Reklamationsproblem Philips Soundbar

Permalänk
Medlem

Reklamationsproblem Philips Soundbar

Hejsan!

Jag köpte för några månader sedan (28/11-2014) en högtalare från Philips på ett stort elektronikföretag. Modellen var en Philips HTL9100. För ungefär en månad sedan började den strula lite med ARC funktionen från TVn, alltså t.ex. när jag tittar på netflix genom tvn eller usb direkt in i tvn. Ljudet fungerar annars som det ska när jag går genom högtalaren, alltså från typ ps3an eller liknande.

Då det inte hade varit något problem de första månaderna har jag knappast kopplat något fel eller att porten på tvn inte är HDMI ARC, det har jag redan kollat sedan länge. Prövade med att återställa soundbaren utan något resultat och bestämde mig för att istället pröva en annan port på tvn vilket fortfarande ledde till samma problem ( Inget ljud ). Tänkte i andra hand att det kanske är kabeln som är trasig, för att försäkra mig om detta beställde jag en ny kabel och prövade även med flera andra jag hade hemma, utan någon som helst lösning...

Valde då att gå tillbaka till butiken för att byta ut den mot en ny soundbar. Jag förklarade problemet till de i butiken och följde även med och prövade den på en annan TV inne i butiken med HDMI ARC, utan att det fungerar såklart. Då kändes det verkligen som att jag skulle få en ny men tydligen så har Philips en egen felsökning hos sig och butiken var därför tvugna att skicka in soundbaren dit. Eftersom vi redan bekräftat felet var jag inte jättesugen på detta men självklart måste det göras ändå eftersom de inte kan ta egna beslut i butiken... Nu fick jag precis ett sms från butiken att produkten var klar och att servicen inte hade hittat något problem så jag kommer bli debiterad 500kr för felsökningen. Vafan det här ville jag verkligen inte, då hade jag lika gärna kunnat gå med på att få en optisk sladd från butiken gratis och åka hem direkt... Finns det något annat sätt att bestrida detta?

Jag vet att jag godkände att de skulle skicka in den men jag trodde ju inte att det skulle vara några problem då det inte fungerade varken hos mig eller på tvn i butiken...

Hjälp tack!

LeJoke

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Gå tillbaka till butiken, be dem prova den igen i butiken när du är med, om felet kvarstår borde det inte vara svårt att lösa avgiften.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Gå tillbaka till butiken, be dem prova den igen i butiken när du är med, om felet kvarstår borde det inte vara svårt att lösa avgiften.

Nej det förstår jag

Tänkte i första hand på om problemet inte kvarstår, det betyder ju att dom fixat något och då är det ingenting jag ska behöva betala för heller då avgiften endast tas ut om de inte hittar något problem. Lite problematiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att du ska hävda att ni gemensamt konstaterade att det fanns ett fel när du var i butiken och då kan det inte bli tal om någon avgift för felsökning. Om de fixat den eller om delarna "skakat på plats" spelar ingen roll.

Kan vara värt att lusläsa testrapporten också. Det händer att butiken inte skriver till reparatören vad som är fel, och det händer också att reparatören inte testar det som man tycker att de borde testa. Om så är fallet så har de ju inte fullgjort det som de i så fall skulle ha betalt för, dvs testa det fel som du reklamerat för.
Återkommer igen och igen till ett fall med en mobiltelefon som en kompis till mig lämnat in. Reparatören hade inte testat felet eftersom de hittade en minimal svullnad på batteriet. Säljaren tog undersökningsavgiften eftersom reparatören de facto inte felsökt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tycker att du ska hävda att ni gemensamt konstaterade att det fanns ett fel när du var i butiken och då kan det inte bli tal om någon avgift för felsökning. Om de fixat den eller om delarna "skakat på plats" spelar ingen roll.

