Android tror fulladdat batteri är 1%

Permalänk
Medlem

Android tror fulladdat batteri är 1%

Hej, jag har en asus padfone 2 som har börjat dryga lite mot mig. Batteri-symbolen tror att telefonen bara har 1% kvar. Om man laddar telefonen så tror den att batteriet tar slut sjukt snabbt också. Om man startar om telefonen går den också tillbaks till 1%

Jag har försökt googla men hittade inte riktigt samma problem någonstans, och vet inte riktigt vart man ska vända sig. Så jag gjorde en användare här på sweclockers till slut.

/Arvid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidj:

Hej, jag har en asus padfone 2 som har börjat dryga lite mot mig. Batteri-symbolen tror att telefonen bara har 1% kvar. Om man laddar telefonen så tror den att batteriet tar slut sjukt snabbt också. Om man startar om telefonen går den också tillbaks till 1%

Jag har försökt googla men hittade inte riktigt samma problem någonstans, och vet inte riktigt vart man ska vända sig. Så jag gjorde en användare här på sweclockers till slut.

/Arvid

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du testat för att försöka lösa det?
En factory reset eller dylikt?

Permalänk
Medlem

Ingenting direkt. Factory reset känns lite drygt eftersom hela telefonen återställs då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan det vara möjligt att batteriet helt enkelt är dött?

Permalänk
Medlem

Nä alltså jag använder ju telefonen, så det är laddat bara att det inte syns. Igår gick jag runt hela dagen med 1% men använde telefonen som vanligt, grejen är att jag inte vet hur mycket som egentligen är kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Precis som dagbro antyder... Hur länge kan du köra på 1% laddat batteri ?
Alltså, är det bara appen för procentsatsen som visar fel.

https://www.ifixit.com/Guide/Asus+Padfone+2+Battery+Replaceme...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Nu hänger jag inte riktigt med. Att telefonen visar fel procentsats betyder väl inte att batteriet är dött, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Arvidj:

Nu hänger jag inte riktigt med. Att telefonen visar fel procentsats betyder väl inte att batteriet är dött, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kom in med svaret under tiden jag skrev min fråga.
Så det är bara appen som visar fel.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Men vad kan man göra åt det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kalibrera batteriet, vilken telefon har du?

På min oneplus one så gör jag såhär

"The battery calibration starts with the phone completely off. The steps are as follows: Charge the device for at least 10 minutes using the original charging cable in a wall outlet. With the device powered off while still plugged into the wall outlet, press and hold the volume up, volume down and power button for two full minutes. Use three fingers to hold these buttons and do not let go at any time. They will be held in at the same time for this to work. After two minutes, you can let go. At this point, the device should boot up and battery/charging logic will be re-calibrated."

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Ah, ok. Asus padfone 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, googla på din lur då?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Är det bara appen som visar 1%? Och vad är det för app? Hur ser den vanliga batteri ikonen ut i notification fältet?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Alltså det är den vanliga batteri-ikonen som som visar 1% och om man går till batteri-inställningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidj:

Alltså det är den vanliga batteri-ikonen som som visar 1% och om man går till batteri-inställningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, men prova kalibrera batteriet då.

Ett annat sätt att kalibrera batteriet, är att låta batteriet laddas ur tills telefonen stängs av automatiskt. Och sen ladda upp den tills den säger till att det är full-laddadat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Men sen är det också så att jag kan ladda telefonen och den visar att den blir laddad till t.ex. 25% men det sen laddas ur mycket fortare än 25% gör vanliga fall. (Alltså den tror det laddas ur, men det gör egentligen inte det)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men jag testar att vänta nån dag o låta telefonen självdö och se om det hjälper. (Eller så får det visa sig att telefonen är odödlig och då har jag ju inte något problem direkt )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidj:

Men sen är det också så att jag kan ladda telefonen och den visar att den blir laddad till t.ex. 25% men det sen laddas ur mycket fortare än 25% gör vanliga fall. (Alltså den tror det laddas ur, men det gör egentligen inte det)

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Arvidj:

Men jag testar att vänta nån dag o låta telefonen självdö och se om det hjälper. (Eller så får det visa sig att telefonen är odödlig och då har jag ju inte något problem direkt )

Skickades från m.sweclockers.com

Som folk skrivit måste du ladda från 0% till 100%, att ladda till 25% hjälper inte.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidj:

Hej, jag har en asus padfone 2 som har börjat dryga lite mot mig. Batteri-symbolen tror att telefonen bara har 1% kvar. Om man laddar telefonen så tror den att batteriet tar slut sjukt snabbt också. Om man startar om telefonen går den också tillbaks till 1%

Jag har försökt googla men hittade inte riktigt samma problem någonstans, och vet inte riktigt vart man ska vända sig. Så jag gjorde en användare här på sweclockers till slut.

/Arvid

Skickades från m.sweclockers.com

min nexus 4 hade detta problemet med Cyanogenmod 10 men den var både upplåst och rootad så vet inte om du kan göra denna fixen men rensade dalvik cache i recovery så funkade det fint igen

annars borde det fixa sig själv om du låter den ladda ur helt tills den inte går och starta längre sen ladda upp den avstängd igen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ett problem med att ladda telefonen avstängd, varje gång man sätter i laddaren sätts telefonen på, och om man stänger av den efter man satt i laddaren så sätts den på igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Slå av telefonen och ladda den full innan du slår på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Slå av telefonen och ladda den full innan du slår på den.

Han sa ju precis att det inte går..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidj:

Ett problem med att ladda telefonen avstängd, varje gång man sätter i laddaren sätts telefonen på, och om man stänger av den efter man satt i laddaren så sätts den på igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppgradera till senaste firmware så gör den inte det

Permalänk
Medlem

hade det problemet en gång på min telefon och syncade bara batteriappen så löste det sig.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Uppgradera till senaste firmware så gör den inte det

Uppdaterat nu, men fortfarande samma sak

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

hade det problemet en gång på min telefon och syncade bara batteriappen så löste det sig.

Hur då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spelar troligen inte så stor roll, men insåg innan jag uppdaterade firmwaren att det är en "the New padfone infinity (a86)" och inte asus padfone 2 som jag har.

Jag försökte roota telefonen för att kalibrera batteriet med nån app, men jag var för dålig för att lyckas med det..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Använd telefonen tills den dör av sig själv det vill säga när batteriet är slut på riktigt. Sen låter du den ladda från 0-100% medans telefonen ligger helt avstängd. Om inte det ordnar biffen så kan du ha något hårdvarufel på batteriet eller dylikt.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Använd telefonen tills den dör av sig själv det vill säga när batteriet är slut på riktigt. Sen låter du den ladda från 0-100% medans telefonen ligger helt avstängd. Om inte det ordnar biffen så kan du ha något hårdvarufel på batteriet eller dylikt.

Gjorde det nu, jag lyckades undgå att mobilen startades när man satte i sladden genom att sätta i strömmen precis när telefonen höll stänga av sig. Tyvärr så visade det fortfarande på 1% när jag startade den nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Arvidj:

Gjorde det nu, jag lyckades undgå att mobilen startades när man satte i sladden genom att sätta i strömmen precis när telefonen höll stänga av sig. Tyvärr så visade det fortfarande på 1% när jag startade den nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket märkligt då tror jag nog att det är något fel på batteriet möjligtvis så att inte mjukvaran kan läsa av det ordentligt. Men det verkar ju fungera normalt bortsett från att procenten visar fel hela tiden.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch