Unreal Engine 4 blir kostnadsfri nedladdning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

1500 dollar kan vara mycket pengar att lägga ut för endel. Sen är UE i en annan klass än Unity.

Som användare av Unity i 2år kan jag säga att Unity är väldigt enkelt att använda för att få ett resultat som är mer än en fin "bana" dvs att göra ett riktigt spel. Unity har också mycket "kraft under huven" särskilt med Unity 5.
UE4 kan jag inte säga något om (ska givetvis testa nu) men UDK var väldigt långsamt att arbeta med enligt mig

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

UE3 var också gratis för privat bruk, skulle blivit förvånad om de ändrade sitt tankesätt kring det hela.

UDK var gratis, UE3 inte, för en amatör lattjande runt lite var UDK perfekt, för proffsen saknades viktiga bitar.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av MurdinE:

Är utvecklare själv men inom helt annan bransch. Skulle vara riktigt skoj att höra varför du väljer UE4 framför Unity?

Om du ska använda Unity så är du mer eller mindre tvingad till att använda Unity Pro, vilket kostar löjligt mycket pengar. UE4 däremot var tidigare inte bara billigt utan nu även gratis.
Har du en enkel spelidé (till exempel survival spel eller indie spel med fokus på estetik eller story) som inte kräver så mycket kod så är Unity ett väldigt bra val, se till exempel spel som Pid eller Besiege som har valt Unity.
Men när det kommer till spel som shooters eller komplexa spel eller mer eller mindre vad som helst förutom det jag nämnde som Unity är bra för, så är UE4 den bästa motorn. UE4 har så mycket som redan finns där, det mesta är färdigt från början. Det handlar om saker som shaders, lighting, och andra grafiska effekter som är där direkt och som är jävligt snygga.
Jag har följt ett spel som heter The Dead Linger, ända från Kickstarter för två år sedan tills nu. Under tiden så har de bytt motorer lite och under den första tiden då de hade Unity så fick de programmera in nästan allting själva och det tog väldigt lång tid, och på grund utav att de fick programmera allting själva så kunde det ge upphov till en del buggar. När de bytte till UE4 sen så märktes det riktigt snabbt skillnad. Det var en extremt stor skillnad rent grafiskt, multiplayer och liknande kunde de fixa hur snabbt som helst, något som tidigare tog flera veckor att fixa enkla versioner av i Unity. Night/day system som tidigare tog flera dagar att fixa till Unity, hade en av deras programmerare fixat på 20 minuter på lunchrasten. "[...] that should be Unreal's motto, 'It just works.'", så sa dem själva om bytet till UE4. Saker som tidigare tog lång tid gick väldigt enkelt att ordna i UE4, det finns redan färdiga system i spelet, och det ser riktigt snyggt ut från början. Trots att både Unreal Engine och Unity har lighting-system, shaders, och post processing, så är UE4 så otroligt mycket snyggare. Det bara är det helt enkelt.
Men det finns en hel del spel till Unity som är riktigt snygga också, till exempel Shelter från svenska Might & Delight. Unity är som sagt väldigt "tunnt", och med en så enkel spelidé som Shelter så var Unity helt klart rätt val. Unity stödjer sedan även shaders, så de mer eller mindre behöver bara slänga in en shader som ger spelet "pappers-looken" och sen så var det klart. Så är det med de flesta spelen som har imponerande nytänkande estetik. Men när det kommer till spel som shooters eller liknande som behöver avancerade effekter för att det ska se bra ut så är UE4 ljusår före Unity, det är så jag tycker i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Riktigt nice

Hoppas det blir likadant med cryengine (Dvs gratis)
(Jag har bara tänkt att leka runt lite, så då är även 9,90€ i månaden för mycket)

CE hade ju samma modell som UE4 fått nu, men ändrade till som det är nu. Vet inte riktigt när dom gjorde den ändringen men har för mig det var i sommar nån gång, kanske tidigare/senare. Det gjorde ju att man inte hade annat val än Unity eller UDK.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Under tiden så har de bytt motorer lite och under den första tiden då de hade Unity så fick de programmera in nästan allting själva och det tog väldigt lång tid, och på grund utav att de fick programmera allting själva så kunde det ge upphov till en del buggar. När de bytte till UE4 sen så märktes det riktigt snabbt skillnad. Det var en extremt stor skillnad rent grafiskt, multiplayer och liknande kunde de fixa hur snabbt som helst