Ja jag tycker det också, dåså får åka dit imorgon eller fredag och hämta ut den och bråka lite helt enkelt.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Att butiken skickar iväg produkten till tillverkaren är inte fel. Men om det är fel på den ska du givetvis inte behöva betala något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Att butiken skickar iväg produkten till tillverkaren är inte fel. Men om det är fel på den ska du givetvis inte behöva betala något.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, jag förstår att de behövde följa sitt protokoll och skicka den till tillverkaren för undersäkning, men när vi nu kunde bekräfta felet på plats känns det ju som sagt jävligt att behöva betala bara för att de säger att de inte hittade något problem.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Nej, jag förstår att de behövde följa sitt protokoll och skicka den till tillverkaren för undersäkning, men när vi nu kunde bekräfta felet på plats känns det ju som sagt jävligt att behöva betala bara för att de säger att de inte hittade något problem.

Precis! Då är frågan varför de testar produkten för fel i butiken, om det ändå inte är giltigt eller relevant.

Permalänk
Medlem

Om du inte har blivit informerad muntligen _OCH_ skriftligen gällande att en eventuell service/felsökningsavgift kan tillkomma, så är du inte skyldig att betala den. Så, för att besvara din fråga: Ja, du kan bestrida avgiften och hänvisa till praxis ifrån ARN om du inte har blivit informerad om det här tidigare då såklart. Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Då är frågan varför de testar produkten för fel i butiken, om det ändå inte är giltigt eller relevant.

En stor del av de fel som kunder påtalar i butik går att lösa på plats. I vissa fall är det frågan om handhavandefel, i andra fall kanske en mjukvaruuppdatering är tillräcklig, ibland gäller det ett välkänt fel där personalen kan byta ut produkten på plats och ibland finns tydliga tecken på åverkan varpå personalen kan diskutera detta med kunden. Därtill har personalen oftast större erfarenhet än kunden vad gäller reklamationer och kan skriva en tydligare felbeskrivning efter att ha kikat lite närmare på problemet. Utöver detta kan personalen i de fall där verkstaden inte har skött sin uppgift ordentligt trycka på bra mycket mer än vad en enskild kund generellt kan.

Har butikspersonal verktyg och befogenhet att felsöka och reparera alla typer av fel, nej. Innebär det att en snabb felsökning i butiken är irrelevant? Absolut inte.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

En stor del av de fel som kunder påtalar i butik går att lösa på plats. I vissa fall är det frågan om handhavandefel, i andra fall kanske en mjukvaruuppdatering är tillräcklig, ibland gäller det ett välkänt fel där personalen kan byta ut produkten på plats och ibland finns tydliga tecken på åverkan varpå personalen kan diskutera detta med kunden. Därtill har personalen oftast större erfarenhet än kunden vad gäller reklamationer och kan skriva en tydligare felbeskrivning efter att ha kikat lite närmare på problemet. Utöver detta kan personalen i de fall där verkstaden inte har skött sin uppgift ordentligt trycka på bra mycket mer än vad en enskild kund generellt kan.

Har butikspersonal verktyg och befogenhet att felsöka och reparera alla typer av fel, nej. Innebär det att en snabb felsökning i butiken är irrelevant? Absolut inte.

Jag förstår precis vad du menar. Det blir dock märkligt när TS lämnar in en produkt till återförsäljaren som säger: "Vi får den inte heller att fungera. Vi skickar den till verkstaden." och sedan får TS besked att den visst fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggs:

Om du inte har blivit informerad muntligen _OCH_ skriftligen gällande att en eventuell service/felsökningsavgift kan tillkomma, så är du inte skyldig att betala den. Så, för att besvara din fråga: Ja, du kan bestrida avgiften och hänvisa till praxis ifrån ARN om du inte har blivit informerad om det här tidigare då såklart. Lycka till

Nej jag blev självklart informerad om att en avgift kan tillkomma men då vi båda bekräftat att produkten inte fungerade kände både jag och personalen på plats att det inte var någon större risk att jag skulle behöva betala något. Det känns bara väldigt konstigt att den helt plötsligt skulle börja fungera på verkstaden och jag ska behöva stå för kostnaden. Kommer ju garanterat vilja pröva att den fungerar på plats i butiken innan jag hämtar ut den.

