Hur blir jag av med virus på Windows 8.1 surfplatta?

Permalänk

Hur blir jag av med virus på Windows 8.1 surfplatta?

Jag har en Dell Venue 11 Pro surfplatta med Win 8.

Den har funkat rätt bra för mig och det är pratiskt ibland att ha full Windows tillgängligt på plattan.

Men med tiden har det blivit en del virus, och nu på slutet börjar den bli riktigt jobbig att knappa på, det är en gratisversion av Avast på den nu men det hjälper inte. Hur gör jag mig av med virusen? Försvinner virus om man gör en fabriksåterställning och isf hur gör man?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Prova AVG Antivirus Free innan du kör en ominstallation, den tar det mesta

Permalänk
Medlem

testa även malwarebytes antimalware samt kika upp vad du har för program installerade.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Avast och MalwareBytes borde täcka dig, Avast ska vara det mest heltäckande gratis anti-virus programmet till windows.

Om de två inte duger kan du ju testa AVG och Avira osv, men tror du är rätt kört i det fallet och får köra en återställning.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

Malwarebytes och AdwCleaner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Malwarebytes och AdwCleaner!

Det här är det bästa sättet att rensa ut virus.

Först en omgång med adwcleaner, sedan en omgång med hitmanPro (båda grattis program)
Och sedan kan man köra Malwarebytes med rootkit scan för att vara helt säker.

Permalänk
Medlem

Avast/avg eller Panda cloud free antivirus samt Malwarebytes.. då e man helskyddad, onödigt o köpa antivirus.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Inaktiv

Om jag får virus i burken så kör jag först en uppdatering av virusprogramet. Sedan kör jag malware och uppdaterar den. När båda är uppdaterade startar jag om i felsäkert läge utan nätverk och kör först full scan med virusprogrammet och sedan full scan med malware. Har alltid fungerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Malwarebytes och AdwCleaner!

Rekommenderar dessa, fungerar bra!

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk

Tack för alla svar, jag får prova lite.

Är det nån som vet om Optimizer Pro är ett virus? Har funnits ganska länge och det kommer upp en ruta lite nu och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griffin83:

Tack för alla svar, jag får prova lite.

Är det nån som vet om Optimizer Pro är ett virus? Har funnits ganska länge och det kommer upp en ruta lite nu och då.

Skulle säga att det definitivt är malware

Permalänk
Medlem

Har man en gång haft skräp som fått fäste i enheten är det tid att göra en ominstallation. Det går aldrig mer att lita på den installationen. Så jag rekommenderar just det. En fullständig fabriksåterställning, och det första som installeras efter det är ett pålitligt antivirus. AVG Free fungerar, som tidigare talare har nämnt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Det verkar få bli en komplett ominstallation.

Kan jag göra såhär:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/restore-refresh-...

Eller gäller det bara PC?

Permalänk
Medlem

Kanske man skulle fråga Dell?
De borde ju veta, menar jag...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Kanske man skulle fråga Dell?
De borde ju veta, menar jag...
B!

Tackar

Permalänk

Resetta allt - enda som verkligen hjälper. Spara viktiga filer i molnet (Google Drive, DropBox)

I framtiden är det bästa att alltid vara uppdaterad och att inte gå in på suspekta sidor allt för mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilssonbst:

Resetta allt - enda som verkligen hjälper. Spara viktiga filer i molnet (Google Drive, DropBox)

Tänk på att installera antivirus INNAN man installerar apparna för att hämta hem filerna igen...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Det blev en ominstallation samt AVG och Malwarebytes, får hoppas att det blir bättre den här gången.

Tack till alla som bidragit.