Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Det du har "bevisat" är att 31 av 33 proffs i ett visst spel

Yup, det största FPS esportspelet som kräver enorm precision och pålitlighet. Hade du läst min kommentar hade du sett att jag skrev att urvalet var väldigt litet men att man fortfarande kunde dra slutsatser pga nivån dessa personer spelar på.

Angående din kommentar om 4:3 och steam survey så kan steam bara läsa vilken upplösning du har på skrivbordet och inte vad du spelar i.

Du kan roa dig med 5558 svar här gällande möss om du vill däremot.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1QbyWykzLplJXMnDBSH_LN...

Här finns en breakdown på procenten, värt att notera är att Razer, Logitech och Zowie nästan bara har optiska möss. Av de 1114 svar från steelseries som har den populäraste lasermusen i dessa sammanhang har 754 stycken en optisk mus.

http://i.imgur.com/nOKIGOj.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Enligt vilken statistik? Sluta påstå saker som är tagna ur luften på det viset.

Har inte de flesta lasermöss(om inte alla?) musacc och/eller angle snapping? Som klart minskar exakt precision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Kan tillägga att alla optiska mös uppför sig olika på olika underlaget man får testa sig fram
har EDGE 3200 laser underlag en teflon matta funka kanon fint mattan är från 85- 95 en dyr sak då men en flopp
hitta den på ComFuture I Hudiksvall han rea då ut gamla mus mattor som skulle vara 80-90 -talets värsta mattor
men dom funka inte så bra med optik mössen fån den tiden.. men nu var dom under bara han sålde ut en kartong med mus mattor på max 2 dagar

Frågan är, vill man ha en musmatta från 80-talet? Och är dom lika stora som dagens mattor så dom fungerar till gaming?

Skrivet av Falcon:

Har inte de flesta lasermöss(om inte alla?) musacc och/eller angle snapping? Som klart minskar exakt precision.

Det kan man väl stänga av?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör fortfarande en MX518, som är vanlig optisk, sedan säkert 10 år. Att jag fortfarande inte känt behov av något annat säger väl en del om hur bra en optisk mus kan vara. Använder en Razer musmatta med aluminiumplatta i mitten och någon svart beläggning på båda sidor. Odödlig, säkert 10 år den med, och med integrerat handlovsstöd i memoryfoam.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Att jag fortfarande inte känt behov av något annat säger väl en del om hur bra en optisk mus kan vara.

Det säger ingenting annat än att just du är nöjd med just den musen.

Så länge musen man använder beter sig förutsägbart är det faktiskt inte så noga vad den har för specs. Det man är van vid funkar.
Om du skulle byta till en annan "bättre" mus kanske du inte skulle kunna gå tillbaks till den tidigare när du vant dig vid den nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Visa en sån undersökning då.
Sen är de oavsett vad en sån undersökning säger inte majoriteten av gamers.

Om man bortser från det statistiska svarta hål ang vad "gamers föredrar" och istället kollar på de möss som faktiskt fungerar bäst så toppas den listan av möss med optiska sensorer:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ZzbKDmFOqsP_ut2RdctD0...

Den laser-sensorn som brukar betraktas som okej är Avagos 9800, även om folk säger att den har vissa accelerationsproblem ändå.
Här är lite snubbar som vet vad dom pysslar med, lista med vilka möss som har vilka sensorer: http://www.test-gear.pl/sensor/

(Om du förutom sensorkvaliteten är intresserad av hur mycket input lag en mus kan ha så är det här lite roliga siffror)
http://cdn.overclock.net/e/e7/e7b441c1_response_test_overall_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Det kan man väl stänga av?

Inte musacceleration i windows, utan som sidoeffekt av hur sensorn+firmware fungerar, accel som att du inte får linjär input vid snabba rörelser, och angle-snapping att musen försöker "hjälpa till att dra raka linjer" typ.

Permalänk

Bytte från Sensei RAW till Kone Pure Optical och har inte märkt så stor skillnad. Förutom att den nya glider lite bättre vilket inte är så konstigt.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Bara för att kompletera tidigare video om skillnaden mellan optisk och laser.

för diskutionen laser vs optisk så vill jag bara säga att inget lår optiskt i min mening.
Inga av min alsermöss jag haft har kunnat stå sig ens mot billigare optiska som tex microsoftmöss när det kommer till precitionen.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Fy, du gått från kass till sämre alltså prova en modern laser/optisk mus, du vill aldrig se en touchplatta på bärbar igen Fy vad segt det är att navigera på en sådan.