Tack för grymt bra svar! Riktigt skoj att läsa. Förstår bra precis för- och nackdelarna med de två olika motorerna. Känns som de tänker helt rätt med prismodellen runt UE4 för att få ordentligt drag runt den. Får se om man hinner med att labba lite på fritiden kanske

Permalänk
Snusfri

Hoppas någon nu hoppar på min idé och påbörjar ett Thief i modern tid med inspiration från tv-serien White Collar och gör den i UE4

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se ett System Shock i UE4. Utan alla jävla buggar också såklart. Eller oj! Buggar är ett fult ord enligt Systemshock.org forumen. Det är FEATURES att texturer ligger lagda åt fel håll, att rymdskepp har svarta pinnar som sticker ut ur vindrutan osv.
Japp.

Visa signatur

JesperMe, JesperU, JesperDay

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Om du ska använda Unity så är du mer eller mindre tvingad till att använda Unity Pro, vilket kostar löjligt mycket pengar. UE4 däremot var tidigare inte bara billigt utan nu även gratis.
Har du en enkel spelidé (till exempel survival spel eller indie spel med fokus på estetik eller story) som inte kräver så mycket kod så är Unity ett väldigt bra val, se till exempel spel som Pid eller Besiege som har valt Unity.
Men när det kommer till spel som shooters eller komplexa spel eller mer eller mindre vad som helst förutom det jag nämnde som Unity är bra för, så är UE4 den bästa motorn. UE4 har så mycket som redan finns där, det mesta är färdigt från början. Det handlar om saker som shaders, lighting, och andra grafiska effekter som är där direkt och som är jävligt snygga.
Jag har följt ett spel som heter The Dead Linger, ända från Kickstarter för två år sedan tills nu. Under tiden så har de bytt motorer lite och under den första tiden då de hade Unity så fick de programmera in nästan allting själva och det tog väldigt lång tid, och på grund utav att de fick programmera allting själva så kunde det ge upphov till en del buggar. När de bytte till UE4 sen så märktes det riktigt snabbt skillnad. Det var en extremt stor skillnad rent grafiskt, multiplayer och liknande kunde de fixa hur snabbt som helst, något som tidigare tog flera veckor att fixa enkla versioner av i Unity. Night/day system som tidigare tog flera dagar att fixa till Unity, hade en av deras programmerare fixat på 20 minuter på lunchrasten. "[...] that should be Unreal's motto, 'It just works.'", så sa dem själva om bytet till UE4. Saker som tidigare tog lång tid gick väldigt enkelt att ordna i UE4, det finns redan färdiga system i spelet, och det ser riktigt snyggt ut från början. Trots att både Unreal Engine och Unity har lighting-system, shaders, och post processing, så är UE4 så otroligt mycket snyggare. Det bara är det helt enkelt.
Men det finns en hel del spel till Unity som är riktigt snygga också, till exempel Shelter från svenska Might & Delight. Unity är som sagt väldigt "tunnt", och med en så enkel spelidé som Shelter så var Unity helt klart rätt val. Unity stödjer sedan även shaders, så de mer eller mindre behöver bara slänga in en shader som ger spelet "pappers-looken" och sen så var det klart. Så är det med de flesta spelen som har imponerande nytänkande estetik. Men när det kommer till spel som shooters eller liknande som behöver avancerade effekter för att det ska se bra ut så är UE4 ljusår före Unity, det är så jag tycker i alla fall.

Dold text

Som slutanvändare av resultatet tycker jag inte det bådar gott, för det låtar som att alla spel kommer se (ännu mer) likadana ut (mot vad UE3 redan gör)

Alla spel med UE3 har samma jädrans grafiska skalning, samma ljus, samma buggar, framför allt den förbannade kollisionshanteringen, samma tendens till stelhet och seghet ibland, en känsla av att man går eller svävar på månen i utkanten av banorna där det inte är lika detaljerat osv osv
Även om spelmakarna gör spelet cel-shadat eller kör helt olika genrer, så känns det ändå som man spelar samma (mainstream)spel... förtar en del av upplevelsen faktiskt.

