Skadat GTX 980, kört eller ej?

Permalänk

Skadat GTX 980, kört eller ej?

Hej,

Skeppade precis min desktop med UPS, öppnade paketet och insåg snabbt att det hade fått ta ett par smällar.

Fick byta moderkortet och har en skada på grafikkortet. Efter installationen av nya moderkortet testade jag grafikkortet men får ingen input till skärmen.

Hoppades att någon här kunde säga om kortet är kört eller ej baserat på den synliga skadan på PCI anslutingen, vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Det ser ju inte bra ut. Men om du har möjlighet skulle jag rekommendera att prova olika utgångar/kablar/skärmar osv bara för att utesluta att det inte är någon av dom som strular. Går det igång i övrigt? Fläktar, lampor osv?

Permalänk
Medlem

Ersätter inte UPS?

Permalänk
Medlem

skadad kontakt.. man ser ju att 2 av kontakterna verkar helt skadade... hur lyckades UPS med det?!?!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Har dom transporterat datorn i en centrifug? Kortet har ju uppenbarligen slitits lös från pci-e sloten och sedan gnuggats ganska hårt mot något. Wtf?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Japp kortet har slagit ut ur PCI sloten och sedan slitit mot moderkortet, bla skrapat av resisitorer därav det nya moderkortet.
UPS skyller på förpackning, skeppades dock i orginallåda, men men får se vad ARN säger, för nu får jag betala själv helt enkelt.

Kortet går igång, fläktarna startar upp, stannar dock efter ett par sec (antar att det är pga att datorn är iskallt) led dioderna bak vid strömkontakten går igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bearspider:

Japp kortet har slagit ut ur PCI sloten och sedan slitit mot moderkortet, bla skrapat av resisitorer därav det nya moderkortet.
UPS skyller på förpackning, skeppades dock i orginallåda, men men får se vad ARN säger, för nu får jag betala själv helt enkelt.

Kortet går igång, fläktarna startar upp, stannar dock efter ett par sec (antar att det är pga att datorn är iskallt) led dioderna bak vid strömkontakten går igång.

Var grafikkortet fastskruvat i chassit? Om det var det, har skruvarna slitits sönder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bearspider:

Japp kortet har slagit ut ur PCI sloten och sedan slitit mot moderkortet, bla skrapat av resisitorer därav det nya moderkortet.
UPS skyller på förpackning, skeppades dock i orginallåda, men men får se vad ARN säger, för nu får jag betala själv helt enkelt.

Förvänta dig inget från UPS. Skeppade hem lite privata prylar från USA till Sverige när jag flyttade hem därifrån. Allt som allt 15 lådor. 14 lådor kom fram. Det tog mig två månader att ens få UPS att öppna ett case på förlusten och sedan kunde de så klart inte hitta lådan. Försäkringen krånglade de sig också ur. Skitföretag är vad det är.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av twk:

Var grafikkortet fastskruvat i chassit? Om det var det, har skruvarna slitits sönder?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det var skruvat i chassit med två skruva, båda hela, dock så har "metallen" som man skruvar fast kortet med och där kontakterna böjts sig en aning, dock inte så mycket så jag kan se att det har påverkat kortet på något sätt.

Så här såg det ut när jag öppnade upp chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bearspider:

Ja det var skruvat i chassit med två skruva, båda hela, dock så har "metallen" som man skruvar fast kortet med och där kontakterna böjts sig en aning, dock inte så mycket så jag kan se att det har påverkat kortet på något sätt.

Så här såg det ut när jag öppnade upp chassit
http://i58.tinypic.com/6qvggo.jpg

Alltså vad i helvete.. Man lär ju nästan kasta lådan om det ska kunna lossna sådär? Fastskruvat och med låsning på moderkortet?!

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bearspider:

Ja det var skruvat i chassit med två skruva, båda hela, dock så har "metallen" som man skruvar fast kortet med och där kontakterna böjts sig en aning, dock inte så mycket så jag kan se att det har påverkat kortet på något sätt.

Så här såg det ut när jag öppnade upp chassit
http://i58.tinypic.com/6qvggo.jpg

Usch!

Permalänk
Medlem

Om kortet var riktigt monterat från början så förstår jag inte hur de har lyckats få det att lossna så där, borde vara nästan omöjligt även om man öppnar datorn och drar direkt i kortet!

Edit: Om de har lyckats med det där borde chassit nästan garanterat vara skadat också, kan du testa kortet i en annan dator så du kan utesluta att något är kortslutet?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Det här skulle ha uppstått oavsett förpackning då det ser ut som att det har slängts runt en hel del. Definitivt UPS fel, kan bara rekommendera att överklaga deras beslut/dåliga ursäkt.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Det där kortet kan du ge upp på direkt tyvärr. De är otroligt känsliga för böjskador som uppstått där.

Det ser dessutom ut som att kortet dragit för mycket ström (p g a kortslutning som orsakats av att kortet blivit böjt/skadat), vilket orsakat brännskador på kontakten. Det finns risk att ditt nya moderkort pajat i fall du använt detta grafikkort tillsammans med det.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara en tråkmåns men man plockar ALLTID ur grafikkortet när man skickar sin dator. De gånger jag har skickat så har jag tagit ur gpu, processorkylare och kopplat ur alla sladdar och har aldrig haft problem men trasiga komponenter.
Hoppas det löser sig för dig trots allt.

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bearspider:

Hej,

Skeppade precis min desktop med UPS, öppnade paketet och insåg snabbt att det hade fått ta ett par smällar.

Fick byta moderkortet och har en skada på grafikkortet. Efter installationen av nya moderkortet testade jag grafikkortet men får ingen input till skärmen.

Hoppades att någon här kunde säga om kortet är kört eller ej baserat på den synliga skadan på PCI anslutingen, vad tror ni?

http://i58.tinypic.com/2j1adlv.jpg

Ser ut som en kortis, har du hemförsäkring?

Permalänk
Skrivet av Obligatorisk:

Det där kortet kan du ge upp på direkt tyvärr. De är otroligt känsliga för böjskador som uppstått där.

Det ser dessutom ut som att kortet dragit för mycket ström (p g a kortslutning som orsakats av att kortet blivit böjt/skadat), vilket orsakat brännskador på kontakten. Det finns risk att ditt nya moderkort pajat i fall du använt detta grafikkort tillsammans med det.

Skadorna på kontakten har uppstått när det har pressats ur kontakten, det är inte brännskador.

Citat:

Inte för att vara en tråkmåns men man plockar ALLTID ur grafikkortet när man skickar sin dator. De gånger jag har skickat så har jag tagit ur gpu, processorkylare och kopplat ur alla sladdar och har aldrig haft problem men trasiga komponenter.
Hoppas det löser sig för dig trots allt.

Man kan ju lugnt säga att det varit en dyr läxa för mig, tänkte inte längre än att det var originalförpackat och att UPS ändå är ett av världens största logistikföretag, antog, dumt nog, att de tog väl hand om paketet när man betalat x antal tusen för att få det levererat...

Citat:

Edit: Om de har lyckats med det där borde chassit nästan garanterat vara skadat också, kan du testa kortet i en annan dator så du kan utesluta att något är kortslutet?

Chassit har gått sönder också, går att använda men bla fronten är trasig etc, ska kolla om jag kan hitta en annan dator att testa kortet it.

Permalänk
Medlem

Fyfan vad tur jag måste ha när jag checkade in min dator i orginal lådan. Även ifall den var incheckad som vanligt bagage så fanns det inte en skråma på kartongen ens. Men det känns som att grafikkortet har lossnat, men har det varit skruvat så måste de ha spelat basket med den.

Dokumentera allt, och ge dig för fan inte mot dom. De har oftast inte ett bra rykte om hru de hanterar sina paket.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Needas:

Inte för att vara en tråkmåns men man plockar ALLTID ur grafikkortet när man skickar sin dator. De gånger jag har skickat så har jag tagit ur gpu, processorkylare och kopplat ur alla sladdar och har aldrig haft problem men trasiga komponenter.
Hoppas det löser sig för dig trots allt.

Det är väl ändå överkurs.Många som har en dator vet nog inte ens vilket som är grafik-kortet.Alla är ju inte nördar som vi.haha

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Det är väl ändå överkurs.Många som har en dator vet nog inte ens vilket som är grafik-kortet.Alla är ju inte nördar som vi.haha

Överkurs eller inte... jag har skickat vid flera tillfällen och aldrig fått något förstört.
Fraktbolagen tycker att man ska förpacka försändelsen så att det ska tåla fall från en halv meter.

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Hedersmedlem

Pratar man om kartongen till själva datorlådan är den enbart gjord för den tomma lådan. Viktökningen som uppstår med alla delar i lådan gör att den inte klarar större fallhöjder, G-krafterna blir för stora (egentligen enkel matematik). Jag vet att svenska datorfirmor ofta skickar färdigbyggda datorer så ändå, men ser man till USA där jag ett tag följde HardOCPs tester av färdiga systen så kom i princip alltid datorn i dubbla lådor med extra stötskydd mellan datorlådekartongen och en större, yttre kartong. Då klarar det sig alltid.

Jag tror grafikkortet är skadat på sätt du inte kan se. Skrapmärken är nog det minsta problemet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro