Service av telefon som är rootad / Telenor

Permalänk
Medlem

Service av telefon som är rootad / Telenor

Tjena,

Jag har en Sony Z1 compact som strulat nästan sedan start, det är hörlursuttaget som började glappa och headsettets volymknappar slutade fungera lite titt som tätt. Jag jobbar inom IT och vet hur RMA avdelningar fungerar, ofta vid glapp problem gör dom igenting eftersom dom inte testar produkten länge nog för att problemet skall uppstå men jag hoppades på snabb service första gången jag lämnade in telefonen.

Självklart fick jag vänta i 3 veckor på service och när telefonen kom tillbaka återkom glappet efter 1 dag. Eftersom jag inte ville skicka telefonen igen och vänta 3 veckor till för att sedan få tillbaka den i exakt samma skick igen så har jag levt utan volymknapparna i 6 månader.

Nu började hela ljudingången glappa, dvs headsettet kopplas bort lite då och då och inga av knapparna fungerar (inte play/pause eller volymen), dock har jag sedan mitt senaste besök rootat telefonen och installerat cyanogenmod för att jag fått för mig att det var sonys värdelösa firmware som gjorde att volymknapparna inte funkade som dom skulle men det var det inte.

Min fråga är nu, kommer jag få garanti problem att reparera ett hårdvaru problem som uppstog innan jag rootade och flashade telefonen till cyanogenmod eller är det värt att skicka in den på service ändå? Telenor är ju rätt kända för att vara usla med sina kunder.

Permalänk
Medlem

Om de ser vad du gjort kan så gäller ej garantin lägre.
Så länge du återställer allt till stock kan de dock inte se att du har rootat, flashat osv. Det finns guider på XDA. Jag återställde min rootade Nexus 4 med custom kernel,recovery mode och rom innan jag lämnade den på lagning och allt gick finfint.

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är frågan om en reklamation här då felet verkar vara ett fabriksfel om jag tolkar din text korrekt.

Att du har rootat din telefon ska inte påverka då glapp nästan uteslutande beror på hårdvaruproblem. Dock har du inte reklamerat inom lämplig tid och eftersom det gått mer än 6 månader så ligger beviskravet på dig.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Du har provat headsetet i en annan telefon hoppas jag. Tycker alltid att det är headsetet när jag får problem med glapp.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Om du har backup på TA-partitionen kan du återställa telefonen så pass bra att de knappast kan se att den kört ett annat ROM tidigare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwin:

Om de ser vad du gjort kan så gäller ej garantin lägre.
Så länge du återställer allt till stock kan de dock inte se att du har rootat, flashat osv. Det finns guider på XDA. Jag återställde min rootade Nexus 4 med custom kernel,recovery mode och rom innan jag lämnade den på lagning och allt gick finfint.

Tack, ska göra detta innan jag skickar in den.

Skrivet av phlopydisk:

Du har provat headsetet i en annan telefon hoppas jag. Tycker alltid att det är headsetet när jag får problem med glapp.

absolut, testat ett flertal headset som alla fungerar fint i andra telefoner.

Permalänk
Medlem

flashat in stock rom så nu får vi se hur servicen går, i värsta fall får jag skicka upp den en gång till om den kommer tillbaka trasig igen. telenor påstår att om man skickat den på reparation 3 gånger och inte fått det fixat erbjuder dom en ny telefon

Permalänk
Medlem

Hur är det med Sonys telefoner nu?
När jag rootade min Z var man tvungen att låsa upp bootloadern via sonys hemsida. Då stod där en jävla massa (säkert att garantin upphör att gälla). Kanske inte är samma inu dock?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kajlie:

Hur är det med Sonys telefoner nu?
När jag rootade min Z var man tvungen att låsa upp bootloadern via sonys hemsida. Då stod där en jävla massa (säkert att garantin upphör att gälla). Kanske inte är samma inu dock?

Sonys frivilliga garanti kan de sätta vilkoren för själva. Reklamationsrätten kommer de dock inte undan, oavsett om du flashat in custom rom och/eller skaffat root.

Skickades från m.sweclockers.com