Förtydligande och utvecklat
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gibbe:

Som slutanvändare av resultatet tycker jag inte det bådar gott, för det låtar som att alla spel kommer se (ännu mer) likadana ut (mot vad UE3 redan gör)
Alla spel med UE3 har samma jädrans grafiska skalning, samma ljus, samma buggar, framför allt den förbannade kollisionshanteringen, samm tendens till stelhet och seghet ibland osv osv

Som Eyefinity-användare så ogillade jag alltid skarpt när jag skulle starta ett UE3-spel. Dessa var så gott som alltid Vert- och fungerar dåligt på extremt breda upplösningar. På senare år har det kommit fixar (se exempelvis Mass Effect) men innan dess fick man ändå köra med en skärm. Och då UE3 tidigare dominerade var det tyvärr ganska få spel det var möjligt att spela så i.

Vert- brukar se ut så här i spel. Jag lånar WSGFs jämförelsebilder.

4:3

16:9

Eyefinity/Surround

Håller med dig i övrigt. Ofta kände man på spelet att det använde UE3. Spelade ingen roll hur mycket de ändrat så gick den att känna igen hehe.

Permalänk
Medlem

Så jävla rätt!
Äntligen förstår vissa vilken väg som är rätt att gå.

Otroligt kul nyhet.

Permalänk

Nån som vill skapa nästa fantasy MMORPG i Unreal Engine 4?

Jag skulle vara intresserad av att köpa det och betala månadsavgift för det bara så att ni vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Om du ska använda Unity så är du mer eller mindre tvingad till att använda Unity Pro, vilket kostar löjligt mycket pengar. UE4 däremot var tidigare inte bara billigt utan nu även gratis.

Jag har följt ett spel som heter The Dead Linger, ända från Kickstarter för två år sedan tills nu. Under tiden så har de bytt motorer lite och under den första tiden då de hade Unity så fick de programmera in nästan allting själva och det tog väldigt lång tid, och på grund utav att de fick programmera allting själva så kunde det ge upphov till en del buggar. När de bytte till UE4 sen så märktes det riktigt snabbt skillnad. Det var en extremt stor skillnad rent grafiskt, multiplayer och liknande kunde de fixa hur snabbt som helst, något som tidigare tog flera veckor att fixa enkla versioner av i Unity. Night/day system som tidigare tog flera dagar att fixa till Unity, hade en av deras programmerare fixat på 20 minuter på lunchrasten. "[...] that should be Unreal's motto, 'It just works.'", så sa dem själva om bytet till UE4. Saker som tidigare tog lång tid gick väldigt enkelt att ordna i UE4, det finns redan färdiga system i spelet, och det ser riktigt snyggt ut från början. Trots att både Unreal Engine och Unity har lighting-system, shaders, och post processing, så är UE4 så otroligt mycket snyggare. Det bara är det helt enkelt.

Nej du behöver inte pro - längre. Det var sant för några dagar sedan men med Unity5 kan du nu render till texture, dynamiska skuggor, profilera o.s.v. i den fria versionen. Egen splash screen är dock fortfarande pro. Det har blivit bättre grafisk kvalitet också i Unity5 men inte på UE nivå vad jag har sett hittils. Har aldrig svurit så mycket för mig själv som när jag första gången testade vissa "realistic rendering" exemple i UE - en sak på youtube en helt annan när du springer omking själv i miljön.

Ja, jag stämmer in på det du säger: deras game framework som automatiskt fixar multiplayer etc som saknas helt i Unity är bra. Tyvärr tror jag många är lite rädda för c++. Men å andra sidan har epic har gjort det enklare och snyggare att implementera enkel kod under tiden som gått och blueprints som komplement är riktigt bra.

Jag hade kastat ut Unity helt för UE för länge sedan men tills UE börjar stödja WP (de ska "kolla" på det när WP10 kommer) så blir det lite Unity från och till.

Visa signatur

citera!

Permalänk

Köpte en månad eller två månader subscription efter jag testat piratkopian ett tag, fick nu tillbaka $30 i marketplace. tack. känner mig inte värd pengarna

Permalänk
Medlem

Man får nästan känslan av att de stora aktörerna när det gäller spelmotorer numera inte själva bidrar med något spel som visar vad motorn är kapabel till-kanske är idétorka, brist på talanger vad vet jag , och nya unreal tournament utvecklas ju tillsammans med fans.

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/