Konstigt fel på LG:s Nexus 5

Permalänk
Medlem

Konstigt fel på LG:s Nexus 5

Tjena!

Jag håller på och fixar en telefon, en Nexus 5a som jag inte riktigt får löst.. Det är acceleratorn i telefonens moderkort som slutar funktionera när jag spänner fast dessa skruvar, markerade med rosa (acceleratorn är den blåa fyrkanten, ligger under EMI skölden);

Jag har försökt att rengöra kontakerna och komponenterna med Isopropanol, ingen förändring. Just nu används telefonen på så sätt att ingendera av skruvarna förutom den mittersta är fastskruvade.

Har någon en lösning eller idè om problemet?

Permalänk
Testpilot

Låter som att det är problem med lödningen på någon komponent då kanske och att kortet böjs när du skruvar fast det så att någon anslutning böjs isär. När kortet är i vila ligger de två separerade ytorna mot varandra och funkar ändå trots att lödningen spruckit.

Lösningen på en dålig lödning är att löda om det men ytmonterade komponenter och speciellt BGA och andra Kretsar som löds på undersidan med hjälp av exempelvis varmluft är inte så lätta att löda om hemma utan just varmluftsutrustning. Eventuellt kan man lösa en dålig lödning genom vad som brukar kallas för bakning i hemmaugnen som smälter om allt lödtenn, du kan hitta en hel del om det i forumet och grafikkort brukar vara den vanligaste kandidaten.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Låter som att det är problem med lödningen på någon komponent då kanske och att kortet böjs när du skruvar fast det så att någon anslutning böjs isär. När kortet är i vila ligger de två separerade ytorna mot varandra och funkar ändå trots att lödningen spruckit.

Lösningen på en dålig lödning är att löda om det men ytmonterade komponenter och speciellt BGA och andra Kretsar som löds på undersidan med hjälp av exempelvis varmluft är inte så lätta att löda om hemma utan just varmluftsutrustning. Eventuellt kan man lösa en dålig lödning genom vad som brukar kallas för bakning i hemmaugnen som smälter om allt lödtenn, du kan hitta en hel del om det i forumet och grafikkort brukar vara den vanligaste kandidaten.

Okej, tack! Jag ska se efter