Kommer ihåg kulmusen och man fick ha tur om rörelserna ens resterades (vet inte hur många gånger jag tog ur kulan). Var rena mardrömmen :/

Pekplattan på Macbook (pro) är inte så dum alls Har testat ett antal optiska möss här och där förstås, då man lånat annans dator, antingen på skola eller hos vän, och aldrig riktigt fastnat för det. Köpte faktiskt ändå en väldigt ergonomisk lasermus häromåret att ha utifall att. Men jag sitter bara på laptops och pekplatta ändå

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gibbe:

Pekplattan på Macbook (pro) är inte så dum alls

Jo, om man tänkt spela är den lika dum som alla andra trackpads.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gibbe:

Pekplattan på Macbook (pro) är inte så dum alls Har testat ett antal optiska möss här och där förstås, då man lånat annans dator, antingen på skola eller hos vän, och aldrig riktigt fastnat för det. Köpte faktiskt ändå en väldigt ergonomisk lasermus häromåret att ha utifall att. Men jag sitter bara på laptops och pekplatta ändå

Nej den är fantastiskt bra. Beror det på något Apple-patent... eller vad är det som gör att ingen annan bärbar kan ha lika bra?

Hur kommer det sig att optiska möss föredras av de flesta gamers? Laser-sensorn ska väl prestera bättre?

Eller är det ytterligare en av dessa uppgraderingar av tekniken som gick fel?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Jo, om man tänkt spela är den lika dum som alla andra trackpads.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av GaMeR2K5:

Nej den är fantastiskt bra. Beror det på något Apple-patent... eller vad är det som gör att ingen annan bärbar kan ha lika bra?

Tja, jag spelar inte på min MBP Därav inget sug efter mus (hmmm...)

Och jag skulle gissa att Apples pekplatta är väldigt patenterad. Gjord i glas vill jag minnas.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Så det vi har kommit fram till är att. De flesta hardcore spelare enligt någon statistik föredrar optisk ljus på sin läsare, snarare än riktigt ljus, laser. Att det har mer personer att göra individuellt samt att musmattan spelar roll. Sen har vi kommit fram till att man kanske inte behöver en mus i huvud taget. Vilket är sant, beroende på vad det handlar om? Missade jag något?

Off:
lite väl mycket kanske.

Edit:
Var inte frågan vad som vad bäst optisk eller laser? Varför folk väljer det ena eller det andra i spel eller gimp.

Edit2:
Trådnamnet borde bytas.
"
Hej SweC!

Som rubriken lyder, är Laser eller Optisk mus att föredra?"

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nackskägg:

Det du har "bevisat" är att 31 av 33 proffs i ett visst spel, varav nästan alla dessutom spelar i 4:3 (säger en hel del om hur nischat och stört det är!), använder en viss typ av möss.

Detta är inte ens i närheten av samma sak som att majoriteten av gamers föredrar optiska möss. Inte på långa vägar.

Gissningsvis vet inte ens majoriteten av gamers vad skillnaden mellan laser och optisk är.

Och nej, det är inte "något de flesta håller med om".
Eller, rättare sagt, det kan vara det. Men varken du eller jag har en jävla aning. Vi har inte statistiken som krävs för att göra ett sånt påstående.

Med din logik har du för övrigt även bevisat att de flesta gamers föredrar 4:3...och det vore ju rätt konstigt, med tanke på att det bara är några enstaka procent som kör det överhuvudtaget (baserat på Steam HW Survey), där 16:9 är överlägset vanligast.

Han har visat data. Var är din data som stödjer att de flesta gamers har köpt en lasermus som du har? Eller ännu hellre att personer som vet skillnaden och har tänkt igenom det föredrar laser jämfört med optisk.

Att de flesta kör med 16:9 och annat skumt beror på att de inte vet bättre och att i många fall finns det ingen alternativ. Massanvändning betyder INTE att det som används är faktiskt bättre på något sätt. (hint kanske lära sig lite om statistik om du ska ha den här typen av argumentation).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Han har visat data. Var är din data som stödjer att de flesta gamers har köpt en lasermus som du har? Eller ännu hellre att personer som vet skillnaden och har tänkt igenom det föredrar laser jämfört med optisk.

Att de flesta kör med 16:9 och annat skumt beror på att de inte vet bättre och att i många fall finns det ingen alternativ. Massanvändning betyder INTE att det som används är faktiskt bättre på något sätt. (hint kanske lära sig lite om statistik om du ska ha den här typen av argumentation).

Jag har inte påstått att de flesta kör med lasermus, jag har bara påpekat att man inte ska påstå att de flesta gör si eller så utan statistik som backar upp det.
Har heller inte sagt nåt om vilket bildformat som är det bättre, bara påpekat felaktigheterna i vem-det-nu-vars påstående.

Sen handlade det inte om vad som är bäst heller, utan vad folk föredrar. Enligt logiken som användes skulle 4:3, liksom optisk mus, vara det som de flesta föredrar - för vilket det inte påvisats någon som helst bekräftande statistik.

Du borde sluta kasta sten i glashus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Nej den är fantastiskt bra. Beror det på något Apple-patent... eller vad är det som gör att ingen annan bärbar kan ha lika bra?

Hur kommer det sig att optiska möss föredras av de flesta gamers? Laser-sensorn ska väl prestera bättre?

Eller är det ytterligare en av dessa uppgraderingar av tekniken som gick fel?

Laser är bättre än optisk, fast inte på allt.
Det laser gör bättre är att läsa av underlaget bättre. Du kan sitta och använda den på ytor som en optisk inte kan göra samt att dom är mindre känsliga för musmattor med tex tryck på.
Men för spelande så är optiskt bättre då den inte har någon form av acceleration på sensorn.
Angående apples pekplata så är det inget speciellt med hårdvaran utan bara väldigt finslipad mjukvara.
Det finns många plattor i glas där ute och det verkar så gott som alltid vara mjukvaran som gör den kass.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nackskägg:

Jag har inte påstått att de flesta kör med lasermus, jag har bara påpekat att man inte ska påstå att de flesta gör si eller så utan statistik som backar upp det.
Har heller inte sagt nåt om vilket bildformat som är det bättre, bara påpekat felaktigheterna i vem-det-nu-vars påstående.

Sen handlade det inte om vad som är bäst heller, utan vad folk föredrar. Enligt logiken som användes skulle 4:3, liksom optisk mus, vara det som de flesta föredrar - för vilket det inte påvisats någon som helst bekräftande statistik.

Du borde sluta kasta sten i glashus.

4:3 är bättre för väldigt många saker. 16:9 är optimalt bara då man ser på serier.

Sedan var referensen till personer som har högsta krav på sin hårdvara. Det indikerar något. Precis som server hårdvara är mer tillförlitlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Optiska möss har oftast betydligt bättre sensorer och föredras av de flesta seriösa gamers.
Dock är inte nödvändigtvis alla optiska möss bra eller alla lasermöss kassa. Man får se till den enskilda musen och dess sensor.
Men ska man prata generellt så är optiska klart att föredra.

Jag skulle gissa på att dom flesta gamers som själva tycker sig är seriösa kör på laser. Det är nyare, och allt låter häftigare med laser.
Det är nog mer bland faktiska proffsspelare som optiska toppar.

Skrivet av AxMi-24:

Att de flesta kör med 16:9 och annat skumt beror på att de inte vet bättre och att i många fall finns det ingen alternativ. Massanvändning betyder INTE att det som används är faktiskt bättre på något sätt. (hint kanske lära sig lite om statistik om du ska ha den här typen av argumentation).

4:3 lär bero på att dom sitter med gamla tjocka CRT-skärmar, för att dom helt enkelt är betydligt snabbare än moderna platta skärmar.
Precis av samma anledning som att dom kör optiskt.
Äldre teknik, som har sina begränsningar, men är spelmässigt överlägset när man använder det rätt.

Själv gick jag tillbaka till optiskt förra året. Mer för bildbehandling än för spel. Det är sjukt nice att plötsligt ha lite konsistens i pekarrörelserna.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag skulle gissa på att dom flesta gamers som själva tycker sig är seriösa kör på laser. Det är nyare, och allt låter häftigare med laser.
Det är nog mer bland faktiska proffsspelare som optiska toppar.

4:3 lär bero på att dom sitter med gamla tjocka CRT-skärmar, för att dom helt enkelt är betydligt snabbare än moderna platta skärmar.
Precis av samma anledning som att dom kör optiskt.
Äldre teknik, som har sina begränsningar, men är spelmässigt överlägset när man använder det rätt.

Själv gick jag tillbaka till optiskt förra året. Mer för bildbehandling än för spel. Det är sjukt nice att plötsligt ha lite konsistens i pekarrörelserna.

jag gick tillbax till optisk nu i julas när jag bröjade spela CS igen. fan jag skulle verkligen vilja ha naga2014 med optisk, kan inte rå för det men efter 5år lirande mmo med vanliga nagan så bara älskar jag tummknapparna.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

"Optisk" har nog tagit över mer och mer även för average gamern idag.
Då det helt enkelt släpps fler möss med sådana sensorer.

För något år sedan när sensei osv var som mest populära tiltade det nog mer åt det hållet.
Men idag släpps fler och fler möss med bättre sensorer som 3310 osv.
G402, G502, Alla zowies möss, SS Rival, även qpad har fattat att dom behöver en "optisk".

Och ja bland pro segmentet är det absoluta majoriteten "optiska" av en anledning.

