Permalänk
Proffsmobbare

Laine's Luna

Välkomna till ett nytt projekt, i samarbete med Gigabyte och Inet!

Tanken är att skapa en så liten workstation som möjligt utan att offra varken design eller prestanda.
Maskinen kommer att baseras runt Gigabyte's Brix Pro med i7 4770R och Iris Pro 5200-grafik, som sedan vattenkyls.

Jag träffade Ted från Gigabyte i deras monter på DreamHack Winter 2014, och drog lite skämtsamt upp hur roligt det hade varit med en vattenkyld Brix.
Efter att ha fått en rundvisning och presentation av utbudet (bla. lite prototyper, en projektor-modell(!) och ett löst moderkort) så började vi diskutera om det faktiskt skulle vara möjligt att genomföra idéerna.

Tack vare hur sköna både Ted och Rasmus är så sitter jag nu här med hårdvara i ena handen och vattenkylning i den andra, supertaggad för dumheterna!

I spoiler-taggen finns bilder från prototypbygget som skapades innan jag fick hårdvaran och insåg hur mycket mindre den var i verkligheten.

Verktygen som kommer användas i bygget!

Start

20x2mm aluminiumprofiler för stommen.

Prototyp i jämförelse med Lian Li PC-Q11 mITX-chassi.

Designen efterliknar en tecknad rymdraket ganska mycket, därav projektnamnet; Luna!

Dold text

Mål med projektet:
Brix'ens moderkort är 110x100mm mot mITX-standardens 173x173mm. Min gamla Cubitek Mini Center, med 10 liter i volym, är det hittills minsta chassit jag har lyckats vattenkyla.
Jag ville att detta projektet skulle vara lika stort eller mindre, fast enligt skala!

Brixens moderkort är 37% av ett mITX-moderkort, prototyp 1 är 4,62 liter mot Mini Centers 3,7 liter (efter moderkortsskala).

Prototyp 2 är 2,4 liter.
Detta placerar projektet väl innanför gränserna för "Ultra-compact Form Factor" (< 4 liter).

Permalänk
Proffsmobbare

[Update 1]

Eftersom att den första prototypen byggdes utan hårdvara blev den en bra bit för stor i volymen.
Både Rasmus och Ted tyckte att den var för stor för att passa en Brix, och nu i efterhand måste jag ändå hålla med.
Tack vare deras peppande så blev den en hel del mindre.

Prototyp 1 med 4,67 liter mot prototyp 2 med 2,40 liter.

Den är nästan halva volymen av första versionen!

En lätt bockad bottendel är en av förändringarna på designen.

Lite ritningar och dumheter för att räkna ut geometriska formerna och volymen efter riktlinjerna.

1+1=3 och mycket överstruket.
Istället för en 80.2 (160mm) radiator kommer det bli en 92mm. "Bara" 66% av kylningskapaciteten men det borde räcka och bli över.

Min gamla design ritades runt måtten av ett Intel NUC-moderkort, som ni kan se är Brixen en bra bit mindre.

Inet var snälla nog att förse mig med en 128GB SSD från SanDisk. Stort tack!

Ett EK 780i NB-block köpt nångång 2009 och förnicklat på egen hand.

En runda med nya favoritverktyget, en nibblare, och panelerna börjar ta form.

Panelerna utskurna och bockade.

Jämför bitarna med mallen.

Moderkortet med blocket på, jämte en Alphacool DC-LT pump.

Testar layouten.

Tack så mycket för att ni tittade in, lämna gärna en kommentar om det är något ni funderar över.
Har ni frågor kring produkterna i tråden så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Permalänk

Älskar mini builds. Riktigt fräckt detta.

Vem förser dig med profiler?

Permalänk
Medlem

Skitballt!

Är det tänkt att vara en passiv radiator, eller ska det på en fläkt?
Sitter radden i botten? (Insug eller utblås i botten?)
Kommer det finnas andra ventilationshål så det kan bli flöde i lådan?