Skrivet av twit:

En stor del av de fel som kunder påtalar i butik går att lösa på plats. I vissa fall är det frågan om handhavandefel, i andra fall kanske en mjukvaruuppdatering är tillräcklig, ibland gäller det ett välkänt fel där personalen kan byta ut produkten på plats och ibland finns tydliga tecken på åverkan varpå personalen kan diskutera detta med kunden. Därtill har personalen oftast större erfarenhet än kunden vad gäller reklamationer och kan skriva en tydligare felbeskrivning efter att ha kikat lite närmare på problemet. Utöver detta kan personalen i de fall där verkstaden inte har skött sin uppgift ordentligt trycka på bra mycket mer än vad en enskild kund generellt kan.

Har butikspersonal verktyg och befogenhet att felsöka och reparera alla typer av fel, nej. Innebär det att en snabb felsökning i butiken är irrelevant? Absolut inte.

Som sagt, jag kommer verkligen gå igenom produkten så att den fungerar, och gör den det måste ju verkstaden ha gjort något, om det nu så var att uppdatera någon mjukvara eller skruva på nån skurv måste de ju ha gjort något. Samt om felet kvarstår kommer jag be om en ny vara bara

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Update: Åkte tillbaka till butiken igår för att hämta ut soundbaren, den första jag fick tala med vill att jag skulle betala direkt så kunde han gå och hämta den, vilket jag direkt nekade till. I första hand ville jag åtminstonde pröva den innan jag betalade, vilket han inte riktigt tyckte om, "Du får betala nu och hämta ut den så kan du pröva den hemma".

Efter mycket om och men gick han tillslut med på att jag skulle få pröva produkten i butik innan jag skulle behöva betala, vilket jag var glad över åtminstone.

Ute i butiken fick jag prata med en annan person som skulle hjälpa mig att koppla in allting så jag inte gjort något fel... Varpå i den första tvn fungerade ljudet INTE! Samma sak på nästa tv... Nu har produkten alltså varit på verkstad och inte blivit lagad då ljudet tydligen "fungerade" för att sedan komma tillbaka och inte längre fungerar, jag undrar vad dom har för magi på verkstaden.

Det hela slutade med att de i butiken återige konstaterade att den inte fungerar som den ska och jag blev inte längre krävd att betala något. De ville först skicka in den återigen till verkstaden så dom skulle se över den igen, vilket jag direkt påstod att det inte är något jag kommer betala för. Fick telefonnummer till person 2 som varit mycket mer hjälpsam och han skulle återkomma till mig under dagen efter att han pratat med verkstaden direkt.

Hoppas allt löser sig nu :B

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeJoke:

Update: Åkte tillbaka till butiken igår för att hämta ut soundbaren, den första jag fick tala med vill att jag skulle betala direkt så kunde han gå och hämta den, vilket jag direkt nekade till. I första hand ville jag åtminstonde pröva den innan jag betalade, vilket han inte riktigt tyckte om, "Du får betala nu och hämta ut den så kan du pröva den hemma".

Efter mycket om och men gick han tillslut med på att jag skulle få pröva produkten i butik innan jag skulle behöva betala, vilket jag var glad över åtminstone.

Ute i butiken fick jag prata med en annan person som skulle hjälpa mig att koppla in allting så jag inte gjort något fel... Varpå i den första tvn fungerade ljudet INTE! Samma sak på nästa tv... Nu har produkten alltså varit på verkstad och inte blivit lagad då ljudet tydligen "fungerade" för att sedan komma tillbaka och inte längre fungerar, jag undrar vad dom har för magi på verkstaden.

Det hela slutade med att de i butiken återige konstaterade att den inte fungerar som den ska och jag blev inte längre krävd att betala något. De ville först skicka in den återigen till verkstaden så dom skulle se över den igen, vilket jag direkt påstod att det inte är något jag kommer betala för. Fick telefonnummer till person 2 som varit mycket mer hjälpsam och han skulle återkomma till mig under dagen efter att han pratat med verkstaden direkt.

