableten?

Det är fullskaligt windows på plattan så du kan ändra hur du vill precis som i vanliga windows 8.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Beror på, är det windows 8/8.1 så är det alltså x86 och alla windowsprogram fungerar.

ModernUI är praktiskt när man inte har en datormus ansluten. Desktop finns alltid vid x86 windows.
(Detta skrev jag i mitt första inlägg i denna tråden).
Om det står windows RT så är det ARM och inga windowsprogram fungerar. Bara appar från store.

OBS! Detta ändrar sig när windows 10 kommer. Men det kan man ta då.

Tack för hjälpen! Då känner jag det kan vara värt att lägga lite över budgeten som jag hade från början.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Om du inte redan köpt en platta så kan jag rekommendera http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/215861-i...

Har själv köpt en sån just för lättare göromål som småsurf samt koppla till tv.
+ för att den är i metall också överträffade mina förväntningar på en så pass billig platta.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB