[Nybörjare] Installera Linux jämte W7 -> Stött på patrull

Permalänk
Medlem

[Nybörjare] Installera Linux jämte W7 -> Stött på patrull

Hej,

Jag har tagit det första steget till att gå över till Linux. Jag är inte novis vad gäller datorer men jag är novis vad gäller Linux så jag skulle behöva lite assistans.

Efter lite research har jag bestämt mig för en lättviktare och det står mellan Lubuntu och ElementaryOS. Den första pga storleken och snabbheten och ElementaryOS för att jag helt enkelt tycker den ser snygg ut. (Har ni några andra förslag på lättviktare som även fungerar bra tar jag tacksamt emot tips.)

Nu till mitt problem...

Jag har en ASUS UX32VD. Den har en SSD på 30 GB och en mekanisk HDD på 500 GB, dessutom kommer den med förinstallerat Windows 7 på SSDn. Det här är i dagsläget inget jag vill ändra på, W7 får gärna ligga på SSD och det fungerar hittills mycket bra. Däremot vill jag installera Linux på en partition jag gjort (70 GB) och det är det som inte riktigt fungerar.

Vad jag förstår har min dator ett UEFI-läge och jag ska därför starta installationen i UEFI-läge, det första problemet är att när jag trycker ESC vid uppstart (jag har en USB-sticka med Lubuntu på) och väljer "UEFI: USB Flash Drive x.x.x" så händer inget. Den går tillbaka till samma meny och när jag trycker igen så startar datorn upp till windows. Samma gäller om jag går in i bios-skärmen och väljer boot-prioritering -> datorn startar om och går direkt till windows. Varför?

Vad jag förstår så kan detta vara en lösning:

If you cannot enter the Boot Menu or the Live CD is not a Boot Option, then try the following. some ASUS models use Aptio firmware from American Megatrends. It appears the BIOS is case sensitive. It looks for the filename EFI/BOOT/bootx64.efi, but Ubuntu provides EFI/BOOT/BOOTX64.EFI. See https://bugs.launchpad.net/linux/+bug/1261465.

Dold text

- från https://help.ubuntu.com/community/AsusZenbookPrime#Basic_Inst..., men jag har inte den blekaste om hur jag löser det där med stora/små bokstäver på min Lubunut/Elementary-USB.

Hur ska jag egentligen gå tillväga? Försökt hitta en lösning i snart en vecka och är beredd att ge upp Linux, något jag inte alls vill.

Vänder mig nu till er för hjälp, hoppas någon kan bistå med ett tips eller två! Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag tog och modifierade lubuntus livecd och bytte namn på BOOTX64.EFI till bootx64.efi. Jag kunde boota den modifierade iso:n från ett usb-minne men har inte testat att köra installationen. Ifall installationsprogrammet kollar igenom att alla filer är korrekta finns det en risk att den avbryts då en fil heter något annat än det den ska. Testa den om du vill. Notera att det generellt sett är en dålig idé att köra en modifierad isofil som någon lägger upp på ett forum.

Dropbox-länk!

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk

I'd start here: https://www.virtualbox.org
Try OS in a virtual environment, to get acquainted, etc.

Permalänk
Medlem

Om du bara vill lära dig som en start så kanske det är bättre att köra virtuellt. Själv så föredrar jag vmware över virtualbox och det finns en gratis version som heter vmware player jag använder själv dock vmware workstation och med en relativt ny dator med lite ram så har du inga problem alls att köra linux virtuellt.

Sedan så borde du lära dig linux från grunden i CLI utan grafik(windows gui liknande).

Permalänk
Medlem

Hur mycket förlorar jag i prestanda när jag kör Linux i virtuellt läge? Jag tyckte det kändes så smidigt att bara slänga in Lubuntu på partitionen och sen kunna starta det ena eller det andra beroende på vad jag ska göra på datorn. Det kanske fungerar lika bra i virtuellt läge?

Permalänk
Medlem

Om du bara vill bekanta dig med linux och lära dig så går en vm bra. Om du däremot vet att du faktiskt tänker använda linux så tycker jag att du absolut ska installera det på datorn.

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivanovic:

Hur mycket förlorar jag i prestanda när jag kör Linux i virtuellt läge? Jag tyckte det kändes så smidigt att bara slänga in Lubuntu på partitionen och sen kunna starta det ena eller det andra beroende på vad jag ska göra på datorn. Det kanske fungerar lika bra i virtuellt läge?

Det beror på hur bra din dator är den största flask halsen är egentligen hur mycket minne du har. Sitter du med en i5/i7 quad med 8GB Ram kan du lätt köra 2st virtuella linux operativ system samtidigt, för att köra ett operativ system tar inte så mycket prestanda och du kan välja hur mycket resurser du vill ge den virtuella.

Du kan även skapa virtuella sparnings punkter så du återställa operativet till dessa du kan även ställa in så ingenting i den virtuella sessionen sparas om du vill det så den återställs till vad det var tidigare.

Permalänk
Medlem

Till att börja med; vad händer om du startar USB-minnet utan UEFI-stöd?

Du kan prova att ändra namn på filen i BOOTx64.EFI eftersom ditt USB-minne är formaterat i FAT32 eller exFAT. En idé är att kopiera filen flera gånger och ha den med flera varianter på samma gång så kan du se vilken som fungerar med hjälp av negativ identifiering, dvs. så fort du tar bort en variant och det slutar fungera så vet du vilken som är rätt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

https://help.ubuntu.com/community/UEFI kan eventuellt vara till hjälp.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |