Permalänk
Medlem

Problem vid montering av CPU-kylare

Tjena!

Försöker montera Denna kylare, men fattar inte hur man monterar själva kylaren i den plastcirkeln man sedan monterar i moderkortet. Som ni kanske ser på den första bilden är det en slags fjäder man troligtvis ska bända nedåt för att "plastcirkeln" ska fastna. Jag tar i för kung och fosterland, men fjäderjäveln böjer sig inte! Är det ett måndagsexemplar, är jag svag eller är jag bara dum i huvudet och gör fel?

Permalänk
Medlem

jag gissar att plastcirkeln sak sitta bakom moderkortet och gå igenom hålen kring sockeln. Därefter lär kylaren skruvas fast på det. Ska kolla mer på just den kylaren

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Upptill och nedtill på plastcirkeln ser det ju ut som hakar. Och av bilden på kylaren ser det ju ut som att plåtvinklarna i änden på fjädern skall hakas fast i plastcirkeln. Men sådant ser Du ju bäst själv. Om inget annat hjälper får Du väl läsa bruksanvisningen. Om det hänger på kroppskrafterna är ju svårt att avgöra med den information Du gett.

Permalänk
Medlem

Plastcirkeln ska fästas i första steget. Sedan ska de fjädrade clipsen på kylflänsen passas in i plastcirkeln så att det klickar sig fast där. Det ser ut som att det ska räcka att sätta dit flänsen på rätt ledd. Clipsen ska fästa på utsidan av cirkeln.

Kan du visa någon bild hur du har gjort hittills?

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk

Plastringen verkar vara avsedd endast om du monterar kylaren på en sockel 775 av vad jag kan utläsa av dokumentationen. Vilke sockel/CPU är det du har?

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/187319-asus_h...

Det moderkortet, så 1155. På utsidan av kartongen som fläkten kom i står det att manual är inkluderat, men ingen manual följde med. Vad för slags "dokumentation" talar du om? Skulle gärna få se det!

Permalänk
Medlem

Har bestämt mig för att returnera fläkten imorgon! Ser ut som ett antal delar saknas från förpackningen och så är fläkten monterad bak och fram på kylflänsen.. Troligtvis har jag råkat köpa en tidigare returnerad produkt.

Off-topic. Gjorde rent cpu:n från kylpasta tidigare idag för att förbereda för montering av nya kylaren. Har bytt tillbaka till den gamla fläkten som bara har några rester av kylpasta kvar. Kan jag använda datorn ikväll och spela ArmA 3, eller riskerar jag då att allvarligt skada processorn? Tittar självklart till CPU-tempen regelbunden!

Permalänk
Skrivet av koettpaj:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/187319-asus_h...

Det moderkortet, så 1155. På utsidan av kartongen som fläkten kom i står det att manual är inkluderat, men ingen manual följde med. Vad för slags "dokumentation" talar du om? Skulle gärna få se det!

Gick in på deras hemsida och kollade dokumentationen kopplad till den. Bristfällig ja...ingen direkt monteringsinstruktion, men det stod på en bild i a f att ringen var knuten till sockel 775. http://www.spire-corp.com/kms/images/uploads/spire_sp985s1-v2...

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av koettpaj:

Har bestämt mig för att returnera fläkten imorgon! Ser ut som ett antal delar saknas från förpackningen och så är fläkten monterad bak och fram på kylflänsen.. Troligtvis har jag råkat köpa en tidigare returnerad produkt.

Off-topic. Gjorde rent cpu:n från kylpasta tidigare idag för att förbereda för montering av nya kylaren. Har bytt tillbaka till den gamla fläkten som bara har några rester av kylpasta kvar. Kan jag använda datorn ikväll och spela ArmA 3, eller riskerar jag då att allvarligt skada processorn? Tittar självklart till CPU-tempen regelbunden!

Dumt att göra. Följde det inte med, eller har du ingen pasta hemma?

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"