Hoppas allt löser sig nu :B

Gott att det löste sig så här långt i alla fall. Fick du se testrapporten från verkstaden?

Hur länge har du varit utan produkten nu? Du skulle även kunna börja vara på dem om att de måste utföra reparationen inom skälig tid. I och med att de uppenbarligen inte gjort något med produkten sedan du lämnade in den första gången så bör tiden ticka på från det datumet. Man brukar kunna hävda att rimlig tid är tre veckor. Efter det kan du tex kräva att de ska förse dig med fungerande produkt skyndsamt (inom ett par dagar), alternativt få ersättning eller något annat som ni kommer överens om.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Gott att det löste sig så här långt i alla fall. Fick du se testrapporten från verkstaden?

Hur länge har du varit utan produkten nu? Du skulle även kunna börja vara på dem om att de måste utföra reparationen inom skälig tid. I och med att de uppenbarligen inte gjort något med produkten sedan du lämnade in den första gången så bör tiden ticka på från det datumet. Man brukar kunna hävda att rimlig tid är tre veckor. Efter det kan du tex kräva att de ska förse dig med fungerande produkt skyndsamt (inom ett par dagar), alternativt få ersättning eller något annat som ni kommer överens om.

Nej jag har inte sett resultaten från verkstaden, det han sa till mig var "De hittade inga hårdvarufel".
Jag har bara varit utan sedan 25/2 så lite över en vecka, inget jag anser orimligt hittills.

Update: Personen jag fick telefonnummer till ringde mig precis och sa att de hade fått den att fungera med en annan sladd och att hans kollega hade suttit och mixtrat med den och tillslut fått igång den. Nu vill de att jag ska betala för undersökningen igen vilket jag inte alls vill göra. Han sa att han hade prövat med fel sladd (utan ARC) och därför hade det inte fungerat, varpå jag var väldigt noga med att påpeka att när vi prövade den första gången i butik hade det inte fungerat trots att han var väldigt noga med att välja just en HDMI ARC sladd. Jag sa även att de sladdar jag har hemma också är HDMI ARC och betonade igen att de hade fungerat i 1.5 månad och att det sedan lagt av dvs. jag har inte "fel" sladd.
Han sa att han kunde tänka sig att göra en fuling och att jag kunde få med den nya sladden som skulle fungera då den kostade 400kr om jag betalade avgiften på 500kr för servicen, detta fann jag väldigt underligt.

Verkade tillslut som att jag fick honom att förstå att jag prövat allt hemma och två gånger i butiken och inte fått det att fungera och att jag aldrig i mitt liv skulle skickat in produkten om jag och personalen inte var 100% säkra på att den faktiskt var trasig. Han ville att jag skulle komma in till butiken igen på måndag och så skulle vi försöka lösa det då...

Back to hoping i guess...

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Värdelöst! Om den nu fungerar, trots att personalen inte har fått den att fungera vid två tillfällen, så får de ser till att bjuda på den avgiften.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Fortsätt stå på dig. Provar ni till och med i butiken med en sladd som de vet ska funka så är det ett fel på produkten.

Kan också vara bra att veta att det inte är någon magisk kabel som måste till för att stödja ARC. Kabeln måste stödja HDMI v1.4, vilket de allra flesta gör. Standarden för v1.4 har varit ute sedan 2009.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Värdelöst! Om den nu fungerar, trots att personalen inte har fått den att fungera vid två tillfällen, så får de ser till att bjuda på den avgiften.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha ja då är vi iaf tre som tycker det, du jag och tjejen

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Fortsätt stå på dig. Provar ni till och med i butiken med en sladd som de vet ska funka så är det ett fel på produkten.

Kan också vara bra att veta att det inte är någon magisk kabel som måste till för att stödja ARC. Kabeln måste stödja HDMI v1.4, vilket de allra flesta gör. Standarden för v1.4 har varit ute sedan 2009.

Japp will do, får lämna en uppdatering på måndag igen hur det har gått. Nej jag menar det också, vartenda kabel jag tittat på har haft HDMI 1.4 ARC...

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2