Det är alltså en SSD som ska in för lagring antar jag?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det här kommer bli så grymt.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av TimMy2003:

Älskar mini builds. Riktigt fräckt detta.

Vem förser dig med profiler?

Tack, väldigt roligt att göra att du gillar det!

Första prototypen gjordes med några grovt överprisade profiler från nån hobbyhandel i Stockholm city, så dålig affär att jag knappt vill minnas namnet på den.

Numera köper jag mina profiler från maskindelen.se, det tar nån vecka att få och kostar drygt 40 kronor metern (om man köper runt 6m kapar i 0,5m längder) med frakt och faktura inkluderat. Gav mer än det fyrdubbla förut, var som att kapa i guldtackor.

Skrivet av Roger W:

Skitballt!

Är det tänkt att vara en passiv radiator, eller ska det på en fläkt?
Sitter radden i botten? (Insug eller utblås i botten?)
Kommer det finnas andra ventilationshål så det kan bli flöde i lådan?

Det är alltså en SSD som ska in för lagring antar jag?

Tack, Roger! Det kommer bli en aktiv radiator med en försänkt fläkt i botten, tänkte dra in luft från botten och låta den hitta ut på egen hand genom finmaskig perforerat plåtnät likt den som används på Brix original. Om jag inte minns helt fel så är det 65W TDP som ska kylas bort, lägg 10W till på chipset. 92mm-radiatorn borde klara det utan att ta för mycket hänsyn till flöde och annat.

Har du förslag/idéer på hur du själv hade gjort så är jag idel öra!

SSD'n är redan monterad på moderkortet i bilderna, det är en SanDisk 128GB mSATA-SSD som jag fick av Inet. Det är lätt att missa den pga. storleken! Allt annat relaterat till arbete kör jag på externa diskar (med backup) och en framtida NAS.

Skrivet av ygd3n:

Det här kommer bli så grymt.

Tack så mycket, Alexander!

Permalänk
Medlem

Underbart! Ser fram emot att se resultatet på den här! Bara tanken på vad du ska vattenkyla i ett 4< literschassi jämfört med allt annat man ser som snittar på 30-50 liter, intressant!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser riktigt intressant och bra ut! Ska följa utvecklingen!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Shit, snacka om att ta en kompakt vattenkylning till en ny nivå. Ska bli sjukt kul stt se hur det artar sig, följer med spänning!!

Permalänk
Medlem

Jättebra som vanligt! Ska följas!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

5/5 ska följas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

coolt ska följas

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Fan va mäktigt! Ska följa med spänning hur det här fortskrider
Snyggt byggt som Mulle Meck säger

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
99:e percentilen

Snyggt!

Hur är blocket fäst på moderkortet?

Hur är ljudnivån på pumpen?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Du ska ha cred för att du startar en projektlogg med ett projekt som faktiskt igång och har hel del att visa.

Jag ser fram emot fler bilder, du har alltid häftiga idéer i dina byggen.
Ressen ska väl synas uppifrån? Alltså du börjar sidan av chassit strax under mitten på ressen. Hade varit lite tråkigt om du bara lägger ett lock över den.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Hiraeth:

Underbart! Ser fram emot att se resultatet på den här! Bara tanken på vad du ska vattenkyla i ett 4< literschassi jämfört med allt annat man ser som snittar på 30-50 liter, intressant!

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte hur rättvist det är att jämföra volymen om man tänker till kraft på grafikkortssidan men på CPU-sidan drar den nog jämnt med det mesta i 30-50 liter. 2,4 liter blir den utan att räkna med sluttningen på front- och bakdel så hoppas på runt 2,2 liter allt som allt. Jobbigt nära 2-litersgränsen.

Skrivet av xtQ:

Ser riktigt intressant och bra ut! Ska följa utvecklingen!

Tack så mycket! Roligt att det fångade ditt intresse.

Skrivet av zoer:

Shit, snacka om att ta en kompakt vattenkylning till en ny nivå. Ska bli sjukt kul stt se hur det artar sig, följer med spänning!!

Hoppas samtidigt att jag inte skjuter mig i foten när det kommer till att montera ihop datorn sedan. Tack för att du följer!

Skrivet av omnia:

Jättebra som vanligt! Ska följas!

Tack så mycket!

Skrivet av Daark:

5/5 ska följas

Skickades från m.sweclockers.com

Den får du spara till galleriet sen, haha!

Skrivet av PierreB:

coolt ska följas

Tack så mycket, kul att du gillar det.

Skrivet av Tandborste:

Fan va mäktigt! Ska följa med spänning hur det här fortskrider
Snyggt byggt som Mulle Meck säger

Mulle Meck in spirit, Mulle Meck in heart! Tack så mycket, ska försöka leverera så regelbunder som möjligt.

Skrivet av Alling:

Snyggt!

Hur är blocket fäst på moderkortet?

Hur är ljudnivån på pumpen?

Tack så mycket, Alling!

Det är inte fäst än, men kommer borra nya fästhål genom plexiglaset, har en väldig tur och blocket ligger nästan naturligt bra på plats. Med lite tålamod och smörjmedel så ska nog akrylen klara sig fint.

Den låter en del i full rulle (finns en specialversion som är "silent" men har inte testat den) och när man sänker den till vissa varvtal så kan den få för sig att vina lite. Det är inte som coilwhine utan lite mer elektriskt, påminner lite om en PWM-puls i beteendet. Om det skiljer mellan exemplar kan jag inte svara på men har ett par stycken enheter att testa.

Skrivet av biorrith:

Du ska ha cred för att du startar en projektlogg med ett projekt som faktiskt igång och har hel del att visa.

Jag ser fram emot fler bilder, du har alltid häftiga idéer i dina byggen.
Ressen ska väl synas uppifrån? Alltså du börjar sidan av chassit strax under mitten på ressen. Hade varit lite tråkigt om du bara lägger ett lock över den.

Tack, biorrith! Det blev inte för mycket på en gång med allt material då?

Resen kommer fungera som ett slags takfönster, så det stämmer precis som du beskriver det. Eventuellt kommer jag att ha två fönsterrutor (se svarta fälten på första prototypen) för att visa upp lite mer men det beror helt på hur kompakt allt blir i slutet.

Designen är starkt influerad av Joey Roth's 'Sorapot': http://joeyroth.com/sorapot/ (kolla gärna in högtalarna också!)

Jag vill återskapa hans koncept i datorform, med samma tänk och detaljer i centrum.

Det har varit tyst här en stund men jag har inte latat mig, har snickrat en ny arbetsbänk!
Den gamla är 75x75cm och den nya är 150x65cm så jag hoppas på mycket mer effektivt byggande nu.

Och för att inte vara helt irrelevant till projektet, chassit är i runda slängar ungefär lika stor som en ATX-nätdel.

Imorgon kilar jag ner till Biltema och köper mig en plåtbock, så blir det lite mer metallbearbetning att visa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Vet inte hur rättvist det är att jämföra volymen om man tänker till kraft på grafikkortssidan men på CPU-sidan drar den nog jämnt med det mesta i 30-50 liter. 2,4 liter blir den utan att räkna med sluttningen på front- och bakdel så hoppas på runt 2,2 liter allt som allt. Jobbigt nära 2-litersgränsen.

Tack så mycket! Roligt att det fångade ditt intresse.

Hoppas samtidigt att jag inte skjuter mig i foten när det kommer till att montera ihop datorn sedan. Tack för att du följer!

Tack så mycket!

Den får du spara till galleriet sen, haha!

Tack så mycket, kul att du gillar det.

Mulle Meck in spirit, Mulle Meck in heart! Tack så mycket, ska försöka leverera så regelbunder som möjligt.

Tack så mycket, Alling!

Det är inte fäst än, men kommer borra nya fästhål genom plexiglaset, har en väldig tur och blocket ligger nästan naturligt bra på plats. Med lite tålamod och smörjmedel så ska nog akrylen klara sig fint.