Fler tillverkare har helt enkelt fått upp ögonen för mer stabil sensor eftersom det har blivit mer efterfrågan på just detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Jag skulle gissa på att dom flesta gamers som själva tycker sig är seriösa kör på laser. Det är nyare, och allt låter häftigare med laser.
Det är nog mer bland faktiska proffsspelare som optiska toppar.

4:3 lär bero på att dom sitter med gamla tjocka CRT-skärmar, för att dom helt enkelt är betydligt snabbare än moderna platta skärmar.
Precis av samma anledning som att dom kör optiskt.
Äldre teknik, som har sina begränsningar, men är spelmässigt överlägset när man använder det rätt.

Själv gick jag tillbaka till optiskt förra året. Mer för bildbehandling än för spel. Det är sjukt nice att plötsligt ha lite konsistens i pekarrörelserna.

Det är sant då det är i princip omöjligt att hitta en bra 4:3 TFT skärm, 16:10 börjar bli utrotningshotade.

Permalänk
Medlem

Inga av teamsen sitter på CRT skärmar längre.
Dom flesta kör 4:3 Black borders eller 4:3 stretched som 1280x960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

"Optisk" har nog tagit över mer och mer även för average gamern idag.
Då det helt enkelt släpps fler möss med sådana sensorer.

För något år sedan när sensei osv var som mest populära tiltade det nog mer åt det hållet.
Men idag släpps fler och fler möss med bättre sensorer som 3310 osv.
G402, G502, Alla zowies möss, SS Rival, även qpad har fattat att dom behöver en "optisk".

Och ja bland pro segmentet är det absoluta majoriteten "optiska" av en anledning.

Fler tillverkare har helt enkelt fått upp ögonen för mer stabil sensor eftersom det har blivit mer efterfrågan på just detta.

ja jag är en gammal publichora från CS1.6 och nu i vintras när jag började lira igen märkte jag direkt skillnad på att byta från min naga med 8200G laser sensor till min optiska Rival. på aimmap 2 som ser ut som en skjutbana dubblade jag resultatet direkt och jag trodde inte att det skulle göra sån skillnad. anledning till jag bytte just då var inte sensorn utan att drivrutinerna gjorde så att CS fryslaggade med gemna mellanrum, men är glad nu iefterhand att jag bytte.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Avstängd

Att lasra eller inte lasra det är frågan

http://www.sweclockers.com/forum/56-tangentbord-moss-och-ovri...

Så nu kan vi rösta och så kan vi ta resultatet och göra ett snitt på hela världen

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

4:3 lär bero på att dom sitter med gamla tjocka CRT-skärmar, för att dom helt enkelt är betydligt snabbare än moderna platta skärmar.

En CRT-skärm är inte betydligt snabbare än en modern 144hz tn skärm, har svårt att tro att ens många av proffsen sitter kvar på CRT-skärmar, speciellt inte med tanke på att de kör tn på tävlingar. Skillnaden kanske är några enstaka ms i input lagg, men samtidigt får du inte ut 144hz ur en crt så vitt jag vet. Heaton snackade väl även om detta i nån swec pod har jag för mig, och även han sa att i princip alla gått över till tn och att dom numera var likvärdiga för proffsspelare.

Jag har även svårt att tro att låg upplösning och 4:3 är "bättre", utan att det helt enkelt hänger kvar från gamla cs tiden när motorn inte hade bra widescreen support och när de flesta körde crt som man dessutom fick ut högre Hz med när man sänkte upplösningen. Är man proffs och är van vid vissa settings så håller man nog kvar vid dom helt enkelt och när det kommer nya spelare så följer dom efter för proffsen använder det. Men om någon sitter på någon teori om varför 4:3 skulle vara bättre i csgo förutom att man ser mindre så får hen gärna dela med sig. Själv tror jag att det är till 100% en vanefråga, speciellt i spel där nästan all action sker horisontellt, vilket borde ge 16:9 mer fördelar kan man ju tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Tack för alla svar!

Verkar vara lite vad man själv föredrar men optisk är det majoriteten av vad gamers föredrar.

I detta fallet så är jag intresserad av Qpad 8K som ska släppas i både Laser och Optisk.

Var har du läst att det ska komma en version av 8k med optisk sensor? Kan inte hitta det någon stans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Var har du läst att det ska komma en version av 8k med optisk sensor? Kan inte hitta det någon stans.

Mailade Qpad och frågade, fick svaret att det kommer en Optisk inom kort kanske 2-3 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Var har du läst att det ska komma en version av 8k med optisk sensor? Kan inte hitta det någon stans.

http://issuu.com/qpad/docs/qpad_product_catalog_2015_1

Dom har sagt den ska släppas i slutet av mars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

http://issuu.com/qpad/docs/qpad_product_catalog_2015_1

Dom har sagt den ska släppas i slutet av mars.

Tackar, tackar! Blir nog att införskaffa en sådan då.