Den låter en del i full rulle (finns en specialversion som är "silent" men har inte testat den) och när man sänker den till vissa varvtal så kan den få för sig att vina lite. Det är inte som coilwhine utan lite mer elektriskt, påminner lite om en PWM-puls i beteendet. Om det skiljer mellan exemplar kan jag inte svara på men har ett par stycken enheter att testa.

Dold text

Tack, biorrith! Det blev inte för mycket på en gång med allt material då?

Resen kommer fungera som ett slags takfönster, så det stämmer precis som du beskriver det. Eventuellt kommer jag att ha två fönsterrutor (se svarta fälten på första prototypen) för att visa upp lite mer men det beror helt på hur kompakt allt blir i slutet.

Designen är starkt influerad av Joey Roth's 'Sorapot': http://joeyroth.com/sorapot/ (kolla gärna in högtalarna också!)

Jag vill återskapa hans koncept i datorform, med samma tänk och detaljer i centrum.

Det har varit tyst här en stund men jag har inte latat mig, har snickrat en ny arbetsbänk!
Den gamla är 75x75cm och den nya är 150x65cm så jag hoppas på mycket mer effektivt byggande nu.

http://oi59.tinypic.com/14txbbk.jpg

Och för att inte vara helt irrelevant till projektet, chassit är i runda slängar ungefär lika stor som en ATX-nätdel.

http://oi62.tinypic.com/1zvsc61.jpg

Imorgon kilar jag ner till Biltema och köper mig en plåtbock, så blir det lite mer metallbearbetning att visa upp.

Dold text

Jag tycker det är skönt när någon startar en projektlogg, och faktiskt har något påbörjat att visa. Många projekt stannar tyvärr vid sketchar och renderingar.

Takfönster, vilken bra beskrivning haha. Kommer bli hur snyggt som helst detta!

Joey Roth's design var riktigt läcker. Den där tekannan var fantastisk! Högtalarna var lite meh. Plywood som fot för högtalaren liksom?

Permalänk
Skrivet av Laine:

Och för att inte vara helt irrelevant till projektet, chassit är i runda slängar ungefär lika stor som en ATX-nätdel.

http://oi62.tinypic.com/1zvsc61.jpg

När reservoar modell liten plötsligt blir den största delen i ett projekt gör man något rätt!

Permalänk

Ska bli superkul att se slutresultatet!

Visa signatur

GIGABYTE Channel Sales Representative
Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk

Är galet imponerad av ditt hantverk. Riktigt kul att följa dina byggloggar då du lägger ner så mycket energi i dom. Ska bli riktigt kul att se slutresultatet.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av biorrith:

Jag tycker det är skönt när någon startar en projektlogg, och faktiskt har något påbörjat att visa. Många projekt stannar tyvärr vid sketchar och renderingar.

Takfönster, vilken bra beskrivning haha. Kommer bli hur snyggt som helst detta!

Joey Roth's design var riktigt läcker. Den där tekannan var fantastisk! Högtalarna var lite meh. Plywood som fot för högtalaren liksom?

Körde mycket på renderingar förr men blev så tråkigt när mitt hantverk inte var bra nog att matcha ritningarna sedan. Nu kör jag mer på känn och pappersritningar, ibland är det nog bättre att stå mitt i skiten och bara börja på istället.

Tycker högtalarna är otroligt fina i designen, särskilt förstärkaren. Foten är väl som du säger lite "meh", men tror att det kan se bättre ut i verkligheten. Vi får se, man kan väl bara drömma om att äga en uppsättning.

Skrivet av lanbonden:

När reservoar modell liten plötsligt blir den största delen i ett projekt gör man något rätt!

Haha, det är ett sätt att se det på! Roligt att du gillar det!

Skrivet av Gigabyte_Josefin:

Ska bli superkul att se slutresultatet!

Tack så mycket, Josefin! Hoppas att det blir något vettigt som båda parter kan vara glada över.

Skrivet av LeoCarlsson:

Är galet imponerad av ditt hantverk. Riktigt kul att följa dina byggloggar då du lägger ner så mycket energi i dom. Ska bli riktigt kul att se slutresultatet.

Tack Leo!

[Update 2]

Köpte plåtbocken som jag nämnde, kräver verkligen mer inställningar och teknik från min sida än i dagsläget, men den fick fart på byggandet och motivationen. En del flex och problem med 2mm och 3mm aluminium när det är så små plåtar.

Bockarna blev lite mjuka, borde ha slitsat först men man lever och man lär. Det rundare ser inte så taskigt ut heller.

Uppsättningen, utgör basdesignen.

Radiatorn skulle varit här igår, tyskarna må vara bra på mycket men post är nog inte starkaste sidan. Får göra en pappmall över helgen och måtta med istället.

Var lite för feg med hur mycket material jag tog bort på sidopanelerna så det blev ett rejält glapp, det löser sig med lite mer passning och filande!

Permalänk
Medlem

Det ser lite behagligare ut när sidorna har ett runt bock. När även gavlarna buktar inåt i botten ger det lite djup i bygget.
Top notch design!

Permalänk
Medlem

Du är så löjligt bra på att bygga! Ska bli väldigt intressant att följa projektet.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av biorrith:

Det ser lite behagligare ut när sidorna har ett runt bock. När även gavlarna buktar inåt i botten ger det lite djup i bygget.
Top notch design!

Roligt att du tycker om designen, har varit mycket orolig över den. Det är svårt att få en intressant design med bara platta skivor framför sig. Kör på det runda nu och hoppas på det bästa. I värsta fall lär jag mig väl en läxa.

Testade att slitsa lite småbitar och jobba med fastspänningen, bockarna blev mycket vassare på testbitarna.

Skrivet av DDemis:

Du är så löjligt bra på att bygga! Ska bli väldigt intressant att följa projektet.

Tack så mycket Demis, alltid kul att se dig i trådarna!

Skulle gärna påstå att jag är bra på att bygga men sanningen är att jag har fina verktyg nu (borrstativ, plåtbock, stegborr, försänkningssats m.m.), och då tillverkas sakerna nästan av sig själva.

[Update 3]

Satte igång tidigt idag, försökte jobba på passformen.

Det är klurigt att få något att passa i alla tre dimensioner tack vare bockarna, det är en sak som är säker.

Moderkortet ligger i lådan för att få en idé om hur det kan bli.

Skulle egentligen inte vilja skräpa ner fram- och baksida med skruvar, men samtidigt vet jag inte om JB Weld är något att lita på heller, när det gäller att fästa bärande profiler på insidan. Kanske spacklar jag för skallarna i framtiden med just JB Weld.

Försökte forma profilerna för att skapa ett stöd för reservoaren.

Underifrån, väntar fortfarande på radiator så det är bara ett hål där tills vidare.

Passformen när jag lämnade projektet för dagen, men än har jag inte gett upp.

Permalänk
Medlem

Galet snyggt, grymt jobbat än så länge! Måste faktiskt säga att jag gillar de svarta skruvskallarna
Ser fram emot fler uppdateringar och hoppas att radiatorn anländer inom kort.

Permalänk
Medlem

Tig svetsad aluminium kan ju vara snyggt annars, tänkte om man kan svetsa framsidan helt och hållet, sen få till någon form av "öron" på insidan bak så kan du ju skruva fast bakstycket. Kör du tig svets kan du ju dessutom polera hela burken. Bara en tanke

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av willeykk:

Galet snyggt, grymt jobbat än så länge! Måste faktiskt säga att jag gillar de svarta skruvskallarna
Ser fram emot fler uppdateringar och hoppas att radiatorn anländer inom kort.

Tack så mycket, willeykk! Kanske får ha kvar dom då. Fortfarande lite osäker men det går ju ändra på senare i värsta fall. Kanske går att göra något coolt mönster?

Ingen radiator idag heller.

Skrivet av FlashTec:

Tig svetsad aluminium kan ju vara snyggt annars, tänkte om man kan svetsa framsidan helt och hållet, sen få till någon form av "öron" på insidan bak så kan du ju skruva fast bakstycket. Kör du tig svets kan du ju dessutom polera hela burken. Bara en tanke

Absolut. Har funderat på att köpa hem Durafix/Alumiweld, lösa stavar som funkar lite som lödtenn. Allt man behöver är en butantändare och lite tålamod verkar det som. Det står sig nog inte alls bra mot TIG men jag tror inte strukturella integriteten är så viktig i sådana här fall.

Det är något att fundera över i nästa projekt, helt klart.

[Update 4]

Ingen stor eller vettig uppdatering, men inte heller idag landade någon radiator i brevlådan.

Fixade en startknapp idag, tänkte först sätta in en vandal switch, men kraften som behövs för att trycka in den hade nog skickat iväg hela lådan.

Istället tog jag en resetknapp från ett Lian Li mITX-chassi.

Knackade till en liten låda att fästa knappen i.

Ser väl lite rå ut just nu men den verkar göra sitt jobb.

Tack så mycket för att ni tittar in i byggloggen!

Permalänk
Medlem

Ett annat förslag skulle ju kunna vara att göra ett till chassi fast i vanlig plåt. Låt den rosta så kommer det se bra ut till kylgrejen i toppen och neonet i start knappen. Lite typ steampunk fast ändå inte

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Alltså, det är ju otroligt tiny!

Riktigt bra jobbat, det lär ändå (verktygen till trots) vara en hel del pill :-).

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av FlashTec:

Ett annat förslag skulle ju kunna vara att göra ett till chassi fast i vanlig plåt. Låt den rosta så kommer det se bra ut till kylgrejen i toppen och neonet i start knappen. Lite typ steampunk fast ändå inte

Jobbar tyvärr inte längre i stålplåt, det är ett material som jag inte kommer överens med alls. Det vore häftigt att göra något lite slitet i framtiden men i dagsläget är det nog inte aktuellt. Tack för dina förslag dock, alltid roligt att höra hur andra tänker kring saker.

Skrivet av Nesvop:

Alltså, det är ju otroligt tiny!

Riktigt bra jobbat, det lär ändå (verktygen till trots) vara en hel del pill :-).

Tack så mycket! Använder fortfarande bågfil och mina metallfilar dagligen, men nibblaren och borrstället har verkligen hjälp till med att få fart på saker och ting. Framförallt gör saker som försänkningsborren att resultatet känns mer professionellt och ökar motivationen ännu mer när man väl står där. Absolut värt 100 kronor eller vad det kostade för den boosten i självförtroende man får.

[Update 5]

Äntligen fanns radiatorn i postboxen. Blev inte så mycket konkret gjort idag men nu finns det som behövs.

Alla komponenter hittills.

120, 80.2 och 92mm radiatorer, kanske kan ge lite klarhet i formfaktor.

Temporärt inkastat i chassit, äntligen får man se hur mycket plats som egentligen finns tillgodo istället för att förlita sig till pappersritningar.

Johan, eller C4B12, gav mig fläkten jag behövde. En 80mm Scythe från Kozuti-paketet. Kapade av öronen för att kunna försänka den i radiatorn.

En 120mm-fläkt för storleksjämförelse.

Fick även fila lite på vattenblocket idag. Min dremel fungerar bara på maxinställningen och gång på gång intalar jag mig själv att det går att använda den ändå, och gång på gång tar jag sönder något. Klippte sladden på den idag för att undvika samma sak i framtiden, haha.

Som det syns på bilderna tog lyckades jag spinna iväg och ta bort delar av nickelplätteringen. Tur i oturen, då jag tänkte lacka allt utom vattenkanalen ändå. I slutet av dagen så passar blocket iallafall, och ethernetporten passerar fint under.